Comunicatul ăsta mizerabil al scăderii prețului la combustibili…

În acest weekend, prețul benzinei va scădea sub 5 lei/l în mai multe din benzinăriile OMV Petrom, efect al eliminării supraaccizei și al prăbușirii cotațiilor internaționale ca urmare a epidemiei de coronavirus, adăugându-se și promoțiile de weekend ale companiei. (sursa)

Înțelegeți? Scade datorită promoțiilor companiei, nu pentru că fucking barilul a scăzut acum 2 săptămâni sub 60 dolari. Atunci nu au scăzut deloc preturile combustibililor. Nici când a scăzut de la 80 la 60 nu a scăzut deloc prețul combustibililor. Deloc deloc.

Hai să ne uităm pe graficele astea două de pe Peco Online. Vedeți vreo scădere din aia gravă, de 20%, la prețuri? Că barilul a tot scăzut, dar ai naibii combustibili, nimic nimic. Parcă îi ține cineva de mâna să nu scadă.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

77 comentarii

  1. CSF boss daca fostul director de la Consiliul Concurentei e Managing Director-PetrOMbudsman Department at OMV (totally not a made up job)

    00
    • @S:
      Și nu e vorba doar de acționari ci și de statul român (care nu-și mai încasează în full taxele și accizele)!
      Din cîte știu, în Ro e f complicat pt un agent economic să vîndă ceva cu mai puțin decît prețul de achiziție. N-o poate face decît în condiții speciale: promoții și oferte speciale dinainte anunțate (altele chiar nu mai știu).

      00
    • @alxzen: informatiile tale sunt expirate de foarte mult timp.

      00
  2. Nu știu dacă e așa, dar nu cred că se poate ca scăderea prețului petrolului să se reflecte imediat asupra celui al combustibilui destinat consumatorilor, fiindcă toate benzinăriile\rafinăriile au stocuri care sunt reînnoite periodic, la câteva săptămâni poate, iar eventualele fluctuații nu se resimt asupra a ceea ce au cumpărat deja, ci asupra a ceea ce vor achiziționa în viitor. Cum un lanț de magazine cumpără un kg de cartofi cu 2 lei, o sa-și vândă marfa la 2,5, cu adaos, indiferent dacă prețul cartofului de la producător a scăzut la 1 leu, pana la următoare aprovizionare când va modifica prețul. :)

    00
    • dar prețul poate crește când crește barilul?

    • Aha, și atunci de ce ajustează în sus în ma puțin de 24h imediat ce se scumpește barilul? Oh wait…

      00
    • Sunt mai mult factori care influentează asta. Și dacă mai e și mârlănie companiilor, se ajunge la ciudățenii din astea. Am găsit acum un articol drăguț: https://www.competitionbureau.gc.ca/eic/site/cb-bc.nsf/eng/02926.html#sec05
      E canadian, dar poate fi extrapolat și pentru orice alta țara

      00
    • Asta e capitalismul. La aprovizionarea viitoare cu preț crescut, nu știi cat cumperi si să folosești în rafinărie, mai bine cresc prețurile dinainte să nu rămână cu buza umflată că au produs mai mult combustibil când consumatorul ia mai puțin datorită prețul crescut. Mai bine îl crești dinainte să-i vezi comportamentul. Totul e făcut cât să iasă în câștig compania.

      00
    • Dacă scazi prețul combustibilului obținut scump, ieși în pierdere.
      De aia nu poți scădea imediat (i.e. s-ar supăra acționarii)
      Sa crești instant prețul când creste barilul are efect financiar pozitiv (i.e. nu s-ar supăra acționarii)
      Adica na, nu e serviciu social și nici opera caritabila. În capitalism statul se baga doar împotriva monopolurilor, înțelegerilor de preț… Cat timp nu e asa ceva, modifica preturile cum le convine, în măsura în care cererea le-o permite.

