Câte companii auto credeți că vor dispărea în următorii 20 ani?

Tot pe tema Tesla, citiți acest foarte bun articol. În el, autorul subliniază cât de departe sunt producătorii actuali de viitor:

Chevy’s Bolt is fine, if you want an economy car with a battery. What is the industry releasing this year? Mild hybrids. Their dedicated EV platforms can’t come soon enough.

Și are dreptate. Puțini oferă hibride civilizate (nu LS600h de 90.000€ sau XC90 de 80.000€), designul e mizerabil, mașinile nu sunt utile, rețeaua de încărcare suferă.

Și mă gândeam la ceva: cum ar fi să cumpere VW sau Toyota, că ei sunt cei mai mari fabricanți, fosta Better Place și să îngroape vreo 5 miliarde în ea până au stații de schimbat bateria peste tot și să rezolve cea mai mare problemă pe care o au toți fabricanții auto azi?

Sună bine, dar dacă merge și așa, mai bine stăm pe fund…

Oricum, mă uitam la lista de producători și mă gândeam care ar dispărea primii. Mi-a ieșit așa:

  • ăia cu probleme: Alfa Romeo, Jaguar, Maserati, Mitsubishi.
  • ăia care vând produse pe care cumpărătorii nu le vor, dar sunt constrânși de împrejurări: Citroen, Peugeot, Opel, Seat, Dacia, Fiat, Kia, Hyundai, Suzuki.
  • ăia care vând mașini premium, pentru că sunt prea mulți care fac asta: Audi, Lexus, Volvo, Acura, Range Rover, Infiniti.
  • ăia care vor fi înghițiți de colegii lor: Honda, Mazda, Subaru.

Vor rămâne, într-o formă sau alta, BMW, Ford, Nissan, Renault, Skoda, Toyota, Volkswagen, Mercedes Benz.

Gândiți-vă un pic, în timp ce vă uitați pe stradă: credeți că ăla dintr-o Astra sau o Sportage nu și-ar lua o mașină civilizată dacă ar avea ocazia? Și atunci, când diesel-urile vor fi interzise în Europa (știu că suntem la coada vacii aici, dar suntem în UE), omul va avea de ales între o benzinară mică și o electrică SH. Peste 3-4 ani, când noul Model3 va apărea pe piață, va putea fi cumpărat cu 10 sau 12.000€.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

156 comentarii

  1. Citroienurile sunt atat de proaste incat nici macar calinantonconstantinpopescutariceanu nu a condus , cumparat una fie ea si de colectie 1950 toamna

    00
  2. Nu stiu daca or sa dispara companii auto din cauza masinilor produse. Mai degraba or sa dispara unele din cauza jocurilor financiare, bursa, marketing prost, etc.
    Coreenii au hibride: Hyunday, Kia si le pot dezvolta.
    Japonezii La fel.
    Nemtii la fel.
    Suedezii si Chinezii la fel.
    Americanii au.
    Francezii au si ei.
    Italienii nu stiu cat de grozav stau dar Fiar are resurse mari sa faca orice vor.
    Deci companiilor auto nu le lipseste tehnologia hibrida sau electrica. E vorba doar sa-si diversifice gama. Si sa se dezvolte infrastructura.
    Lovitura majora ar fi daca un singur producator ar descoperi o tehnologie minune la pret mic de genul range electric de 1000 km.

    00
    • uită-te ce frumos i-a jucat reno pe mitsubishi. întâi i-a pârât că au probleme cu emisiile, apoi i-a cumpărat.

    • Vor disparea pentru ca o data intrate in „era IT” totul se joaca dupa alte reguli…
      Masina se produce mai usor si de catre roboti industriali.
      Electricitatea e moka daca stai la tara si ai un camp pe care montezi baterii solare.
      Cum au disparut camerele foto pe film asa vor disparea si masinile pe benzina
      In 5 ani nu o sa mai fie asa de ciudat sa vezi pe strada masini electrice…

      00
    • electricitatea e moka daca ai un camp de baterii solare. si campul ala de il ai e si el moka ? cum sa fie moka ma oameni buni, sunteti sanatosi la cap???????
      ai idee cam cat costa de fapt energia produsa cu panouri fotovoltaice? adica cat costa de fapt instalarea si autorizarea unui asemenea camp „moka” ?

      00
    • Bateriile alea cresc in camp?

      00
    • @Ender: Asa se zicea si de PCuri… si acum downloadez filme moka/ jocuri moka/ carti moka/ muzica moka/stiri moka… chiar daca pcul costa 2000 lei :)
      Pretul sistemelor solare va scadea exponential la fel si montarea lor pe cand pretul petrolului va creste (google Peak oil)
      In era IT e moka sa fac 10.000 de poze… dar acum 10 ani ma costa cam 200 de lei/36 poze…

      00
    • Karlys, tu te auzi ce prostii debitezi?

      „Pretul sistemelor solare va scadea exponential la fel si montarea lor pe cand pretul petrolului va creste (google Peak oil)”

      Panourile solare sunt de zeci de ani și tot nu prea a scăzut prețul acestora.
      Prețul petrolului va scădea și mai mult odată cu popularizarea mașinilor electrice, pe principiul cerere mai mică, preț mai mic(cerere și oferta, din manualul de economie de gradinita), in plus asta cu penal oul e bullshit, anual de descoperă noi modalități de extragere a petrolului (vezi petrolul de șist), cât și câmpuri petrolifere noi.
      Ieși acasa!

      00
    • @xtz: te crezi destept si habar nu ai pe ce lume traiesti… cum mama naibi sa mai ai si tupeul sa comentezi cand nu cauti pe google inainte de a vorbi ???

      Photovoltaic cell prices have fallen from $76.67 per watt in 1977 to $0.36 per watt in 2014

      Pretul petrolului nu tine de cerere si oferta. tine de politica https://www.thebalance.com/oil-price-history-3306200

      00
    • „Photovoltaic cell prices have fallen from $76.67 per watt in 1977 to $0.36 per watt” .
      Trebuia sa zici cat au scazut in ultimii 10 ani, e mai relevant. Plus ca instalatia aia contine si dulap, baterii, invertor, etc.

      00
  3. better place e o mizerie, de aia au fost si ingropati de piata.

    Hai sa calculam costurile actuale a unui posesor auto, adaugam 10% si facem taxa de „inchiriere” a bateriei. Muie ma!

    Toti se dau de ceasul mortii sa transforme produsele in servicii deoarece stiu ca ciclul asta de consum nu e sustenabil. Plm ar trebui sa isi frece mainile ca popendulatia planetei creste baban pana in 2050 si sa gandeasca produse si servicii ieftine pentru aia care vor fi majoritati in 20 de ani. Nop, aia nu sunt piete potentiale, hai sa mulgem la NA si EU cat se poate, in china cat ne lasa.

    My pet gripe cu masinile electrice/ hybride: Intentionat le fac sa arate ca un cur, sa iesi in evidenta: leaf, prius, i3, saracia aia de la Renault in care te ploua.

    Cate sunt facute ca o alternativa reala, nu un ecuson pentru hipioti: Ampera si Volt/Bolt.

    00
    • „saracia aia de la Renault in care te ploua” – aia nu e mașină e moped electric – Twizy.
      Model electric de la Renault e Zoe care arata cel putin la fel de bine ca un Bolt .
      *Disclaimer – gusturile nu se discuta

      00
    • Sefu, ca sa intelegi de ce am pus Twizzy in lista compara tech specs de la mini-ul din 60 cu kkt-ul asta si pe urma incearca sa ii justifici existenta. Ba nu, compara cu mizeria de Reliant Robin.

      00
  4. „Aia cu probleme”….unu din ei scot in curand un SUV full electric si au cresteri mari la vanzari de la an la an. PRobleme tot au, dar vand.

