Cum (nu) se construiește autostrada Sibiu Pitești (2017)

Ultimele declarații ale ministrului Răzvan Cuc sunt complet stupide și arată de ce nu avem autostrăzi.

Din ianuarie 2017 și până acum, oamenii ăștia au frecat duda. De acum se apucă de făcut documentația pentru autostradă, în iulie se face licitație, în septembrie se rezolvă contestațiile, în februarie expiră studiul de fezabilitate, în aprilie cel de mediu, după care dă faliment câștigătorul licitației. Și o iau de la capăt.

E ciclul mizeriei umane.

  1. studiile de fezabilitate durează 3 luni și se fac vara.
  2. durează un an ca să fie gata documentația licitației.
  3. licitația se face tot vara, că e mai puțină lume atentă și e soare afară.
  4. câștigătorul trebuie să se apuce de muncă iarna la -10 grade, dacă se poate. coincidența naibii, tot timpul constructorii trebuie să se apuce de treabă iarna.
  5. dacă una din firme intră în insolvență sau în faliment, se organizează o licitație, dar firma aia poate participa iar la licitație (e cazul pasarelei Domnești, oamenii au dat o șpagă să fie declarați câștigători, au fost declarați câștigători a doua oară, nu contează alte detalii)
  6. contestațiile durează 3 luni să fie rezolvate, că nimeni n-are chef de muncă.
  7. mă mir că nu există o procedură de contestare a contestației. ar mai lungi cu 10 ani perioada de frecat duda.

Pentru că munca e grea. Trebuie să angajezi oameni, trebuie să dai garanție, trebuie să execuți lucrarea cât de cât bine…

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

24 comentarii

  1. Exista o procedura de contestare a rezultatului la contestatie…just saying…

    00
  2. Pe podul de la Agigea în urmă cu vreo două săptămâni era forfotă mare (20-30 de muncitori, compresoare, pickamere, ingineri… până și praful era măturat). Acum, liniște și o gheretă de paznic (genul de wc ecologic, dar cu geamuri). Probabil se așteptă semnarea contractului adițional – motorașul economiei naționale (ca să-l parafrazez pe Mirceachiarel).
    Deși nu-s adevărata rudă a Mamei Omida, prevăd că se vor relua lucrările, ca o coincidență, pe la sfârșitul lui aprilie – Începutul de Mai, de unde și entuziasmul reporterițelor că și anul acesta polul distracției va fi la Mamaia.

    00
  3. Ba zoso, fara gluma , esti naiv.
    Daca te uiti la infrastuctura CFR , care era unul din putinele lucruri care mergeau excelent inainte de 89, si la ce a ajuns acuma , tu chiar crezi ca noi ca si natie o sa facem in urmatorii 30 de ani autostrazi conectate intre ele? Pai astia nu pot sa faca un cacat de program sa conecteze bazele de date a doua institutii , ce autostrada visezi?

    00
    • Nu-i vorba de putut, e vorba ca nu vor. De ce ai vrea sa ai autostrazi si infrastructura de guvernare moderna? Tie nu ti-e bine? Cum vrei sa mai poata fura astia in liniste, daca apare concurenta si transparenta?

      00
    • Ba e vorba şi de putut. Când în orice instituţie toate angajările sunt pe şpagă pile şi relaţii, tu ai naivitatea să crezi că acolo există oameni care să poată scrie un proiect de la a la z?

      Chestii mai naive: există oameni care ştiu să folosească excel şi word mai mult de nivel de liceu? Oameni care folosesc excelu pe post de bază de date pe care o trimit pe mail? De la ăştia aştepţi să fie capabili?

      00
  4. dar exista de contestare a raspunsului la prima contestatie.

    Cine nu e multumit de raspunsul dat de Consiliul pentru rezolvarea constatetilor (sau cum ma-sa se numeste), si intotdeanuna cineva e nemultumit, se duce in instanta.

    00
    • CNSC – Consiliul National de Soluționare a Contestațiilor
      Aka
      Labă în cerc, analfabeți funcționali, etc.

      00
  5. Din pacate, studiul de fezabilitate (facut cumsecade) pentru un traseu de dificultate mare ca acesta nu dureaza doar 3 luni. Mai degraba catre un an, poate mai mult. Si aici intervin decalaje. Tronsoane usoare sunt ‘gata’ mai repede. Totodata, avem firme care pierd si fac contestatie sa se alfe in treaba. Asta franeaza si mai mult procesul. Daca am impune o cota de (sa zicem) 10% din valoarea contractului, pe care constructorul sa o puna la bataie pentru a face contestatie, am scapa de mizerii de soiul asta.

