Voi știți să vă aflați coordonate GPS cu smartphone-ul?

update: mă bucură o chestie: au apărut mai multe articole pe tema asta și mai mulți oameni știu acum cum se pot afla coordonatele GPS cu ajutorul unui smartphone.


La iPhone e ciudat: deschis Apple Maps, apăsat săgeata din stânga jos, apoi trimis acea adresă prin email către altcineva. Chiar dacă e o adresă fictivă, ea va fi disponibilă în aplicația Mail. Deschideți Mail, și ținând apăsat pe link, ca să nu se deschidă în Maps, va apărea pe ecran linkul cu coordonatele exacte.

Sau cu aplicația Compass, care are pe ecran toate datele. 


  

Nu puneți botul la ce latră unii prin presă, în zonele nepopendulate localizarea unui telefon prin metode specifice de către STS sau SRI e destul de complicată, dată fiind acoperirea:

Serviciul de Telecomunicatii Speciale nu a putut identifica locul accidentului in baza telefonului mobil deoarece in zonele cu populatie redusa celulele de telefonie mobila sunt amplasate la distante foarte mari, acoperind 600-700 kilometri patrati.
In plus, transponder-ul avionului nu poate fi receptionat decat daca aeronava se afla la o altitudine de peste 1.000 de metri deasupra solului. Din acest motiv ROMATSA nu a putut determina pozitia exacta a avionului.
Seful Salvamont Sibiu, Adrian David, a explicat pentru RFI ca in zona montana este posibil ca un apel sa fie identificat cu dificultate, chiar daca in zona exista semnal. Totul depinde de cate celule GSM sunt captate in timpul apelului. Daca, de exemplu, sunt sub trei celule GSM, apelul poate aparea ca a fost efectuat din judetul Brasov, chiar daca el a fost efectuat din judetul Sibiu.


Mi-aduc aminte, la accidentul pe care l-am avut în 2007, o serie de experți de carton mă întrebau de ce și dacă n-am putut să mă opresc. Că, aparent, părea că eu n-am vrut să mă opresc și am vrut să dau cu capul de stâncă. Plin de experți și acum.

Alte păreri decente aici și aici.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

137 comentarii

  1. Eu zic să întrebi şi un procuror referitor la posibilităţile de localizare ale STS. O să rămâi surprins.

  2. In varianta asta localizarea are o marja de eroare de cca 300m in conditiile in care sunt in oras.
    Aplicatia Compass are in schimb o precizie mai mare.

    00
  3. Hm. Compass e by default pe iPhone, nici nu poate fi stearsa, si da automat coordonatele geografice – latitudine si longitudine, la precizie de secunda. Nu merge in airplane mode, deci daca nu e semnal. Ma intreb cum reactioneaza in zone d-astea cu celule GSM foarte rare.

    00
  4. Pe android aplicatia Here I am 2.
    Marja de eroare de ~ 15m, daca e activ GPS-ul.

    00
  5. Şi de ce să nu afli cu aplicaţie, mă rog? Nu de aia ai GPS şi smartphone, să-i foloseşti întregul potenţial?

    00
    • @ratza: pentru că oamenii normali nu o au instalată. e complicat să il pui pe ăla picat in cap din avion, să îi spui „coae, acum că ești rănit și pierzi sânge, intră in app store, bagă parola, și instalează aplicația aia”. cât de greu e să gândești?

  6. UE are pe agendă o reglementare privind transmiterea automată a locaţiei în cazul unul apel la 112. Dar va mai dura ceva, mai ales că acum vin alegeri iar după cei noi au nevoie de timp de acomodare. Mă mir că aplicaţiile Maps nu sunt de ajutor în acest sens…

    Până se mişcă UE, ar fi interesant de ştiut dacă aplicaţia Echo112 este funcţională şi pentru România. Iar dacă da, ar merita popularizată.

    00
  7. pe Windows Phone, fără aplicație, externă nu se poate :(

    00
  8. Nu a zis nimeni că tre’ să-şi instaleze aplicaţia atunci. Dacă sînt oameni normali, probabil că nu au nici net, nu? :)

    Ca fapt divers, la Nokia 701 nu am găsit nicio metodă prin care să pot afla coordonatele (fără să am o aplicaţie instalată), în condiţiile în care mă consider un power-user. Am altele, ce-i drept, fiindcă merg des pe munte şi… nu se ştia cînd am nevoie ;)

    00
  9. Pardon, nu se ştie.

    00
  10. Interesante discutii. :)
    Totusi, sa dureze 6 ore pana la localizarea avionului cazut, e un timp cam lung, mult prea lung. Plus de asta, aviatia nu se bazeaza doar pe gps, ca de gsm nu incape vorba, ci in special pe unde radio (radar). Ultima locatie a avionului inainte de a disparea de pa radar, cred ca a fost descoperita destul de repede (mai ales ca la nici 200 km de locul accidentului e ditamai baza de aviatie militara). Si ar mai fi si baliza radio, de urgenta, a avionului, care in mod normal trebuia sa se declanseze la impactul cu solul. Asta inseamna ca nu localizarea a fost problema, ci coordonarea situatiei de catre autoritati, care probabil nu se agitau prea mult daca nu incepea tavalugul mediatic sa ruleze.
    In rest, tot respectul pentru cei ce au luat la pas carari de munte, in miez de noapte, pentru a salva vietile unor oameni aflati in suferinta. Trist, foarte trist, insa, sa vezi ca nu exista fonduri pentru lucruri importante, in timp ce pentru prostii se cheltuie bani publici, non-stop.

    00
  11. Eftimie, cred că este o diferenţă între localizarea unei persoane aflată sub supraveghere şi localizarea ad-hoc a unui necunoscut.

    Omologii ruşi ai S-urilor noastre acum aproape 20 de ani au reuşit localizarea unui telefon (fără GPS) cu o precizie suficientă pentru a-i trimite abonatului o rachetă între urechi. Aşa a intrat în istorie Dudaev. Însă a fost o acţiune de durată, pregătită luni de zile.

    00
  12. @user
    daca n-ai net, nu prea merge. Si netu’ in zone de munte, unde acoperirea retelelor de telefonie e slaba, nu prea merge. Bafta sa transmiti niste date prin GPRS cand ai o liniuta semnal.

    00
  13. apropo, softul romatsa pentru gasirea supravietuitorilor unui accident a fost furnizat de asesoft.

    00
  14. @andrei: dacă ai relee de GSM din 30 în 30 de km, cum se prezenta la televizor, înseamnă că ai un cerc cu rază de 15 km. Suprafaţa acelui cerc e πr^2, adică 3.14 * 15^2, adică vreo 706 km pătraţi. Aceasta e o formulă necesară ca să iei Bacalaureatul la matematică, apropo.

    Cât despre articol, se pleacă de la o premisă care nu poate fi momentan confirmată: exista cel puţin un telefon cu GPS funcţional. Întâmplător, ştiu că unul dintre doctori are Android (cred că un LG Optimus, dar nu sunt sigur), însă nu e exclus ca ecranul acestuia să se fi spart în urma impactului.

    În altă ordine de idei, citeam în diverse locuri că felul în care sunt construite avioanele ar afecta calitatea semnalului GPS (în primă fază îţi intră pe AGPS, care se foloseşte de celula de telefonie mobilă, apoi îţi creşte acurateţea datorită informaţiilor GPS), însă nu-mi dau seama cum s-ar comporta un telefon într-o astfel de situaţie.

    00
  15. Varianta pentru cocalari cu aifon: WhatsApp, attach, location.

    Pentru Android ai jde aplicatii gen Send My Location. Sau WhatsApp.

    00
  16. Daca avionul avea avionics Garmin G1000 erau salvati de mult.

    00
  17. @Sarpele cel puţin un telefon nu era în Airplane Mode deoarece aveau semnal GSM, aşa s-au coordonat cu pădurarii care trăgeau focuri de armă, iar unul din doctori le spunea dacă focurile de armă sunt mai aproape sau mai departe.