    00
  5. Mie imi plac ideile de genul acesta: https://www.scientificamerican.com/article/israel-tests-wireless-charging-roads-for-electric-vehicles/

    Daca se concretizeaza…scapi si de incarcarea acasa.

    00
    • Pai trebuie sa ai drumurile first.

      00
    • Normal. Nici nu ma gandesc altfel. Inca cred ca locurile de parcare ar fi usor de modificat pentru asa ceva, de exemplu. Si la bloc poti scapa de cabluri pe geam…cum spun altii.

      00
  6. du-te boss linistit cu Renault-ul tau. America de Nord nu se uita nici acum la Renault, asa ca despre ce vorbim? Va fi printre primele ce va zbura daca va fi cazul.

    00
    • sora lu reno e in top la vânzări in sua.

    • recent renault-nissna e nr.1 la vanzari mondial

      00
    • Se uită americanii la renault, chiar le plac foarte mult. Atâta doar că în US le chiamă Nissan boss.

      Cred că se referea mai mult la Renault ca şi concern, care nu e doar în europa, e şi în asia, şi în america de sud, spre deosebire de PSA de ex care e doar în europa, şi în europa e doar în franţa mai serios, în rest e mai mult ca să se afle-n treabă.

      00
    • Nici nemtii nu se uita la Reno.

      00
    • Si care e avantajul pe care il obtine reno fiindca sora lui reno e in top in SUA? Primeste reno de la sora lui reno procentaj din profitul din SUA? De ce nu aduce sora lui reno in SUA modele dezvoltate de reno, cum ar fi Nissan Aprio (aka Dacia Logan), care in opinia mea e superioara Nissanului Versa? Astea sunt intrebari pe care mi le pun de ceva vreme, poate e cineva pe aici care are raspunsuri…

      00
    • @manu144x:

      In concediu in Grecia am vrut sa inchiriez masina. Si mi-au dat un Peugeot. Si dupa aia m-am uitat in toata parcarea firmei de inchirieri si erau numai Peugeot-uri. Si dupa aia, in oras, in trafic, PSA-uri garla. Bineinteles erau acolo ca sa se afle in treaba nu de altceva.

      Mai in gluma mai in serios, Ro, desi in SE Europei, e mai degraba estica la gusturile auto (din categoria Polonia, Ucraina, ca si aia sunt cu VAG-urile). Sudicii sunt piata mare de desfacere a PSA-ului (care mai noi am auzit ca o sa cumpere si Opel).

      00
    • Nissan e sora Renault doar așa, ca să nu se supere japonezii, dar Renault e șefu.

      00
    • @alex Sunt la la 3-lea peugeot, ăsta curent e hibrid chiar.

      Tu ai fost la o firmă de închiriat, unde probabil firma a făcut un deal beton cu PSA, dar eu mă refer ca vânzări la oameni, din pacate pur și simplu nu are priză.

      Abia cu noul 3008 și 5008 încep să fac mașini mai curajoase, si se vinde foarte bine.

      00
  7. Dacia se poate reprofila sa produca biciclete electrice, topoare, elicoptere si rachete Patriot ieftine

    00
    • (rachete Patriot mai mici, nepoluante, sa ajunga la țintă/destinatar in 3-5 zile lucratoare cu Cargus sau daca e o urgenta avem serviciul ala de curierat in maxim 24 de ore)

      00
    • Pentru ca romanii vor mai mult…pamant…pe mormant.

      00
    • Dacia deja produce rachete Patriot ieftine, dotate cu pedale si ghidon, si optional topor pentru eficienta marita..

      00
  8. dispare audi dar ramane vw, man ce ai prizat ca vreau si eu? dispare mazda? de ce? le place oamenilor mai mult logo-ul toyota? dispare honda? de ce? au uitat japonezii cum se face tehnologia si masina e un lucru prea complex pentru ei?

    00
  9. Vali, traiesti prea mult pe internet. Cate marci au disparut in ultimii 20 de ani tot atatea vor dispare si in urmatorii 20. Piata auto nu e numai aia pentru hipsteri electrici care vor sa salveze planeta.
    Nu e ca si cum in urmatorii 20 de ani va curge lapte si miere si toti isi vor permite sau isi vor dori electrice. Tu cand ti-ai luat Dacie ai fost constrans? Cu firmele ce facem? Vor lua flote de de BMW-uri electrice sa le futa doreii? Cu locurile de munca ce facem? Mediul politic crezi ca o sa stea cu mainile in san? Producatorii de petrol se vor culca linisiti pe o ureche pe baza ca oricum au bani de chirie luna asta? Nu e chiar asa de simplu.
    Mercedes Benz si Volkswagen stiu mai multe despre piata auto si daca aia nu si-au miscat curul spre electrice stiu ei ce stiu si au planurile lor. In mod normal dupa scandalul emsiilor diesel trebuiau sa sara in barca electricelor in secunda 2 si totusi nu au sarit. De ce oare? :)

    00
    • Da bai nene, si polaroid stia el ce stia. Era mare de tot, vindea de rupea apoi, in cativa ani…

      Mi-aduc aminte si de zvonul cu PC-urile.. un mare smecher spunea ca nu va avea nimeni nevoie de ele. Bun venit in 2017 ;)

      Internet? Smartphone? VR? De ce nu si masini electrice?

      Problema cu VW si MB e ca sunt conduse de niste nenici care decid ei ce e bine si ce e rau pentru companie, ca stiu ei mai bine din experienta. Ce conteaza realitatea din piata? Se vand bine? Da! Probabil ca vor intra si ei mai in forta pe piata de electrice cand vor reprezenta un procent mai mare din totalul de vanzari. Pana atunci ori sunt profita de ultimii ani de ICE ori pompeaza bani in tehnologii electrice astfel incat sa intre cu ceva nemaivazut.

      00
    • @andrei, ai uitat de nokia.

      00
    • Îmi plac ăștia ca tine, ancorați in prezent și fără perspectiva de viitor. Nu o lua personal pentru ca faci parte din majoritate.

      Oricât de multe exemple similare s-au întâmplat in ultimii ani, tu crezi ca producătorii auto sunt cumva speciali. Gândește-te cum tehnologia i-a scos de la masa de joc pe cei mai mari și importanți producători de telefoane. Vezi cât de similare sunt lucrurile astăzi, când un nou venit pune tehnologia pe primul loc, lucru pe care ceilalți sunt incapabili sa îl facă (ei au preferat sa fure decât sa inoveze, cu vwgate).

      Dacă Tesla aveau bugetul celor de la Apple, tranziția asta dura mai puțin. Însă Vali zice de 20 de ani. In 20 de ani nu doar ca vor dispărea mulți producători, dar oamenii de rând nici nu vor mai deține mașini. Look into it. :)

      00
  10. Ai uitat sa adaugi Volvo. Sunt pe plus, 7.9% crestere a vanzarilor la nivel global in primele 7 luni din 2017! https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/211416/volvo-cars-reports-global-sales-growth-of-79-per-cent-for-the-first-seven-months

    00
    • Normal, suedezu trebuie sa isi apere tara.
      Am VW dar nu mi-as mai cumpara vreodata, degeaba au vanzari cu duiumu, e egal cu zero pentru mine. Asa si cu Volvo, nu o scoate in evidenta ca nu e cine stie ce, mai are de mancat (mare grija trebuie sa aiba la pietoni, vad ca masinile lor se izbesc de toate chestiile din fata lor, nu conteaza ce e: pieton, masina sau alt obstacol..nu prea le merg bine senzorii + ar trebui sa mai lucreze la interioare).

      00
    • Tipic. Stii tu mai bine ce se vinde si ce e bun.

      00
    • Nu stiu ce sa zic de vanzari…nu mereu ce se vinde e neaparat si de calitate.

