Despre mașini (2014)

Controalele, rare așa cum sunt, o dovedesc: avem un parc auto varză. Majoritatea posesorilor de mașini nu înțeleg că o revizie și o reparație la timp te salvează de la reparații mai mari când pică ceva și preferă să se zgârcească la întreținerea mașinii, pentru ca apoi să se mire de ce această dă randament din ce în ce mai scăzut.

Cele mai întâlnite defecte ale mașinilor de pe șoselele patriei:

  1. cauciucuri tocite.
  2. frâne cârpite.
  3. lumini defectuoase

Altfel, avem și niște service-uri auto mizerabile și o reglementare a RCA defectuoasă. Plus niște taxi-uri care sunt bombe pe roți.

Autoeconom au pus la punct un infografic controalelor RAR din trafic.

infografic_raport_autoeconom

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

41 comentarii

  1. Numai in Cluj numar zilnic masini cu becuri arse. Highlight-ul l-a constituit o masina cu ambele stopuri pe frana (nu pozitii) arse. Mai avea o banda cu leduri pe haion, din care jumatate de becuri arse, deci numai cu 5 beculete puteai sa iti dai seama ca franeaza.

    00
    • eu cnd ii vad in trafic e spun, de obicei pana acuam am dat doar de oameni care habar nu aveau si intr-un fel ii inteleg daca nu le spune nimeni….

      00
    • @Bluehand: NU, NU POT SPUNE ca n-aveau habar. Este obligatia soferului sa-si verifice luminile, lucru pe care il poate face foarte simplu:
      – atunci cand parcheaza in apropierea unui perete (garaj, bloc, parcari subterane sau supraterane, etc) ii trebuie maxim 10 secunde pentru a aprinde si stinge toate luminile;
      – daca nu gasesete nicicum un perete isi roaga, periodic, sotia/sotul, prietena/prietenul, cateaua vecinului etc. sa-l ajute sa-si verifice luminile.
      In cazul retardului cu doar 5 leduri pe frana este clar ca are un IQ ce nu-i permite sa se hraneasca singur. Ambele becuri si jumatate din leduri nu s-au ars in acelasi timp si intr-o perioada de minim 1 an.

      00
    • E plin de taxiuri in Bucuresti la care nu functioneaza stopurile pe frana. Sincer ma mir mai mult cand vad unul la care functioneaza.

      00
  2. În primul rand nu inteleg de ce sunt lăsați sa circule cu modificări aduse sistemului de lumini, gen „xenon” fără lupa de focalizare. Din ce în ce mai mulți circula cu „bombele” alea de becuri.
    Iarăși, câți or fi luat amenda pt ca circulau cu poziția aprinsa dar cu farurile de ceata, „ca smecherii”
    Plm, farurile de ceata au aceleași becuri ca cele de faza lunga…

    00
    • Este o noua moda sa mergi cu luminile de ceata aprinse indiferent de vreme.
      Eu nu inteleg cum cei de la politia rutiera trec pe langa masini care merg cu farurile stinse sau au un bec ars(mai ales pe stanga fata) si ii lasa in pace.

      00
    • Mai nou mai ales la skoda farurile de zi sunt langa cele de ceata.

      00
    • @Razvan C – din pacate in ultima luna am vazut doua masini de politie cu farurile de ceata aprinse. Unul din cocalarii aia de merg cu farurile de ceata ziua, sunt culmea politisti.

      P.S. Nu stiu cum se intampla dar vara te orbesc idiotii cu farurile de ceata dar cand vine ceata sau iarna ninsoarea, nu il mai vezi pe unul – isi sting majoritatea ciumpalacilor farurile „sa nu le consume bateria”.

      00
    • @Razvan C: Nu-i greu de înțeles. Poliția nu are suficient personal cât să acopere toate zonele circulate și toate cazurile care apar în trafic. Iar ăștia puțini nu sunt toți niște vigilenți și niște atotvăzători. Sunt prea mulți șoferi indisciplinați care fac prea multe tâmpenii în prea multe locuri. Desigur, nimeni nu dorește să îndrepte acest lucru cu un sistem informatic automatizat de detecție a unor încălcări clare ale legislației în vigoare (e.g. ai trecut pe roșu, ai blocat drumul -> primești acasă amendă și poză de la camera din intersecție [da, avem camere în multe intersecții]) pentru că asta ar reduce numărul posturilor în Poliție și ar nemulțumi majoritatea șoferilor.