    00
  18. nexus 4, cel mai chior android.
    se lanseaza google maps.
    se apasa pe locatie cateva secunde.
    apare un pin.
    se apasa pe share.
    nu trebuie trimis mail, locatia apare sub o forma citibila si scurta.

    goo.gl/maps/w0CPS

    00
  19. … şi citind mai atent pe net relatările unor piloţi, aparent iPhone-urile se bazează pe fixarea semnalului unei celule GSM ca să se facă localizarea GPS. Dacă aceasta nu e disponibilă măcar la pornirea aplicaţiei, atunci semnalul GPS nu s-ar fixa.

    https://discussions.apple.com/thread/2511720?answerId=11946159022#18989304

    00
  20. Eu am un HTC One S (android) si vine „din fabrica” cu aplicatia Locations unde daca dai „click” pe Map iti zice coordonatele GPS.

    00
  21. @Liviu R – radarul functioneaza pana la o anumita altitudine in functie de teren. Iovan a coborat avionul din cauza cetii sub 2000m si i-a fost fatal din pacate: a disparut de sub radar si a lovit brazii inalti.

    00
  22. si ce plm de avion era ala, din 73? din ce stiam astea noi au localizare gps foarte buna

    00
  23. Cica a murit Adrian Iovan. Karma is a bitch, isn’t it?

    00
  24. ” O celulă acoperă 600-700 de kilometri pătrați” …
    wow … ce specialisti

    00
  25. Bai ce destepti sunt unii… Fratilor, ati incercat airplane mode vreodata, macar de curiozitate? GPS-ul inca functioneaza, ca nu emite telefonul nimic, doar receptioneaza un semnal emis de sateliti.

    00
  26. @simistef:-mi se pare ca altitudinea minima de captare radar e ceva mai jos, exceptand zborul printre versanti de munte. Sigur, nu asta era ideea, ci faptul ca pozitia avionului era stiuta iar dupa ce a disparut de pe radar, traiectoria era predictibila, cel putin din punct de vedere matematic. A coborat din cauza cetii sub 2000m? -hmm, stiam ca ceata se formeaza la sol si pentru a o evita avioanele urca spre pragul maxim de zbor pentru a o evita, nu coboara spre sol. (totusi, nu sunt pilot, nu stiu procedura)
    @Vali:-good point :)

    00
  27. Din pacate au avut si ghinion. Au cazut intr-o zona de munte unde probabil au gasit doar o celula gsm insuficienta pentru a le afla pozitia. Chiar daca se stia distanta pana la antena, exista o abatere enorma de cativa kilometri. In plus era si ceata iar elicopterele nu puteau cauta prin zona. De altfel nici salvatorii nu ii puteau vedea de la distanta si nici auzi in conditiile in care ceata atenueaza propagarea sunetelor (adica tipetele lor). Radarul probabil ca avea pozitia aproximativa cand a disparut. Daca ar fi sa calculam ultima pozitie corelata cu directia de mers, viteza si relieful din zona, cred ca iarasi aparea o abatere de cativa kilometri. Singura modalitate de a-i gasi era doar folosirea telefoanelor pentru a afla coordonatele gps.

    00
  28. Aia cu „au văzut pe radar unde au picat” este și mai tare. Radarul are și el o precizie scăzută, iar deasupra munților, la altitudine mică, sunt multe zone neacoperite, că nu pot ajunge undele de la sol peste un munte.

    Dar lăsând asta la o parte, să zicem că avionul dispare de pe radar că a ajuns prea jos și mai parcurge 5 km până se prăbușeste de tot. 5 km pentru un avion sunt o nimica toată, înseamnă căteva minute de zbor/planare.

    5 km în orice direcție înseamnă o suprafață de 3,14 x 5 x 5 = 75 kilometri pătrați, cam cât Bucureștiul de mare, doar că în pădure, prin văi și dealuri, pe ceață și ploaie. Ușor de găsit, desigur.

    Mai văd și că toată lumea face o confuzie de termeni: ăia zic că au localizat greu epava. Pentru noi asta înseamnă că nu au aflat coordonatele GPS ale ei. Pentru ei asta înseamnă că nu au ajuns fizic lângă epavă, că așa e limbajul lor.

    00
  29. @Petreanu. Airplane Mode dezactiveaza orice transmite si primeste unde radio pe un telefon, adica GSM, Wi-Fi, Bluetooth, NFC si GPS – din cauza asta nu merge localizarea. Daca nu esti in airplane mode telefonul (daca are modul GPS) te localizeaza indiferent daca tu ai semnal sau nu, pentru ca nu foloseste celulele GSM ci satelitii GPS.

    00
  30. user, merge fara net?

    00
  31. Din pacate, in primul rand trebuie sa ai semnal GPS. Poate in oras avem locatia instant, eventual ajutati si de localizarea wifi/retea, insa pe munte e cu totul altceva. Daca luam in considerare si ceata densa impreuna cu faptul ca te afli intr-o cusca de metal (…sau cusca Faraday) cel mai probabil incercarile de a folosi GPS-ul sunt inutile.

    00
  32. @renton vezi comentariul 26, unde am zis de AGPS. Ce ziceam e că la iPhone-uri (cel puţin versiunea 4 şi 4S, din ce scria un pilot pe un forum) GPS-ul nu pare să se activeze decât dacă la pornirea aplicaţiei telefonul poate folosi AGPS-ul pentru a obţine coordonatele iniţiale. La Android sau la iPhone-uri mai noi posibil să funcţioneze diferit.

    Oricum, discutăm discuţii. Oamenii aveau acces la o celulă de GSM, deci AGPS-ul funcţiona.

    00
  33. Pe android activezi stocarea locației la camera foto, Faci o poza si te uiti la detalii, apar coordonatele

    00
  34. @Petreanu: Airplane mode dezactiveaza si modulul GPS al telefonului. Teoretic, aplicatia Compass ar trebui sa functioneze si in zonele fara semnal sau cu semnal slab.

    00
  35. Prin aceste criterii, daca un avion se prabuseste in muntii mari din tara, pasagerii nu au nici o sansa.

    00
  36. @zoso: Vezi ca sunt 2 de fapt.

    00
  37. https://www.acrartex.com/products/resqlink-plb
    o chestie dinaia costa 3-400 de euro.
    hai sa iti zic ce scrie la „specs”
    „On average, worldwide, this notification (steps 2 through 5) take up to one hour for non-GPS beacons. For self-locating beacons that provide GPS position data in their first transmissions, the search radius is reduced to .05 nm (100 m) and the notification can take as little as three minutes. (Data provided by Cospas-Sarsat.) ”
    Cat despre elicoptere: https://vimeo.com/35061943

    00
  38. Astea sa io spuna lu mutu domni de la sts.orice antena (site gsm) are la propriu 3 antene care acopera 120 grade pe orizontala.deci in secunda in care cineva suna sau este sunat operatorul stie exact celula pe care se sunaDeci se poate stabili o directie precisa.Mai mult de atat in sistem apare imei ul telefonului ,datele acestuia si elevatia.Ce este si mai interesant este puterea semnalului.Stiind cu ce putere emite telefonul,(si operatorul are datelea acestea instant) si stiind pierderile de semnal se poate determina locatia cu exactitate de 0.5 metrii.Vrajeala cu triunghiulatia e penteu prosti.Ea se folosea de mult si se foloseste si acum dar pe analog nu digital.Orice antena gsm are achipamente care fac multe lucruri care nu ar trebui sa le faca pentru un „simplu” serviciu de telefonie.Daca nu ma credeti mergeti pe munte undeva izolat dar cu semnal,sunati-va un prieten si spunetii ca vreti sa puneti o bomba undeva sa vedeti ce repede va va aparea unul in ceafa sa va intrebe de sanatate.Iovan traia si acuma daca il localizau repede.Ce ma frapat pe mine a u fost elicopterele alea de nu zboara noapte.Alta baliverna.