      00
    • E kkt nu poate… uite „acilisica” la Brexit cand barilul era pe la USD68, pretul la pompa la motorina era £1.29, de vreo sapt a scazut la £1.21… aa ca mai sunt nesimtiti gen coop/texaco sau BP care inca tin pretul la £1.30… alta poveste dar tesco, esso au mereu preturi ajustate functie de pretul barilului. Iar povestea aia cu motorina de la X e mai buna… doar o poveste! Refinariile sunt aceleasi pt toti ;)

      00
    • @S:
      Și nu e vorba doar de acționari ci și de statul român (care nu-și mai încasează în full taxele și accizele)!
      Din cîte știu, în Ro e f complicat pt un agent economic să vîndă ceva cu mai puțin decît prețul de achiziție. N-o poate face decît în condiții speciale: promoții și oferte speciale dinainte anunțate (altele chiar nu mai știu).

      00
    • Armchair economists… lol

      Stick to Alina Ceuşan articles…

      00
    • si lumea mai uita ca pretul barilului e exact aia. pretul barilului. dupa mai vin transportul lui la rafinarie, prelucrare, transport la consumator, costurile comerciantului (ca benzinaria nu a cazut din cer) si diversele taxe (care in romania sunt in jur de 50%).

      la un calcul brut, o scadere de 20% a barilului poate insemna o scadere la pompa de 5%. dar faptul ca la scaderea barilului ei actioneaza de abia cand vine se vinde , iar la cresterea barilului, actioneaza instantaneu e un fapt cunoscut si vine exact din cauza ca capitalism. nu ca capitalsimul ar fi rau, dar necontrolat de nimeni si nimic, ca la noi, poate avea si efecte mai putin placute.

      00
    • @thebblack

      In mare cam asta ar fi formula de calcul sl pretului la pompa =
      ( Pret.barilpetrol + Cost.rafinare.transport.etc + Adaos.comercial + Accize ) * (1 + Tva)

      Matematic, daca toti parametri
      (de ex Cost.rafinare.transport.etc)
      rămân neschimbati, cel care stabileste o valoare mai mare sau mai mica e Pret.barilpetrol!!!

      Statul dicteaza companiei să reducă pretul mai putin când creste pretul petrolului pentru că bani la buget din tva, impozit pe profit si cotă parte din profit!
      Un pret mai mare la pompa inseamna teoretic mai mulți bani la buget!

      Pentru ca thebblack ne considera proști, ei bine nu e așa, tu esti ori un mare pr0stovan ori un mare ticălos!

      Note:
      Accizele se calculeaza la cantitatea de combustibil
      Toate sortimentele de petrol, de la Light Sweet Crude, Brent, Ural etc au conțin benzina, motorină etc în proporții cunoscute, asa ca dupa rafinare surprizele sunt limitate.

      00
    • zaxi, matematica nu e punctul tau forte, nu-i asa?

      hai sa o dam pe formula ta…

      1 leu barilul, 1 leu rafinare+transport, 1 leu adaos, 1 leu accize, 1 leu tva.
      costul benzinei (1+1+1+1)*(1+1)=4*2=8
      acum hai sa scadem cu 205 pretul barilului. oare pretul benzinei va fi 80% din 8, adica 6.4?
      (0.8+1+1+1)*(1+1)=3.8*2=……..7.6. adica o scadere de doar 5% a pretului final. si asta in conditile in care ponderea pretului barilului in pretul final e mai mare decat in realitate.
      ca daca pleci de la un (1+1+1+3 (ca asa ar fi in romania, accizele dubleaza pretul)) ajungi de la 12 la 11.6. 3.3%.
      si tot eu sunt prostovanul, nu?

      00
    • @thebblack tu consider ca fiecare element din pretul combustibilului valoreaza procentual la fel, ceea ce e fals. Pretul barilului reprezinta in jur de 70% din costul combustibilului (fara taxe), taxele dubleaza pretul. Pe scurt pretul petrolului 35%, taxe 50% iar restul de 15% prelucrare, transport si profit.

      00
    • gc, nu, nu consider, NU STIU ponderea fiecarui element. am facut doar un exercitiu matematic pentru ai demonstra lui zaxi ca daca tacea, filosof ramanea.

      mai stiintific un pic, ca sa aflam cu cat ar trebui sa scada pretul la pompa, trebuie sa stim ponderea pretului barilului in pretul final si ponderea aia sa o inmultim cu reducerea pretului barilului.

      tu zici 35% pondere, discutia a plecat de la un 20% reducere. 0.35*0.2= 7% reducerea pretului la pompa, nu departe de ce am zis eu in primul comentariu FARA sa calculez nimic. daca consideram un pret de 6 lei litrul, atunci dupa reducere ar trebui sa fie 5.58, nu 4.5 cum crede zaxi.

      00
    • Mariane spui ca e ok sa nu scadă odată cu barilul de petrol pt ca stocuri, dar ca e ok sa crească odată cu el pt ca capitalism.

      Scuza-ma dar ești prost.

      00
    • …sau irl cand supermarkt-ul cumpara cu 15 centi kg si vinde cu 1,8 euro acelasi kg ( true story)

      00
    • Ioan, dacă atâta pricepi, vine e la tine, nu la mine. Mă așteptăm să vii cu o contraargumentare la ce am zis. Am zis doar că au o scuză să le crească când creste prețul barilului și să le mențină când scade prețul petrolului. E așa sau nu?

      00
    • @marian, nu e o scuza, e doar un pretext. si nici macar nu e ilegal. e marlanesc, e scarbos, e de cacat. dar nu e ilegal.

      ilegal ar fi daca cineva (hm, hm, se aude acolo sus?) ar constata un cartel. dar ce te faci cand statul face parte din acelasi cartel si a taiat urechile celor care ar fi putut proba chestia asta…pentru ca important nu e adevarul ci ceea ce poti dovedi in instanta. iar ceea ce poti dovedi in instanta e controlat de legi, care legi le faci tu….

      …pana mea, hai ca devine prea complicat si eu chiar am chef sa mai beau o bere in loc sa desenez realitatea…

      cheers!

      00
    • @thebblack
      1 1 1… logic nu poti avea costurile etc egale!

      Poti da un raspuns la nimereala, dar asta nu e calea pertinentă!

      00
    • zaxi, pune ce numere vrei tu acolo si fa calculele. rezultatul va fi mereu la fel. reducerea pretului la pompa va fi mai mica decat reducerea pretului barilului. cu o singura exceptie, anume daca toate sunt 0 in afara de baril.

      00
  3. Păi profitul ăla record cum iese ?

    00
  4. In loc sa spuneți „mersi” că corporația și partidul „va da” și nu vă ia, voi faceți pe cârcotașii. Când plăteati ca sclavii, cat nu face, pe timpu lu Băsescu sau Ponta era mai ok.

    Băgați un plin, că peste 3 zile nu se știe..

    00
  5. Pretul barilului o fi si el cam 30% din pretul benzinei. 20% rafinare, transport, operational. 50% taxe. Deci -20% pret baril ar trebui sa fie cam -6% in pret final.

    00
  6. Asa e la noi, cand creste pretul petrolului cu 1% la baril, se maresc preturile cu cu 5% la litru, cand scade barilul cu zeci de procente preturile raman la fel, apoi daca urca iar barilul, se umfla iar preturile.
    In tara cea mai saraca si cu rezerve mari exploatate de petrol este combustibilul cel mai scump. Altii n-au nici o picatura de petrol exploatat si au combustibilul mai ieftin.

    Si schema asta nu se aplica numai la combustibil, ci la intregul sector energetic.

    00
    • adică în cea mai caldă vară tu vrei să spui că trebuia să scadă prețul la gaze? ce prostie… păi cum să scadă prețurile?!

    • România are unul din cele mai mici prețuri la benzină din UE.

      00
    • bravo Tziahs, si avem si cele mai mici venituri, avem si cele mai putine autostrazi, avem si cei mai multi puturosi ca si procent, avem probabil si cea mai mizerabila clasa politica, ce mai – suntem campioni la toate.

