Big Data în ecommerce

Una dintre declarațiile ignorate la intalnirea informală cu eMAG a fost că oamenii au un scraper de prețuri, care urmărește site-urile concurente și se joacă cu prețurile pe site-ul propriu în funcție de prețurile celorlalți și de stocurile lor.

Sistemul nu e nou, sunt inclusiv firme care oferă astfel de servicii. Mi-a atras prima oară atenția schema asta acum doi ani când am cumpărat un palton de pe un site de haine. L-am băgat în bookmark, am intrat de câteva ori pe el în decurs de o lună, prilej pentru roboțel să vadă că sunt interesat și să crească prețul de la 400 la 600 lei. La două zile după ce l-am comandat, prețul scăzuse la 200 lei, iar oamenii de acolo se făceau că nu înțeleg despre ce e vorba. Nu am făcut screenshoturi cu schimbarea prețului, nu erau nici în cache, nu aveam ce dovedi, am lăsat-o baltă.

Faza e că n-ai cum să explici asta publicului. Ați văzut ce atenți sunt UBER la faza cu price surge. “Trebuie să ne asigurăm că toți clienții vor găsi mașini”. La magazine nu poți explica asta.

Și cred că oamenii oricum nu vor înțelege pentru că zilele trecute discutam cu niște jurnaliști care se pricepeau cu tehnologia la nivel mediu și tot nu pricepeau ce le spuneam, dar asta nu îi împiedica deloc să aibă păreri foarte tari pe tema asta. Greșeau, dar erau convinși că aveau dreptate, pentru că Minority Report e doar un film.

Pentru că, oricât de mult ne place să ne alintăm, suntem încă înapoiați în ceea ce privește tehnologia. Și nu pentru că încă avem buda în fundul curții în timp ce avem smartphone, ci pentru că suntem prima generație cu carduri de credit, cu cumpărături online, cu afaceri online. Trebuie să mai treacă timp ca să pricepem diverse. Tot auzim de „big data”, „tracking” sau „data mining”, dar nu știm prea bine ce e aia.

ps: magazinul din povestirea mea, cu prețurile mărite, nu e emag.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

48 comentarii

  1. Companiile aeriene folosesc acelasi sistem. Incearca sa faci cateva cautari (10-15) pe aceeasi destinatie si aceleasi date si ai sa vezi cum se majoreaza pretul. Daca nu faci rezervarea si revii la un interval de 12-15 ore, vei vedea ca pretul s-a diminuat la loc.

    Sistemul este simplu: am multe cautari pe un produs / serviciu intr-un interval scurt? Automat pretul se majoreaza in sus. Nu se comanda si nu mai sunt interogari, pretul revine la loc.

    00
  2. „Tot auzim de “big data”, “tracking” sau “data mining”, dar nu știm prea bine ce e aia.” – și majoritatea nici nu vor să știe, sunt mulțumiți că au auzit și au subiecte noi de discuție…

    00
  3. Ajută dacă ștergi cookie-urile și/sau cache-ul browserului?

    00
    • depinde de sistem. la unele magazine da, la altele nu.

    • Înțeleg.
      Următoarea nelămurire ar fi, de ce nu sunt ilegale toate mizeriile ăstea fiindcă distrug orice noțiune elementară de ‘capitalizm-piață liberă’; da’ mă alint cu ideea că suntem în țara lu’ Mitică…

      00
    • Nu-s ilegale pt ca-s mult prea greu de dovedit.
      Ar trebui auditata baza de date de preturi si apoi codul care o updateaza. Cod care probabil e pe undeva pe vreun server cine stie pe unde si pe care nu are nimeni jurisdictie.
      Naiba stie cum e cu audituri pe chestii hostate in cloud.

      00
    • GDPR n-ar trebui cumva sa ii cuminteasca cu data miningul lor?

      00
  4. Pune doar chestii scumpe in wishlst, ca sa le confuzezi algoritmul. Cand iti dau voucher, cumperi ce este mai ieftin.