    00
  39. @user
    google maps nu e neaparat o aplicatie pentru afisarea coordonatelor GPS. Cand pui tu un pin dinala pe harta, prima data incearca sa afle adresa; asta o face cautand pe net. Daca locatia pin-ului n-are nici o adresa, probabil ca-ti afiseaza coordonatele GPS, dar prima data incearca sa afle adresa. Partea proasta e ca daca n-are net, iti da o eroare, nu-ti afiseaza coordonatele. Si e cam stupid, ca daca vrei sa dai share la locatie, trimite un SMS/email/whatever cu coordonatele GPS :). Ma rog, m-am chinuit destul de mult sa aflu coordonatele fara nici o aplicatie 3rd party, n-am reusit. Daca stie careva vreo metoda, as fi recunoscator :)

    00
  40. @Andrei
    Telefoanele implementeaza tehnologia numita Assisted GPS, in care receptorul GPS este ajutat de alte date din reteaua GSM pentru a gasi pozitia mult mai rapid. Asta nu inseamna ca GPS-ul nu functioneaza.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS

    00
  41. „tarom, companie de stat, are 3 zboruri pe zi către oradea”.
    Specialistule, transporta tu organe pentru transplant cu un avion de linie.

    00
  42. @tester/saboteur, asa e, scuzele mele.
    am dat disable la data / wifi, sters cache.

    am pornit google maps, imi arata locatia pe o harta blank, fara drumuri, fara nimic.

    din pacate share-ul nu mai e posibil, desi locatia este indicata pe harta, chiar in lipsa strazilor/muntilor.

    (tineam minte ca am navigat in ungaria doar cu gps-ul pornit, fara mobile data/wifi activat), cu harta in cache.

    cam idioata chestia, ce sens sa ai wifi/mobile data active daca vrei sa vezi doar coordonatele gps.

    00
  43. @Ariel – Pe Nokia cu Windows Phone ai direct „Attach My Location” in SMS. Functioneaza si fara conexiune la net cu o precizie foarte buna daca esti in afara cladirilor.

    00
  44. culmea e ca pe telefoanele mai vechi samsung i780 cu igo8 sau nokia e72 cu nokia maps aflarea coordonatelor dureaza doar cateva secunde, maxim un minut).
    imediat ce a prins semnalul de la sateliti afisaza ceva de genul: precizie-altitudine-viteza-ora gps-latitudine-longitudine.
    in schimb ceata poate afecta calitatea semnalului de la satelit (impliclit scade precizia de localizare).

    00
  45. Am un HTC Desire 300. In Harti, apasand cateva secunde pe punctul unde ma aflu, optiunea aratati (distribuire), am ales SMS, mi-am trimis mie si au aparut coordonatele cand am accesat linkul trimis de mesaj. Deci am avut nevoie de gps activat si internet functional. Mi-am instalat, in plus, GPS Status (n-am gasit nimic fara reclame, daca stiti vreo aplicatie buna si fara pic de reclame, va sunt recunoscator).
    Coordonatele masurate cu ambele programe sunt diferite, nu la nivel de grade si minute, ci 10-11 secunde latitudine, 13 sec longitudine.
    Care sunt zonele fara acoperire internet? Pot folosi exclusiv gps-ul telefonului?

    00
  46. @zoso: ce nu inteleg e ca daca tot au vb la telefon, n-a reusit cineva sa ii instruiasca cum sa foloseasca GPS ca sa isi gaseasca coordonatele? iar coordonatele respective, fiind in teren deschis aveau in cel mai rau caz o precizie de cativa zeci de m. Din ce a relatat presa, am inteles ca au vorbit destul de mult la telefon, avand in vedere ca s-au tras focuri de avertizare si s-au ghidat dupa ele.

    Cu triangularea GSM inteleg cand ai antene la cativa zeci de km sa nu ai precizie deloc buna, insa nu pot sa cred ca nimeni nu avea telefon cu GPS. Inteleg si faptul ca era ceata si era greu de ajuns cu elicopterul acolo, dar sigur se ajungea mai repede daca aveau coordonatele GPS.

    @Petreanu: faci confuzie intre GPS si GSM si aGPS. GPS ar trebui sa mearga peste tot unde e spatiu deschis, prezenta unei retele GSM face aGPS posibil, adica in loc sa vina coordonatele in 1-2 minute, vin in cateva secunde. La unele telefoane, merge GPS si in airplane mode, dar atat timp cat au putut vb la telefon, nu se pune problema ca nu era semnal.

    00
  47. Desteptii aia de comenteaza cum e cu semnalul de gsm si pachetul de date se pare ca nu prea au batut apusenii sa vada cum 50 km mergi cu masina si nu ai semnal gsm, cum mai prinzi pe la vreo curba semnal dar nu-ti merge pachetul de date oricat ai incerca…
    Duminica noaptea la trecerea din jud Hunedoara in Alba era o ceata de nu vedeam botul masinii si ghiceam banda de pe mijlocul drumului din 20 in 20 m. Sa va vad eu cazuti din avion cum incepeti sa faceti pe power user-ul in adroid sau iphone de parca oamenii aia nu erau chirurgi de transplanturi ci dezvoltatori de aplicatii mobile.
    Respect d-lui Iovan, nu cred ca sunt prea multe cazuri de avioane prabusite/ aterizate fortat in paduri de munte cu 5 oameni din 7 in viata.
    Mandruta are un comentariu foarte pertinent la el pe blog.

    00
  48. @septimiu: toate stirile semnaleaza ca s-a tinut legatura telefonic cu victimele, deci era semnal GSM. Semnal GPS era oricum, tot ce trebuia era cineva sa ii instruiasca cum sa faca rost de coordonate, mai ales ca primul telefon a fost la 10 minute dupa accident. de pachet de date nu era neaparat nevoie. iar daca nu avea nimeni telefon cu GPS, atunci inseamna ca au avut un mare ghinion.

    00
  49. Ce-mi place cum va dati acum toti foarte destepti, stand la caldurica, sorbind un ceai, dar culmea din 5 oameni (cu facultate de medicina absolvita, deci nu prostovanii socitetatii) aflati langa epava si alte cateva zeci sau sute care incercau sa-i ajute, nu s-a gandit niciunul sa intre in maps si afle coordonatele GPS.
    Va recomand sa mergeti in creierii muntilor, sub o patura de ceata densa, sa incercati sa va aflati pozitia. O sa aveti o eroare de cativa kilometri.

    00
  50. @mda : unele surse pe net spun ca GPS nu ar trebui sa fie vizibil afectat de ceata, avand in vedere ca frecventa pe care merge semnalul e aleasa ca sa poate trece prin ploaie/nori/ceata, dar semnalul GPS e afectat de apa, in sensul ca nu poti avea semnal sub apa. Deci trebuie sa fi fost conditii extreme sa nu fi fost semnal GPS acolo.

    00
  51. Cu sau fara telefoane cu capabilitati GPS, dincolo de abilitatile posesorului de a activa aplicatia, localizarea era foarte simpla: Romatsa furniza parametrii zborului (vector deplasare, altitudine, ultimele coordonate cunoscute, viteza de zbor, etc). Celula GSM (cea folosita pentru convorbirile dintre victime si serviciul 112) are o raza de actiune cuprinsa intre 12 si 15 km. Era suficient sa se intersecteze aria de acoperire a celulei GSM cu vectorul directie al aparatului de zbor. Rezulta o „banda” de cautare, usor de acoperit cu un elicopter militar (capabil sa zboare in conditii de vizibilitate extrem de redusa, avand in vedere ca pana si IAR 330 nemodernizat are un radar suficient de performant pentru sol) dotat cu termoviziune. Localizarea s-ar fi redus la maxim doua ore.

