Discuția despre educația trebuie să înceapă cu astea 3 puncte

  1. cât din bugetul alocat educației se duce pe salariile cadrelor didactice?
  2. cât din bugetul alocat educației se duce pe personalul nedidactic?
  3. cât din bugetul alocat educației se duce pe mentenanța școlilor?

Sunt chiar curios cât se consumă pe salariile celor care predau și cât pe inspectori, directori și alți conțopiști din minister.

Am găsit pe Edu.ro bugetul alocat: 6,2 miliarde euro, din care 4,2 miliarde salariile.

Buget de stat: 30.969 milioane lei în anul 2019 față de 21.011 milioane lei în anul 2018, rezultând o creștere de 47,40%;

Salarii: 20.610 milioane lei în anul 2019 față de 15.735 în anul 2018, rezultând o creștere de 30,98%.

În România sunt 18.500 unități școlare și 329.000 cadre didactice pentru 3 milioane de elevi/studenți, spun niște statistici de pe edu.ro.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

64 comentarii

  1. asa, si cine sa curete sistemul?
    marile partide folosesc invatamantul sa dea malai si pile lor si celor din sistemul lor.

    pe ce stau partidele? pe oameni care au convingeri, doneaza, fac voluntariat?
    interesul poarta fesul.

    as da in parinti dar nu e usor, ca sunt si eu unul si am trait acolo fara copii si nu mi-a fost usor.

    00
  2. Săptămâna aceasta avem ședință cu părinții, foarte importantă: alegem fotograful pentru pozele de final de an.

    00
    • Ah, momentul ăla când te anunţă copilu că este sedinţă cu părinţii fff importantă de la care nu poate lipsi nimeni pentru că se discută discuţii despre cine adună banii ca să nu pară că cineva ar avea vreun interes şi învăţătorul ar avea vreo legătură cu pozaru’. Io la prima şi ultima mea participare la o şedinţă cu părinţii care tot aşa era fff urgentă cu fondul clasei am fost de acord că dau bani dar vreau bon fiscal sau chitanţă. Urmarea a fost… daaa, mă rog, vorbim cu comitetu’ de părinţi să vedem dacă se poate.îhî.

      00
    • de asta nu merge sistemul, ca vreti voi bon

      00
  3. Si pb mare este elefantul din camera ce nu il vede nimeni si nimeni nu are curaj sa-l atace(sindicatele ce se trag de sireturi cu toti politicienii si se opun reformelor): https://www.facebook.com/DanielPFuneriu/posts/1297826960405222

    00
    • Daca nu s-ar mai livra cei 1%, s-ar umple sistemul de profesori competenți, și de toalete?
      Problema ar putea fi și cei 1% dar nu e nici pe departe „elefantul din cameră”.

      00
    • „Soluţia pe care o oferă este să mai amâne, încă un an sau poate mai mult, un concurs care se poate organiza acum potrivit legii. Trebuie să decidă ce anume dorim? O şcoală care să funcţioneze normal, aşa cum există oriunde în lumea asta, sau o şcoala în care la sfârşitul fiecărei veri aşteptăm cu sufletul la gură să vedem pe cine urmează să mai trimită, să detaşeze partidul X la condu­cerea liceelor şi a şcolilor? Gândiţi-vă că e vorba de copiii noştri acolo!“. Şi pentru că în România există cazuri în care directorii se află în funcţie chiar şi de 20 de ani, ministrul Educaţiei vrea să propună modificarea legii astfel încât numărul de mandate să fie limitat la două, aşa cum se întâmplă şi în universităţi.

      La mine la liceu, directoare e aceeasi persoană care era și când am terminat eu liceul. Am terminat liceul în 1996, secolul trecut. Avem 20 de ani de când suntem în noul secol…

      00
    • ” Numarul copiilor transferati creste de la un liceu la altul, direct proportional cu prestigiul acestuia; nu se stie daca si cu tarifele practicate pe piata neagra. Numai la Liceul de Informatica „Gr. Moisil” au fost „admisi” in acest an scolar 25 de elevi respinsi la admiterea computerizata din vara. Dupa „amnezia” manifestata in cazul elevului Codrin Raileanu, transferat la „Moisil” cu o medie mai mica decit a ultimului admis – caz relatat ieri in „Monitorul” – directoarea Carmen Losonczy a afirmat ieri, la interpelarea prefectului Corneliu Rusu Banu, ca are 25 de elevi transferati in aceasta toamna. Toate cele sase clase de a IX-a de la Liceul de Informatica au efectivele mai mari de 30 de elevi, cifra limita impusa de lege. Deocamdata, nimeni nu poate da explicatii privind aceasta situatie cu totul neasteptata, prefectul promitind insa ca astazi va cere oficial rezultate concrete ale transferurilor de la liceele incriminate in „Monitorul”.
      Prinsi in virtejul controalelor, „artizanii transferurilor” dau acum inapoi.

      articolul e din 2001, a făcut majoratul.
      madama este directoare și azi…

      00
  4. Nu, discutia ar trebui sa porneasca de la:

    `1. cum vad PARINTII scoala si temele? Le e scarba de ele? Zic ca e nasol?
    2. cat timp petrec PARINTII, cat copilul este inca mic, facand activitati, citindu-i, incurajandu-l pe copil sa invete si sa fie mai bun.
    3. cat timp petrec PARINTII citind si cat petrec frecand facebookul si alte chestii.