    Cand insa nu iese spaguta, na, is astia cu ochii pe tine ca pe butelie, interesul tinde spre zero. Si asa ajungem la final de exercitiu financiar cu sute de milioane necheltuite, poate chiar mai mult.

    Ca o paranteza, Sibiu-Pitesti putea fi in constructie de cel putin 2 ani cu 2020 ca orizont de finalizare (tronsoane mai usoare ca Sibiu-Boita sau Pitesti-Curtea de Arges chiar mai repede). In 2012, s-a tras totul pe linie moarta timp de 2-3 ani pentru a inlesni alte ‘proiecte lucrative’ de genul Comarnic-Brasov unde iesea banutul. A iesit fix nimic, evident, dar intre timp SFul pt SB-PT nu mai este actual, trebuie refacut, acum sunt alte standarde, in final alti 1-2 ani pierduti. Cam asta e…

    Ps. Sa nu mai spunem ca nu aveam un Master Plan pe Transporturi pentru 2014-2030 nici macar la final de 2015. Abia spre sfarsitul anului trecut s-a conturat.

    00
    • Soluția cu cota de x% nu se poate aplica în minunatul nostru sistem judiciar. Dacă te uiți peste contestațiile depuse la proiecte cu valoare mai mare de 10 milioane de lei (acolo unde contestațiile sunt formulate de avocați foarte buni / case de avocatură mari) și vezi că sunt respinse din motive complet autiste, te pune pe gânduri. Dacă ai răbdare, caută contestația celor de la Aedifica Carpați în cazul proiectului de reabilitare al Cazinoului din Constanța (are 10 pagini dacă-mi amintesc bine), să vezi câte motive (întemeiate) au adus pentru anularea licitației și băieții de la CNSC au zis „Pitong – sunteți proști”.
      BNR-ul, în cazul contractelor de lucrări, rețin 10% din valoarea fiecărei situații de lucrări ca garanție de bună execuție. Banii se returnează la finalul perioadei de garanție. Așa se mai cern din lepre, ăăă, contestatarii de profesie.

      00
  6. Ba zoso, fara gluma , esti naiv.
    Daca te uiti la infrastuctura CFR , care era unul din putinele lucruri care mergeau excelent inainte de 89, si la ce a ajuns acuma , tu chiar crezi ca noi ca si natie o sa facem in urmatorii 30 de ani autostrazi conectate intre ele? Pai astia nu pot sa faca un cacat de program sa conecteze bazele de date a doua institutii , ce autostrada visezi? X

    00
  7. cand am vazut titlul si imaginea ma gandeam ca iar vii cu solutii tehnice revolutionare, ca sa te intreb daca ai terminat la drumuri si poduri

    00
  8. Autostrada Pitesti-Sibiu..!!?? Stati calm. NU se va face nimic in afara de ce a previzionat Zoso, si asta la nesfarsit pentru ca asa poti fura legal fara batai de cap. Tara de cacat !?

    00
    • Terminați mă cu ‘țară de căcat’. Nu are țara nicio vină că unii dintre compatrioții noștri sunt hoți și nesimțiți. Și, de obicei, cei care folosesc cu atâta lejeritate aceasta expresie, fac parte din categoria menționată anterior.

      00
    • Asa Andrei, ce vina are tara ca e condusa de o gasca de penali, pe alocuri chiar oligofreni (vezi ministrul Daea)? Ce vina are daca maine, tara i-ar alege, cu siguranta, din nou pe aceiasi penali? In caz ca nu te-ai prins pana acum: cei care ne conduc sunt oglinda fidela a celor care i-au ales. De unde si concluzia: Romania e in mare parte o tara de cacat.

      00
    • Nenea Andrei, esti idealist si infantil bre. Cand te maturizezi si matale..!?

      00
  9. Ar trebui sa vezi Selina… aia la fiecare licitatie necastigata depuneau contestatie. Era destul sa castige o licitatie din 10 prin contestare si aveau profit bun cu tot cu spaga de 30%.

    00
  10. NOU
    #17

    Stiu ca o sa-mi iau suturi in cur, dar Ciolos ce a facut in domeniul asta? Bine… si Ponta, si Boc, si cine plm a mai fost inaintea lor.