      00
    • @Mihai pe aceasi portiune unde sta cu radarul, ii poate gasi si pe astia care merg fara faruri etc. Sincer mi se pare mult mai periculos unul care merge cu farurile stinse decat unul care merge cu 20km/h peste limita legala.

      Ca sa nu iti mai spun ca acum 2 zile mergea politia cu 50km/h in localitate de se formase coloana, unul mai indraznet a depasit pe linie continua si si-a vazut de drum, politia nu a schitat un gest.

      00
  3. Sigur, daca RAR-ul opreste masini prin sondaj iar inspectorii vaneaza doar rable atunci e normal sa iasa procente mari de masini cu diverse defectiuni. Parerea mea, altfel e aberant sa crezi ca 2.2M de autoturisme din tara asta circula zilnic cu defectiuni la directie (sau la frane, noxe, becuri arse etc).

    00
    • <>
      Ca inspectorii vaneaza rable e ceva normal, nu vad ce pericol ar reprezenta o masina intretinuta pentru trafic.
      Ce e cu adevarat ingrijorator e ca inspectorii aia, in ciuda faptului ca vaneaza rable, gasesc mai multe decat sperau si ei sa prinda.

      00
  4. Scopul organelor de control nu este de a crea o lume mai bună, de a preîntâmpina problemele. Cel mai important scop al lor este de a aduce venituri la buget. De a da amenzi, mai simplu spus. Şi aleg să facă acest lucru pe calea cea mai simplă posibilă (de aceea stă organul cu radarul la pândă în loc să vâneze alte abateri).

    Întreaga funcţionare a organelor este modelată în jurul colectării de venituri (cu sau fără chitanţă). De exemplu dacă eşti prins cu mai multe probleme (nu mă refer strict la domeniul auto ci mai mult la firme), adesea eşti sancţionat pentru numai una dintre ele. Celelalte sunt trecute cu vederea pentru a avea motiv să te sancţioneze şi luna viitoare.

    00
    • O precizare pentru cei care cred că baz câmpii (vot negativ). Am lucrat câţiva ani în domeniu şi am cunoştinţe care lucrează în continuare în diverse organe de control. În plus datorită unei conjuncturi ştiu şi detalii pe care puţini le cunosc chiar şi dintre inspectorii din respectivele instituţii.

      Şi încă ceva. La nivel central performanţele inspectoratelor judeţene se măsoară în venituri colectate. Sunt o mulţime de indicatori, dar practic acesta contează cu adevărat. Acum încercaţi să vă imaginaţi ce presiune apare pe personal şi pe mediul economic din zonă când directorul dintr-un judeţ de la capăt de linie moartă vrea să se întreacă cu judeţe de top ca Cluj, Timiş…

      00
  5. Putin inselatoar infograficul. De exemplu, in categoria „alte probleme” pot sa intre: parbriz crapat, folie pe geamurile fata (transparenta), folie pe faruri (transparenta) si altele care sunt exces de zel.

    La fel si „depaseau nivelul admis de poluare”. Fata de norma masinii? La un E0 inseamna „fum ca o locomotiva cu aburi”, iar la un E5 „DPF anulat”. Nu e acelasi lucru.

    Pe noi, ceilalti din trafic, ne intereseaza si ne afecteaza numai sectiunea „neconforme dpdv siguranta”. Restul sunt prostii ca sa mai mulga niste amenzi.

    00
    • Ai impresia ca pabriz crapat, folii pe geamuri si faruri montate neautorizat nu reprezinta nereguli de siguranta care ii pot afecta pe ceilalti? De cuvantul „vizibilitate” ai auzit? Toate cele enumerate mai sus la categoria asta se incadreaza. Iar toate din aceasta categorie pot duce la accidente.

      00
    • Parbriz ciobit pe exterior de pietricica = alt defect. Pericol = zero.

      Geamurile fata (laterale) au din fabrica colorare cam 30%. La unele masini. La altele, nu. Codul rutier nu spune ca nu e voie cu folie, ci spune doar sa nu reduci vizibilitatea. Politistul, daca vede folie, chiar si transparenta 100% = interzis.

      Folie pe faruri (transparenta 100%) se monteaza pentru protectie la spargere.

      Niciuna din cele enumerate nu are cum sa duca la accident.