    Si, da, luat la suturi in cur profesori, sistem etc., nu zice nimeni ca sunt fara pata.

    Dar, daca tu ca parinte te caci pe tine mereu pe tine ca, vai, trebuie sa faca lectii, vai, are lecturi obligatorii, vai, e de cacat profesorul x si y, ghici ce – si copilul va da ochii peste cap, cand va avea treaba cu scoala.

    Romania nu e singura tara din lume cu profesori tampiti (cativa, din fericire). Romania nu e singura tara din lume unde educatia e subventionata. Romania nu e singura tara din lume unde se sta mult la scoala, se fac teme de casa cretine, sunt probleme de bullying etc.

    Pentru ca nici dracu’ nu ne va rezolva punctual problemele copiilor nostri, avem cateva variante noi, ca parinti ce ne consideram ‘superiori’ si interesati de studiu:

    – sa fim alaturi de copil, sa ii starnim interesul fata de studiu
    – sa ne timem nemultumirile pentru discutii in privat si cu profesorii, cu cat suntem mai nervosi pe sistem, cu atat copilul prinde ideea
    – sa nu mai vedem lectiile si lecturile ca pe dracu’. Merge copilul la scoala? Asta e job-ul lui, asta face. Incurajari, rabdare, munca, se poate face studiu si fara istericale.
    – sa oferim noi o imagine OK copilului nostru (citim, cautam informatii etc.)
    – sa lasam dracului telefoanele si social media si sa le luam si lor accesul pe cat posibil. E socant cate ore petrece un copil pe zi cu ochii in cacaturile astea, cand ar putea citi sau ar putea dormi, ca tot este obosit.

    • te-ai gandit ca poate teme la copiii mici e o idee cretina din fasa?

      capacitatea intelectuala etc de a face eforturi pe termen lung se formeaza abia in liceu

      00
    • Da, si se formeaya asa, de la sine, fara exercitiu.

      00
    • Adevarul e ca mi se par juste punctele aduse spre parinti.
      Nu de alta, dar judecand dupa forumuri, cam toti parintii sunt experti in orice stiinta incepe cu ‘neuro’, plus pedagogie, cand si cum se formeaza capacitatea intelectuala, etc.

      Momentan, din ce citesc pe forumuri, oricum nu exista vreo aliniere. Profesorii trag intr-o directie, parintii in alta, iar cei faultati la viitor sunt copiii.

      Si ca sa arunc si eu una, cat se cheltuie cu securitatea in scoli? Nu de alta, dar tot citesc de profesori batuti, injunghiati, etc. Daca copiii ajung sa faca din astea, sigur e vina profesorilor. Din moment ce merg la scoala, singura responsabilitate a parintilor e comentatul pe forumuri. Corect?

      00
    • Oh, ba sunt niște mizerii temele. Și eram destul de deștept să-mi dau seama singur de chestia asta, chiar daca părinții erau exact cum scrii tu ca trebuie sa fie. De ce ar trebuie sa muncească un copil mai mult decât mine, nu înțeleg.
      Si e foarte indicat sa critici școala în fata copilului, dacă ți se pare aiurea. De ce să-l minți și să-l faci sa creadă ca trăieste într-o lume diferita de cea reala? Ca sa învețe, e de ajuns să-i spui ca doar asa poate avansa, cel puțin pana la 18 sau 21 de ani. Și, de la în anumit punct, sa pună accent doar pe ce-i place si pe materiile unde are nevoie de note mari. Restul e bull shit.

      00
    • Cum să pună accent doar pe materiile care-l interesează și/sau de care are nevoie?! Nu citiși că dacă are numa’ 5 e vina profesorului?!

      00
    • Daca pui numai de ce are nevoie, atunci faci un set de materii pentru fiecare copil. Logic. Ca toti sunt indivizi si fiecare va avea nevoie de altceva. Ma gandesc ca asa e cel mai simplu si sunt sigur ca fiecare parinte stie ce i se potriveste copilului, deci ma gandesc ca fiecare parinte ar putea sa vina cu programa pentru propriul copil si va avea cate un pedagog dedicat pentru fiecare materie, asa cum a fost personalizata pentru acel copil.
      Sunt sigur ca majoritatea parintilor vor fi de acord cu acesta cheltuiala care va fi o investitie in viitor, garantata de a produce cele mai bune rezultate.

      00
    • ”Merge copilul la scoala? Asta e job-ul lui ”
      Tu câte ore pe zi stai la job? Văd copii de 11 ani cu 2-3 ore de teme pe zi, teme din care nu învață mare lucru (și spun asta ca om care a predat în trecut și studiat pedagogia la modul serios, nu doar să-mi iau examenele).

