Despre criză

Industria auto are alte probleme şi ar fi ajuns în găleată şi fără ajutorul crizei. Prea multe firme, prea multe modele, prea multe opţiuni. Cred că viitorul aparţine “modelului” Dacia – un singur model (cu mai multe variante de caroserie), 1-2 motorizări, 1-2 variante de echipare – sau Skoda (cu 3). Pentru România, lucrurile sunt cu atât mai dificile cu cât ne transformaserăm într-un hub auto important, însă în cazul de faţă suntem doar o victimă colaterală. Producătorii auto vor trebui să-şi regăsească focusul, ideea de a avea toate modelele posibile şi imposibile nefiind viabilă economic pe termen lung. Volkswagen avea un model de mare succes, Golf. Acum, Golful este canibalizat de Lupo, Polo (mai ales acesta), Jetta/Bora, Passat, Tiguan, Touran. GM nu avea concurenţă în Europa cu Opel/Vauxhall. Acum, au adus şi Chevrolett-ul (ex-Daewoo) şi dealerii îşi împart resursele între cele două branduri. Rezultatul nu este surprinzător: vânzările Opel au scăzut şi cele ale Chevrolet n-au ajuns încă la nivelul Daewoo (şi nici nu vor mai ajunge vreodată). Diversitatea de modele şi mărci au dus la situaţii în care Mazda 2 este identică cu Fiesta, S40 de la Volvo cu Focus şi avem un SUV identic sub 3 nume (Peugeot, Citroen, Mitsubishi) şi exemple sunt o grămadă. Chiar avea nevoie Renault (de exemplu) de un SUV? Cine ar dori să-şiu cumpere un SUV se gândeşte la Renault? Şi totuşi, au lansat. Nu ştiu însă dacă vreodată în existenţa sa acest model va ajunge să-şi scoată cheltuielile, păpând profiturile Clio şi Megane.

de la Cristi Banu

Şi în online vor apărea mai devreme sau mai târziu probleme, când trusturile media vor înţelege rolul nefast al agregatoarelor de conţinut gen Ziare.com, Wall Street, 9Am, DailyBusiness sau HotNews. Cu foarte puţine excepţii (Metropotam, Trilulilu), online-ul românesc nu prea oferă nimic, fiind încă dominat de puştani. Dar, câtă vreme fostul premier considera Hi5 platforma potrivită de socializare (şi nici un consilier nu a fost în stare să-i explice problema) mai este mult până departe.

Nici în televiziuni lucrurile nu stau foarte diferit. E o minune supravieţuirea unor posturi ca B1Tv, Naţional TV, N24, Romantica, The Money Channel. Din trustul Intact văd vulnerabilă Antena 2, un post care nu are o identitate clară deşi are emisiuni cu potenţial (Brancu, Ciutacu, Cristina Cioran) – dar acestea şi-ar putea găsi locul pe Antena 3.

Îmi plac oamenii care gândesc ca mine :)

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

18 comentarii

  1. …stii ce lipseste de aici: nimic despre banci (mii de minisucursale), cazinouri (de scara de bloc) si jdemii de farmacii.

    00
  2. partea cu masinile ma depaseste si pe mine, ma uitam acum 1 luna la modelul Kuga, de la Ford… era nevoie dom`le, trebuie sa intre si ei sa pape o felie alaturi de Qsepte si Xcinci… era si pacat

    iar legat de televiziuni.. vai mama mea, agreed 1001% :lol:

    PS: da, ma mir ca de banci precum Garanti, Emporiki, Millennium nu a zis nimic (aici e probabil alta discutie, implica mai multe detalii: P)

    00
  3. @Thor şi Kuniva
    în articol este o secţiune consistentă dedicată şi băncilor.
    @ Nimenescu
    Cum canibalizează Tiguan vânzările de la Golf? Ia să vedem:
    – cheltuieli de marketing;
    – cheltuieli de producţie;
    – cheltuieli de logistică;
    – cheltuieli de producţie;
    – cheltuieli de cercetare & dezvoltare.
    Câte vânzări are Tiguan? ceva de genul X0.000/an. În cel mai fericit caz, produsul ajunge pe break-even (dar mă îndoiesc). Cu ce este finanţată pierderea (sau lipsa de profit)? Dacă tu ai profit doar pentru un produs din cinci, le ţii în continuare în producţie pe celelalte 4 doar ca să ai ce să oferi celor care vin în showroom? A, desigur, alţii sunt proşti, dar noi ne pricepem mai bine.

    00
  4. Mda, probabil dpdv jurnalistic e bine ai acoperire cat mai mare pe subiecte, chiar daca dpdv al argumentarii mai bine taceai din gura.
    Omu asta vad ca se pricepe la orice, de la imobiliare la auto la sistemul bancar. Ah, scuze e certificat Microsoft SharePoint Server 2007, lol.