    00
  52. @suto stefan: ceea ce spui este valabil la câmpie. Accidentul a fost la munte, iar matale ai uitat să iei în calcul configuraţia terenului, concentraţia şi distribuţia metalelor din compoziţia munţilor şi alte detalii din astea mărunte care influenţează propagarea la nivelul solului în asemenea zone şi pot face ca undele radio să aibe o traiectorie asemănătoare cu acea a luminii în sala oglinzilor…

    00
  53. Pentru cei care vor aplicaţii de GPS, am două chestii testate intensiv pe coclauri, care merg foarte bine. Nu au nevoie de conexiune la internet, dar trebuie să vă încărcaţi hărţile de acasă, dacă vreţi să le folosiţi.
    Pentru Android: GPS Essentials.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mictale.gpsessentials&hl=en
    Pentru Symbian (odihnească-se-n pace): Track A Way.
    http://www.trackaway.org/

    00
  54. Pana la ora asta nu si-a dat nimeni demisia??????????????????? O tanara doctorita a murit cu lacrimile inghetate pe obraz in asteptarea salvatorilor si un pilot si-a sfarsit viata in chinuri ingrozitoare, iar astia se ascund de aseara?!?!?!?!…iar ce vad eu aici o incercare de a scuza incompetenta celor din STS si a altora platiti de noi toti sa isi faca treaba!
    Ar trebui sa va puneti in locul lor, a celor din avion ….

    00
  55. O țară aterizată în cap. Să cazi de la 2000 de metri și să mori de frig!!:(

    00
  56. @perkele, da spune don’le cum afli coordonatele GPS fara date 2g/3g ( deci fara posibilitatatea de a instala o aplicatie 3rd party care face asta ) pe android. Ca unii tot sustin ca nu prea se poate doar cu google maps. Si nici io unu n-am reusit.( avand HTC aveam deci din intamplare HTC Locations venit cu telefonul, dar altfel nu mi-a iesit ).

    00
  57. @m.
    mersi, nu stiam de faza asta. La mine, pe HTC, WP8, arată că atașeaza o hartă din BingMaps. Cand il trimiți efectiv SMSul, la destinatar ajunge de fapt un link catre https://www.microsoft.com/en-us/windows/sync-across-your-devices cu harta de BING in spate si pozitia aproximativa.

    La coordonate GPS nu ai acces

    00
  58. @user
    Tu ai incercat pe un android fara conexiune de date ( da-le disable naibii) sa obtii linkul in formatul 1 ? Ca mie unu dupa ce-am dat disable la date nu-mi mai apare optiune de share pe un pin din google maps, deci cum naibii obtin linkul ?
    Si am android 4 si google maps e cat de cat up to date.

    00
  59. NOU
    #66

    Stroe si toti incompetentii sa isi dea demisia !!!!!!!!!!
    Ranjea dimineata la televizor cu un dispret si un sarcasm fara margini.
    ASTEPT MASURILE GUVERNULUI SI SANCTIONAREA INCOMPETENTILOR !!

    00
  60. 6 ore pt un accident petrecut in zona montana in conditii de ceatza si noapte este un timp relativ OK.

    De ce ignorati unele detalii:

    Avionul nu a cazut in Bucegi aproape de o zona circulata cu trasee turistice, cabane etc . Daca va uitati pe harta acolo este o zona f remote cu putine localitati si parcul national Apuseni.

    In cat timp faceti voi un traseu montan gen Busteni -Piatra Arsa fara poteca marcata , iarna, nopatea si pe ceatza. In 10 min? Faceti cateva ore ziua , vara si cu locatia f precis stiuta. Sunt accidente de avion in care a durat zile localizarea sau 2 ani ca in cazul lui Steve Fosset (cautati pe wikipedia)

    Ce vreau sa spun esta ca fara drumuri de access pe teren montan , cu vizibilitate proasta puteau sa stie la mm coordonatele gps ca tot nu ajungeau repede acolo. Cat despre elicoptere. Cand conditiile sunt asa proaste incat s-a parbuist un avion , vizibilitate 0 cine e nebun sa trimita un elicopter in zbor razant pe langa versanti de munte, noaptea. Sa mai faca inca 5 victime?

    00
  61. poti sa vezi locatia si fara o aplicatie speciala, dar lucrurile se complica pt ca fiecare producator are alta combinatie pt a accesa
    la android poti sa folosesti gps test (add free) https://play.google.com/store/apps/details?id=com.chartcross.gpstest&hl=ro fara o conexiune de date

    00
  62. Drumul national ce leaga Belis-ul de judetul Alba nu este asfaltat. Am avut neplacuta placere de a-l parcurge traseul alegandu-mi-l pe criteriul e drum national, trebuie sa fie cat de cat.

    00
  63. Un pic off topic, insa legat de un articol mai vechi de-al tau: https://zoso.ro/off-road/ Hai ca macar acum putem sa ii privim cu respect pe cei care sunt pasionati de offroad ;) De la mine au acum cel putin o bila alba – au contribuit la urgentarea operatiunilor de salvare.

    00
  64. Toate avioanele au în dotare minim un kit de supraviețuire ce conține destul de multe obiecte esențiale în situații de acest gen. oare de ce nu a fost folosit? Kitul conține printre altele căteva fumigene cu fum vizibil ziua sau noaptea și o flacără destul de vizibilă noaptea.

    Oare acest avion nu era dotat corespunzător sau pasagerii nu au avut idee despre dotările avionului?

    00
    • @Cristian: ce te faci dacă kitul ăla e intr-o zonă care e in flăcări? sau care nu știi unde e, că avionul s-a rupt in două?

  65. @underscore: faci o poza si dai info la ea, acolo iti afiseaza coordonatele. dar cum au spus si altii, nu se stie cu cat ar fi ajutat faptul ca se stiau precis coordonatele, eu doar spuneam ca nu stricau si ca nu mi se pare normal ca s-a putut vorbi la telefon, dar nu s-au aflat coordonatele, cand aproape sigur exista un telefon cu GPS acolo. Desigur, s-ar putea sa gresesc si sa fi fost motive obiective.

    00
  66. Zoso, se poate inclusiv activa înscrierea coordonatelor GPS în caracteristicile intrinseci ale unei fotografii făcute cu respectivul smartphone. Care fotografie, „tratată” apoi cu un program precum GPStamper (io cum ăsta mai lucrez, mai sunt şi altele) va avea înscrise în care colţ vrem, cu ce culoare şi font vrem, exact acele coordonate. În stilul în care se marchează şi data şi ora când a fost făcută acea fotografie.

    00
  67. Şi nu, contrar a ceeace susţin unii mai sus, nu e nevoie de nici o conexiune de date. Aia cu conexiunea de date e utilă pentru a grpbi procesul de localizare (lock îi zic ăştia în engleza tehnică) pe sateliţi. Şi fenomenul ajutat de conexiune de date, se numeşte „asisted GPS”.

    00
  68. @Cristian: Scria la stiri ca oamnenii aveau fracturi si alte traumatisme si avionul era rupt in bucati. E cam greu cu femurul rupt sau traumatism cranian sa te tarasti prin ramasitele unui avion in padure in zapada cautand kitul de supravietuire. In plus mai e si starea de soc de deozrientare , durerile imense daca vrei sa te misti

    Din news reports se intelege ca dor unul din doctori era cat de cat constient si putea sa se miste un pic. Exista si sansa sa nu se fi gandit deloc la o asemenea solutie. Tot ce mai poti sa faci e sa dai un telefon si sa te pravalesti la loc unde erai… Desigur exista si intrebarea daca avionul era dotat corespunzator, banuiesc ca o s aflam in viitor

    00
  69. Poate cineva cu iPhone sa verifice daca apar coordonatele GPS in Compass atunci cand este pornit doar GPS si oprit orice forma de net (Wi-Fi, Date Mobile) ?

    00
  70. Unul din supraviețuitori a declarat că a încercat să folosească GPS-ul telefonului pentru localizare dar nu reușit. E posibil acolo în pădure între copaci să nu fi avut semnal.

    Iar localizarea apelului nu se face după GPS, ci după celulele GSM. E foarte posibil ca acolo în munți să fi fost o singurp celulă activă și deci localizarea să fie grea.

    Dar deh, acum și salvamontiștii sunt niște proști incompetenți. Propun ca echipele de salvare pe viitor să fie formate din bloggeri și jurnaliști.

    00
  71. NOU
    #81

    ce a spus mihai la 44 e adevarat, functioneaza si fara conexiune internet in cazul terminalelor android, posibil si pe alte platforme.