    00
  5. Emag e o mizerie cu preturi mari si garantie de rahat.

    00
    • Ia de la Cel.ro că e cu 10 lei mai ieftin! Și vă înțelegeți voi la garanție.

      00
    • @Cristi stiu ca pe bloguri va place sa dati limbi in cur emagului (pe bani grei), dar realitatea din teren este alta. Am zeci de comenzi la toate magazinele mari, si de departe cele mai mari probleme le-am avut cu emag. Am primit produse defecte, am primit cu totul alt produs decat cel comandat, am stat 1 luna pana mi-am primit inapoi banii pe un produs pe care l-am primit direct defect. Culmea, cu cel.ro pe care ii tot face zoso de rahat, nu am avut niciodata probleme. Daca e sa te iei dupa forumuri, toate magazinele sunt de rahat, ca toate au threaduri de zeci de pagini cu plangeri. Cat despre emag marketplace, e ca o loterie, prefer mai degraba sa cumpar de pe Olx/Okazii decat de pe marketplace. Iar preturile la emag sunt absurde, de multe ori chiar si cu 30% mai mari decat la alte magazine.

      00
    • stiu ca pe bloguri va place sa dati limbi in cur emagului (pe bani grei)

      nu fi imbecil. cristi e cititor, n-are blog.

    • Emag Depanero

      00
  6. Big data este precum sexul la adolescenți. Toată lumea a auzit de el dar nimeni nu știe cum se face.

    00
  7. Ca sa fim intelesi, ca eu acum am venit din porumb:
    Eu, Grigore cu IP …201 cumpăr un ciocan cu 10 lei daca m-am uitat la el înainte in timp ce Gheorghe IP ……303 cumpara acelasi ciocan cu 6 lei pentru ca nu s-a uitat?
    In acelasi timp si legal? Mno uite de-aia cumpăr eu de la metalochimice direct de la tejghea.

    00
    • Cum ar fi sa te duci la un magazin si sa intrebi despre un produs, dar sa decizi pe moment ca nu il cumperi, iar cand revii, dupa ce mai dai cateva ture, sa ti se spuna ca s-a marit pretul pt. ca te-ai interesat mai devreme de el?
      Cam asta ar trebui sa fie nivelul urmator, nu? Daca online e legal, in magazinul fizic de ce n-ar fi?

      00
    • se practica si in magazinele fizice, de cate ori nu ai cumparat un produs care avea un pret la raft si la casa era alt pret?

      00
    • Eu cred ca si la tejghea iti face imediat pretul daca vii imbracat la costum si iti explodeaza portofelul ….

      00
    • Aia cu intrebatul la magazine fizic si pretul crescut cand revii deja e o practica pe la unii buticari.
      Ba unii iti zic din start, sa stii ca daca revii nu mai e acelasi pret.
      Evident trebui sa fii prost sa revii la ala dupa ce iti spune asta.
      In plus, la buticari mereu sunt mai scumpe produsele decat in magazinele mari. Rar gasesti in produs mai ieftin la buticari, si cand gasesti gasesti ca nu e acelasi produs, ci e importat la gri din alte tari la lichidari.