    La fel si in auto, fiecare producator vrea sa aiba acoperire pe cat posibil la toate gama de modele si preturi. Cand se hotaraste Gigi ca are 11k euro si vrea un micro de oras sa ai si tu acolo ceva sa-i oferi ca altfel faci cadou vanzarea la concurenta.
    Apoi cum sa canibalizeze Passat sau Tiguan vanzarile de Golf? Cine are 30k euro si vrea o limuzina (sau mai rau, un crossover) si se uita la Golf? Nici macar intre Polo si Golf, voi stiti care sunt preturile la astea doua? Sau 8k euro de-un Chevrolet Spark si de fapt el ar fi cumparat un Opel. Si clar noul suv Renault de >25k euro papa vanzarile de Clio, mai ales Symbolul de 11k.
    Iar platformele comune sunt tocmai in ideea de a reduce costurile de dezolvare si productie si pentru a oferi o falsa diversitate. Omul e suparat pe ceea ce tocmai el spune ca ar trebui sa se intample. Jeez.

    Aceeasi cunoastere profunda se regaseste si la imobiliare unde stie omul clar ca nu exista presiune in a vinde desi mare parte din cei care n-au vandut pana acum au ridicat pe credite. Dar deja m-am plictisit.

    00
  5. @nimenescu: si tu esti expert ca si el. reciteste ce ai scris, poate te prinzi.

  6. Nu fiule, eu am desfiintat „argumentele” lui, n-am avut pretentia de a face o analiza completa a unei industrii. Ai tu ceva argumente serioase care sa ma contrazica pe mine/sustina pe el sau ii dai cu slogane „mai citeste o data poate te prinzi”?
    Altfel mai citeste o data, poate te prinzi.

    00
  7. @nimenescu: si atunci de ce discutam daca nu ai desfintat argumentele lui? ah,, ai aruncat 3 insailari tembele si gata, ai dat cu tifla, esti ok?

  8. MoneyChannel e singurul post la care ma uit. Doar la anumite emisiuni pe net, ca n-am cablu. Are publicul lui si nu cred ca poate fi pus in aceeasi galeata cu nationaltv, b1tv, kanald etc.

    00
  9. @zoso – recunosc ca nu ma pricep foarte bine la gramatica dar de data asta chiar cred c-am nimerit virgulele alea. Mai citeste o data, poate pricepi. Acum spusa la propriu.

    @Cristian Banu – Ce treaba au diversele cheltuieli cu canibalizarea vanzarilor? Poti sa spui ca nu e profitabil, contraproductiv, etc, desi la modul cel mai sincer habar nu ai/am. Dar nu se canibalizeaza vanzarile, nu se face concurenta la propriile produse asa cum foarte clar ai sustinut in articol.
    Iar atitudinea „alţii sunt proşti, dar noi ne pricepem mai bine” iti apartine in totalitate, tu te crezi mai destept decat o industrie intreaga, eu doar am atras atentia asupra unor argumente cat se poate de eronate.

    00
  10. @kuniva: eu folosesc de foarte mult timp emporiki, sunt foarte ok din multe puncte de vedere. Sper sa nu dispara prea curand. Stii ceva ce eu nu stiu? :)

    00
  11. @nimenescu: daca insisti, iti fac o schema.

  12. @Cristian Banu:

    Da, daca nu ai profit decat cu un produs, e o strategie destul de inteleapta sa tii in show-room mai multe tipuri de produse. Oricum, nu trebuie sa iti inchipui ca tii ocupat si procesul de fabricatie cu tipurile de produse neproductive. Ideea e sa nu anunti public ca nu mai produci produsele alea ca sa nu iti dai singur cu tesla in oua.

    Oamenilor le place sa gaseasca toate chestiile sub acelasi acoperis (de ex: hipermarketurile). Acelasi lucru se intampla si la vanzarile specializate, cum sunt cele de masini sau (cazul meu) echipamente industriale. Faptul ca produci/vinzi mai multe categorii de produse, te face mai cunoscut in ochii necunoscatorilor iar asta sunt majoritatea clientilor. In domeniul industrial se practica chestia asta foarte des: producatorii mari cumpara produsele producatorilor mici (de fapt de multe ori cumpara intreaga productie) dupa care le lipesc etichetele cu brandul lor. Produsele astea branduite le promoveaza mai mult sau mai putin. De fapt nici nu ii intereseaza prea mult cat vand, reclama pe care o genereaza ele e mai importanta.

    Oricum, ca sa revenim la discutia cu masinile, cred ca respectivele modele nu se canibalizeaza intre ele ci cumparatorii (care au mai ramas) isi indreapta atentia catre clase de produse inferioare celor la care s-ar fi gandit anul trecut. Dar asta e un proces in val, care se propaga de sus in jos. Nu pot sa cred ca un cumparator, care anul trecut si-ar fi luat un Maseratti, anul asta nu isi mai cumpara nimic. O sa ia un BMW sau Audi. Ma rog, nu stiu in ce concern e Maseratti, ca sa fie exemplul bun pentru canibalizare dar se pot schimba marcile. Hai sa zicem ca, din cumparatorii de Ferrari, anul asta unii isi vor cumpara Alfa Romeo.

    00
  13. Asta am zis si eu.