      00
    • Pentru parbriz ciobit pe exterior (pozitionarea este relativa atat timp cat nu sunt precizate exact distantele fata de marginea parbrizului) nu a luat nimeni amenda. Zona in care sunt interzise ciobiturile este clar delimitata.
      Foliile de orice fel montate oriunde sunt INTERZISE atat timp cat ele nu sunt fabricate de producatori autorizati, montate de firme autorizate si mentionate in certificatul de inmatriculare al masinii.
      Daca nu indeplinesc conditiile de mai sus inseamna ca da, pot duce la accidente. Motivele sunt 100% transparente, pardon, clare.

      00
  6. Păi…aici e lungă discuția, RAR-ul are niște standarde de siguranță pe care le-ar invidia și nemții (la care nu prea vezi rable pe drum). Exemplu personal, o mașină care a trecut verificarea tehnică în De, adusă în Ro cu platformă, a picat ITP-ul pentru că: un far luminează mai puternic decât celălalt (becuri identice, unul nou, altul mai vechi, diferența era foarte greu sesizabilă), bătaie la bucșa (ceva neinteligibil) motor (n-am găsit nici un alt mecanic care să-mi arate bucșa aia, ce să mai vorbim de verificat bătaie) și alte chițibușuri, Plus că a pierdut și un număr la norma de poluare, pentru că așa vrea mușchii RAR-ului.

    00
    • @Irositu’: normal ca a trecut verificarea tehnica in DE daca era masina pentru export. Nemtii vroiau sa scape cat mai repede de ea. Esti sigur ca a pierdut un numar la norma de poluare pentru ca asa vrea muschii RAR-ului sau pentru ca ai luat teapa pur si simplu cand ai luat masina?

      00
    • @Irositu’: De curiozitate, de unde ai luat masina care avea verificarea tehnica DE dar a picat-o pe cea din RO?
      Sper ca nu confuzi normele de poluare EURO cu cele D. Ne poti spune marca si modelul masinii, anul de fabricatie, capacitatea motorului, combustibil si cantitatea de emisii CO2 ?

      00
    • Naaa, cum sar cunoscătorii. Nu am spus că TUV-ul era făcut pentru export, unu la mână și a doua e că aceeași mașină care era înmatriculată înainte de 2007 era Euro2. E vorba despre un Alfa Romeo 33 IE, 1349 cmc boxer, ’94. La nemți a fost D3, la noi Euro1.

      00
    • Vorbesti crengi. RAROM iti incadreaza masina la norma Euro in functie codul motorului, conform omologarii internationale a respectivului motor. Daca nu-ti ies noxele esti respins la ITP si nu poti inscrie masina pana nu remediezi defectiunile.

      Problema intervine cand din toata gloata de „muncitori” ai RAROM nu se gaseste unul cu mai mult de doi neuroni astfel incat sa incarce pe site o lista completa a motorizarilor precum si norma la care se incadreaza ele.

      Si un prescolar stie ca motoarele pe benzina din grupul VAG au trecut in 2000 de la Euro 2 direct la Euro 4. Un retardat de angajat RAROM a publicat pe site Lista Euro 3 unde sunt zeci de motoare VAG din 98-01 toate catalogate Euro 3. Cand i-am sunat sa-i intreb de ce jumatate din lista aia e gresita mi s-a raspuns ca lista de pe site are caracter informativ.

      00
    • Atata vreme cat nemtii de la Opel si multi altii faceau pe vremea aia masini cu injectie multi-punct ce deabia se conformau normei Euro2 nu cred ca o masina cu carburator si emisii de porc la doar 1.4 litri a fost clasata vreodata Euro2. Ma mir ca e totusi Euro1.

      00
    • Și, de unde ai dedus că era cu carburator? Și, de ce te miri că era Euro 1 din moment ce altele identice și mult mai rupte-n cur (am căutat înainte să cumpăr una din Ro), înmatriculate înainte de 2007 erau considerate Euro 2?

      00
  7. Si mai interesant fata de infograficul perzentat cred ca ar fi unul, cu aceleasi date, pentru „vehicule inregistrate in alte tari” (Bulgaria de exemplu).

    00
  8. in orasul prostilor vii, m-am suit odata intr-un taxiu care mergea pe lateral in loc sa mearga inainte :)))

    la fiecare rotatie completa a rotii din dreapta, masina sarea o data in sus si apoi tragea stanga =))

    m-am si mirat cum putea taximetristul ala sa mearga in halul ala cu masina, dar de, la cati ciocanari jegosi sunt pe acolo nu am stat sa-mi bat capul.

    flegmatul mucilor pe strada si pistatul in boscheti sau intre blocuri e ceva normal in diareea aia numita abuziv oras cand ar trebui sa se cheme cloaca.

    a, si mai nou am vazut ca unul a mai si luat-o pe una la bataie ca de ce nu a trecut strada mai repede =))

    tare…

    00
  9. Daca as fi in tara si as castiga cat castiga fostii mei colegi, adica vreo 2400 de lei, ca sa nu ii iau pe aia cu 1200. Din astia: 1000 s-ar duce pe chirie, 250 abonamentu la telefon, vreo 600 pe mancare, plus vreo 200 alte chestii. Deci mai am 350 cu care daca ii strang 2 ani, am bani sa cumpar una sh.
    Uneori cred ca uitam sa gandim sau devine prea greu, altfel nu imi explic arogantele astea cu parc de masini varza, rca prea ieftin sau rar facut aiurea…

    00
    • Rahat, daca iti permiti sa dai 10% din salariu pe „abonamentu la telefon”, meriti sa nu ai masina.

      00
    • Bravo ai descoperit gaura din covrig. Bine ca nu ai zis sa ma duc sa stau la o matusa sau sa stau in gazda cu vreo babuta, sau sa imi gasesc o fata buna sa aibe si ea zece milioane si sa stam impreuna… :)))

      00
    • Ca idee merit sa am masina si toata lumea merita sa isi ia tot ce isi doreste, problema e cind apare unu si iti reproseaza ca de ce dai 50 de lire pe abonamentu la telefon de parca dai banii lui. Si poti extinde atitudinea asta la tot ce vrei si obtii o tara de crispati cu un bat in fund…

      00
    • In cam toate tarile pe care noi le invidiem automobilul nu e un „drept”, e un privilegiu greu de castigat si intretinut. Prin unele parti taxele anuale pot depasi valoarea masinii. Prin alte locuri doar parcarea te poate duce la 400-600 euro pe an. Nu-ti permiti masina, iei metrou’ …

      00
    • super_fotbal: ” de ce dai 50 de lire pe abonamentu la telefon”

      pai da. Pentru ca esti nitel plecat din tara :). Eu cu 44 lei(cu tva) am nelimitat in retea, 600mb si 600 minute nationale. De ce as consuma inca 210lei?
      Mai ales cand salariul meu ar fi de 2400 lei?

      00
    • Frate, ziceam sa nu ma apuc eu sa iti refac calculele de trai zilnic. dar nu ma pot abtine

      Iti zic doar asa: abonamentul ala de 250 de lei e deja abonament de afaceri, de aproape 60 de euro. La salariu ala, merge si un abonament de 15-20 euro si iti faci treaba foarte bine (minute destule, trafic destul 1,5 Gb). Exista si multe abonamente si mai jos de atat, la 7 euro, cu trafic minim de date.

      Si, daca unora li se pare imposibil de luat o masina noua. Frate, daca esti cu banul mai subtire, iei tu frumos un Logan pe benzina NOU, ca de atat ai bani. Strangi tu 2000 de euro pentru avans (ca tot ttrebuie sa ii strangi pentru rabla aia veche de 10-15 ani), apoi platesti 600 de lei rata lunara, cu tot cu Casco. Nu e gaura in cer, chiar si pentru bani mai putini. Ai masina noua si ai si Casco la ea.

      Dar e mai simplu sa le plangem tuturor pe umar. Dreptul la masina e universal si e garantat de ONU. Chiar daca asta se traduce in dreptul de a avea o rasnita care e cu sistemul de franare in sange sau care baga monoxid de carbon la greu in plamanii tuturor.

      Acolo, in tara aia frumoasa in care traiesti tu si in care castigi mult mai mult de 600 de euro pe luna, tot asa merg treburile? Masini cazute pe strada care scot fum la greu? Spagi date la RAR ca sa treci? Masini „bulgaresti” care nu sunt inregistrate in tara, desi merg de ani de zile in acea tara?

      Intreb si eu.

      00
  10. ireevant, majoritatea accidentelor se produc din alta cauza, e o chestie intre scaun si volan :p

    00
  11. Am trait-o pe pielea mea pe asta cu zgarceala la intretinere. Am tras de o baterie careia i se arsese un element,mai mult de un an … Si uite asa acum am cumparat acum baterie + alternator .

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.