      00
    • @dojo Cu cateva puncte nu-s de acord
      – Scoala nu e jobul lui, nu el l-a ales, el e fortat sa o faca, ca si noi de altfel. Job e ceva ce te duci tu din proprie initiativa
      – Copilul are 6-7-8 ore scoala pe zi apoi 2-3-4 ore teme, de multe ori de pe o zi pe alta, iarna pleaca pe intuneric si se intoarce tot pe intuneric. Nu stiu cum muncesti tu dar eu nu sunt in stare sa ma concentrez 12 ore pe zi, si sa am grija ca totul sa iasa de nota 10 ca se supara parintii. La varsta mea, productiv, daca reusesc 4 ore, pot sa notez ziua aia in calendar ca exceptie.
      – materia e de cacat, nu are sens sa intram in discutii ca inca se preda Turbo Pascal, 12 ore pe zi sa-ti povesteasca cineva cacaturi de la facerea lumii, nu e atractiv pentru nimeni. Nu mai zic de memorat cacaturi, poezii pe de rost, copiat texte si alte prostii. Si chiar daca ar fi ceva super, sa faci 12 ore pe zi, din clasa 5 pana la terminarea facultatii, oricat de interesant ar fi, iti vine sa-ti bagi pula. Hai sa te intreb direct, daca eu iti dau un task la munca (unde te platesc, te motivez financiar asa ca ai un interes sa te duci la munca, pe el nici dracu nu-l plateste sa se duca la scoala) unde sa copii zilnic manual dintr-o tabela in alta toate inregistrarile, la un moment dat nu ai vrea tu sa-ti bagi pula sa faci un script sa faca automat treaba asta la orice modificare? Nu te-ai ridica in sedinta sa intrebi „ba baieti, ce cacat faceti aici? Sunteti tampiti? De ce ma puneti sa fac mizeriile astea?”
      – la varsta aia copilul ala trebuie sa se mai bucure si de copilarie, isi face gagici, mai rade, se indragosteste, lasa-l sa se dea cu sania

      Referitor la articolul lui Eftimie, cel precedent cu testele PISA, nu stiu istoria ce aveti de aruncati in el, mie, spre deosebire de articolele scrise de fluture, imi place mult cum scrie. Eu rezonez cu el cumva acolo (mai putin la aia ca e vina profesorului unde cred ca vina e a tuturor si de fapt clientul/copilul/parintele ar trebui sa ia initiativa daca nue multumit), daca nu am inteles gresit, sintemul asta bazat pe notare e un cacat in principal. Pentu ca face ca nota sa conteze, cum am patit multi dintre noi sa ne bata parintii ca am luat 7 si nu 10. Si parerea mea e ca de aici se formeaza o gramada de cacaturi, copilul incepe sa minta ca tu esti un tampit si-l bati ca „nu e in stare sa ia si el un 10 cum a luat fata vecinei de la 3”. E un cacat, din multe puncte de vedere, pe langa faptul ca marea majoritate a profesorilor pun nota din ochi si subiectiv nu dupa o grila de notare corecta (de genul 0.2 la punctul a, 0,3 la punctul b, etc), adica daca te-a tinut el minte ca esti mai ciudatel, notele vor fi in general in zona aia (+-1 punct), mai face si parintele sa se concentreze pe un cacat de nota, nu pe aptitudinea copilului. Asta sa nu mai zic ca in multe cazuri profesorii la titularizare ori iau sub 3 ori copie ori alte balarii

      Dar ca sa rezum ca am deviat, nu, nu e jobul copilului, tu il pui fortat sa faca asta. E ca si cum i-ai zice „bah, eu te-am facut, te-am crescut, acum e datoria ta sa ma ingrijesti pana mor”. Nu, nu el te-a rugat sa-l faci, tu ai luat decizia sa-l faci si esti obligata de lege sa-l cresti, nu i-ai facut nici o favoare si el nu are nici o obligatie.

      00
    • @Andi, și de unde știe copilul sau părintele de ce anume are nevoie copilul?!
      pe bune, voi știați la nivelul școlii primare sau gimnaziale ce meserie/profesie vă doriți?!
      câți vă câștigați banii din meseria/profesia pe care v-o doreați la 4-7-10-13-15 ani?!
      în principiu, școala e făcută pentru a asigura niște cultură generală și mai ales pentru a obișnui creirul cu muncitul și pentru formarea sinapselor (legăturile dintre neuroni. astea nu există la naștere. un copil nestimulat, pe care nu-l învață nimeni nimic nu formează aceste sinapse și are capacitatea mentală a unei râme deși are destui neuroni să-l bată la cur pe Einstein.

      00
    • ca să nu mai zic de felul în care-și văd copiii unii dintre părinți. și ce meserii/profesii doresc părinții pt copiii lor. foarte mulți părinți habar n-au ce li se potrivește copiilor lor și nici nu vor să asculte de altcineva.
      voi lucrați în domeniile pe care și le-au dorit părinții voștri pentru voi?

      00
    • @Cristi, ok, nu e ”jobul” lui în sensul clasic și tu, părinte/profesor îl obligi.
      da’ zi-mi ce face un om fără școală. ”fără școală” în sensul cel mai larg al sintagmei, un om care nu a fost învățat să scrie, să citescă, noțiuni elementare sau un pic mai mult din diverse domenii și alte parascovenii?!
      va fi ăla un om funcțional în societate, capabil să se autoîntrețină, eventual să-și întrețină familia?!
      ok, sistemul nostru de învățâmânt e nașpa, ți-ai lăsa copilul să nu-l înveți nimic, deloc, de niciun fel, de nicio culoare?
      băi băieți, înțeleg să ați avut profi nașpa, că nu v-a plăcut la școală, că sistemul nostru e de rahat, dar când vă aud că elevul nu e plătit să învețe și că e obligat s-o facă, și că noi suntem plătiți la job și ne ducem c-așa vrem noi, mă ia durerea de cap.

      00
    • Cristi, si ce facem cu el? Il lasam la coada vacii, sa nu isi rupa creierul cu invatatul?

      Pe mine ma ingrozeste cat a avansat stiinta cam in toate domeniile si ma gandesc cu groaza ce trebuie sa invete un copil, pentru ca, peste 20-30 de ani sa fie in stare sa fie medic, inginer sau ce va alege.

      Eu ma distrez pe interneti de aproape 20 de ani. Si stau zilnic sa buchisesc si, la cum evolueaza toate (de la SEO, marketing, design etc.) ma simt tot mai tampita pe zi ce trece. Si cica, fata de altii, is chiar destupata.

      Cum o fi daca te apuci de medicina? Ca nici aia nu a stat pe loc. Sau robotica? Sau .. nu stiu, ziceti voi, cei care ati facut chestii din astea mai serioase.

      Stiinta merge inainte accelerat si astia micii trebuie sa tina pasul.

      Partea proasta este ca se observa o tampire globala, exista varfuri, care se dezvolta Ok si o masa de tampiti care stiu numai sa stea cu ochii in facebook.

      Imi doresc sincer ca fie-mea sa fie din prima categorie, ca e pacat de ea, pare a fi copil istet.

      Nu spune nimeni sa nu se joace sau sa nu aiba gagii. A mea se joaca in draci de toate, de la Monopoly, Bingo, Life si ce mai poate sa-mi puna in brate, la flocait plusuri, construit cu lego, colorat, pictat etc. Face sport, umblam, cand e vreme decenta, cu orele pe afara, cascam si ochii la Masha si Ursul (ca si mie imi place).

      Dar si invata, merge la scoala, incearca sa puna rotitele in miscare.

    • Cred ca o dam in extreme aici, ati sarit ca rata la muci si ati inteles fix pula. N-a zis nici dracu ca „lasa-l la coada vacii fara scoala”. Am plecat de la discutia cu ”Merge copilul la scoala? Asta e job-ul lui ”. Nu ii e nici un job al lui, tu/societatea i-ati impus treaba asta ca sa mearga la scoala. De aici am plecat cu comentariul, ca sa intelegem ca nu e alegerea lui, e ce ii impune societatea. Si ca 7 ore de scoala, 3 ore de teme pe zi, unde vrei randament 100% peste tot, e mult si pentru mine. Si discutia e ca de multe ori, ceea ce are de facut e o idiotenie, tu explici cu stiinta iar el are tema de copiat de pe whatsapp pe caiet. Is ani irositi de-ampulea pentru ca sistemul de invatamant romanesc nu e capabil sa dezvolte aptitudini si sa prezinte informatii pe care copilul ala le va folosi in viata. Insa sa desenez sa nu sariti iar, nu inseamna ca am zis „hai sa renuntam la scoala”, ci ca, parerea mea e ca scoala romaneasca e mai mult orientata ca profesorii sa aiba un job de asta si umplutura de materii antice, decat ca sa dezvoltam copiii, de asta suntem si ultimii.

      Dojo, ai lucrat vreodata la vreun proiect mort, tehnologie moarta in chinuri si sa stii ca nu-l va folosi nimeni niciodata dar sa ti se zica ca e jobul tau sa-l faci? Zi-mi si mie cum te simti tu in momentul ala si ce ai face in scurt timp?

      00
    • @Cristi.
      1. Asta cu jobul e o figură de stil.
      2. Eu ca societate nu-i impun și nu-l oblig să se ducă la școală. Mă doare la 3 m în fața papucilor. Din partea mea poa’ să facă ce vrea, dar după aia să nu-mi vină să ceară ajutor să trăiască că el nu știe nici să citească pe ce stradă merge.
      3. Nimeni în toate mințile nu cere randament 100%. Nu știu dacă e cineva p-aici care în 12 ani de școală (nu punem studiile uni și post-universitare la socoteală) a învățat/făcut teme în fiecare zi la toate materiile. Eu cu siguranță n-am făcut-o. Din liceu îmi amintesc o singură zi în care m-am pregătit pt toate materiile; mi-o amintesc pt că am comentat la școală cu diriga „azi e prima zi de până acum (eram în ultimul sau penultimul an) în care am reușit să mă pregătesc la toate materiile”.
      Dar să-și dea cât de cât interesul, să se vadă că le pasă cât de cât, să facă măcar juma’ din temă, să întrebe unde n-au înțeles (în liceu eram singura care întrebam, o vreme am avut senzația că sunt eu proastă; în facultate la fel, mă știau profesorii ca pe un cal breaz), să n-o mai dăm în arfe d-astea „vai, copilul nu e plătit pt jobul lui, e obligat, pe tine nu te obligă nimeni să te duci la job”.

      00
    • Sunt de acord cu tine că sistemul e uneori nașpa. Dar și în țările alea unde e un sistem pe care l-ai vrea la noi copilul e „obligat” să meargă la școală (sau să facă dovada că urmează o formă recunoscută de școlarizare) și „jobul” lui e să învețe și are și teme (mai puține ca la noi, dar le are) și, ce să vezi, nu-l plătește nimeni pt asta.
      Una e să ai o problemă cu sistemul, cu ce se întâmplă efectiv și alta e s-o dai cu „vai, e obligat de alții, vai, nu e plătit pt job!”.
      Sunt profesori care-și dau interesul, care prezintă chestii noi, care aia și ailaltă, uneori e necesar ca părinți și elevii să-și arate interesul pt materie pt ca atitudinea profesorului să se schimbe; de ce s-ar da omul peste cap dacă elevilor nu le pasă.

      00
  5. https://i1.wp.com/factsmaps.com/wp-content/uploads/2018/02/PISA-worldwide-ranking-average-score-of-mathematics-science-reading.png
    Nici nu trebuie sa mergem pana in China, Singapore, e suficient sa vedem/copiem de prin Estonia, Slovenia! Polonia , Belgia sau Olanda daca Norvegia si Finlanda par prea stricti spre umpic nazisti.

    00
    • Sau sa mergem spre sfarsitul comentariului tau: „…spre umpic nazisti.”
      Te ajut eu „un pic”! Ce treaba ai cu nazismul?

      00
  6. Ceva imi spune ca, dincolo de parerile subiective, bugetul invatamantului la noi e proportional cu rezultatele.

    00
    • bugetul e important dar nu e chiar totul. Uita-te la PISA si vezi ce distanta (mica) e intre luxembourg si rep moldova. Romania e undeva intre ele.
      Is convins ca bugetele nu is aproximativ egale. Mai conteaza si dorinta+putinta totusi

      00
    • @vasile99 Ma refer la procent din PIB, nu la ban pe ban. Moldova cheltuie 6.68% din PIB pt educatie, Luxemburg cheltuie 5%(in 2015 era 3.69%, conform altui site) din PIB. Romania e la 3% si ceva. Poate conteaza asta?
      Dar nu, eu im iau minusuri, tu iti iei plusuri, intelectualii functionali au decis, fara sa caute informatii, ca de obicei.

      00
    • @vasile, pai moldovenii cunosc doua limbi de mici :)
      La ei mediul ii stimulează/forțează sa înțeleagă mult mai multe decât alții, nu tine de ambiții sau vrute, acolo trebuie sa înveți ce însemnă mult mai multe ca sa te descurci.

      00
    • Si dupa asta tii cont de valoarea pib-ului, nr. Populatiei si calculez suma cheltuita pentru fiecare elev… Si e posibil sa vezi ceva corelatie.

      00
  7. Tatal meu e profesor la tara si face 1000 eur pr luna, pleaca la 8 si la 3 e acasa. Nu are cheltuieli in afara ca e alcoolic si fumeaza mult. Pentru el, invatamantul e OK dar vrea mai mult, face facultatea de calculatoare pentru ore in plus.

    00
    • Eu sunt nou pe internet si nu stiu sa interpretez voturile in minus. De ce ati dat minus? Nu credeti in alcoolism? In facultatea de calculatoare? E vreo greseala de gramatica? Sunteti tatal lui Janel?

      00
    • poate pentru ca prezinta similitudini cu personajul descris?!

      00
  8. Adica tu spui ca fara bani multi nu faci educatie? Pe vremea ta, erau multi bani? Si uite ca noi nu am ajuns analfabeti, ba chiar avem cei mai buni it-sti din lume…

    00
    • In calitate de IT-st pot sa confirm ca avem cei mai buni IT-sti romani din lume!

      00
    • Hai dex, nu mai fa trolling ca pe un site de ziar… E atât de expirat stilul…

      00
    • ba unde rahat avem cei mai buni IT-isti? si eu tot in IT si am intalnit niste sistem arhitecti d-afara, la vreo 50-55 ani asa, de mi-au mers la inima.
      care IT-isti la noi ? aia care am facut „calculatoare” dupa revolutie ? ca imediat in anii 90 am prins HC_uri si intai ne-am jucat si apoi am invatat putin BASIC? si apoi pascal in liceu de info? aia 30-40-50k de IT-isti pasionati care au invatat singuri ? eu zic ca asta e cifra. m-am invartit prin 2-3 corporatii pana acum si n-am vazut decat vreo 3 oameni geniali, cateva sute ok si restul monkey see monkey do.
      noi nu avem inca cultura IT-ului, parerea mea. la noi, in romania adica, 80% este sustaining si mai putin new development. Ce mare gigant IT a venit in ro sa dezvolte aici o solutie completa? o sa fim si noi maturi in domeniul asta peste 10-20 de ani, cand nu vor mai fi raritati programatorii de 50-55 ani.
      nu zic ca IT-istii romani sunt slabi, nu, dar sa mai iesim din bula noastra totusi, mai ales ca multi din cititorii de aici sunt destul de plimbati pe afara sau lucreaza pe afara.
      sau poate ne consideram buni pt ca odata plecati afara, spre deosebire de bastinasii de acolo, ai nostri fac overtime „ca sa dea bine” ? pt ca, senzatia mea este, ca si cei din afara sunt la fel de buni, dar mai „miserupisti” si tin la viata personala/sanatate? dar am vz si niste americani, care la 6:30 erau la birou dimineata, ca sa pacaleasca traficul de la ora 8, isi luau o apa la birou si nu se ridicau de acolo si rupeau. nu 10 pauze de tigara, nu iesit la masa o ora jumate, nu nene , ei rupeau codul pe genunchi la birou. le dadeai ceva de facut, terminau in maxim 2 zile si apoi se apucau singuri sa rezolve din problemele alea de ai nostrii le tot mutau de la un sprint la altul, de la un release la altul, ca nu stiau sau nu aveau chef, sau nu erau prioritate, samd

      00
    • @S Nu stiu ce-i ala site de ziar. Poate o fi expirata gluma, ca, ce-i drept, tocmai am citit niste glume de la 1900 si mi-au placut.

      00
  9. In romania presedintele tarii tine ocupat de 20 de ani un post de profesor pe care e titular. Banuiesc ca o face pt ca il ajuta cumva la pensie, dar totusi e o mizerie sa faci asta doar pt ca iti permite o lege idioata…

    00
    • eu nu banuiesc, stiu ca esti prost!
      cu ce il ajuta la pensie?
      pesedeul putea desfiinta legea idioata, pe care tot ei au introdus-o!

      00
    • 99% din profesorii care au fost titulari vreodata isi tin postul ocupat. De ce? Simplu, pentru ca le permite legea. Mai degraba ar trebui sa-ti pui intrebarea: de ce nu? Sau alta intrebare: de ce le permite legea?
      Daca tu ai pleca acuma de la firma unde lucrezi, dar ai avea posibilitatea sa-ti pastrezi deschisa optiunea de a te intoarce cand ai chef, fara vreun cost suplimentar, nu ai bifa casuta aia pe formular?

      00
    • Da, dar când ai fost primar, președinte și mai iei și bani din chirii… Dă-l încolo de post.

      00
    • @corcodusul – te inseli. Un profesor titular poate tine postul blocat vreo 2-3 ani (concediu neplatit – este o limita). Dupa aceasta perioada isi pierde titulatura. Exceptie (din cate am inteles) fac cei care ocupa posturi de conducere (primar, ministru, presedinte in cazul asta).

      Exceptiile sunt 0,01% din cazuri. :)

      00
    • Statutul cadrului didactic. Art. 101. – (1) Cadrele didactice titulare, alese în Parlament, numite în Guvern sau îndeplinind funcţii de specialitate specifice în aparatul Parlamentului, al Preşedinţiei, al Guvernului şi în Ministerul Învăţământului, precum şi cele alese de Parlament în organismele centrale ale statului au drept de rezervare a postului didactic sau a catedrei pe perioada în care îndeplinesc aceste funcţii.

      00
    • @ corcodusul – esti analfabet functional? Eu ce-am spus?!

      00
    • @Ifcosmin, nu te zbârli, e posibil ca omul doar să fi întârit ceea ce ai zis tu cu citatul din lege, că toți p-aici știu ei mai bine și ar fi putut să te contrazică. :)

      00
    • Pai si eu unde te-am contrazis, alfabetule?

      00
    • @corcodusul – nu stiu cine e analfabetul, insa vad ca insisti sa fii un xerox mic, care trebuie sa spuna si el ceva. Daca unul a zis un cacat, trebuie sa-l repeti si tu. Bravo!

      00
  10. Eu ma amuz de altceva. In romanoa toti, ba, da’ toti, profesori, academicieni, ziaristi, televiziuni, blogari, analisti, polticieni, dorei, chibiti de orice fel, toti au o parere unica si cea mai buna despre cum ar trebui sa fie invatamantul, si nu vezi unul singur sa zica ‘hai ba sa facem cum zice ala’.

    Hai dracu sa copiem unul din sistemele alea performante, ca victor ponta, copy/paste. Nu cu adaptari, nu cu specific national, nu licente artistice, de-a oabla. Ca cu specificu national am facut si cu democratia acum 30 de ani si a iesit asaaaaa bine. Si tot de acolo a iesit si sistemul asta (ultimu’) ragnet de invatamant (durere).

    00
    • NOU
      #51

      Pai n-am copiat noi modelu’ suedez? Am copiat.
      Si a mers la fix. Numai ca noi n-aveam un capitalism exceptional sa-l stricam cu socialisme de cacat, cum au facut suedezii.

      Deci conteaza ce, cum, unde si cat aplici.