    00
  11. Aia in Craiova au dat pe un stadion de fotbal o suma cu care Brasovul ar fi putut construi un aeroport. Sau o autostrada pana la Sibiu, sa folosim aeroportul alora.

    Dar craiova trimite bani la centru, nu ca Brasovul, merita stadion pentru o echipa de fotbal infiintata in 2014 si bagata ilegal direct in a doua divizie.

    Craiova are primar PSD, brasov nu a mai avut primar PSD/FSN din 1992.

    „Noul stadion din Bănie, care va rivaliza fără probleme cu ”Arena Națională”, va avea 5 etaje şi peste 30.000 de locuri. Suma totală a investiţiei se ridică la 55 de milioane de euro, sursele de finanţare fiind acoperite în proporţie de 90% de MDRAP, prin Compania Naţională de Investiţii (CNI), şi 10% de Primăria Municipiului Craiova. Pe noul stadion, în afară de CS Universitatea Craiova, va mai putea juca și echipa națională a României.”
    https://www.digisport.ro/fotbal/liga-1/stadionul-prinde-contur-primele-scaune-montate-pe-noua-arena-a-craiovei-261344

    00
    • NOU
      #21

      Cu 55 mil Euro nu faceau mare lucru, la cat costa un km de autostrada in Romania.
      Dar, sa fim seriosi, nu din cauza unui stadion nu se construiesc autostrazi in Ro. Cred ca multi dintre noi inca nu avem idee ce inseamna furtul in Romania, doar din coruptia pe contracte cu statul. Aia 55 mil Euro sunt mizilic si nimic mai mult. Daca s-ar reduce coruptia la jumatate am reusi sa facem de voie in cativa ani cam tot ce este vital, dpdv autostrazi.
      Dar atat timp cat PSD-ul da bani la bugetari care, 90% dintre ei, nu muncesc mai deloc, bagand inflatie pentru TOATA LUMEA, iar aia ii voteaza in continuare, nu e vreo speranta. Pun pariu ca o schimba si pe Codruta curand. Nu ma intelegeti gresit, nu cred ca e vreo zeita, nu ma rog la ea, dar sigur e printre putinii oameni care au schimbat ceva in ultimii ani in Romania. Cum era epoca Nastase, cand nu aveam dreptul sa spunem nimic? Ei bine, se vor intoarce timpurile alea. Urmeaza sigur si cenzurarea internetului. Dar noi reactionam doar din cand in cand si pe fond de muuult hipsterism.

      00
  12. Singura firma de asfaltari in care am incredere e DNA. Au un diriginte de lucrari foarte misto, una Codruta nu stiu cum.

    00
  13. Autostrazile romanesti nu o sa fie gata degraba si pentru ca exista motive puternice pentru ca ele sa nu existe. Printre altele si faptul ca multe localitati mici traiesc de pe urma pensiunii/restaurantului/benzinariei unde trag toti soferii ca sa mai faca o pauza. Alea au fost usor de construit, doar trebuia sa cumperi terenul la marginea soselei si gata, te apucai de construit. La autostrada e complicat, trebuie sa ai iesire de pe autostrada in dreptul tau, iesirile alea sunt doar una la cateva zeci de km, trebuie sa licitezi pentru ele, se circula mai rapid si nu e nevoie de atatea opriri, etc. Daca ar exista, atunci zone intregi ar trebui sa se reprofileze d.p.d.v. economic. A se vedea cazul podului peste Dunare de la Calafat. Il construisera dar tot gaseau motive, care mai de care mai stupide, sa nu il dea in functiune: ba ca nu au gheretele construite la capete, ba ca nu s-au hotarat cat e taxa de pod, ba ca nu stiu cum sa imparta taxa aia, etc. Dupa ce – in final – l-au dat in folosinta, afacerea cu bacul peste Dunare (care probabil era singurul motiv pentru care Calafatul era locuit) a picat.
    De aia la noi autostrazile se fac intrerupt, ai 50km de autostrada dupa care 50km pauza si tot asa: ca sa tot treci prin localitatile alea. Sibiu – Pitesti e doar o parte a problemei. Nici Lugoj – Deva nu va fi gata prea curand. Adica exact portiunile mai grele, alea care traverseaza munti.
    Daca termina astia odata autostrazile o avem si noi materie prima pentru filme ca „The Postman Always Rings Twice”, „Psycho” sau chiar „The Hills Have Eyes”.

    00
  14. De ce va mai trebuie autostrazi in Romania? Nu aveti Tarom?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.