despre televiziuni, la general

O întrebare cu bătaie lungă: în condiţiile în care televiziunile preferă să îndobitocească publicul, oferindu-i emisiuni din ce în ce mai uşor de mestecat (a se citi „imbecile peste măsură”) de tipul „Surprize, surprize”, „Nora pentru mama” sau „Ciao Darwin”, oare nu le e teamă că o asemenea campanie (care durează de vreo 5 ani la noi) va duce până la urmă la o cretinire totală, exprimată prin neputinţa de a cumpăra produsele din reclame?

Zic şi eu. Pentru că zilele astea m-am uitat un pic la televizor şi am ramas oarecum consternat de nivelul IQului cerut pentru a te uita la tv, ajuns acum la „legumă”. Cred cu sinceritate că nu ne trebuie 14 televizuini şi câteva sute de ziare care să ne cretinească. Gândiţi-vă numai dacă eliminăm ştirile inutile cu politicieni şi crime.

Şi, ca sa încheiem pe o notă simpatică, mai e puţin până la ediţia „Stupize, stupize” în care lui Ştefan Banica jr. i se va pune întrebarea … „Ştefan, stii de ce te-am invitat aici?”

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

41 comentarii

  1. li se falfaie cat timp iese banu.

    00
  2. Stirile cu politicieni nu sunt chiar toate degeaba… informarea politica este necesara, dar conteaza si cum e facuta. La noi in general exista o abordare amatorista/senzationala/fara idei…

    00
  3. mai…da scrii si versuri? :D

    dacă eliminăm ştirile inutile
    cu politicieni şi crime

    00
  4. Daca lumea vrea batai, sex, fotbal…

    00
  5. li se falfaie cat timp iese banu.

    Pai da. Iese banu’ pe termen scurt. Dar pe termen lung dacă nu-ţi educi publicul o să ai o masă de retardaţi care stau

    00
  6. Lasa mah, crezi ca pe alte meleaguri este mai bine? Na belea ca iese Parasite Hilton din puscarie si se agita lumea sa ia interviuri in exclusivitate: „ati scapat sapunul, da?, de cate ori, ce marca de sapun era”…

    Prostia este universala, si a televiziunilor si a telespectatorilor… Nu s-a rasturnat doar aici caruta.

    00
  7. Din contra, comercial, cu cit publicul are IQ-ul mai scazut, cu atit produsele de masa, produse industrial, se vind mai bine. E chestie de marketing.

    00
  8. Dacă publicul are IQ-ul scăzut nu mai câştigă atâţi bani şi o să consume mai puţin şi produse de calitate mai slabă. Asta presupunând că

    00
  9. Emisiunile prezentate sunt emisiuni pentru care inca iti trebuie un IQ peste 0. Cred ca nu ai avut ocazia sa vezi emisiunile alea imbecile de pe Prima cu schimb de mame, schimb de tati, tradari in dragoste si alte porcarii. Eu chiar nu ii inteleg pe oamenii aia, cati bani sa primeasca in asa fel incat sa se injoseasca la modul ala

    00
  10. Posturile romanesti in sine sunt varza. Multe emisiuni sunt neoriginale si pun accentul pe prostie. Eu unul personal ma uit foarte des la Discovery.

    00
  11. paris hilton o sa fie la larry king, ce plm, s-au dus interviurile cu politicieni…

  12. Old news, stiu, dar Paris Hilton si-a luat-o sanatos de la Silverman la MTV Movie Awards… in fata unei sali pline… cu aplauze… si cu ea de fata… Mai exista sanse pentru IQ, dar din ce in ce mai rare…

    00
  13. NOU
    #13

    They don’t throw their garbage away. They make it into television shows.

    From Annie Hall (1977)

    00
  14. Zoso, faci o eroare des-intalnita si cam facila atunci cand acuzi televiziunea pe motiv de indobitocire. Rolul institutiei asteia nu e educativ, scopul ei este de a informa/distra, iar asta face intr-o maniera decenta in cheie „romaneasca” (adica voit-profesionista dar icnita, scremut-senzationalista, majoritar-gaunoasa).

    Pierzi din vedere fatul ca televiziunea livreaza formatul la care publicul majoritar rezoneaza. Ca sa ne lansam in formulari rotunde, putem spune ca televiziunea e oglinda societatii – what you see is what you’re sorrounded by. Deci nu televiziunea indobitoceste, televiziunea doar se supune – in numele ratingului si-al progresului capitalist – gradului de cultura scazut al poplatiei.

    Totusi, dincolo de punctele flamboaiante de genul „Surprize, surprize” &co, exista emisiuni de nisa, culturale, decente, uneori chiar stralucite, care nu ne permit sa ne aruncam in concluzii precum cea din postul de mai sus. Vezi TVRCultural, vezi Realitatea, vezi TVR2. Totusi, cat timp poplatia se va hlizi la glume facile si va alege benevol sa lancezeasca in fata unei emisiuni care sa le paralizeze neronii, atunci fix asta vor primi pe cap de afis. Atunci cand se va inregistra (si treptat se va inregistra) o aerisire si-un progres la nivel de gandire/cultura a romanilor, faptul asta se va reflecta si la nivel de tub catodic.

    Problema e, deci, altundeva. Dar iarasi nu prea ai ce sa faci nici in cazul asta. You can’t *think* or *talk* people better. :) Trebuie doar multa-multa rabdare..

    00
  15. Deci cine urmareshte americanizarea tzarii?
    Se urmareste cumva o retzeta? E mai ushor de condus vegetale, legume?
    Sa se dea wikipedia la kopii dimineatza si seara inainte de culcare!
    Si fara pipi da.

    00
  16. Hmmm, ok, televiziunea ca televiziunea, arati cu degetul spre ei, dar si tu „promovezi” niste oameni care polueaza internetul si mai rau decat Dan Negru si Andreea Marin (vezi „google it”):

    Ce tare esti cand ai zis „Ne-am băşit bă … ne-am câcat pe noi …” =))))))))))))

    00
  17. Televiziunile private fac ce vor sub pretextul audientei cat mai mari. Problema este ca TVR-ul, post public, platit din banii nostri isi permite sa difuzeze tampenii in genul „Surprize, surprize” sub acelasi pretext, lucru care este absolut anormal. TVR-ul ar trebui sa se preocupe mai mult de modul in care educa publicul si mai putin de banii pe care ii incaseaza in urma spatiului publicitar oferit.

    00
  18. nu cred ca mass media e vinovata pentru asta ci „clientii” televizorului. marea majoritatea dintre romani .. astia sunt. deal with it

    00
  19. Ia sa-mi spunetzi voi mie cand v-atzi uitat ultima data la chestii deshtepte la televizor – ca sunt si de-alea, pe Cultural, de exemplu.Ipocritzilor…

    Raspunsul este simplu: televiziunile au dat shi chestii deshtepte, si dau in continuare. Problema este ca lumea evita sa se uite la ele si prefera sa se uite la topoare in cap si alte stiri de ora 17, la fotbal, la jiji, la oteve, la stupize stupize si la alte dansezuri pentru mine.

    Lectia nr 1 din comertz este: da-le oamenilor ce vor ei, nu ce crezi tu ca vor ei. Si don’t be elitist. Televiziunea e pe bani, copii, ca si multe alte chestii de pe lumea asta murdara si rea shi creatza in zona inghinala.

    Get a live. Get a healthy mind. Shi mai shi ganditzi inainte sa avansatzi ipoteze apocaliptico-patriotardo-cinico-tembele.

    BTW: Singuru om cu mintea la tasta in threadu asta? Pigu. Comme d’habitude, din pacate… :(

    00
  20. Nu Surprize-Suprize sau Ciao Darwin sunt problema, ci rateurile de inteligenta denumite „Aventurile familiei Vijelie” ( la fel si cu aia doi din Clejani) sau reality show-ul cu Prigoana si Bahmutzanca.

    00
  21. nu va obliga nimeni sa inghititi mizeriile de la tv. anumite programe pot si scoase din lista, televizorul poate sta inchis mai mult, etc.
    oricat de comod este sa te asezi sa freci telecomanda aia nenorocita, o mai poti lasa de-o parte si citi o carte.

    si da, publicul poate fi educat. chestia cu „hai sa-i prostim ca asa facem mai multi bani” este o tampenie, exista o multime de showuri/filme/emisiuni/etc. de calitate care se vand si se vand foarte bine.

    00
  22. Las ca o sa apara destule televiziuni online unde o sa poti urmari ce vrei .. iti vei putea programa idioteniile la ce ora vrei tu .. etc etc etc :D

    00
  23. Spectatorul ideal pentru firmele de publicitate si pt televiziuni e tocmai cel cu iq mic si care crede orice i se spune.

    Cand nu va mai merge publicitatea vor fi reprize de 15-20 minute cu concursuri prin telefon, idioti se vor gasi sa sune.

    00
  24. cica paris hilton nu va mai fi la larry king pt. ca postul tv nu e de acord sa plateasca 1mil $ cat cerea ea (familia ei) pt. interviu. barbara walters ramane inca o optiune.
    in fine. la TV nu ma uit deloc, citesc stirile in mod selectiv de pe internet, exact ce ma intereseaza cat despre filme, ori cinema ori inchirieri DVD ori torrents.

    00
  25. Nu crezi ca e cumva invers?

    Eu zic ca nivelul IQ-ul estrem de redus la noi de vreo 10-15 ani face ca televiziunea sa fie nevoita sa se adapteze.
    Altfel spus formatele proaste si contentul imbecil sunt o reteta buna pentru rating, emisiuni ceva mai destepte nu.

    Sau poate e un cerc vicios?

    00
  26. Eu cred cu toată ardoarea mea de latin recenz cumanizat că noi românii suntem un neam de masochişti. Observăm asta, aşa, subtil,

    00
  27. mircea, una din functiile massmediei este sa educe oamenii.
    cu ciao darwin nu faci asta.
    e un motiv pentru care discovery au intrat din prima cu subtitrare in romana, dar n-au ce face saracii, tot aia care au cate ceva in cap se uita. aia care ar trebui isi cauta notele la admitere pe siteuri dubioase.

  28. apropo de IQ-uri scazute, ati intrat vreodata pe site-ul zambilici. jenant!

    00
  29. Ma indoiesc ca functia principala a unei televiziuni private este sa aduce oamenii.

    Cum spuneau si altii mai sus, televiziunea functioneaza pe baza cererii si a ofertei. Ce le cerem, aia ne dau. Nu e ca si cum Discovery si TV Cultural au 50% din piata, si televiziunile alea private si rele continua sa dea Ciao Darwin.

    Cum ziceam acum ceva timp pe blog, cand Libertatea nu va mai fi cel mai citit ziar, cand Guta nu va mai avea cele mai multe albume vandute, cand meciurile de fotbal nu vor mai avea cea mai mare audienta, poate atunci vom putea vorbi despre o televiziune matura (si responsabila), desi supusa legilor economice.

    Pana atunci, Ciao (Darwin) !

    00
  30. incerci sa scapi prea usor. nu e frumos.
    ia gandeste-te, te uiti la otv ca e acolo, te vei uita si la documentare inteligente, daca ele vor fi peste tot.
    pentru ca n-ai de ales.
    si pentru ca e la tv.

  31. nu m-am uitat in viata mea la otv si nici nu cred ca ma voi uita…deci nu prea functioneaza la toti principiul „te uiti ca e la tv”

    00
  32. Asta e unu din motivele pt. care refuz sa ma mai uit la televizor. Si se implinesc deja 2 ani de cand nu mai m-am uitat la televizor decat in fuga si pot sa spun ca sunt un om fericit. Iar in rarele momente cand mai ma uit la televizor (de obicei cand sunt in vizita pe la cineva), vad ca nu e absolut nimic interesant si imi dau seama ca am luat o decizie buna sa nu mai imi bag cablu.