      00
  11. Fiu-miu, clasa a 6a. Tema pentru acasa la muzica: transcrieti 8 colinde pe caiet dintr-o poza trimisa de profesor pe whatsapp.
    Bai ejti nebun? In loc ca in ora sa le faci un pic de cultura muzicala si sa treci prin genuri de muzica, sa le pui sa asculte muzica diversa … tu le dai sa copie colinde pe caiet? Ce plm, ca doar stiu sa scrie la varsta asta (majoritatea macar).
    Nu’l deranjeaza sa faca teme la mate, fizica, romana (a fost si la olimpiade) dar cand aude de muzica deja l-ai pierdut (solfegii, note, rahaturi).

    00
    • Am senzatia ca pe la materiile astea, considerate mai de mana a doua (muzica, educatie tehnologica, latina etc.) ajung profesori tot felul de specimene care se pricep la orice altceva, numai la predat nu.
      PS: cine plm mai zice „sa copie” in secolul 21?

      00
    • NOU
      #54

      That’s fucked up.
      Dar inteleg ideea, trebuie sa se justifice si el cumva la inspectii, etc.

      Tin minte ca faceam muzica cu nevasta unuia de la Compact si chiar invatam la ore (cine voia). Dar nu se primeau teme…

      Cu latina era si mai lejer. Se puneau notele in functie de media generala. Iar daca nu iti convenea procedura, femeia te intreba „ok, vrei sa te ascult din materie?” BOOM, mike dropped.

      La fel cu o materie gen lucru manual or smth – gen cum se bat niturile:))

      00
    • Gata mah, is analfabet functional ca am scris sa copie in loc de sa copieze. Ma iertati? Promit sa nu mai fac.

      00
    • OMFG!!! (pardon my French)

      00
  12. de obicei primariile se ocupa de mentenanta si cladiri, nu Ministerul

    00
  13. în legătură cu bugetul educației (mă opresc la ultimii doi ani, deși am cifre interesante pentru mai mulți ani):

    în 2018 ș-au alocat educației 27,1 miliarde de lei. la finalul anului, după rectificări negative repetate, educația a rămas cu 21.01 miliarde de lei, undeva pe la 2,2 din pib.

    în 2019 s-au alocat educației 30,9 miliarde de lei. la finalul anului avem deocamdată rectificări negative de 3,5 miliarde și bănuiesc că execuția bugetară finală va mai prinde niște reduceri până spre 26 de miliarde, adică un 2.6% din pib.

    cu aceste cifre în față se explică foarte frumos creșterea aia măreață de 47%: promiți o sumă fantastică, la propriu, o raportezi la toate scârboșeniile tale trecute și-ți iese un progres fantastic.

    altfel spus, salariile (toate, de la fochistul cu juma de normă din fundul vasluiului la șeful nu știu cărui institut de cercetare în silvicultură cu salariu mai mare ca al lui trump) însumează trei sferturi dintr-un buget care e la 40-45% din nevoile educației.

    00
  14. Desfiintarea de indata a Inspectoratelor şcolare judeţene şi a Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.
    Este primul pas care trebuie facut daca se vrea o reforma reala a invatamantului.

    00
  15. Nastase e principalul vinovat cu tot cu strategia lui de a reconditiona toate scolile cu sau fara rost pe bani extrem de multi. Atunci s-a pornit total gresit, iar acum ar costa o avere sa schimbi ceva… in conditiile in care deja ai investit X 5 banii ca sa faci scoala in fiecare catun. Putea alege o restructurare masiva, un sistem de genul celor de afara cu campusuri scolare in care sa duci elevii cu autobuze/microbuze… putea face chestia asta cu bani mai putini, iar astfel aveai scoli cu efective mari de elevi, aveai de unde alege sportivi/artisti/it-sti… asa s-a ramas la stadiul de scoala cu 30 de elevi director secretara si 1 profesor la 2-3 elevi.

    00
  16. Eu văd trei probleme:

    1. materia e prea multă și prost prezentată (serios, deschideți un manual, m-aș aventura să spun „orice manual”)
    2. profesori slabi pregătiți și nemotivați
    3. prea mulți elevi într-o clasă – la 30+ de omuleți, oricât ar fi de buni profesorii și oricât de bun ar fi materialul didactic, pur și simplu nu ai cum să predai ok (nu bine, dar măcar acceptabil)

    Și acolo apar temele multe. Temele ar fi trebuit să fie o mică activitate (30min-o oră) zilnice care să sedimenteze materia predată și să-l învețe un pic de autodisciplină pe elev.
    Ce sunt temele acum: volum mare (2-4ore pe zi) și de multe ori date cu scopul de a acoperi partea din materie pe care profesorul nu are timp să o trateze la clasă.

    Ai mei nu au făcut teme cu mine decât de câteva ori prin clasa I și ocazional când se apropia câte o teză. Am făcut și eu și cam toți colegii mei meditații doar când se apropia vreo admitere (gimnaziu, liceu, facultate). Și a fost ok, n-a avut nimeni nevoie de mai mult.

    Dacă te uiți acum în jurul tău, foarte mulți copii stau „peste program” să apuce să-și facă temele. Mulți merg la meditații în clasa a 5-a. A cincea!!!! Când se mai joacă? Când își mai trăiesc copilăria?