      00
    • Cu alte cuvinte lumea cumpara Volvo de proasta ce e masina? :)
      Mai ales ca un Volvo bine configurat incepe de la 40.000EUR in sus…
      Desigur, e mai usor sa iti versi frustrarea pe o marca ce nu ti-o permiti, decat sa mergi intr-un showroom si sa incetezi sa faci comparatii idioate cu Merc, bemve sau Audi.

      PS: Pe o nemtoaica platesti mult pentru accessorii, care pe Volvo vin standard. Si nu va mai umflati in pene cu calitatea Volvo (la SH). Multi dintre voi nici nu va permiteti o masina de noua, asa ca mai bine taceti.

      00
    • @DAVKO de acord la senzorii, senzorii mei de parcare s-au dus fmm dar în rest…

      Offtopic :Ca idee de fiecare data când vizitez Mercedes Benz World abia aștept să revin in nteriorul Volvo-lui meu.

      ON TOPIC : Volvo a anunțat acum câteva săptămâni ca din 2020 o sa facă numai mașini electrice. So….

      00
    • NOU
      #49

      @DAVKO, ce-ai lua daca nu VW din nou?

      00
    • @George Stanomir
      Sincer, nu stiu. Imi place foarte mult Alfa in ultimul timp. As incerca si altceva in afara de astea nemtesti. Ori Peugeot sau Renault. :)

      00
    • Cum sa ai o discuție cu Andreas? Tu vorbești de frustrați in comentarii dar scrii și bemveu.

      E de cacat Volvo și nu o cumpără nimeni. Noroc de chinezi care au investit. Aproape de faliment au fost. Câte Volvo ai avut bos?

      00
    • Din cate stiu eu Saab a dat faliment si Volvo a fost aproape. Nu degeaba vin din aceeasi tara.

      00
  11. Electrica SH e ca mobilul cu bateria uzata. Nu valoreaza nimic, si nu va fi cumparata de nimeni. Aici ar fi o nisa pentru o firma care sa le ia pe moca si sa reinnoiasca bateria, apoi sa-i scoata la vinzare din nou ca refurbished, cu pret mai redus.

    Cit despre Hyundai si Kia, fac masini mult mai bune decit cred 90% din romani. Numai ca in estul Europei daca n-ai BMW, Audi sau Mercedes esti un nimeni. Momentan mi-as lua mai debraba un Hyundai I30 decit un Golf.

    00
    • Zau ca ai dat-o in bara. Mai bine ziceai ca ti-ai lua o Mazda 3, poate asa te mai credea lumea, dar I30, c’mon. Poate doar daca ai configurat Golful la pret de I30, atunci da, mai bine iei Hyundai..

      00
    • Ai minus pt prima.parte plus madim pt a doua. Nemtii au uitat sa faca masini. Am avut 2 passaturi bagat bani cu duiumu in ele.
      Si 3 hyundaiuri care…nimic. merg si acuma…

      00
    • @amishoo, Q.E.D.

      00
    • @amishoo pai despre pret si vorbim, ca doar banii nu imi pica din cer.
      Cand pentru fix aceleasi dotari, VW voia pentru Golf 4.000 de euro in plus, normal ca m-am dus si mi-am luat i30. Plus ca la interior Golful asta arata ca apartamentul lu’ bunica cu mobila de la nunta lor.

      00
  12. Nu ma intereseaza cate vor disparea :) , vreau doar sa moara benzinarul si dieselul. Imagineaza-ti linistea unui motor electric, imagineaza-ti o pornire fara probleme, imagineaza-ti ca nu ai sa mai auzi sunetul tractorului cand il pornesti dimineata iarna, imagineaza-ti o masina fara trepidatii, imagineaza-ti un trafic fara ambalari de motoare (sper sa scoata de tot treaba asta, fara nu stiu ce artificii pentru sunet), imagineaza-ti ca mecanicul care si-a batut joc de tine ramane fara loc de munca, imagineaza-ti o lume cu un aer mult mai curat…beneficiile sunt multiple, doar imagineaza-ti. :)

    00
    • o să ai sunetul de ambalare motor doar in interior, in boxe :D

    • Stiu ca sunt firme care te „ajuta” in problema asta :))
      „Ai diesel, ai ceva caluti dar nu se aude ca la benzinar? Nici o problema, pentru 1000 euro iti bagam boxe pe esapament si ai sa ai sunet de Maserati :))”
      Lasa frate masina asa, silentioasa…trebuie sa fi tu cocalar, trebuie sa iti faci tu simtita prezenta in trafic.

      00
    • NOU
      #61

      Imagineaza-ti cum ramai fara curent in camp la 5 km de destinatie pt ca estimarea initiala n-a calculat si ca o sa-ti bata vant din fata.

      00
    • si imagineaza-ti termocentrala aia care trebuie sa produca curentul electric pentru cateva milioane de masini…

      00
    • „Imagineaza-ti cum ramai fara benzina/motorina in camp la 5 km de destinatie pt ca estimarea initiala n-a calculat si ca o sa-ti bata vant din fata”

      Oh wait…

      00
    • thebblack: termocentrala aia va polua mult mai puțin decât milioanele de mașini pe care le deservește. Plus că termocentrala nu fumegă în centrul orașului, prin intersecții (ignorați CET-ul de la Grozăvești)…

      00
    • @ antinevralgic: si cu ce difera situatia aia de un range calculat eronat la o masina pe combustibil solid??? Macar electricele recupereaza parte din energie la franare. Nu stiu pana avum vreo „fosila” care sa faca acelasi lucru umplandu-ti rezervorul cand incetinesti.

      00
    • @dan, indiferent de metoda de propulsie energia necesara deplasarii harbului este aceeasi. faptul ca o produci local in motorul cu combustie interna sau extern in termocentrala nu are importanta. poate cel mult termocentrala sa fie in dezavantaj datorita multiplelor transformari si transferuri. si sa nu uitam infrastructura necesara. au fost cateva zile fierbinti si reteaua bucurestiului a tremurat din toate incheieturile. acum adauga un milion de masini care sug curent in acelasi timp.

      00
  13. Boss ti-a luat jumatate din timp sa scrii tagurile numai :)

    00
  14. si unde o sa incarci electricele in Romania ? in actualele benzinarii ? daca da , cum , va fi ceva de genul super-fast charge astfel incat in 15 min sa „faci plinul” ? daca stai la bloc (cum stau majoritatea din locuitorii oraselor) cum o incarci ? scoti prelungitorul pe geam (in ipoteza ca ar fi parcata langa bloc…) ? nu am ceva impotriva electricelor, chiar mi-as dori sa ajungem sa fie majoritare , dar realitatile romanesti ne lovesc , ca intotdeauna ….

    00
  15. Nu prea știu ce să zic. Dacă rămâne Toyota, va rămâne și Lexus. Le fel cu Nissan-Infiniti și VW-Audi. Nimeni nu e atât de prost încât să-și omoare brandul premium.

    Mai mult, Audi a fost lider pe China până anul trecut. În Europa sunt toate 3 cam la același nivel. În SUA e Lexus cam la același nivel cu MB și BMW. Peugeot-Citroen-Opel vinde mai mult pe Europa decât VW-Skoda-Seat. Poate se vor retrage de pe anumite piețe, dar cam atât.

    00
    • În sfârșit cineva cu capul pe umeri!
      În timpurile astea cu internet la degetul mare (literally!) lumea încă n-a aflat că Peugeot-Citroen sunt aceeași firmă că Fiat produce mașini sub 12! mărci printre care: Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Ferrari!, Jeep!, Lancia, Maserati, Ram Trucks?

      00
    • stai mă, că sunt…diferite. :D

    • Eugen, esti prajit? ce sa mai fiat detine ferrari, fiat produce ferrari, nu e practic nici o diferenta intre laFerrari si Punto…

      00
  16. Vrei sa zici ca o sa fie plin la noi de Model 3 cu volan pe dreapta.

    00
  17. Atat:
    „Kia Ranks Highest in Vehicle Dependability among Brands in Germany in 2017”.
    „Opel has two models (Adam and Insignia) that receive segment awards. Hyundai i30, Kia Sportage, Mercedes-Benz E-Class and Toyota Yaris also receive a segment award.”
    Clasamentul il gasiti singurei aici: https://www.jdpower.com/business/press-releases/jd-power-2017-germany-vehicle-dependability-study .

    00
  18. Nivelul de taguri din articol e la un maxim istoric :D
    PS: Abea astept sa vad zeci de cabluri atarnand din blocurile turn ca oamenii sa isi incarce masinile. Voi fi ca antenele alea parabolice…

    00
  19. Cam mult se vorbeste de electrice.. de exemplu Toyota a trecut la masini pe hidrogen, Mirai, destul de putin mediatizate ca Tesla a luat toata piata de reclame si promovare. Ei au spus ca masinile electrice au probleme cu autonomia si timpul de incarcare si nu cred ca se va rezolva foarte usor problema asta si s-au reprofilat desi erau super bine plasati cu hibridele. Habar n-am ce va fi in viitor, dar mi se pare ca se vorbeste mult prea mult de electrice pt ce ofera la ora actuala.

    00
  20. NOU
    #80

    Peste 2-3 ani cand Model3 va costa 10-12 mii de euro, ghici ce?! Tot va trebui bagat in priza!!!! Si mai ghici ce? Bateria nu are o infinitate de cicluri de incarcare si nici autonomia nu va mai fii aia de 300km.

    00
    • Ar fi interesant cat costă REAL 150.000km făcuți cu o Tesla.
      Cate cicluri de încărcare are un acumulator din ăla? Cât costă schimbarea lui?

      00
    • Sefu, din economiile cu mentenanta fata de un benzinar moderne iti ajunge sa schimbi bateriile. Ghici ce, niste baieti au facut deja calculele (parca jalopnik) si pe toata durata de viata mentenanta unei electrice e cam 1/3 fata de ce avem acum.

      Infrastructura nu exista acum, lucrurile se pot schimba rapid. Singura probleme e sa nu se impinga artificial, cartelare, de catre marii producatori un sistem de „leasing” a bateriei. O cumperi, o schimbi, dai la reciclat aia veche.

      00
    • Revin după ce am citit articolul. Pare fezabil.
      Dacă am citit bine, omul a schimbat un acumulator și l-a costat 400$. Atât costă un acumulator de Tesla?
      Apoi, a încărcat moka la statiile „ultracharger” Tesla. Sunt multe din astea in Europa, în lume? Va fi tot timpul gratuit să incarci la ele? Autonomie de 300km. Care va fi coada la „peco Tesla” in câțiva ani? In cât timp se reincarca un acumulator care sa miște doua tone pe o distanță de 300km?

      Omul din articol a mai facut hotel din mașina lui. Dorm mulți in mașini Tesla? Care va fi curba „hotelului din Tesla” în viitor?

      00
    • Elon musk are dreptate la faza cu hidrogenul. Și nu neapărat din cauza că are Tesla.

      Ai nevoie de energie multă să produci hidrogenul. Apoi ai nevoie de energie să îl transporți. Apoi de energie să îl stochezi în condiții de siguranță. Apoi faptul că are nevoie de un container serios în mașină în caz de accident să nu sară în aer.

      Pe când la cele electrice Da, e mai lent să le încarci, corect. Dar tot e mai ieftin să tragi niste cabluri decât să transporți zilnic cantități periculoase de hidrogen peste tot…

      Deși sincer îmi plăcea ideea cu hidrogenul și faptul că iese apă pe eșapament, era interesant…

      00
  21. O poluare urâtă e cea cu masini. Poluare vizuală.
    Scoateți capul pe geam, mergeți in excursie la munte sau la mare, mașinile polueaza vizual la un nivel greu de suportat. :(
    Bineînțeles, nu prea are legătură cu subiectul. Sau are?

    00
    • 24 de minusuri până in acest moment.
      Adevărul supără.
      Să mai vorbim despre asta peste 10-15 ani.
      In București cunosc oameni care au „mașina de mers la serviciu” și „mașina de mers in vacanță”. Copiii acestor oameni cresc… va fi minunat peste 15 ani, in capitală (cel puțin).

      00
  22. Nu ştiu câţi au auzit de cartea: An innovator’s dilemma. E un classic, destul de cunoscut, merită fiecare pagină citită.

    Analizează fix situaţiile de genul a ceea ce face Tesla acum. Şi explică foarte empiric de ce istoria se repetă iar şi iar, în industrii complet diferite.

    Şi acum acelaşi lucru se întâmplă în industria auto. Mă distrează faptul că exact acelaşi lucru se întâmplă, în fix aceleaşi etape:

    1. Apare o tehnologie nouă cu potenţial imens: nimeni n-o bagă în seamă.
    2. O companie obscură care n-are multe de pierdut, riscă şi investeşte în tehnologie, o dezvoltă. Industria în sine râde, va fi doar o chestie de nişă, va fi foarte scumpă, nu va fi rentabilă, etc.
    3. Tehnologia respectivă prin una sau mai multe companii, depinde, acaparează complet nişa în care tehnologia respectivă e foarte bună, scoţând companiile mari din joc.
    4. Industria acceptă că asta e, nişa aia au pierdut-o, dar li se rupe, că ei domină mainstream-ul, şi tehnologia aia nouă n-au cum s-o dezvolte şi ei deoarece atacă core business-ul în mod direct şi ar fi canibalizare curată.
    5. Tehnologia disruptivă a acaparat nişa, şi din cauza fenomenului „economies of scale” începe să atace alte nişe, începe să curgă încet spre mainstream.
    6. Aici cei din industria established, începe să se screme şi să scoată produse similare, în speranţa că vor prinde valul, dar lipsa de experienţă şi know how se vede şi produsele sunt incomparabile cu cele ale căror firme lucrau de ani de zile la ea. Plus, brand-ul lucrează împotriva lor. Lumea de ex asocia Kodak cu filmele, şi Canon cu aparate digitale. Oricât ar fi vrut, era prea târziu şi foarte greu de schimbat percepţia deja.
    7. Tehnologia nouă devine mainstream, toată lumea e specialist cum că ei au văzut de la distanţă că ăsta era viitorul, firmele noi devin noul mainstream, iar firmele vechi se retrag în nişe confortabile exclusiviste sau dispar.

    Exact aşa a fost cu tehnologiile hard disk de-a lungul timpului, apoi evident cu hard disk vs ssd. Apoi un alt exemplu e excavatoarele cu aburi, vs hidraulice. Cele hidraulice se foloseau doar la şanţuri mici, erau de nişă, azi însă caterpiller e sinonim cu ele.

    E interesant că pe la sfârşit vorbeşte fix de maşinile electrice ca noul val. Şi cartea a fost scrisă înainte de a apărea Tesla, când EV1 era mare promisiune.

    Şi mă distrează cum în fiecare zi aud şmecheri zicând: Dacă electricele erau de viitor, VW sau Toyota sau alţi giganţi investeau masiv. Nu-s ei mai proşti ca tesla :))

    Singurul care a văzut viitorul fost Carlos Ghosn, ceo-ul minune Renault, care s-a luptat cu toţi marii CEO pentru Nissan Leaf, şi cu chiu cu vai a reuşit s-o scoată. A fost slabă, dar şi-a făcut treaba, a fost maşină de nişă, relativ scumpă, dar important e know-how-ul. Este un documentar despre el în care vorbeşte de Nissan Leaf, şi zice sincer că el crede că e tehnologia viitorului, şi dacă nu vor avea experienţă şi brand în momentul când va deveni mainstream, vor fi pierduţi.

    Cum să scoată VW maşini electrice serioase, când economia germaniei depinde de industria auto? Industrie care produce şi piese de schimb, piese care la electrice au scăzut exponenţial şi nu mai trebuie schimbate ca la cele clasice? Va lupta până la ultima suflare pentru ele.

    Ameninţarea e simplitatea maşinilor, şi durata lor de viaţă. E o banalitate de genul, noi producem carduri sd de 1 GB. Avem tehnologie cu care să scoatem la acelaşi preţ carduri de 64GB să zicem. O facem? Dacă o facem, lumea va cumpăra carduri SD mult mai puţine şi mult mult mai rar. E sinucidere curată. Nu o facem. Apare o altă firmă mică care n-are nimic de pierdut care o face şi rupe tot.

    00
    • Sunt si obstacole de natura obiectiva. Linii de productie noi, o forta de munca calificata in, furnizori (spre ex. nu toti fabrica bateriile „in casa”), locuri special amenajate pentru degrevarea bateriilor uzate (si asta o sa devina o problema !) si lista poate continua. E un salt financiar enorm si riscant pentru oricine in conditiile in care e un fel de ati da cu stangu’-n dreptu’ (vezi mai jos) si poate multora le convine sa mulga vaca doar atat cat mai tine.

      Uite, eu consider epoca CD-ului e revoluta, mi-am si cumparat streamer si miniplayer de inalta rezolutie, insa cand vreau sa cumpar muzica in format DSD, zbaf, ma costa momentan mai mult decat un CD sau un vinil. Tu crezi ca un Sony Music sau Virgin n-au bugetul sa fie ei primii si pe noua piata ? Sigur ca au, da’ de ce sa nu mai vinda cd-uri si viniluri, spune bani siguri de la o clientela inca nereformata, cat inca se mai poate.

      00
    • Eu, unul, asociez Kodak cu fotografiile tiparite si Canon cu imprimantele…

      00
    • Multumesc @manu144x, nu stiam de cartea asta (The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail (Management of Innovation and Change)) , tocmai am cumparat-o pentru Kindle. In prima parte pe care am citit-o deja sunt zeci de exemple de companii mari care nu au inteles la timp potentialul tehnologiilor „disruptive” si nu au actionat in consecinta. Nu e nici o mirare deci ca titani precum VW etc nu stiu exact cum sa actioneze cand apare o tehnologie diferita fata de produsele cu care ei au succes acum. La urma urmei si Kodak a inventat fotografia digitala si pur si simplu nu a inteles ca au in curte gaina cu pui de aur. I-au lasat pe concurenti sa o exploateze in timp ce ei au mers pana la final cu filmul – si au disparut.

      00
    • @GR e fascinantă până la capăt şi pline de exemple reale.

      Cel mai interesant mi s-a părut să văd o grămadă de firme mainstream azi (gen caterpillar) care de fapt erau challengeri la un moment dat, şi o grămadă de firme care erau titani cică, şi n-am auzit de ei în viaţa mea.

      Mi se pare o carte care orice om din management sau alte joburi legate de tehnologie trebuie s-o citească.

      La un moment dat apare inclusiv iPod, care s-a bazat pe un mini-hdd făcut de toshiba, care l-au inventat efectiv preventiv, pentru că se săturaseră să piardă :)) Au făcut hdd-ul şi îl ţineau în standby pentru orice eventualitate, în caz că hdd-urile urmau să devină şi mai mici :))

      Era însă de capacitatea prea mică pentru orice altceva, dar pentru un iPod unde era nevoie doar de 1000 de mp3-uri era la fix…iar de-acolo restul e istorie…

      00
    • @manu144x – Mie mi se pare tare si cazul celor de la Xerox care au inventat interfata grafica pentru computere, mouse-ul etc. Fiind insa concentrati pe alta gen de produse, nu au inteles absolut deloc potentialul si aplicabilitatea a ce descoperisera. Norocul a fost ca un geniu precum Steve Jobs a vazut tehnologia in laboratoarele Xerox si a inteles (din prima secunda, conform declaratiilor sale) ce se poate dezvolta cu aceasta tehnologie – iar restul e istorie.
      Cu alte cuvinte, nu e important uneori doar sa inventezi ci este important sa si vezi potentialul unei idei.

      00
    • @GR

      Păi exact ăsta e paradoxul cu Xerox. Businessul lor se baza pe cât mai multă hârtie și toner, iar departamentul de cercetare inventau Paperless Office. Exact așa l-au denumit având interfață grafică + ethernet + primul sistem de email.

      Ce CEO ar fi dat drumul la așa ceva când principalul business se bazează pe hârtie?

      A venit apple care era efectiv firmă de hobby pentru geeks și care i se rupea de hârtii și toner și restul e istorie.

      Era fix core anti core-business-ul lor, și culmea râdeau șefii și atunci zicând că omul are nevoie de hârtie, nimeni nu va sta ore întregi să se uite la un monitor, era ceva absurd :))

      00
  23. „ăia care vor fi înghițiți de colegii lor”

    Pai și Volkswagen nu o sa înghită pe colega Skoda?

    00
  24. Nu am zis niciodata asta pana acum, dar mi se pare ca esti rau pe langa. Sa o luam cu prima buba: Dacia nu va disparea, va fi mereu nevoie de masini ieftine si relativ bune. Exista masina cu raport calitate/pret mai bun ca Dacia?
    Mazda vinde in draci, nu cred ca va disparea prea curand (vezi cx-5);
    Suzuki la fel, ai vazut cate Vitara au aparaut pe strada in ultimul timp? Se asteapta 6 luni dupa o comanda, nu fac fata.
    De Mitsubishi nu prea stiu, posibil sa ai dreptate.
    Kia, Hyundai sunt pe val in ultimii ani, arunca o privire pe strada. Eu mi-as lua un Sportage de exemplu. Sau un pro c’eed. Noul i30 arata cam banal in schimb.
    Range Rover va fi mereu, atata timp cat vor fi cocalari sa le cumpere masinile.
    Mi-e lene sa analizez mai departe, ma opresc aici… continuati voi

    00
  25. Vw,B.M.W si Daimler s-au intilnit cu reprezentantii guvernului si au decis sa recheme 3 mil de masini diesel euro 5 si 6 pt. update la soft asa ca nu se va renunta foarte curand la motoarele clasice.Cei de la vw au declarat ca ar fi nevoie de cel putin 40 de megacentrale ca toate automobilele sa fie electrice iar daimler spune ca va aduce la standarde motoarele diesel deci…In plus motorina e in continuare subventionata de stat aici in Germania si nu cred ca sunt atat de prosti sa insiste pe tema aiurea.Cum spunea cineva tot aici in alt post motoare electrice exista de 100 de ani si vor mai exista dar cu toate noile tehnologii tot nu sunt fiabile ca autonomie pe mare distanta.Totul e un balon de sapun ca cel cu Prius.Toate vedetele americane au unul dar mai au 5 clasice in garaj pt adevaratele nevoi

    00
  26. Mă nene, realizezi că pe lîngă industria auto, în forma ei actuală-producătoare de motoare cu ardere internă, există alte industrii care mănîncă o pîine?
    Realizezi că există ramuri ale transportului pentru care un vehicul electric este, pur și simplu inutilizabil/ineficient?

    Sînt curios cît de repede li se va stinge entuziasmul iubitor de ozon, guvernelor care plănuiesc restricții, cînd li se vor pune pe tejghele adevăratele implicatii ale tranziției de la fosil la electric.
    Exemplu real: O semiremorcă cu pește congelat, de dus din Norvegia în Spania.
    Dacă găsește cineva soluția pentru a alimenta electric, în mișcare, agregatul de frig al remorcii, într-un mod eficient, îi fac o labă.

    00
    • nu incerc sa te contrazic dar am totusi dubii mari ca pestele congelat se plimba din norvegia in spania cu tir-ul.

      00
    • Cel mai banal argument care-mi vine in minte este transportul pe calea ferata. Ce-ar fi sa contraargumentezi?

      00
    • NOU
      #101

      @hash, cum spuneam mai sus: implicații
      1. Un transport rutier implică vreo patru oameni. Dispecerul care cere transportul, dispecerul firmei de transport, șoferul și comisionarul de la destinație.
      2.Costuri… combustibil, taxe de drum, salariile celor implicați.
      3. Luat de la botul calului, dus la botul calului.
      4. Flexibilitate cu toptanul.

      Măi mul’ nu măi știu. Da’ cre’ că nu face ăștia șini pîm-pă la toate depozitili.

      00
    • @Hash, ia incearca sa bagi trenul in padure sa incarci busteni in el.
      Trenurile nu merg point to point precum camioanele. Daca ai un vagon cu peste congelat cum zice hazbizarai mai sus trebuie sa integrezi vagonul ala intr-un tren, care merge de la un nod feroviar pana la altul acolo mai sta un pic pana se formeaza alt tren si tot asa. Procedura asta poate dura si 2 saptamani pentru un amarat de vagon cu peste ce trebuie tinut la temp. constanta. Sa faci un tren charter pentru peste din Norvegia pana in Spania sunt mici sanse pentru ca nu se poate aduna tonajul in acelasi timp pentru a fi rentabil. Un tir poate ajunge din Norvegia in Spania in 48 de ore cu doi soferi, de la pescarie pana fix in poarta supermarketului.
      Trenurile sunt bune pentru volume mari pe rute fixe pentru produse vrac, carbuni, piatra, petrol.

      00
    • La volumul de trafic rutier de transport de marfa care e acum, cred ca se pot forma linistit trenuri pe rutele importante , din tot felul de containere, trenuri care pot ajunge mai repede la destinatie. Bine, destinatia este gara dintr-un oras mare, iar in oras, ori duci containerul direct la mall, ori descarci paleti in duba.

      Cu cat va creste volumul de marfa transportata, cu atat se vor bloca mai mult autostrazile, si se vor cauta alternative. Singurul avantaj al transportului rutier e ca e ieftin; cand se va trece la electric, nu mai va mai cara nimeni 20t cu TIR-ul, ca TIR-ul nu e troleu.

      Nu prea vad de ce e nevoie ca un sofer sa se chinuie din Norvegia in Spania. A, ca va disparea o meserie, na, asta e altceva.

      00
    • NOU
      #104

      @thebblack, probabil nu ai observat, exemplul dat, este real. Pleacă două camioane, unul cu legume, din Spania și unul cu pește, din Norvegia. În Franța se face schimb de remorci. Cel cu pește, pleacă înapoi cu legume și cel cu legume, duce peștele în Spania.

      00
    • @hazbizarai, pai la asta lucra tesla, la niste modele de tiruri care sa faca ce zici tu, vom vedea, deocamdata n-am vazut nici tesla 3-ul. :)

      00
    • NOU
      #106

      Camioane electrice cu acumulatoare de mica capacitate ,normalizarea autostrazilor cu catetere (cred ca asa se numesc ) ca la troleibuze. Cupleze camionul pe cabluri si mergi oriunde poți pe linia electrica . Acumulatori asigura deplasări scurte asigurând schimbarile de sosele/autostrăzi. E o idee ce mi-a venit pe buda ,5 min cu sulul in mana.

      00
    • „iubitorii de ozon” – de parcă tu ai putea trăi fără ozon, in plua mea!

      00
    • In pendula ta sigur nu poate trai fara ozon

    • NOU
      #109

      Răspunsesem ieri, dar se pare că n-a ajuns.
      @thebblack, se pare că nu ai remarcat: exemplul este real. Există două curse:una cu legume, din Spania și una cu pești morți, din Norvegia. Șoferii se întîlnesc undeva în Franța, schimbă remorcile și merg înapoi, de unde au plecat.

      00
    • hazbizarai, cum ziceam, nu iti contrazic argumentatia. e corect ce spui. dar in cazul specific al pesteleui congelat norvegian exportat ctare spania mult mai probabil este transportat direct cu vaporul. si da, ar fi haios sa montam reactoare nucleare pe fiecare trauler.

      00
  27. Din comentariile de la posturile auto poti sa afli lejer ce masina au oamenii si/sau eventual ce ar vrea sa aiba.

    00
  28. Kia, Hyundai

    Cred ca te grabesti putin cu astia. Piata auto mondiala nu-i formata numai din US si Europa. Mai e si Asia pe acolo. China se va desprinde probabil de Asia, dar nu-s sigur ca vor aboli motoarele termice mai repede decat europenii. Deci mai au de tras.
    Si mai e si Africa, care-i increstere progresiva si unde nu-s semne de trecere la electric imediat.
    Iar Astia doi au destula piata in fata ca sa reziste. In plus, astia low cost/ budget (+Opel, Fiat, Dacia) se pot reconverti repede, ca nu trebuie sa faca ei investitiile masive in cercetare si adoptie. Doar vin si eficientizeaza implementarea cu piesele disponibile de pe tabla.
    O masina electrica probabil ca va fi la fel de usor de proiectat ca un telefon mobil, di punct de vedere hardware. Important e sa apara suficienti producatori de componente potrivite pe piata.

    00
  29. steluta si-o schimbat oficial directa catre mobility provider
    is curios daca reusesc si dureaza sub 10 ani

    00
  30. Magnatii/Seicii petrolului ce zic despre acest articol ? :)))

    00
  31. Pe mine nu m-ar mira ca peste cativa ani (>10) sa vad masini Xiaomi :)

    De asemenea nu cred ca vor disparea marcile traditionale dar e posibil ca multe sa fie cumparate de chinezi. Aparent in china sunt mai multi producatori ce fac deja masini electrice. (ex BYD auto)

    Poate europenii nu au incredere asa mare in masinile chinezesti dar au incredere in nume europene detinute de chinezi (Volvo).

    00
    • Da, sigur ca au incredere. De asta au si vanzarile asa de mari… si eu cred ca Volvo va disparea. Ori se repozitioneaza pe segmentul de pret mediu, gen skoda sau vw, ori pana si numele dispare.

      00
  32. NOU
    #117

    Da coa’, dați minus și fiți revoltați în suflețelele voastre pure și ecologiste.
    Între timp, pentru fiecare salată de-a voastră, există un tir cu roșii, unul cu rucola, unul cu ouă, unul cu baby spanac și pentru fiecare legumă cîte un tir. Pe zi. Cu legume transportate la 4°C.

    Electricul, probabil pentru încă 30 de ani, nu poate înlocui, în totalitate, motorul cu ardere internă. Low output, plm

    Fiți realiști, ce dracului ;)

    00
    • Poate nu vor inlocui, dar macar vor inlocui rablele din orase care imput aerul si fac zgomot.

      Cat despre tir-uri, vor fi primele inlocuite de vehicule fara sofer. Ia imagineaza-ti un tir care merge pe electric, ok, are autonomie mai mica si are nevoie de mai multe pauze de reincarcare, dar merge fara pauze pentru odihna sau somnul soferului.

      00
    • Minus pentru prostie.
      Tu ce pendula mea mănânci, porci crescuți in balcon?

      00
    • NOU
      #120

      Ia imaginează-ți tu o lume cu condiții de încărcare și descărcare perfecte, cu încărcătura perfectă, cu drumuri perfecte, cu condiții meteo perfecte, cu anvelope perfecte, cu adrese perfecte… nu există, încă.
      Transportul nu este doar „de la A la B”.
      Crezi că o să se înființeze stații de încărcare a bateriilor pentru fiecare rută a fiecărui camion, în parte?
      Revin: fiți realiști, ce dracului

      00
    • NOU
      #121

      Imagine all the people, zise Benone Sinulescu.
      Imaginează-ți o lume cu condiții de încărcare/descărcare perfecte, cu încărcături perfecte, cu condiții meteode perfecte, cu drumuri perfecte, cu anvelope perfecte, cu adrese de livrare perfecte, cu etcetera-uri perfecte… nu se întrevede momentul cînd va exista așa ceva.
      Sînt curse la care pur și simplu cedezi nervos, atît de atipice sînt. Pînă și camionul autonom și-ar băga pluta și și-ar da shut down. Sună bine ce zici tu, dar fără covrigar în cabină, mai la vară.

      00
    • NOU
      #122

      Cred ca exemplul cu rucola si baby spinach e destul de prost. Alea sunt fix chestii care pot fi usor produse local.
      Electricul nu va inlocui niciodata motorul cu ardere interna. Asta e ca si cand ai spune ca motorul cu ardere interna a inlocuit in totalitate caruta trasa de cai. Dar, in mai putin de 30 de ani, schimbarea va fi aceeasi.
      Dupa cum spunea cineva mai sus, tirul este cel mai bun candidat pentru motor electric si eliminarea soferului, pentru ca:
      – problema principala a masinilor electrice din punct de vedere al consumatorului – raza de actiune care iti limiteaza flexibilitatea (trebuie sa planifici drumurile lungi din timp) nu exista in transporturi. Alea sunt (sau ar trebui sa fie) planificate.
      – exista un ROI clar: companiile stiu cat le costa soferii si motorina. Stiu ce venituri au. Daca se dezvolta o solutie cu un cost clar, este foarte usor sa faca o comparatie cost/beneficiu si sa decida. Iar cand decid, probabil ca vor incepe cu un program pilot pentru 1-2 ani, urmat de o schimbare totala a flotei. Avand in vedere ca nu exista un model functional acum, putem presupune ca schimbarea va incepe mai tarziu decat in cazul masinilor mici, dar va fi implementata mult mai repede.

      „Ia imaginează-ți tu o lume cu condiții de încărcare și descărcare perfecte, cu încărcătura perfectă, cu drumuri perfecte, cu condiții meteo perfecte, cu anvelope perfecte, cu adrese perfecte… nu există, încă.”
      Bullshit. Nu ai nevoie sa fie perfecte. Ai nevoie sa functioneze in 99% din cazuri, lucru care se intampla in tarile care vor trece primele la masini electrice.

      00
  33. Rămân doar grupurile mari, asta dacă se trezesc: Toyota (cu Lexus inclus), VW (Seat, VW, Audi, VW comerciale și Scania/MAN pe camioane), Alianţa Renault Nissan (care a cumpărat Mitsubishi cu tot cu două platforme electrice I-Miev și PHEV)… PSA (Citroen/Peugeot/Opel/DS) rămân în viaţă doar dacă e dispus guvernul fracez să finanţeze șandramaua. La Daimler sunt mari semne de întrebare pe partea de powertrains din moment ce au numai motoare de combustie vechi, iar alea noi sunt luate de la Renault. Ciudat e că Daimler tocmai a lansat un camion full electric de distribuţie, Mitsubishi Fuso eCanter… GM și FCA sunt la gară deja…

    00
  34. peste cativa ani se va intampla exact cum s-a intamplat si cu telefoanele, care s-a incapatanat si n-au trecut pe touchscreen si au ramas la vechea tehnologie (vezi nokia) ori vor da faliment ori vor fi cumparati de catre alti giganti. pun pariu ca peste cativa ani samsung se vor apuca si de masini, si asa produc cam de toate.

    ce face tesla e viitorul, nu prea mai ai ce revolutiona la masini decat sa le treci pe baterie. musk e un fel de steve jobs daca nu s-a prins nimeni pana acum. iar masinile tesla sunt abia la inceput. cat de bun era primul iphone? nu era appstore nimic, deci mai dureaza cativa ani.

    00
    • Asta vroiam sa zic si eu… n’am inteles niciodata de ce Nokia nu a trecut la touchscreen si android…

      00
    • Samsung deja face mașini. Sub tutela Renault (vezi SM5/SM7 aka Renault Fluence/Latitude).

      00
    • Grăbiți-va sa prindeti coadă la supt cariciul lu’ musk!
      Azi e precum Jobs, dar maine va fi Iisus. La coadă, repede!

      00
  35. Peste 50 de ani o sa fie o singura marca care le va-fi inghitit pe celelalte:ARO si subsidiara sa de lux Oltcit.

    00
  36. Piata o sa fie rupta… 8 Lei vs 60 lei

    „Cu opt lei parcurgi aceeasi distanta pe care o faci cu 60 de lei in cazul unui automobil conventional: o suta de kilometri. ”

    https://stirileprotv.ro/ilikeit/smart-things/masina-care-consuma-carburant-de-8-lei-la-suta-de-kilometri-toata-industria-auto-se-teme-de-ea.html

    00
  37. „Peste 3-4 ani, când noul Model3 va apărea pe piață, va putea fi cumpărat cu 10 sau 12.000€” Peste 3-4 ani cand cei care au pus comanda acum de Model 3 vor primii masina vrei sa spui. Tesla vinde jucarii faine pentru „early adopters” dar VW si altii vand masini decente noi sub 20.000 pe cand un Model 3 chel incepe la 35.000. Masinile electrice sa rupa piata trebuie sa apara bateriile ieftine si autonomie reala de 300-500km.
    Lexus in america e pe locul 1 de multi ani ca au masinile cu cele mai putine probleme si au electronice in ele la greu. Hyundai si Kia sunt in top 10, acum 10 ani nu le cumpara nimeni masinile. Deciziile intr-o firma mica se i-au mult mai usor decat intr-o companie imensa cu investitori care au planuri pe 10-30 de ani. Daca vrei sa vezi ce planuri are fiecare firma cele americane au formularul 10K trimis la SEC si e public.

    00
  38. voi sunteti nebuni la cap ba baeti… pai eu incep sa-mi fac planuri ce diesel super benga imi iau in 2-3 ani si voi va faceti griji de unde alimentati in 2040?

    00
  39. NOU
    #132

    Ăsta și gata.
    Uite ce văd eu ca soluție pentru înlocuirea motoarelor cu combustibil fosil.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_internal_combustion_engine_vehicle
    Ar fi nevoie doar de o adaptare a infrastructurii existente și nu de construirea uneia noi și complet de altă natură.
    Tot ce înseamnă transport rutier este construit, de-a lungul unuli secol, raportat la vehiculele cu motoare cu ardere internă. Pentru a oferi vehiculelor electrice aceeași libertate de mișcare ca a celor cu ardere internă este nevoie de un volum uriaș de muncă și de un volum și mai uriaș, de bani.

    Să rămîie zis: Eu estimez că momentul cînd va trebui să plătești o taxă pentru a obține autorizație de circulație cu vehicul cu combustibil fosil, în scop recreativ, pe perioadă limitată, va fi peste 25-30 de ani.
    Așa să ne ajute dumnezeu!

    00
  40. Eu nu prea cred ca o sa dispara vreo marca din cele enumerate din tine. Da, este posibil ca unele marci sa fie achiztionate de firme mai puternice. Dar cam atat.

    00
  41. Eu nu cred ca trecerea la electric se va intampla atat de repede. In nici un caz in 3-4-5 ani.. parerea mea. Lucrurile se intampla, sigur dar incet.

    00
  42. Si eu tocmai am terminat treaba intr-o mare rafinarie, unde s-au investit cateva miliarde de dolari, cu amortizare in vreo 30 ani! Cred ca de aceea s-a investit asa masiv, deoarece va dispare petrolul si totul va fi electric. Culmea ca deja sunt angajat in alt proiect de acelasi gen.

    00
    • NOU
      #136

      Avioanele nu o sa fie electrice.

      00
    • Si Nokia a deschis fabrica noua langa Cluj ca sa produca dumbphones acum cativa ani. Crezi ca proiectasera fabrica pt 3 ani?

      00
    • Discuția este despre mașinile domestice. Iar perioada de 30 de ani mi se pare corectă.

      Nu se va schimba nimic radical în 5-10 ani, dar schimbările de genul tind să se întâmple ca un bulgăre de zăpadă. Peste 30 de ani clar cererea va fi alta, dar va exista.

      De ex camioanele mai au încă mult de tras. Avioanele nici nu se pune problema unde greutatea e totul.

      Orice tehnologie începe la început acolo unde dezavantajele ei nu sunt imposibil de suportat.

      Gen mașini de oraș unde nu te stresezi că durează mult încărcatul dacă oricum o încarci noaptea acasă.

      Apoi mașini în pic mai serioase unde nu te deranjează așa tare ca după 500 km îți ia 30 minute s-o încarci. Mai fumezi o țigară, mai bei un suc, etc.

      Uite idee de business, poate se vor dezvolta adevărate lanțuri de rest stop pentru electrice unde știi că omul tre să stea oricum juma de oră, poate mănâncă ceva, poate copiii s-ar destinde un pic, multe se pot face față de un Peco unde ai omul maxim 2-3 minute.

      00
    • NOU
      #139

      Pai exista rest stops, unde poti sa mananci si sa cumperi ceva. Nu stiu daca au si puncte de incarcare pentru electrice, dar presupun ca da.

      00
  43. Toti producatorii de masini se vor adapta trendului.

    00
  44. Renault angajează ingineri dezvoltare hardware la centrul lor din București. Cred că pentru BMS-uri (BMS= Battery Management System) o face, că a anunțat că se apuca de mașini electrice.
    Cum ar fi sa facă Loganuri electrice ieftine? Sa se umple tara de Loganuri electrice.

    00
  45. Eu sunt sceptic cu privire la autonomia in conditii de iarna sub -15 grade cu caldura pornita in interior, dezaburire etc. Sunt multe necunoscute si de aici si linistea nemtilor.

    00
  46. Concluzia ?In viitor toata lumea o sa aiba masini premium electrice ? :D

    00
  47. Iarna. A2. Iadul alb, viscol, izolare 3 zile. Gigel in Tesla.

    00
    • NOU
      #148

      Cred ca in toate discutiile despre viitorul pietei auto, putem sa ignoram piata din Romania cand dezbatem succesul unei masini sau al unei tehnologii.

      Mai la subiect, nimeni nu o sa proiecteze o masina pentru cazul particular in care Gigel ramane inzapezit pe autostrada intr-o republica bananiera (paradoxal), pentru ca in republica aia sunt doar 19 mil de oameni cu o putere mica de cumparare.

      00
  48. NOU
    #149

    Ultimul și gata , că deja fac aglomerație p-aici.
    Uite ce văd eu ca fiind un potențial înlocuitor al fosilului. Mă interesează de multă vreme subiectul, cu toate că realismul meu a zdruncinat amorelele simțitoare ale unor personaje.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_internal_combustion_engine_vehicle
    Infrastruvctura rutieră actuală este dezvoltată, de un secol, în funcție de vehiculele cu combustibil fosil. Pentru ca vehiculele electrice să ofere aceeași libertate de mișcare pe care o oferă cele cu combustie, e nevoie de o infrastructură complet diferită, de dimensiuni uriașe și cu niște costuri și mai uriașe. Cred că este mai ușor, mai ieftin, mai rapid să se adapteze ceva existent.

    Să rămîie zis: estimez că momentul cînd va trebui să plătești o taxă pentru a obține autorizație de circulație cu vehicul cu combustibil fosil, pe o perioadă limitată, numai în scop recreativ, va fi undeva peste 30 de ani.
    Așa să ne ajute dumnezeu lol

    00
  49. Cocalarii isi vor lua Tesla cu volan pe dreapta, inmatriculat „pe” Bulgaria. Eventual cu baterii rombat, ca-s mai ieftine.

    00
  50. NOU
    #151

    Ce probleme are Maserati? :))))))))))))))))))))))

    00
  51. Din lista enumerata de tine, poti sa scoti Jaguar, Audi si Range Rover.

    Hai sa-ti zic si de ce:
    – In primul rand, tu vorbesti doar din auzite si din ce crezi ca e corect citind pe site-uri, in companiile din Vest, Audi este printre primele optiuni + ca modelele sport, S, RS, se vor vinde din ce in ce mai mult, uita-te pe statistici si dupa refa lista. Sa nu mai punctrez si ca absolut toate modelele „supercars’: RS-urile la Audi, M-urile la BMW sunt pe benzina si nu vor fi afectate asa mult de legile lor legate de motoarele diesel.

    Jaguar, deja din punctul meu de vedere, nimeni si nimic nu se poate atinge de ei, sunt mult prea premium comparativ cu altii din lista ta. Insa nu te critic, daca te iei doar dupa ce citesti pe site-uri…n-ai de unde sa stii.

    Range Rover creste, creste pe zi ce trece, urmatoarele modele vor fi si cu motoare electrice.

    00
    • Esti simpatic. Am ras la aia cu „se vor vinde mai multe RSuri”

    • NOU
      #154

      Nobody is safe.
      Schimbarea nu afecteaza doar diesel-urile, o sa loveasca rau si benzina in curand (cand isi scoate Tesla capul din fund si invata sa produca masini repede). Faptul ca e masina premium nu prea conteaza, cand Tesla e si ea masina premium.
      Avantajul Jaguar si RR este altul: sunt detinuti de Tata Motors, care are o caciula de bani din vanzarea de masini pe o piata care nu va fi afectata de Tesla prea curand. Asa ca, daca Tata considera ca merita sa bage bani, o sa supravietuiasca ceva mai mult decat ar merita. Dezavantajul pe care il au e Brexit.
      Despre modelele sport – daca tu crezi ca tii o companie ca Audi sau BMW in spate cu vanzarile alea, good luck. In alta ordine de idei, modelele sport ar putea rezista doar datorita feeling-ului –
      electricele devin mai rapide si mai agile si deja sunt mai ieftine (de intretinut cel putin). Deci singurul motiv pentru care cineva ar cumpara un RS sau M, ar fi nostalgia pentru motorul cu combustie sau sunetul. Adica chestii subiective. Adica „nu o sa citesc eu ziar pe calculator, mie imi place sa simt hartia”

      00
  52. Producatorul Audi este intr-un gel VAG care detine peste 99% din actiuni. Deci cand spui ca dispare producatorul de masini Audi e un pic cam tras de par.
    Si daca tot am deschis subiectul pentru ca ma enerveaza cei cu Skoda cam peste tot pe unde ii vad in trafic spus asa: masinile Skoda sunt un fel de masini de test la Volswagen deci nu le mai afisati atat prin depasiri fara semnalizare si flash-uri „da-te ba ca viu cu Skoda”
    sunt sigur ca sunt multi care nu stiu, Skoda apartine inca din 1991 grupului VAG.

    00
  53. Vreau sa imi iau o masina, ce imi recomandati ? gen maxim 10 mii ? dar daca sunt oferte mai ieftine nu ma supar, as merge pe cat mai ieftin dar sa aiba si calitate

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.