    00
  72. @zoso Înțeleg că avionul nu a ars deci nu se pune prima problemă. Celelalte întrebări țin de regulamentele aviației. Pasagerii trebuie să fie instruiți înainte de zbor și aceasta este o regulă valabilă pentru orice avion (inclusiv militar). Ai văzut această situație ori de câte ori ai zburat cu o linie comercială iar în avioanele utilitare se face exact același instructaj înainte de zbor de către pilot în cazul în care nu există însoțitor de zbor.

    @Cristi Ceea ce spui este corect în cazul în care supraviețuitorii sunt în imposibilitatea de a se mișca. Nu este cazul aici și întrebarea mea se referă strict la acest caz. Dacă exista kit de supraviețuire și pasagerii ar fi fost instruiți înainte despre procedurile de urgență, așa cum este obligatoriu, poate altul ar fi fost finalul acestei tragedii.

    P.S. Procedurile de urgență se transmit chiar și în zborurile cu parașutiști. Ironic, nu?

    00
  73. @PlayActive: Mersi mult. Deci si la iPhone iti trebuie semnal GSM ca sa iti poata da coordonatele GPS. Ai incercat si metoda cu poza? (comentariul 44)

    Am incercat metoda cu poza pe Galaxy S4 si mi-a dat coordonatele cu o eroare de 10-20 metri, in casa. Aveam activat doar GPS si oprit date mobile si WiFi. Am incercat si pe AirPlane mode si a mers.

    00
  74. se pune prea mult accent pe partea tehnica…din punctul meu de vedere se putea prabusi in acea zona un avion plin cu pensionari veniti din statiune sau cu calugarite venite de aiurea, ce vreau sa zic e ca salvarea acestor oameni nu trebuie sa se produca asteptand de la ei telefoane, coordonate gps, focuri de tabara, rachete de semnalizare, etc…presupunand ca ar fi fost inconstienti toti in urma prabusirii ( nu ar fi sunat nici unul ) , probabil ca nici la aceasta ora nu ar fi fost descoperiti…buba e la autoritati…cum bine zicea careva, in caz de cutremur sau alta calamitate majora, scapa cine poate sau trebuie sa ne purtam singuri de grija…cel mai bine era daca toti pasagerii ar fi avut in dotare un mini kit de supravietuire ( inmanat obligatoriu la urcarea pe avion…si cu cat avionul era mai vechi, cu atat mai abitir ar fi trebuit instruiti ce sa faca in caz de dezastru ).

    00
  75. @acsel; am verificat cu un Iphone 4. Cu toate datele oprite apar doar gradele magnetice. Cu WI-Fiul pornit apar coordonatele 46 grade 11′ 58” N, 21 grade 17′ 41” E . Am verificat coordonatele si locatia e foarte exacta-mai putin de 5 metri eroare.

    00
  76. Location accuracy is improved when Wi-Fi is enabled. Traiasca smartphonurile!

    00
  77. @PlayActive poti sa testezi si fara orice forma de net dar sa l lasi mai mult timp (gen 5-10minute, e o zona foarte mare doar cu gradele magnetice).

    00
  78. @underscore
    pai asta ziceam si eu. daca nu ai date, gugal maps nu iti arata nici un format, nici primul, nici al doilea.
    ar parea normal sa iti arate al doilea format, pentru ca linkul respectiv e generat in functie de gps, si nu ai avea nevoie de conexiune de date.

    apropo zoso, daca am inteles bine si ai iphone. nu ai un serviciu nativ care iti indica pozitia tefonului in caz ca e furat/pierdut ? pe nexusul meu parca trebuie sa instalez ceva, dar la iphone era built in. sau nu stiu bine.

    00
    • @user: ba da. există si busolă și find my phone integrat. sunt curios busola dacă merge prin românia. in america, prin deștert, nu era semnal deloc la telefon, dar busola mergea.

  79. Sa mori tu ca nu stie Google unde ai fost la precizie de 3m?! In al doilea razboi mondial se gaseau radiourile pirat si centrele rezistentei folosind triangulatia si urmarit semnalul dupa putere. Nu-mi zice mie ca 70 de ani mai tarziu brusc nu mai stim sa facem asta.
    Acum jumatate de secol El Che a fost babardit de americani care i-au gasit taberele dupa focurile care emanau caldura si le-au trimis cateva rachete. Acum brusc nu mai exista camere cu infrarosu si senzori termici de nu mai putem gasi o epava de avion. Sau poate al naibii avion a tinut mortis sa nu arda deloc, al dreacu’

    00
  80. „Ni s-au dat informații foarte eronate. Am mers de două ori la Crucea Iancului, nu era nimic acolo. Am discutat cu o victimă, ne-a spus clar că a trimis coordonatele GPS. Noi nu le-am primit exact”, a declarat Marius Pop, specialist off-road, la Digi24.
    Reiau „ne-a spus că a trimis coordonatele GPS. Noi nu le-am primit exact”. MIs-a părut mie aseară pe la 22.00 -22.30 (eram pe punctul de a adormi) că aud la una din tembeliziuni că cineva a trimis aceste coordonate GPS, dar am crezut io că fiind pe jumătate adormit ideaţiile mele s-au amestecat cu realitatea.
    Aici se va da bătuta. Unde s-a rupt lanţul slăbiciunilor.

    00
  81. @bully – tu esti pensionar ala cu „sa ni se dea, maica”.
    din contra: in caz de asemenea intimplare tu esti cel care poate da cele mai importante detalii si tu trebuie sa le dai. ca pina se misca unii / altii iti maninca ursu’ ouale din cos.

    00
  82. s-au pompat la bani in smurdul lui arafat ala cu nemiluita. Ca sa ce?

    00
  83. Un supraviețuitor tocmai dă un interviu și spune că a transmis coordonatele GPS din telefon . Nu mai am nimic de comentat, cred ca este de ajuns !

    00
  84. Luati coordonatele locului accidentului in grade, minute, secunde si puneti-le pe google maps in format GPS zecimale .
    apoi luati coordonatele GPS la zona in care s-au facut cautarile si jucati-va cu ele in cele doua variante zecimale si grade
    Veti ramane surprinsi cand veti vedea ce se intampla cand nu stii cu ce fel de coordonate lucrezi.

    00
  85. Dr. Zamfir spune ca a folosit Google Maps pentru a transmite coordonatele:

    https://revistapresei.hotnews.ro/stiri-radio_tv-16454147-radu-zamfir-despre-accidentul-aviatic-din-apuseni-transmiterea-coordonatelor-folosit-google-maps.htm

    Mai sus s-a discutat despre cum Google Maps afiseaza coordonatele numai daca folosesti optiunea de share location. Sa presupunem ca asta a facut si doctorul. Daca a transmis coordonate corecte, de ce cautau oamenii aia de nebuni in alta parte?

    00
  86. Toti vorbesc de a avea sau a nu avea conexiune la net pe cel putin unul din telefoane. Si daca nu ar fi avut, cu un simplu apel de la comandamentul de urgenta catre operatorul telefonic ar fi trebui sa il oblige sa activeze rapid o conexiune internet pe numarul celor de acolo. Cand este o problema de viata si de moarte, operatorii de telefonie mobila ar trebui sa actioneze rapid pentru salvarea vietilor.

    00
  87. Practic, ce nu înțeleg mulți e diferența dintre GPS si GSM si ca daca ai voce, ai si o conexiune de date, chiar daca poate fi foarte înceată.

    00
  88. @dfx, 95: Ca sa fii tu un dobitoc si sa-ti dai cu parerea pe internet. Cacat cu ochi, sunt orase de zeci de mii de locuitori precum Fagaras sau Victoria in care fara SMURD ai ajunge la UPU cu ocazia.

    00
  89. Operatoarea de la 112 trebuia sa-l transfere la cineva care stie, acesta sa intrebe ce model de telefon are, sa-l ghideze si sa determine pozitia exacta a lor, ce mare minune

    00
  90. de fapt mai grav este ca doctorul zice ca le-a dat coordonatele si s-a stabilit ca sunt pe o arie de 100 km patrati, ?????????

    00
  91. mă bucură o chestie: au apărut mai multe articole pe tema asta și mai mulți oameni știu acum cum se pot fla coordonatele gps cu ajutorul telefonului.

  92. Sunt student la Fac. de Electronica si acum 2 ani am facut un proiect despre diferentele de localizare dintre gps si gsm prin triangulatie, atat in mediul urban cat si in cel rural cu o densitate mai mica de celule. Testul a fost realizat cu telefoane mid-range, chiar low-range ca pret. Daca prin gsm am obtinut o eroare a localizarii medie in urban de 50m(central)-100m(periferie) iar in extraurban de 500m-1km(in padure, in fagaras), despre gps pot spune ca rezultatele au fost mult mai bune. In urban am obtinut o eroare de 10-15 metri, iar in extraurban in cele mai rele cazuri nu am obtinut o eroare mai mare de 100m. Inteleg ca era disponibila o conexiune gsm in zona, pentru ca s-a incercat triangularea pe baza acesteia. Problema mea nu este cu cei de la bord care puteau trimite pozitia exact a avionului ci cu lipsa unor restrictii in ceea ce priveste aeronavele. Daca in ceea ce priveste autoturismele se va impune un sistem de alertare a autoritatilor in cazul unui accident, nu inteleg de ce nu exista un dispozitiv asemanator pt. Aeronave.

    00
  93. @vali

    Tarom nu are 3 zboruri pe zi catre Oradea. In unele zile are doua, in altele nu are nici un zbor la Oradea – ex vineri. Lucrul asta se vede din tabelul postat de tine

    00
  94. 1. o celula gsm 900 sau 1800 (pentru ca de 3g sau lte nu cred ca e vb in zona aia cu brazi) acopera undeva la cel mult 30 de km de distanta in fata antenei. avand in vedere ca esti la munte trebuie sa tii cont de conditiile atmosferice care afecteaza propagarea si genereaza fenomene gen reflectie, refractie etc. d-aia sts-ul a dat 3 zone gresite pentru ca anumite fenomene naturale erau in efect in acel timp.
    2. coordonatele gps generate de google maps sau alte softuri sunt in mod normal bune numai daca le introduci in softul care le-a generat nu in altul.
    3. daca nu ai cel putin 3 bts-uri care sa vada acel terminal mobil care a comunicat urgenta o sa iti fie greu sa iti dai seama unde trebuie sa te duci sa acorzi asistenta (triangulatie – iti trebuiesc cel putin 3 puncte sa detectezi cu precizie de unde vine un semnal).

    00
  95. android – google sky map (sau ceva asemanator, gata instalat, ca esti curios din fire..), location settings – merge fara net, da’ nu stiu cat e de exact

    00
  96. NOU
    #108

    Pe iOS, Google Maps stie in airplane mode sa afiseze printr-un drop pin coordonatele de latitudine/longitudine. Pe Android, acelasi Google Maps nu stie in airplane mode sa dea coordonatele.
    Apple Maps nu stie nimic in airplane mode, dar nici nu ne-am astepta.

    00
  97. pentru cei care nu cunosc cum functioneaza GPS (exista wikipedia daca nu stiti).
    1. pentru localizare eficienta este nevoie de minimum 4 sateliti in orizont vizibil. (la fiecare moment sunt cel putin 10 in orice loc de pe terra)
    2. fiecare satelit isi trimite prin semnal tabela de efemeride. asta inseamna datele de identifcare ale satelitului, pozitia (existenta si viitoare), ceasul intern, cat si pozitia celorlati sateliti vecini
    3. ORICE device care este capabil sa citeasca minim 4 sateliti se poate pozitiona pe 3 axe plus viteza si directie.
    4. AGPS este doar o formula de a „ajuta” device-ul sa primeasca tabela de efemeride mai repede (versus sa o traga de la sateliti. datorita vitezei mici de trasnfer syncronizarea poate dura o perioada mare de timp : ore. De aceea se merge pe stocarea datelor pe perioada mare (la diverse echipamente) sau la descarcarea lor „de pe net”. de asemenea prin asocierea cu pozitia fixa a celulei se poate ajunge la o coordonare rapida
    5. in acest moment telefoanele au cel putin doua sisteme similare (cel american si cel rusesc) atat pentru acoperire cat si pentru fail safe.
    6. sistemul de localizare de pe telefon combina atat sistemele de pozitionare prin satelit, cat si cele mobile (date de pozitia stabila a turnurilor) sau a retelelor wifi.

    00
  98. pe telefoanele cu andrid se face asa:
    se porneste Google maps si GPS-ul de pe telefon.
    dupa ce se conecteaza la semnalu GPS se apasa in coltul dreapta sus pentru a centra harta pe pozitia GPS, dupa asta se intra in setari –> despre si acolo undeva la mijloc e centrul hartii cu coordonatele

    00
  99. @suto stefan spui niste tampenii impresionante, amesteci informatii dupa ureche cu idei de copchil tampit, du-te si schimba-ti pampersul

    00
  100. Asa. Si pana la urma care sunt coordonatele GPS exacte ale locului accidentului? Ca nici acum nu scrie in toata presa asa ceva. Cred ca nimeni din cati au fost acolo nu stiu nici acum unde au fost. Un ziarist am vazut ca a pus locatia pe un lac..

    00
  101. Orice avion ar trebui dotat macar cu un pistol cu rachete de semnalizare pentru situatii de genul asta.. cred ca si pe ceata s-ar fi observat locul daca se tragea cu un astfel de pistol.

    00
  102. Eu am incercat chiar ieri pe Android.. si n-am reusit.. n-am gasit cum sa fac. Si asta in conditii normale (in casa, caldura, ne-ranit). Din Google Maps se poate trimite foarte usor pe mail sau pe sms, dar problema e ca trimite un link de Google Maps, nu pozitia exacta.

    @cipriancu am gasit si eu metoda asta pe net, dar am incercat si nu gasesc.. cred ca e de la o versiune mai veche de Maps

    00
  103. Ca sa gestinonezi un pistol de semnalizare si cartusele necesare este destul de dificil la noi si de aceea cred ca nu s-a implementat acest lucru.
    Totusi o ladita cu rachete de semnalizare sau artificii folosite de anul nou cred ca nu ar implica multe formalitati si nici nu ar costa prea mult .
    Totul este sa vrei sa faci ceva bun.

    00
  104. Niste mici remarci tehnice (alea care nu conteaza pentru prompteristele de la TV dar care limiteaza operatiile unui specialist in domeniu):
    – prin triangulatie iti trebuie minim 3 receptori de semnal (BTS fixe) daca se utilizeaza doar metoda masurarii diferentei dintre timpii de receptie de la mobil. Cu cit creste numarul, eroarea de localizare este mai mica (pentru topografii convenavile: cimpie, mare, dealuri line ). Dar in functie de teren si de amplasarea BTS-urilor (mai ales daca sunt multi versanti sau vai), aceasta nu poate scade sub o anumita valoare care poate fi cu citeva ordine de marime mai mare decit in topografiile convenabile. De ceea localizarea cu BTS mi se pare cel mult o aproximare grosiera, mai ales pe teren muntos si cu celule/sectoare de dimensiuni mari (putine BTS-uri).
    Sistemele de localizare a epavelor in special aeriene au fost implementate inainte de telefonia mobila. In plus, cu niste antene directionale (minim 1) si powermetre (printr-un al tip de triangulatie), pe teren se putea localiza epava mult mai repede. In plus, am auzit pe undeva o idee exceptioanla pentru situatii foarte dificile, ca aceasta: se puteau utiliza drone pentru cautare nu e nevoie sa se trimta un echipaj uman cu elicoperul in ceata.
    Referitror la „dimensiunea celulei/sectorului”, distanta dintre BTS si mobil 30km (cu mobil fara antena parabolica pe el) mi se pare o gluma. Pentru a putea receptiona date de la mobil (care are puterea de emisie limitata la citva zeci de mW) la o distanta de 30km (in mod constant) cred ca ar trebui o antena parabolica cu diametrul de cca 1m-2m orientata spre BTS (sau invers) si sunt generos cu distanta.

    00
  105. Eu sUnt din Sighetu Marmatiei si va spun sigur ca politia de frontiera are resurse de depistare in orice situatie meteo [termoviziune ,audio,gps, gsm,3g ,dar nu au resurse umane ,asta este situatia si in munti Apuseni ,traim in Romania CORUPTIILOR SI A INCOMPETENTEI
    TERMOVIZIUNE INCERCATI SA TRECETI TIGARI DIN UCRAINA PE CEATA SA VEDETI C-AM CATI VA PRIND IN DOUA MINUTE .SUBLINIEZ CONDITILE SUNT SIMILARE CU MUNTI APUSENI .

    00
  106. @Nmarius23 cat ar costa o cutie metalica in care sa fie un accelerometru legat la un gps si un emitator cu pozitia in timp real activat de un soc mai puternic? E o intrebare stupida?
    o sa-mi dau si eu cu parerea din postura de specialist in avioane si localizare globala. Ca majoritatea specialistilor de aici am dobandit cunostintele din filmele artistice si din jocurile pe computer(din care unele piratate). Ma gandesc ca daca niste persoane au cazut cu avionul.Localizarea si salvarea pasagerilor cade pe umerii autoritatilor . Care prin mijloace tehnice mai avansate decat softurile de sub 10 euro instalate pe telefoanele mobile ale victimelor gasesc pozitia avionului intr-un timp decent. Fara sa ma pricep la treaba asta ma gandesc ca daca se cunostea directia de deplasare a avionului si ultima pozitie pe radar estimand viteza si cunoscand ora la care a fost facut apelul la 112 un specialist ar fi putut face un perimetru mai restrans. Am auzit si informatia ca formatul coordonatelor GPS era diferit. Si nu si-a pus nimeni pb asa ? Toti specialisti platiti sa-i gaseasca foloseau o singura pista pt cautare? Coordonatele trasmise de una dintre victime? Si apoi pasageri sunt descoperiti din intamplare de cativa voluntari dintr-un sat din apropiere. Asta ma pune un pic pe ganduri.De ce ? Pentru ca TAXE .
    Pt cei ce insista pt pistolul de semnalizare le spun respectuos ca e o jucarie destul de periculoasa si consider ca e ciudat sa o folosesti in apropierea unui avion prabusit suspect de scurgeri de combustibil. Da stiu poti sa-ti foloseti piciorul rupt si sa te indepartezi de avion la o distanta de siguranta.
    Si la final 2 intrebari pt omul de rand:
    1. Daca in avion era o persoana importanta sau in locul studentei era fata lu taticu care era jupan la guvernare cum ar fi decurs operatiunile de salvare ? Pentru cei ce considera ca la fel le urez somn usor indiferent de ora la care citesc asta.
    2.In caz de criza asta e tot ce pot face autoritatile pentru noi? Cum spunea cineva securitatea personala e o iluzie pentru care platim zilnic.Si uneori nu numai cu bani. Dumnezeu sa-i ierte pe decedati , sanatate celor ce sunt la spital si respect pentru cei care au ajutat la salvarea victimelor indiferent daca erau platiti sau nu pt asta. Iar pentru cei care trebuiau sa asigure informatiile necesare si sa coordoneze le doresc sa nu dea dracu sa depinda vreodata-n viata de oameni ca ei. Sau sa dea?

    00
  107. Si pana la urma, zoso, cum e treaba cu localizarea? Ca vad ca contrazici STS-ul dar nu explici pana la urma.

    00
  108. Poti sa faci un update in care sa explici cum se afla coordonatele cu un telefon cu android si unul cu ios . Iphone 5 in compas si pe airplan mode dupa calibrare iti arata coordonatele .

    00
  109. acum se vede cati dobitoci au highphone doar pentru facebook si ca da bine sa ai ultimul telefon, inclusiv doctorul care in 5 telefoane date nu a fost in stare sa stie unde a picat cu avionu. Ca asa suntem noi prosti, ne urcam in avion cu o bucata de tehnologie de ultima ora in mana dar nu stim sa o folosim ca sa ne scapam viata. Busola merge indiferent de orice semnal, gps merge indiferent de semnalul gsm deci nu sunt scuze.

    00
  110. toti stiu putini cunosc. cam toate programele dau eroare in locatia ta… cati s.au uitat atenti dupa ce si.au aflat locatia intr.un program ged daca ea e corecta…punctul sau sageata pe o harta nu inseamna ca aceea e si locatia… eu an un iphone 5 si toate programele m.au dau ca locatie la 1,2 km…de locatia corecta.deci

    00
  111. Ţac, pac!

    Fara harti, Google Maps, cache de harta, etc si alte aplicatii instalate.. decat cele banale ale telefonului.
    Fara GPRS, fara net/WI-FI, 3G, chiar si cu Mod Avion ACTIVAT.

    Necesar: Sa ai un smart Samsung cu GPS si daca ai semnal GSM sa iti trimiti datele prin SMS si un SIM activ e bine. Acum sa ai noroc ca ala de primeste SMS-ul sa stie cum sa te localizeze.. Tu in cateva zeci de secunde ii trimiti locatia exacta:

    – Activezi GPS-ul pe verde
    – Deschizi Camera foto
    – Apesi rotita dintata de setari
    – Derulezi meniul pana la Eticheta GPS si modifici din Dezactivat pe Pornit
    – Astepti aprox. 30-60-120 sec pana prinde satelitii (urmaresti iconia de antena parabolica pe ecran)
    – Faci o poza
    – Mergi la Galerie si deschizi poza
    – Apesi Meniu > Detalii
    – Surpriza! Ai Latitudinea si Longitudinea exacta a locului unde te aflii cu vreo 13-15 zecimale, gen: 47.5746836258536 ; 24.511531794636316
    – Trimiti acestea prin SMS la salvator si astepti rugandu-te sa stie cineva sa le foloseasca!

    Invatati sa va cunoasteti telefoanele pentru orice situatie neplacuta sau pentru bucuria rudelor voastre sa stie pe unde ati fost cand v-ati fotografiat. Succes!

    00
  112. @naim si restul: toti cei care stiu sa afle coordonatele gps cu ajutorul unui smartphone, si discuta si discuta de peste 120 de comentarii, ati stat macar o secunda sa va imaginati cum ar fi fost sa fiti chiar voi in locul amaratzilor alora cazuti in creier de munte, complet buimac de ce ti s-a intamplat, sa-l vezi pe amaratul de pilot complet blocat, sa incerci ca si medic sa il scoti de acolo si sa vezi ca nu poti etc. etc. Eu imi aduc aminte de acu cativa ani cand un charter Tarom decola de pe Otopeni si in ceata a dat peste o masina de interventie care din greseala se afla pe pista. Au existat atunci filmari din interior, sa vezi acolo ce panica s-a putut crea si avionul nici nu se ridicase de pe pista. In plm, a fost un noroc incredibil ca kerosenul nu s-a apris si nu au ars cu totii ca sobolanii sau ca nu s-au facut faramitze de-i strangeau de pe jos cu penseta. Plm, 112 nu s-a inventat ieri, exista de ani buni de zile, suntem in UE (e drept din greseala) de ani buni de zile. Problema e incompetenta autoritatilor si la urma urmei a oamenilor care lucreaza in astfel de servicii, pe de-o parte, si pe de alta lipsa infrastructurii. In orice tara civilizata din Europa ai asfalt pana mult in munte, iar aici nu erau la nici 100 de km de Cluj (orasul in care nu reusesc de ani de zile sa prelungeasca pista aeroportului sa nu mai aterizeze avioanele din scurt de sa te bage cu capu’ in scaun).

    00
  113. Este posibil sa aberez dar din cate stiu eu distanta poate fi masurata cu ajutorul undelor radio (cazul balizelor maritime/aeronautice); prin urmare cred ca se putea afla distanta dintre telefonul medicului Zamfir si antena/celula „vizibila” (antena a carei pozitie geografica este cunoscuta exact), se trasa cercul cu raza egala cu distanta aflata si se trimiteau echipele in umblet pe circumferinta acestui cerc si cu siguranta se reducea timpul necsar gasirii avionului. O stire circula prin presa cum ca ar fi existat de fapt 2 antene, aflate la mica distanta una de alta caz in care se restrangea traseul pe sectoarele de circumferinta aflate la intersectia celor doua cercuri. Asta pentru cazul in care telefonul nu dispune de GPS. Apropo, i se pare cuiva ciudat faptul ca STS-ul (sau care dracu’) a stabilit aria de cautare sub forma unui triunghi?