    Putregaiul e la nivel de sistem. Dar să zicem că nu putem rezolva totul peste noapte. M-aș mulțumi și să începem de undeva. Fix profesorii, care sunt în interiorul sistemului ar putea căuta soluții mai bune, atacând oricare dintre cele trei probleme: ori manuale mai bune, ori copii mai puțini la clasă, ori propria lor pregătire profesională. Nu aud de la sindicatele din învățământ decât greve fiindcă salarii. Salarii mai mari, nu ne întreba de performanță, că ne autoevaluăm noi. Ce învață copii? A, părinții sunt de vină!

    00
    • @bea

      Fix profesorii, care sunt în interiorul sistemului ar putea căuta soluții mai bune – ar putea. unii o fac, altii nu.

      atacând oricare dintre cele trei probleme: ori manuale mai bune, ori copii mai puțini la clasă – profesorii aleg manualele (in afara de clasa a 6-a unde e unic, ai vreo 5-6 optiuni). Fiecare profesor alege manualul in functie de nivelul de pregatire al elevilor. Cat despre numarul de elevi la clasa, nu profesorul / directorul decide, ci ministerul impune un numar minim. Daca acel numar nu este realizat, se face simultan.

      ori propria lor pregătire profesională – ccd (Casa Corpului Didactic) realizeaza multe cursuri, care au un numar limitat de locuri – Unele sunt utile, altele nu. Crede-ma, lumea merge la cursuri sambata si duminica, depinde de caz. Nu stiu cati urmeaza acele cursuri pentru „formare”, insa au nevoie de ele pentru grade didactice, o eventuala gradatie de merit etc.. Un profesor trebuie sa aiba in fiecare 5 ani 90 de credite absolvite. Din cate am inteles, daca un profesor nu are cele 90 de credite, nu poate trece la urmatoarea treapta de salarizare. Tot de la acea persoana am inteles ca regula / legea asta nu a mai fost aplicata de prin ’90.

      00
  17. Am fix 1 saptamana de cand invatatoarea fii-mii (cea mare) m-a injurat, in fata clasei cu 14-15 copii (clasa a 4-a) de mama. Si in care m-a facut in fel si chip. Dupa care a trimis mesaje catre mine si sotie in care ne facea prosti iar pe secretare hoate pentru ca s-au dus sa ii ia catalogul din clasa (pe care nu l-a mai dus la cancelarie) pentru a o trece pe fii-mea transferata (am reusit sa o mut intr-o zi, la o alta scoala – da, se poate, in timpul semestrului).
    De ce? Pentru ca am cutezat sa ma duc sa imi iau copilul de la scoala vineri 29.11, in zi in care nici nu trebuia sa fie la scoala (a fost cerc didactic la nivel national, clasele 1-4 au ramas acasa, mai putin fii-mea si colegii) la 14.30 in loc de 15.30 pentru ca nu aveam cum sa o iau (trebuia sa iasa la 17.30 dar fiind cerc, ultimele 2 ore erau pa, profesorul lipsea).

    Am descoperit oameni prinsi intr-un sistem de cacat: nici directoarea + directoarea adj. de la scoala de unde am plecat + inspectorul scolar general nu au parghie legala sa o ia pe nebuna si sa o dea afara din clasa. Nebuna vine, an de an, cu adeverinta de la cabinet de psihologie acreditat dar refuza cu obstinatie sa faca acel control alaturi de toti colegii, la medicul cu care scoala are contrat. Sau sa mearga altundeva.
    La avocat nu prea am cum sa ma duc doar cu o certificare psihologica a abuzului la care a fost supusa fetita iar mesajele trimise sunt private asa ca merg maxim la Inspectorat. Inspectorat care mi-a transmis ca asteapta neaparat o plangere din partea noastra pentru ca doar astfel de poate pune presiune si lua o masura (inclusiv dat afara).
    Vina aici este si a parintilor care accepta si tac pe principiul „hai ca trece timpul si scapa copilul de nebuna” dar uita ca s-ar putea sa aiba mintea vraiste cel mic pana atunci.
    Imi reprosez, ca parinte, ca nu am fost atent mai de mult, ca nu am vazut primele semne si nu mi-o voi putea ierta niciodata. Doamna invatatoare, intr-un fel sau altul, isi va primi pedeapsa (si nu ma refer la cea divina). Are grija sistemul sau noi, oamenii. Nu poate si nu ramane asa.
    Intre timp copilul s-a schimbat total in doar 4 zile de scoala, a inceput sa vina de la scoala direct pe matematica (a descoperit o noua pasiune – algebra), a inceput sa rada, sa ne povesteasca despre noii colegi, despre cate activitati / targuri / adunari sunt la scoala programate, despre cat de „altfel” este noua scoala si cat de faini ii sunt toti colegii, indiferent cat de zapaciti sunt unii.

    Nu caut atentie ci doar va zic celor cu copii: cautati si vorbiti cat mai mult cu cei mici pentru ca niciodata nu stiti cand va pot ascunde ceva (de frica sa nu va supere – cum a fost la mine). Si in loc sa se chinuie ei degeaba, mai bine sa se chinuie nebunii care ar trebui sa zboare din sistem.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube