Despre publishing și conținut

Mă gândeam la o chestie. Pe la toate conferințele astea pe la care am fost și pe la altele pe la care n-am fost nu am văzut vreun vorbitor cu o prezentare despre conținut: cum să îl creezi, cum să îl aranjezi, cum să îl vinzi. Toți vorbesc de facebook, de like-uri, de campanii, de viitor, de cai verzi pe pereți. Toți vor să le spună bloggerilor cum să se comporte, nimeni nu vrea să îi învețe să scrie mai mult, mai bine, mai repede.

Două chestii despre conținut

Printul se schimbă, dar conținutul și jurnalismul nu mor. Jeff Bezos de la Amazon a cumpărat Washington Post, Pierre Omidyar, fondatorul eBay, finanțează cu 250 milioane dolari un site fondat de un jurnalist, Chris Hughes de la Facebook a cumpărat o revistă.

Care e miza aici? Milionarii cu inimă darnică vor să țină în viață presa muribundă? Sau, pentru că sunt mai deștepți decât restul, au realizat că oamenii stau atât de mult online pentru că au ce citi, și vor să îi țină online dându-le asta? Eu aș merge pe varianta a doua, pentru că am experiența de acum 10-15 ani, când internetul era o doar o speranță și unde nu aveai foarte multe lucruri de făcut și de citit. Sigur, acum poți sta pe Facebook, dar dacă n-ar exista articole de comentat cât de mult ne-ar păsa de toate statusurile tembele cu nori și taxiuri ale prietenilor noștri?

Abordare câștigătoare

Ajunși în fața producerii de conținut, drumul duce fie spre decență, fie spre jegoșism. Publisherul are de ales între a-și respecta cititorul, fie a-l îndopa cu rahaturi. Și discuția poate continua la nesfârșit despre cum e mai bine, să ai mulți cititori și idioți sau mai puțini și mai spălați, despre care cheltuiesc mi mult și așa mai departe.

Iată un articol bun cu povestea Demand Media, o companie care n-a înțeles că mizeriile trebuie făcute pe șestache, nu în gura mare. Băieții aveau niște siteuri cu conținut de doi lei, bazat pe căutări dese, gen “cum se face aia” sau “care e cel mai bun”, care nu aveau prea mare valoare. Google le-a dat două bobârnace și traficul le-a scăzut la jumătate. Partea amuzantă e că ei se credeau atât de tari încât s-au listat pe bursă.

Și un grafic care arată siteurile care au publicat cel mai bun conținut pe Facebook. Pe primele trei locuri, două agregatoare și un spam-site. Care rescrie știrile și articolele de pe siteurile de din partea a doua a topului în așa fel încât să fie ușor de citit. Cum ziceam mai sus, dacă ăștia de mai jos, care produc valoare, ar falimenta, lumea n-ar mai intra pe fb să dea like rahaturilor de pe Huffington Post sau Buzzfeed.

topfbpublishers[4]

Citeli suplimentare: The Value of Content și How Technology Can Save the News.

 

Altfel, eu mă bucur că am păstrat blogul și nu m-am bazat prea tare pe FB. Sigur, public e și acolo și băieții deștepți aduc trafic pe blog, dar parcă prea mulți au renunțat la a da cititorului adus pe blog ceva de citit.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

10 comentarii

  1. Foarte multe firme investesc timp, bani si resurse in promovarea unei pagini de facebook. La un moment dat vor realiza cu totii ca pe termen lung e mult mai productiv sa-ti promovezi propriul site decat facebook-ul. In principiu vrei sa te imbogatesti pe tine, nu pe altii.

    00
  2. Eu unul nu văd nimic rău în a investi bani pe facebook (dacă acolo este publicul ţintă) cât timp rezultatul final este să îi aduci undeva unde să poţi tu controla conţinutul/branul/etc. Spre propriul site/blog.
    Dacă plăteşti bani facebook, ca să aduci oamenii pe o pagină de facebook, you’re doing it wrong.
    Pentru că azi e facebook, mâine e pinterest, poimâine tumblr. Poţi băga bani în toate, dacă scopul e să aduci oamenii pe site-ul tău şi să îi ţii, nu să le faci trafic lor pe banii tăi, care apoi îţi mai cer odată bani că au trafic şi mai mult.

    00
  3. Din experiența mea, contentul este ceva mult prea simplist și lipsit de WOW pentru marketeri/business owneri. Am stat și 6 luni să conving un lead să dea câțiva lei pe niște texte de content. În paralel, lead-ul respectiv a zis da fără ezitare altor acțiuni de social media, destul de neinspirate.

    Cât despre lipsa prezentărilor de content pe la conferințe, principiul e cam același – majoritatea tinerilor, oamenilor care lucrează în online, dar și agențiile, s-au orientat în ultimii ani, fie in social whatever, fie în adwords/fb advertising, fie în alte zone care, evident, sunt WOW.

    Toți fug de content. Content management? Ce-i aia?? Mai bine îți fac un site și te descurci tu că oricum sunt doar niște texte… Nu pe asta plătesc clienții.

    00
    • @Samuel: știu. conținutul e greu de creat, greu de ghicit, dar odată ce il ai il poți impinge mult mai bine pe canalele pe care le ai la indemână. cumva, s-a acreditat ideea că fb merge și fără continut, doar cu pisicuțe.

  4. @cartus: nicio pagină nu postează nimic pe timeline-ul tău. Cel mai probabil ala e NewsFeed-ul şi mai sunt unele postări sponsored…

    00
  5. Cel mai mult imi „place” cand ma trezesc ca as fi dat like unei pagini care posteaza prostii in timeline-ul meu, desi n-am auzit niciodata de respectiva pagina. Probabil aplicatii care redirectioneaza click-urile mele catre alte pagini. Nasol e ca nu vad nicaieri centralizat cui i-am dat voluntar sau nu like de-a lungul timpului. Sau poate exista meniul dar nu l-am gasit eu pana acum…

    00
  6. @cartus: mergi pe profilul tau (timeline, nu account settings sau alte dracii) si vei vedea un buton „activity log” pe imaginea „cover”, in partea dreapta-jos

    00
  7. Mai e și problema că mulți „cititori” nu vor să citească ceva. Ei vor articole de 2-3 rânduri cu poze și video-uri. Nu zic că spre asta ar trebui să tindă un blogger, dar dacă vrei trafic mult, nu poți să-i ai și educați și mulți (pe cititori). Proștii vor citi prostii și cei care gândesc vor căuta articole relevante și, atunci când se plictisesc, vor citi și prostii.

    00
  8. Draga Vali,
    Cred ca ti-ai facut ceva timp pentru articolul acesta si ai zis-o bisturiu.
    Oricum imensa majoritate a popendulatiunii interne si internationale nu intelege ca un „continut” sau content pana la urma reprezinta ceva extrem de important.
    Par exemple, contentul cutiei craniene, dar despre aceasta dupa sarbatori.
    Sa fii sanatos si scrie.

    00
  9. Salut,
    Contentul fiind foarte important asa cum toti ati subliniat mai sus, este ok daca frecventa posturilor pe un blog este mai redusa si de calitate? …sau ca la romani, cat mai multe si mai inconsistente?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.