    00
  114. Si inca o chestiune , mai off-topic, legata de sistemul coordonatelor care se presupune ca au fost transmise d dr. Zamfir: indiferent ca sunt DD, DM, DMS daca le iei si le pastezi in google maps vei avea pozitia aferenta; nu trebuie convertite in nici un fel. Chiar daca, sa spunem ca, trebuiau convertite, deschizi in plm google cauti coordinates comnverter si introduci acolo datele; daca le introduci in campul gresit (dd in camp de dm) iti da eroare si stii ca nu ai introdus unde trebuie, mai incerci o data in alt camp si la un moment dat trebuie sa mearga; in plus, in toate cele 3 sisteme primul set de cifre reprezinta latitudinea si al doilea longitudinea. Intotdeauna! (asta in cazul in care nu stii ca paralela de 45 de grade trece prin Romanica si ca longitudinea nu poate fi mai mare de 29 de grade )

    00
  115. @ postarea 85: ai facut treaba asta in casa? gradele/minutele/secundele sunt afisate indiferent de existenta conexiunii la antena gsm/wifi/3g/gprs sau mai stiu ce draci de conexiuni. nu iti trebuie decat 4 sateliti gps pentru a afla pozitia cu marja de eroare dictata de relief si conditii atmosferice (desigur, cu cat mai multi sateliti vizibili cu atat eroarea este mai mica si cu cat terenul este mai deschis cu atat eroarea este mai mica, dar astia au cautat pe o suprafata de cateva ZECI de KILOMETRI patrati). Si ca sa arat ca nu debitez tampenii, posed un rahat de gps holux m-241 care nu stie de nimic altceva in afara semnalului gps si care arata pe un ecran si mai de rahat pozitia in grade/minute/secunde/fractiuni de secunda (cu o eroare de maxim 12 metri daca este terenul mai „deschis” si cu pana la 100m intr-un canion ).

    Sa mai vorbim si de faptul ca aia din teren se ghidau dupa un pliant in loc sa aibe o harta topo? Poate asa o sa puna si DTM-ul hartile topo la dispozitia publicului, asa cum se intampla in SUA… ba chiar ar trebui sa o faca in mod gratuit pentru ca nu din buzunarul lor au realizat hartile ci din banii cetatenilor, de la bugetul statului, din taxe si impozite, iar secretul militar (asa zis continut de hartile lor este fix pix cata vreme poti descoperi obiectivele militare pe google maps; si in orice caz baietii pot sterge, de pe hartile destinate publicului, obiectivele militare considerate secretu-curului-de-importanta-nationala).

    00
  116. @vlad postul 129: ceea ce am spus era indreptat impotriva „autoritatilor” si nu a doctorului caci nu sint tampit sa-i cer aluia care abia s-a dezmeticit din prabusire sa imi calculeze si converteasca formate de geocoordonate. Omul daca a trimis coordonatele in orice forma/standard i le oferea telefonul, si-a facut mai mult decat datoria. era treaba celui care le-a receptionat sa le aseze pe o harta.

    00
  117. @vlad: offtopic, da, stiu cum e sa te afli intr-o situatie nasoala dpdv al propriei sanatati/vieti si stiu ca eu personal nu am putut face mai nimic sa ma ajut singur si am avut nevoie de ajutor din partea altor persoane pentru a iesi din situatia de pericol. Nu imput absolut nimic doctorului Zamfir sau celorlalte persoane care s-au aflat in avionul ala.

    00
  118. @Alin: poate nu stii, dar acu’s cativa zeci de ani, cand nu existau telefoane mobile, s-au mai intamplat accidente in munti, e drept munti mai mari: https://en.wikipedia.org/wiki/Uruguayan_Air_Force_Flight_571 si oamenii s-au salvat cam singuri, recurgand inclusiv la canibalism. Problema e ca in 2014 intr-o tara a Uniunii europene, la 100 de km de o capitala resedinta de judetz, au murit 2 oameni in urma ranilor provocate si mai ales a hipotermiei pentru ca… pitong. Nenorocirea e ca oamenii astia au murit absolut degeaba, la urmatoarea data se va intampla la fel. Pentru ca… romani si rromania. Hai inchipuieste-ti ca accidentul se intampla acu 1 luna, in ajun de Craciun sau chiar in noaptea de Craciun. Singura diferenta ar fi fost ca probabil ar fi murit toti cei raniti, deci inclusiv copilotul, si stirile ar fi fost asa: „In noaptea nasterii Mantuitorului, Dzeu a curmat vietile a trei (sau mai multi oameni)”.

    00
  119. Terminati cu idiotenile astea!

    Inteleg ca erau in stare de soc si poate ei nu s au gandit sau nu stiau sa foloseasca telefoanele astea destepte la maximum, dar atata timp cat ai semnal la telefon, ai cel putin 3 telefoane de astea(poate unele le au cazut, nu le au gasit etc), nu in 10 minute, dar intr o ora, hai 2… sa fie 3 ore, indiferent de conexiune chiar si GPRS, nu iti trebuie 15G sa descarci un rahat de aplicatie; o ora o descarci si o ora te chinui prin aplicatie daca nu te sti.

    Ai semnal, suna in plm pe cineva care se stie cu telefoanele astea de le ai da’ nu stii sa umbli pe ele, si iti spune cu telefonul lui in fata pe ce trebuie sa apesi.
    Nu ai net pe telefon, pune pe cineva sa iti incarce si sa iti activeze optiuni si alte shituri care trebuie.

    Daca vezi ca specialistii sulii nu te gasesc, stai sa mori acolo?? Iti folosesti tot ce ai la indemana sa te salvezi TU, dar atata timp cat nu o faci… astepti mult si bine mai ales in frumoasa noastra tara, mori nu in munti sau avioane cazute… ba chiar si in alte situatii mult mai simple.

    00
  120. Ai semnal de pe o celula de GSM, celula stie cu aproximatie de 550m distanta dintre pilon si si terminal (parametrul de Time Advance din GSM care se foloseste tocmai pentru a intarzia comunicatia dintre terminale si turn, astfel incat toate terminalele sa se incadreze precis in timeslotul alocat fiecaruia, indiferent de distanta). In zona accidentului ai semnal de pe minim 3-4 celule, ce e drept de la operatori diferiti. Informatia asta trebuia corelata intre retele de catre SRI (singurul care are drept legal de a cere operatorilor de telefonie mobila asemenea date) prin intermediul STS, care are interfata tehnica cu toti operatorii. Daca s-ar face si niste exercitii de genul aruncat telefon mobil in padure, sub coordonarea ISU, macar odata pe an, s-ar stii si pe cine sa suni de la fiecare retea mobila in parte sa iti dea informatia repede, chiar si neoficial.
    Alternativ, puteau si aia sa dea foc unui brad, mai ales daca medicul a avut prezenta necesara ca sa se dea pe google maps, putea sa incendieze jumate de padure, nu cred ca se supara cineva. Numa zic…

    00
  121. Scuze si explicatii se gasesc totdeauna… dar doar pentru a „acoperi ce trebuie”.

    00
  122. Lg gnss 2 îți arată exact locația fara acces la internet abaterile nu depasesc 3m

    00
  123. In mod cert a fost un motiv foarte bun pentru parlamentari, pentru toate agentiile noastre ca sa impuna ca la comercializarea mobilelor sa fie musai preinstalata o aplicatie de localizare.
    De asemenea a fi fost o ocazie buna ca sa ceara companiilor de telefonice mobila ca intr-un termen rezonabil de 2-3 ani sa-si updateze retele la standardul 3G.
    Si idei ar fi mai multe, dar alesii „nu se pricepeste la tehno”, ei doar „e artisti la manglo”.
    De ce oare ?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.