      00
    • Ceva oarecum tangential pe subiect.
      Fiti atenti aici cum functioneaza mentalul omului in general cand vine vorba de cumparat chestii.
      In vremea studentiei, eu si prietena am vandut martisoare la o tejghea 2 saptamani inainte si de 1 martie. Martisoarele erau produse de un tip cu echipa lui undeva prin centrul Bucurestiului intr-o casa. Tipul avea cam 100 de mese prin pietele din Bucuresti si alte locatii aglomerate din oras. Noi primeam 10% din volumul de vanzari. Intr-un an am fost la Univesitate, in altul la Romana.
      Pe vremea aia martisoarele facute de tipul asta aratau in general bine, erau tip brosa, suflate cu aur, insa erau vreo 2 modele absolut mizerabile, fiind si cele mai ieftine. Tin minte ca era unul sub forma de ghiocel cu o tabla sinistra pe post de frunza, absolut hidos. Cu cateva zile inainte de 1 martie ne suna „dealerul” de martisoare si ne spune ca ghiocelul era la liber. Adica puteam sa stabilim noi ce pret vrem, dar sa nu ne mai intoarcem cu el acasa (apropo, aveam preturi impuse, nu puteam mari preturile decat daca ne dadea el voie, avea oameni pe teren care verificau preturile). Daca inainte sa vorbim la telefon acel ghiocel costa 2 lei si era cumparat rar, in general de oameni mai saracaciosi sau de copii, dupa apel l-am facut 10 lei, fiind cel mai scump de pe masa.
      Ba baieti, am vandut toata marfa de ghiocei, de ziceai ca trecuse Daniel Prefericitul si le unsese cu seu de Sf. Paraschiva. Chiar discutam cu colega de tejghea dupa apel si ne gandeam ca, pana mea, nu s-a vandut mizeria aia cu 2 lei, daca ii marim pretul cine dracu o sa le mai cumpere. Eh uite ca mentalul uman spune ca ce e mai scump obligatoriu e mai frumos si mai bun.

      00
    • In romania bula online se va mai estompa… costul a ajuns atat de mare incat se merita mai mult costurile magazinelor fizice.
      – adwords creste ca si valoare pt același rezultat de la an la an
      – facebook a explodat în ultimii 2 ani ca si cost de publicitate
      – advertorialele, blogurile, în general recomandările au ajuns sa coste destul de mult.
      Cheia ramane păstrarea utilizatorului odată ajuns pe site. Si daca nu esti emag, e greu.

      00
  8. Big data, tracking, data mining si alte buzzwords nu fac cat o ceapa degerata atunci cand, la o luna dupa ce mi-am luat o pereche de incaltari cu 200 de lei de la emag primesc al treilea sau al patrulea mail cu super oferta de aceleasi incaltari reduse de la 499 ba la 399, ba la 299.
    Adica inteleg ca te joci cu preturile, dar nu e clar ca daca am luat deja nu mai vreau sa iau inca o pereche, si cu atat mai putin daca ma costa mai mult decat prima?

    00
    • Sistemul nu „stie” ca tu ai cumparat deja.

      Mai bine iti trimit reclama cu produsul/produsele la care stiu ca te-ai uitat deja. Daca n-ai cumparat, poate cumperi (sunt sanse foarte mari sa faci asta, sa zicem 80%). Daca nu, oricum pe mine ma costa 50 de bani sa-ti trantesc reclama aia.

      Cifra de afaceri de pe urma ta este: 200 * 80% – 0.5 = 159.5 lei (bine, agregat pe mai multi utilizatori).

      M-ar costa mult mai mult sa interoghez baza si sa agreg doar datele utilizatorilor care n-au cumparat produsul (si eventual sa-ti arat alta reclama).

      Si, oricum, poate mai dai click sa vezi un review, de acolo te duci pe un accesoriu etc.

      00
    • Repet, e vorba de mailuri primite pe adresa de mail cu care e facut contul. Daca „sistemul” stie ca m-am uitat la produs fiind logat pe contul ala, cu adresa aia de mail, inseamana ca stie si ca l-am cumparat din contul ala, cu adresa aia de mail.
      Nu discut de adsense sau alte prostii, discut de mailurile promotionale trimise de emag clientului Sorin, cu nume si pronume, si targetate pe un singur produs (ceva gen „Vesti extraordinare!!! A scazut pretul unui produs de care esti interesat!!! Cumpara acum!!!”).

      00
    • Sorin, ai fost coleg de scoala cu Carmen Dan? :D

      00
  9. La Flanco pe site este un pret iar in magazin alt pret la acelasi produs.

    00
    • Confirm, vineri am luat un mobil din magazinul flanco cu 699, pe site preț 899.
      De menționat ca pe site urmăream produsul de vreo doua luni, așteptând o oferta…

      00
    • La Altex e invers:
      produsul pe site e mai ieftin ca in magazinul fizic.

      00
    • La Flanco mereu in magazine sunt preturile mai mari decat online, exceptand campanii gen BF, Craciun, Paste cand cataloagele sunt comune online-offline pentru anumite produse.
      Zilele astea m-am dus in magazine sa ma uit dupa anumita categorie de produse si in Flanco preturile erau cu 10-20% mai mari decat cele afisate la acelasi produs pe site.
      Pe langa faptul ca in magazine oferta e mai saraca decat cea online, anumite produse fiind exclusiv online.

      00
  10. Nu cumva exista si varianta cealalta, in care daca intri de mai multe ori pe un produs, timp de cateva saptamani, primesti la un moment dat un voucher de reduceri?

    00
    • aia nu vede nimeni.

    • La emag chiar functioneaza chestia, ma tot uitam la un procesor, dupa o luna am primit un voucher valabil la cuptoare incorporabile. Acum as vrea unul si pentru plita electrica, oare sa urmaresc preturile la DDR3 sau DDR4?

      00
    • Ignora procesorul. Poate se supara si-ti trimite voucher :P

      Normal ca ai sa primesti reducere la toate vechiturile uitate prin depozit, tu ce parere ai, ca magazinul e casa de binefacere?

      00
  11. Deh, daca nu v-au placut mercurialele pe vremea lui Ceasca…

    00
  12. So, sistemul se numeste Dynamic Pricing (info mai multe aici .

    Pentru digital exista solutii care poarta denumirea de marketing automation si care sunt gresit percepute de expertii de pe la noi ca fiind acele tool-uri care trimit mail-uri personalizate cu „hei gigel” din cand in cand.

    Daca veti cauta in google „dynamic pricing in germany” veti gasi cel putin 4 ad-uri de la 4 firme diferite si o droaie de alte servicii in organic.

    Aceste mecanisme sunt ilegale in EU daca sunt practicate in offline si exista niste discutii la nivelul EU cu privire la blocarea lor si in online https://www.theregister.co.uk/2017/06/23/algorithmic_pricing_raises_concerns_for_eu_competition_law_enforcement/

    00
  13. Big data, data mining, sunt chestii mult mai sofisticate, exemplu dat de tine e doar o chestie de vânzări pe care poate s-o facă orice fraier cu un calculator.

    00
  14. La cum merg lucrurile astia-s in stare ca daca te uiti la un ciocan sa scumpeasca cuiele si scandurile. Or sa ajunga cocalarii sa-i roage pe ceilalti sa le cumpere seminte. Ca pe ei ii depisteaza programul si le baga adaos.
    Oricum cei fasneti or sa se descurce. Pe sistemul cumperi la deruta cateva prezervative si astepti reducerea scutecelor.

    00
    • Da, dar iti vor scumpi grav prezervativele si testele de sarcina, e clar ca ai cel putin un copil si eviti din rasputeri sa mai faci inca unul, ca stii ce te asteapta :)

      00
  15. O abordare diferită, din Olanda: am cumpărat un produs, s-a ieftinit semnificativ – 20% – in următoarele zile. Din moment ce încă puteam sa-l returnez gratuit timp de 30 de zile, am dat un mesaj magazinului in care i-am întrebat dacă nu ar fi mai ușor dacă mi-ar da înapoi diferența de preț, fiind mai ieftin și mai ușor pentru mine și pentru ei. Răspunsul lor: desigur, da-ne contul bancar! Au audaugat ca asta face parte chiar din politica lor, in cazul in care prețul se modifica in 30 de zile după ce ai luat un produs îți returnează diferența, trebuie doar sa ceri.

    00
  16. Pai sa interzica, domle’, toolurile si chestiunile automate! Ce tot atata preturi dinamice? Da’ sa le includa si pe pricey, shopmania, price.ro & co.

    Sau vedem doar juma din „dita” barna’n ochi? Adica e bine cand e in avantajul nostru dar e naspa cand le folosesc altii, nu? :D

    00
  17. ps: magazinul din povestirea mea, cu prețurile mărite, nu e emag.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.