    Productia nu este un proces cu viteza discreta on/off. Poti sa o accelerezi sau sa o franezi in anumite limite in functie de necesitati. Liniile de productie sunt programabile. Gandeste-te ca la Craiova s-au asamblat pe aceleasi linii: Matiji, Cielo, Nubira, Tacuma si Ssangyonguri iar fabrica aia era mult mai putin maleabila decat cele din Vest.

    Si ca sa continui ce ai spus tu si sa demonstrez ce am vrut eu sa zic: probabil ca vanzarile la jetta au de suferit din cauza de Golf si Polo dar asta nu e o canibalizare ca urmare a largirii ofertei VW ci ca urmare a reorientarii consumatorilor din care, pana la urma, VW tot in castig iese. Altfel ar fi iesit alti producatori care aveau modele mai mici. Daca ai o strategie de genul „noi facem masini”, crezi ca mai conteaza ce model promovezi? Omult stie sa vina la tine.

    Cheltuielile de promovare si de productie (sau, ma rog, diferentele generate) in astfel de momente nu sunt atat de mari tinand seama de asemanarea produselor. Ar fi o problema daca ai vrea sa promovezi Polo in loc de Tuareg. Daca stau sa ma gandesc, luandu-ma dupa cum functioneaza clientii mei, poti sa generezi vanzari de Tiguan cu ajutorul reclamei la Touareg. Eu vad asta ca pe un avantaj.
    Pana la urma productia nu e dictata direct de reclama, adica nu decizi ce produci maine din cauza a ce ai promovat ieri, ci e un mix intre ce vinzi azi si ce te astepti sa vinzi din cauza a mesajelor transmise de tine, plus alti factori.

    Spre deosebire de industria americana de profil, industria europeana pare mult mai pregatita si mai maleabila.

    00
  14. @nashu_mare: vanzarile la golf au de suferit din cauza polo si fox, la pasat din cauza jetta, la touareg din cauza tiguan. productia acestor modele inseamna foarte FOARTE multi bani. marketingul la fel. si in loc sa rulezi reclama cu touareg, pe care deja il produci, o rulezi pe aia cu tiguan.

  15. NOU
    #16

    „… un post care nu are o identitate clară deşi are emisiuni cu potenţial (Brancu, Ciutacu, Cristina Cioran) – dar acestea şi-ar putea găsi locul pe Antena 3.

    Îmi plac oamenii care gândesc ca mine ….”

    :) a inceput sa-ti placa Ciutacu?

    00
  16. @Naşu mare
    Cum să iasă în câştig dacă produsele respective produc pierdere din cauză că nu se vând suficiente? Tuareg şi Tiguan, de exemplu, nu sunt în targetul Volkswagen. Cumpărătorii acestora sunt oameni care fac downgrade de la altceva (Q7, Cayenne, X5…). Aparent este ok, sunt nişte vânzări, dar VW nu performează pe nişa respectivă, ci pierde bani. La fel şi faptul că nu se cumpără Tuareg, ci Tiguan înseamnă pierdere, faptul că Polo se vinde mult mai bine ca Golful iar înseamnă pierdere, Jetta aduce pierderi Passatului ş.am.d.
    La fel e şi la Ford cu Fusion care papă şi de la Fiesta şi de la Focus…
    Analogia cu hypermarketurile nu e tocmai bună. Să zicem că un televizor sau o maşină de spălat poate mai cumperi la ofertă, dar pentru un laptop, un telefon, o cameră foto, mobilă cred că prima dată te gândeşti la alte magazine, nu?
    Nu totdeauna mai mult înseamnă… mai mult. Cifra de afaceri contează mai puţin. Ceea ce contează cu adevărat este profitul. Când ai un produs cu o rată de profit de 30% şi alte 4 unde ai pierderi de 10%, chiar dacă pierderile respective sunt sustenabile (să zicem că echivalează cu 90% din profit), crezi că e OK? Nu cumva 30% e mai bun decât 3%?

    00
  17. In momentul asta zic ca e ce ii poate salva. Majoritatea marilor, indiferent de ce declara prin ziare, probabil ca tintesc catre „crestere zero” ca Romania acum cativa ani (asta din discuitiile mele cu partenerii externi). Exista o confuzie destul de mare, piata se rearanjeaza. Daca ai produse care sa acopere un domeniu larg esti sigur ca vei genera vanzari indiferent de felul in care se misca piata. Daca Ford nu ar fi avut Fiesta care sa ii pape din Focus i-ar fi papat Loganul din Focus. Este evident ca ar fi ideal sa ai numai produse care se cumpara. Problema e sa stii care sunt alea. Si, oricum, e diferenta intre a avea ceva in oferta si a avea acel ceva in productie.

    O sa ii coste, nu zic ca nu o sa ii coste (vezi profitul zero de care ziceam mai sus) dar pana la urma pe altii in momentele astea ii costa mai mult (vezi industria americana de profil) faptul ca nu au avut in oferta decat doua tipuri de produse: mari si foarte mari.

    3% e mai bun decat -50%.

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.