      00
    • Statul e în cârdășie cu compania petrolieră, ambele au de câștigat de pe urma clientului!

      Politicianul vine si striga ca companiile e de vină, normal ele nu candideaza la alegeri!

      00
    • Tziahs ia ma verifica. E invers.

      00
  7. Scuza lor ca nu ieftinesc e ca mai au stocuri vechi de combustibil scump. :))

    00
    • Pai tu, dacă vinzi biscuiți și prețul materiei prime la biscuiți scade, te apuci sa vinzi mai ieftin biscuiții pe care i-ai produs la prețul vechi?
      Daca prețul materiei prime creste fata de cât a fost la stocul pe care îl ai, crești prețul, ca na, următoarea materie prima pe care o cumperi va fi mai scumpa. Sau pur și simplu pt ca you can get away with it, datorita cererii de biscuiți.
      Scuze ca repet în biscuiți ce am scris în alt comentariu. Și ce au explicat și alții.

      00
    • Și cand va vinde biscuiții cumparati ieftin ieftini îi va vine scump la tarabă!

      00
  8. Cam asta e cu preţurile (acum vreo 4 zile): https://www.cargopedia.net/europe-fuel-prices
    Da, mai e şi Venezuela, unde e 0,02 cenţi/litru. Acolo benzina ţine loc de restul…

    00
  9. 8000 euro/luna la niste persoane competente si ai inchis discutia

    00
  10. comunistilor, pretul nu e dat (numai) de costuri – e dat de piata; vand marfa cat de scump ma lasa piata !

    00
  11. Sunt preturi mai mici ca in Europa dar nu cu mult mai mici.Acum cat e salariul aici si cat e in vest.Surpriza diminetii masinile consuma fix la fel si aici si acolo.Ma rog acolo au si autostrazi deci consumul mediu e mai mic.

    00
    • Corectie, la faza cu consumul: masinile consuma mai mult aici, din motive de lipsa infrastructura, circuli mai mult prin orase, trafic neoptimizat, ambuteiaje.

      00
    • Din nou, nu fac opera caritabila. De ce i-ar interesa ca salariile sunt mai mici aici, atât timp cât reușesc să-și vândă produsele la prețul asta?
      Asta ar fi comunism, nu ce vrea bernie sanders, de exemplu (asta pt cei care se înfioară ca vai, ce de stânga e)

      00
    • BipBip pai exact asta am si scris ca acolo avand autostrazi au consum mai mic, mai citeste o data.

      00
  12. Avari dupa bani si atat.Pretul la pompa poate sa fie si 10 lei tot se alimenteaza.

    00
    • Dar nu-l cresc la 10 lei pt ca probabil au scenarii care le arata ca totuși s-ar alimenta semnificativ mai puțin. Plus ca la asa o mișcare riscanta știi ca concurenta nu ar face la fel (în afara unei înțelegeri ilegale)

      00
    • @S te mai mira ceva in tara asta ? Ceva din interior la rafinarie fura la incarcare la descarcare fura soferul de pe masina si la pompa ne fura pe noi.stii cine iese pe pierdere ? Tot amaratul de zi cu zi.
      Nu se mai satura de bani.

      00
    • Si ca completare daca te uiti la majoritatea comentariilor de mai sus toti le plang de mila.

      00
  13. NOU
    #52

    Ca sa parafrazez un text celebru, aici e o “zona ocupata de neocomunism”.

    00
  14. In decembrie, barilul a crescu, vad ca preturile au stagnat. Apoi, in ianuarie, excluzand eliminarea supraaccizei, ai o scadere de vreo 15% in pretul barilului (care ar insemna vreo 7-8% din pretul benzinei), in timp ce pretul benzinei scade cu cam 4% pe o perioada echivalenta, decalata cu o saptamana (sa zicem ca atata dureaza ciclul de productie, stocare, transport si cat sta benzina in pompa). Inteleg frustrarea ta ca pretul benzinei nu urmareste fidel, la zi, pretul barilului, au explicat cativa mai sus ratiunile economice. In plus, daca pui toata perioada pe ambele grafice pe site-ul ala, obtii niste curbe destul de asemenea, nu?
    Eu as investiga atunci cand pretul benzinei fara taxe depaseste media europeana, noi fiind mai tot timpul sub austrieci, care nu detin, teritorial, zacaminte. Dar nu conteaza pe teritoriul cui sunt rezervele, conteaza cine le exploateaza.

    00
  15. În acest weekend, prețul benzinei va scădea sub 5 lei/l în mai multe din benzinăriile OMV Petrom

    Cred ca nu a ajuns comunicatul si in benzinariile de pe langa mine. Motorina e azi 5.19 la Petrom sau 5.39 la Omv

    00
  16. 15.02.2020, OMV Gara de Nord, am bagat benzina cu 5.20. Deci nu.

    00
  17. Exista corporatie transnationala (tocmai in energie) care ar vrea sa vanda ieftin dar nu vor politicienii?

    00
  18. asa a fost si cand s-a eliminat tvaul sau a scazut la fainoase gen paine, in kaufland aparea ca reducere de la magazin in loc sa scada din pretul de baza

    00
  19. Pai da, dar profitul lor? Si ce daca a scazut barilul… Creste barilul, crestem pretul a doua zi. Scade barilul, ne facem ca ploua, eventual scad si ei pretul in vreo luna, dar dupa ce se lauda in toata presa ca ce buni sunt ei.

    00
  20. Preturile combustibilului a fost mereu umflat cu pompa în România. Și consiliul concurentei nu considera ca e înțelegere între companii, nup.

    00
  21. Mulţi oameni regretă regimul de pînă în 1989. Era, zice-se, mai ieftin. Eu unul ţin minte că în 1989 benzina era 9 lei/litru (pe lîngă că nu se prea găsea, şi oricum se circula în weekend pe sistem par-impar). Salariul minim era de 2000/luna, de la răposatul citire (chiar la marele miting din 21). Acum minimul e pe la 1350 net (că ăsta contează pentru comparaţie). Mai departe oricine poate face calcule.

    00
  22. Cum ne fura la pompa? De ce consideri ca meriți tu un preț mai mic? Sau de ce ar considera ei? Mentalitate de pomanagii.

    00
  23. alimentat acum de la Petrom Calea București: 5.06 lei

    https://i.imgur.com/I4yujat.jpg

  24. Lucrez in domeniul petrolier, pe partea de instalatii. O rafinarie, in functie de marime are niste stocuri de petrol crud, cumparat cu multe luni inainte la anumite cotatii. Chiar daca scade pretul barilului la 10 dolari tu nu vei vedea scaderi semnificative la munca, tocmai din aceasta cauza. Statul fiecarei tari actioneaza in mod direct asupra pretului, nu te gandi ca fiecare companie face ce vrea. Sper ca am fost pe intelesul tuturor, pretul poate scadea masiv la pompa doar daca exista o oferta cu mult peste cerere. In rest banii trebuie recuperati, o rafinarie are costuri uriase zilnice, costul instalatiilor se amortizeaza in zeci de ani si tot asa..

    00
    • Nu ai explicat nimic.
      Nu poate scadea pretul la pompa, decat cu greu, daca scade de la 50 la 10 dolari, dar poate creste instant la orice fluctuatie a petrolului in sens ascendent, de la 50 la 55 :))
      Atunci nu mai conteaza stocurile alea imense cumparate cu multe multe luni inainte?

      Existenta stocurilor ar explica doar latenta evolutiei pretului la benzina si o amplitudine mai mica a fluctuatiilor, nu si de ce pretul benzinei este aderent la pretul petrolului doar intr-un singur sens.

      00
  25. Am pus azi cu 5.00, Petrom in Iasi. Benzina 95

    00
  26. Vineri 14, Petrom Baneasa (DN1), motorina 5,21 lei, azi, luni 17 – 5,24 lei. A scazut, ce mai :)

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube

Alte articole

Alte linkuri (mostly NSFW)