    00
  33. Red Hot Chili Peppers › Throw Away Your Television

    00
  34. @Zoso: nu cred ca massmedia poate educa oamenii. Desi poate ca initial asta ii era rolul.

    Pe de alta parte sunt perfect de acord ca emisiunile de la noi au o problema. Dar din pacate asta se vinde la noi, e simplu….

    00
  35. mircea, tvr cultural, teleenciclopedia si discovery ce fac?
    ah, ca nu toti au scopul asta si ca suntem acaparati de dude, asta e alta discutie.

  36. @Zoso: ce spui tu suna foarte bine, aproape idealist, dar cred ca daca ma duc pe scara la mine si intreb lumea la ce se uita, NIMENI nu-mi va raspunde ca se uita la discovery sau alte canale de gen. Pentru ca stau in Dristor, si ala e un cartier care ilustreaza perfect Romania: unii mai cu bani, unii mai saraci, dar in mare majoritate oameni needucati.

    Ca sa te uiti la programe ceva mai inteligente si educative trebuie sa ai deja o baza intelectuala, altfel…. nu te educa nimeni cu televizoru’; Poate doar te minte, te manipuleaza, etc.
    (adevarul e ca mi-ar place sa gresesc eu, pentru ca daca ai dreptate si putem educa cu televizorul ar mai fi o sansa si pentru Romanica… altfel mai greu cu ce scoli avem)

    00
  37. Ratingurile posturilor „educate”, „educative”, „curate” sunt muuuult sub cele ale posturilor marlane, grobiene, populiste si populizde. La Discovery se uita in medie zeci de mii de oameni (rar sare de suta de mii), la OTV se uita des, in fiecare editzie de DDD, sute de mii de oameni – sa nu vorbim de editzii special/senzatzionale de tipul Crima din sau Gemenele din, cand sare acul la rating. Iar la Stupize Stupize sau la Ciao Darwin se uita milioane. Ca sa nu mai spun de ratingurile cocoshatoare ale Stirilor cu topor in cap – tot sute de mii spre milioane.
    Concluzia: lumea vrea sange, barfa, balacareala shi distractie eftina. Lumea are la dispozitzie emisiuni decente, insa nu se uita la ele.
    Ce vina au televiziunile ca e lumea multa, dar multa, si ca da din telecomanda cum o taie IQ-ul? :blink:

    00
  38. mircea, lipsa banilor nu e o scuza. cat e un abonament la librarie? hai sa nu vorbim de asta, ca librariile sunt peste mana, tre sa te duci acolo, sa iei cartea, sa iti stresezi ochii. de aceea a fost inventat televizorul. eu am invatat engleza din dallas. eram in a 5a, anul 1 de engleza, si potriveam ce vorbeau aia cu titrarea. era un efort util. acum, nu trebuie decat sa poti sa citesti. titrarea e mare si daca nici discovery (cele 5) nu au chestii interesante, atunci viata n-are rost. si abonamentul e 20-30lei.
    scuzele care sunt? sunt obosit, prefer sa ma uit la ceva care sa ma cretineasca?
    m-am uitat la „nora pentru mama” si se certau o tanti cu o tanara pe balsamul de par. 2 dudui din alea de nu aveau dupa ce bea apa acasa se vazusera in lux. ma doare in cur de parvenirea romanilor, eu vreau sa ma educ si sa ma cultiv. de aceea am internet, ca sa aflu chestii.

  39. Zoso, abonament la… „librarie”??? „Library” adica?? Dallasu’ ala, ‘tu-i mama lui, nu e chiar „Engleza fara profesor”… sau e? Sau poate la Bucuresti aveti abonamente la librarie, nu stiu, nu-mi dau seama. Dar all in all, tre’ sa recunosc ca ai dreptate. Ce te faci ca din pacate deja 40% din poplatie nu e in stare sa mai citeasca subtitrari… ca e prea greu…

    00
  40. Vrusei si io sa comentez… da’ vaz ca nu poci…

    00
  41. A. Pardon. Cred ca mi-a sughitat Opera… Sorry!!

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube