Două motive pentru care aștept mașinile care se conduc singure

Mă gândeam la ceva.

1. Nu vor mai fi ardeleni și mitici în trafic

Ardelenii sunt cam așa: mai sunt 15 secunde de verde, sunt a treia mașină, ce atâta grabă, e evident că o să trec, hai să merg cât mai încet posibil. Pornesc greu, avansez greu. Sunt a 12a mașină și nu e sigur că trec? Să îi înjur pe ăia care sunt în față și că merg ca ochiul mortului, ca să pot ajunge primul și să mă mișc fix ca ei când voi fi al treilea.

În momentul în care e sigur că trece pe verde, ardeleanul se schimbă brusc. Lumea devine a lui. E rege și stăpân. Dintr-o dată uită că era 5 mașini mai în urmă și îi înjura pe ăia care se mișcau ca melcul.

Aștept cu nerăbdare să se pună verde și să pornim deciși. Și când toți vor fi deciși, rahații de mitici nu se vor mai băga cu forța pe altă bandă, pentru că “nu știau că banda asta absolut goală merge în altă parte”. Nu vor mai avea cum, mașina nu îi va lăsa.

2. Se vor reface toate marcajele

Sigur, cu șpăgi și contracte cu dedicație, dar toate liniile dintre benzi vor trebui refăcute.

Chiar și un oraș turistic ca Brașovul are prea puține indicatoare, de București sau Sibiu nu mai zic.

 

 

 

say-tired-of-being-awesome

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

50 comentarii

  1. Viitorul este masina care se conduce singura.Imi spunea un amic care lucreaza pentru o firma nemteasca de automobile, ca „masina care se conduce singura” e prioritatea producatorilor in momentul de fata. Motorul electric si bla bla-urile de gen sunt discutate foarte putin

    00
    • Intr-o intersectie super aglomerata, unde verdele dureaza foarte putin, cand il vezi pe ala din fata ca se scobeste in nas in loc sa porneasca, ce faci?

      00
    • De cand a crescut puterea de procesare si s-a îmbunătățit AI-ul toti s-au apucat sa faca masini care se conduc singure. Ma, da toti Google, Apple, Uber, Amazon etc plus producătorii de masini. Deja au prototipuri care merg binisor.
      Numai ca, ce sa vezi, brusc unii si-au dat seama ca nu toti sunt producătorii de masini. A, noi facem telefoane, s-ar putea sa nu ne iasa si un Mercedes in 2-3 ani… Situatia e hilară, acum vor sa se alieze cu nemtii…
      Oricum, foarte probabil ca până în 2030 să se interzică sofatul si sa fie permis doar pe șosele speciale, în caz că vor mai exista volane.

      00
    • @ Mumu – Tu vorbesti de masini autonome cand unii inca refuza automatele pe motiv ca „nu simt masina”. Ha ha ha ha! Iti dai seama ca o sa fii super incantat sa dai 150.000 de euro pe un 911 Turbo ca sa il lasi sa se conduca singur… mhm, sigur.
      Ma degraba vor fi benzi speciale pentru vehiculele autonome pentru transport in comun si pentru distributie locala de marfuri.

      00
    • Pentru băieții cu pământ in buletin care nu stiu ca in afara satului lor lumea evolueaza, iată un clip cu câteva masini care se conduc singure. Pentru altele dati pe youtube „self driving car”.

      00
  2. Lamentarea asta cu verdele la semafor imi aduce aminte de un banc. „Ce este milisecunda? – Milisecunda este perioada de timp de cand s-a facut verde la semafor si pana cand te claxoneaza individul din spate.”

    00
  3. instructor paraşutism:

    – după ce săriţi număraţi până la 50 şi apoi trageţi de inel…

    ardelenii va rog să numere până la trei

    00
  4. semne de circulatie sunt in Bucuresti, problema este ca nu sunt luate in considerare :)
    Punctual, exista probleme cu marcajele si semnele de circulatie, dar in general e ok.

    00
    • Eu cred ca sunt chiar prea multe semne. Problema este ca extrem de multe ( ca si ssemafoare) sunt ascunse/obturate de pomi, stilpi si alte obstacole. Din acest motiv nu se vad semafoarele cind vii pe Kiseleff si esti pe la Muzeul Taranului …..

      00
  5. Confirm, asa e si in Cluj. Masini de sute de cai care se târasc prudent cu sub 10km/h cand se face verde si e o curba la stanga. Ati incercat sa mergeti cu sub 10 la ora ? e foarte greu. Pentru masinile de sute de cai, cu cutii automate, inseamna sa le lasi la relanti si ele curg asa, spre nesfârsire.
    De aia le mai dai cate un claxon scurt inainte de a se face verde la masini (cam de cand incepe sa palpaie verdele de la pietoni) ca sa iasa miticu din ei pana au de pornit.

    00
  6. În momentul în care rețelele 5G devin disponibile peste tot, atunci vor ieși și mașinile autonome ca ciupercile după ploaie.
    Adică în 2020. V-o spune unul care lucrează la o firma nemțească.

    00
    • Sunt de-acord. Sunt volume mari de date care trebuie procesate, transmise interpretate şi actualizate în timp real ca să fie ceva viabil.

      Lucrez tot în software dar nu în automotive, sunt curios, se pregăteşte vreun protocol de comunicare car2car? Cred că ar fi cel mai interesant.

      Am văzut demonstraţii în care maşinile autonome pur şi simplu n-ar avea nevoie de semafoare în intersecţii, fiindcă ar putea comunica/negocia viteza cu toate maşinile care se apropie de intersecţie în aşa fel încât să nu se lovească.

      Dar asta ar însemna să forţezi maşina să fie autopilotată în intersecţii practic, nu?

      Mă gândesc că vor deveni zone unde autopilotul e obligatoriu pur şi simplu, iar oamenii de rând vor avea voie doar în afara oraşelor sau în zone turistice.

      Aşa cum unii merg azi cu mocăniţa doar de dragul feeling-ului şi al peisajelor, probabil aşa vom face şi cu condusul maşinilor peste 30 de ani…

      00
    • Firma nemteasca de termopane

      00
    • Si în 2020 tot sh-uri nemțești o sa conducem, însă sa la semafor vom sta pe Facebook cu viteză de 5G.

      00
  7. O sa mai treaca ceva timp pana cand masinile se vor conduce singure in oras astfel incat sa nu incurce / enerveze soferul. Insa miza cea mare este sa se conduca singure pe autostrazi. O conduci singur pana la autostrada dupa care o pui pe automat. Cand iesi de pe autostrada, preiei controlul din nou si ajungi fresh la destinatie. In felul asta se reduc si accidentele cauzate de eroare umana care transforma autostrazile in parcari pt cateva ore.

    00
  8. Din experienta ta, statul roman adapteaza procedurile si infrastructura in functie de progresul tehnologic al societatii, intr-un ritm care nu se masoara in decenii?
    „Sefu, au inventat aia carduri sd, email si alte metode de transfer al fisierelor, renuntam si noi la dischete?” „Taci ba, da-i inpendula mea, sa cumpere dischete”

    00
  9. Și ce te face să crezi că dacă vei prinde vremea cînd toate mașinile se vor conduce singure, apăi toți o vor lăsa pe automat? Că la noi e greu acum cu cutia automată, darămite cu toată mașina. Suntem un popor cu personalitate și nu ne lăsăm conduși așa, orbește.

    00
    • Pasul 1: primele masini autonome
      Pasul 2: obligatoriu masini autonome, daca mai au volan cand ajungem in pasul asta il poti activa doar pe cicuit, contra cost.
      Simplu. Asa a fost si cu ABS/Airbaguri/ESP – de la optionale de lucs in anii 90-2000 la obligatorii in anii 2010.

      00
    • Esp e un sistem. Self drive e paradigm shift. Mai ales daca masina poate decide sa te omoare pe tine si nu 2 pietoni. Sunt discutii morale majore. Gen un mare producător testa un sistem unde mașina decide pe cine omoară in functie de vârstă. Pieton vs șofer vs alt participant la trafic.

      00
    • @Emil, masina o sa-l omoare pe ala care are mai putini prieteni pe Facebook

      00
    • haidi bre, de ce spulberi visele sclavilor de a fi condusi de masini…..

      00
    • fac! sunt mort.. nici macar n-am facebook

      00
  10. Eu încă aștept ziua în care în București vor fi semafoare care să-ți arate timpul rămas…
    Pe lângă casă am un semafor al cărui verde clipește înainte să se facă galben, pare SF pe lângă restul…

    00
  11. Va pierdeti in detalii. Eu astept masina autonoma cu mare nerabdare ca sa mai pot bea si eu un pahar.

    @Toti-astia-de-au-prieteni-prin-firme-nemtesti: pe mine ma cauta astia de la R&D si in cur daca am treaba pe la ei (nu am treaba pe la ei, dar da bine daca zic asa), dar voi stiti sigur in ce directie se indreapta producatorul X sau Y. Stiu, o sa spuneti ca se mai intampla sa mai rasufle ceva si de pe la angajatii R&D, numai ca nici aia nu au imaginea de ansamblu. Cei care decid directiile sunt doar o mana de oameni, care in mod sigur nu va sunt prieteni. Cel putin asta imi spune prietenul meu Herr Stadler sa va transmit.

    00
    • Pai daca lucrezi in firma nu e prea greu de aflat. In general, pe unde am fost, cercetarea nu era ceva de genul „luam dooj de oameni si ii incuiem intr-un hangar pana fac un SR-71”, ca secretomania e pe bani. Unele proiecte sunt mai secrete, altele nu. Dar aia de sus, care au imaginea de ansamblu, aloca banii in functie de directie. Asa ca, daca auzi ca Jean si Maricica se plang ca proiectele lor n-au finantare sau nu au fost aprobate, poti sa tragi si tu o concluzie.

      00
    • Inseamna ca nu ai ajuns pana la miez. Doar l-ai vazut de la distanta.
      Pe aici pe unde sunt eu banii pentru secretomanie sunt chilipir pe langa sumele investite in cercetare.
      Vorbim de niste milioane de euro (e doar o vaga estimare evident) raportat la niste miliarde de euro (cat costa cercetarea).
      Cat despre „luam dooj de oameni si ii incuiem intr-un hangar pana fac un SR-71”, afla ca cercetarea se face si asa. In varianta locala: „luam vo dooj de oameni, ii incuiem intr-un hangar le dam 4 tesle sa isi dea cu ele in oua sa le dezbrace pana la os, sa vedem de ce e Musk ala asa de tare in gura”
      A trage o concluzie (exclusiv) pe baza vaicarelilor lui Jean si ale Maricicai este bineinteles foarte relevant.

      00
    • Probabil ca nu m-am facut eu inteles. Sau nu poti tu sa extrapolezi.
      Intr-o firma, in general, ai o lista de proiecte. Majoritatea nu sunt secrete, o mica parte sunt.
      Bugetul de cercetare, de obicei, se duce in mare parte catre alea nesecrete. Alea pot fi relevante pentru directia in care se duce firma, sau nu. Niciodata nu o sa ai 100% din proiectele dintr-o companie aliniate perfect cu directia in care merge compania.
      Acum, de obicei, proiectele alea trec printr-o comisie si sunt analizate sa zicem anual. In comisia aia sunt si oameni care stiu directia dar nu ti-o zic tie, muritor de rand ce esti. In schimb, pe baza cunostiintelor pe care le au, o sa tinda intr-o directie sau alta. Asa ca proiecte pe care le considerai ok, pot fi oprite. Altele, care nu aveau un business case prea puternic, pot fi aprobate. Desigur, doar cu Jean si Maricica nu poti trage o concluzie, dar daca observi schimbari majore care cumuleaza o mare parte din buget, poti sa iti dai cu presupusul.
      In alta ordine de idei, reverse engineering nu prea e o chestie strategica din punctul meu de vedere. Ce ziceam eu era „hai sa inventam o chestie noua” iar ce zici tu e „hai sa vedem cum a facut ala chestia noua”. Nu zic ca nu face parte din R&D, dar nici ca ar fi indicat ca o companie sa se bazeze pe asta.
      Again, ma refer la modul general. Probabil in A&D exista un procent mai mare de proiecte secrete. In auto ma indoiesc.

      00
  12. Problema la google acu ceva timp: masina lor a ramas intepenita la intrarea intr-o intersectie, asteptand ca soferii sa opreasca…bineinteles ca soferii nu opreau, se asigurau din mers si dai. Concluzia: masinile astea trebuie sa aiba inplementat o „nesimtire” umana sa se bage …sa forteze. Daca 90% ar fi autobome nu ar mai fi nevoie

    PS: aia cu masini autonome in 2020 e vrajeala. Undeva pe la 2040, tehnologia poate dar in conditii optime, altfel pa pa. Trebuie inteligenta artificial, cu niste camere si radarr nu face treaba. Pana in 2020 se dezumfla treaba ca si IoT, smartwatch, VR, AR.

    00
    • Fiind in nisa pot spune ca 2040 e realist . 2-3 ani cum estimează astia e o gluma. Plus apar discutii majore. Daca 90% masini sunt self drive si in regim de închiriere automat la 8 AM nu toti oamenii ajung la job. Si automat 70% stau libere la 2 PM. Plus industria asigurarilor brusc moare. La fel cea de servisare. La fel toti dealerii auto. Ce va face sa credeti ca self drive va prinde cand avem deja taxiuri la 20 cenți. Ok in US unde costurile cu forta de munca sunt avantaje colosale. Insa in .ro nu m-ar mira ca unii sa isi faca nevoile in portbagaj. Fun fact. E ca o p* sa plece masina dupa ce te lasa undeva. Gen – nu poti tine nimic in ea, o geaca un laptop o sticla de cola. Totul devine ca un fel de transport in comun doar ca esti singur in autobuz. Ambuteiaje enorme dimineața si cand ies masinile din regim. Sigur eliberam niste locuri de parcare dar crestem masiv rata masinilor in circulație. Solutia sunt masinile zburatoare sau autobuzele electrice cu self drive. In alta ordine de idei inca nu avem proliferate masiv avioane de pasageri cu self drive, trenuri si vapoare. Tehnologic acolo vad mai usor lucrurile.

      00
    • Probabil ești în nișa greșită, pentru informația ta personală, aproape orice avion de linie poate ateriza singur dacă piloții leșină/mor. La un camion modern, cu excepția volanului care e hidraulic, restul comenzilor sunt electronice, ultimele modele au senzori pentru a merge în coloană, pentru a nu părăsi banda etc. Cu trei programatori și niște resurse într-un an îți fac eu unul care merge singur, cel puțin pe autostradă și pe drumurile marcate cumsecade (închipuie-ți ce poate face o companie cu resurse imense și sute, chiar mii de programatori). Mașinile autonome sunt chiar mai aproape decât ne place să credem…

      00
    • Am zis odata la un workshop de inovatie ca o chestie ce trebuie masina sa mai faca, sa fie full automon, e sa „simta” soseaua, asfltul. Sa stie daca e ud, uscat, gheata, zapada inainte de a decide sa franeze, cat sa franeze. Tu ca sofer dozezi altfel frana si acceleratia si directia daca pe jos e alunecos.

      Alta chestie, nu te poti lua dupa dungile de pe asfalt ca sa tii masina pe traiectorie, sa vireze, etc. Daca dungile sunt acoperite(mazga, zapada, lipsa lor..) s-a terminat smecheria.

      Nu ajunge sa arunci niste sensori pe masina si gata. Vad o nevoie si de a adapta drumurile special pt. masini din astea, nu prea merge sa le lasi asa ca acum (alt fel de marcaje, altfel de harta navigatie, scos semne ciculatie si inlocuit cu altceva…)

      00
  13. Cred ca va fi extrem de deprimant momentul ala. Dar da, o sa vina. :-(

    00
  14. Sincer eu vreau sa vad cine creeza primul un aparat portabil pt EMP ! Dupa ideea fiecare antifurt isi are spargatorul lui!

    00
  15. Nu o sa vedem pe strazi masini care se conduc 100% singure decat in momentul cand TOATE masinile de pe drum se vor conduce 100% singure si vor comunica intre ele.

    00
  16. Auto jailbreak? :D .ok,i’m out

    00
  17. Vinaturile sunt mai înflăcărate decât ardelenii get-beget.
    Păcat pentru tine ca Brașovul nu e Ardeal.
    Pe rahatii de mitici ii doare de obicei în penix când se agita alții aiurea.
    Invers nu e la fel.

    00
  18. masinile astea autonome se deszapezesc singure sau tot la lopata ajungem?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.