Brand endorsement în presa română

Nicoleta Luciu, actriţă de telenovele, a primit o maşină la care trebuie să îi facă reclamă. Sistemul funcţionează aşa: eu, Importator, dau o maşina vedetelor cu care vreau să fiu asociat, să fie văzute prin oraş şi fotografiata de paparazzi cu maşina mea. Vedeta nu dă bani pe maşina (înţelegerile variază de la reduceri de pret în cazul în care vedeta vrea să cumpere maşina de tot sau la împrumutul cu anul) şi îi face reclamă indirectă.

Cum funcţionează asta în România?

  1. Bianca Drăguşanu e arătată în ziar zi de zi lângă BMWul ei X6, atât de des încât până şi eu ştiu ce maşină are, deşi nu ştiu cine e ea. Teoretic, asta nu s-ar întâmpla decât în cazuri speciale, la un accidente sau cine ştie ce alte minuni. Dar apariţia prea deasă indică prezenţa unui contract, în care vedeta se obligă să facă reclamă maşinii, iar ea mai departe condiţionează livrarea de ponturi de apariţia maşinii în ziar.

  2. Atunci când informaţia are potenţial de a fi de interes general, un redactor mai zelos sau mai dobitoc o scoate din text, făcându-l inutil. Nu ştiu voi, dar eu vreau să ştiu în ce maşină se simte Nicoleta in siguranţă. Sau Cabral. Sau Bendeac. Serios. Nu ma deranjează că poate e reclamă, cred în puterea recomandării.

Suntem o naţie ciudată. Ne e frică de reclamă, dar nu avem greţuri în a pune câte 4-5 linkuri într-un text când de obligaţie de serviciu (cum fac dobitocii de la realitatea) sau a cita doar siteurie angajaţilor (cum fac muiştii de la ştirileprotv.ro).

Tot pe tema asta: despre susţinere şi reclamă (2008) şi asocierea cu brandul (2009), ca să fie 7 linkuri către mine, conform standardelor new media actuale.

ps: maşina Nicoletei e un Mitsubishi Outlander

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

32 comentarii

  1. Cine vrea sa asocieze un BMW seria 1 coupe sau un Ford Kuga cu brandul meu stie unde sa ma gaseasca.

    Auzeam ca Dani Otil a primit un Citroen C5 sau C6 full si ma intrebam cate stiri sunt despre Dani Otil si de cate ori are cineva ocazia sa-l vada in acea masina. Eu imi aduc aminte ca toate ziarele il arata doar pe la motocross sau in emisiunea TV.

    In cazul de fata, nu reusesc sa vad nici o asemanare intre Luciu si Outlander. Nici una. Mai bine gaseau o persoana cu o alta imagine, dar se pare ca la masini conteaza mai mult poplaritatea vedetei decat tipul ei. Din pacate acelasi lucru se intampla si pe bloguri, unde o campanie se duce acolo unde e traficul mai mare, nu intotdeauna unde e mai credibila/relevanta.

    00
  2. Nu mi se pare normal ca un brand cu pretentii – cel putin in teorie – sa se asocieze cu vreo parasuta. Cred ca mai degraba alunga clientii seriosi si aduce toate animalele din ferma la poarta lor.

    00
  3. Cine vrea sa asocieze un Nissan Leaf sau o Toyota Prius cu blogul meu sa ma caute.

    00
  4. @gerhald: in romania mai conteaza cine iti cumpara masina? uitate la minoritatile ( nu spun care sa nu le fac reclama – vorba lu ionutz) care “conduce” beemvee si mercedesse….si inca cati mii de indivizi. prin urmare nu fac discriminare, daca prostii cer, prostii primesc. cocalaru vrea sa fie smecher, ia bemveu, pitzipoanca vrea sa fie şukară ia bemve Sport Utility Vehicle. naţie de naţie, atâta pot. si uite asa vând producatorii şi fac profit. pe la noi nu prea contează imaginea, banu e contează

    00
  5. da, la ford kuga ma bag si eu, plus ca sunt asaltat de paparazzi si m-as baga sa o fut si pe luciu.

    00
  6. Tin eu minte gresit sau acel text cu X comentarii de sub articol era un link care te ducea direct la comentarii?

    00
  7. Pe mine mă amuză când văd știri de genul „mașinile unui cunoscut brand au probleme grave la sistemul de direcție”. Ce brand? Cui plm îi pasă?.

    Mulți din presă nu prea au ce căuta în presă…

    00
  8. Cabral are Mitsubishi Evo primit in acelasi fel.

    00
  9. daca animalele vin cu banii automat se transforma in clienti seriosi :)

    00
  10. eu cred ca stiu cei de la bmw carui segment de piata sa se adreseze si ca asemenea chestiuni miselesti (copie nereusita dupa Caragiale) nu sunt intamplatoare. si prin asta, nu intentionez sa defaimez marca :)

    00
  11. Da Cabral parca era cu Citroen. El conducea un C5. Si restul familiei lui parca tot Citroen conduceau. A schimbat marca? In fine, nu stiu ce naiba ma intereseaza pe mine. Cert este ca azi am citit la tine despre Luciu si Bianca, pe la Arhi de Crudu etc.

    00
  12. @Gerhald: da o geana prin .ro sa vezi cine conduce X-urile, si-ai sa vezi ca asocierea cu Bianca e de departe cea mai buna alegere. Ce e din punctul tau de vedere un client serios? Pentru mine, e ala care da banu’ (destul de gros in cazul de fata). Si s-ar putea sa ai o surpriza cand ai sa afli cati clienti “neseriosi” platesc cash o masina de genul…

    00
  13. cabral are un citron c-crosser, parcă. mitsubishi ala era al lui.

  14. @Gerhald: un om serios nu citeşte knkn, probabil habar n-are cine-i mucoasa şi i se rupe şi de maşina ei. Este nasol când faci îţi faci reclamă cu imaginea Dinamo dar vrei şi clienţii stelişti, însă când abordezi două pături complet deconectate una de alta, probabil totul este ok.

    00
    • @Sakura: clientul serios e in minoritate. clientul manelar e cel care citeste pozele din cancan si ii ia campioanei acelasi tip de masina ca a lu bianca.

  15. Sunt curios nenea camionagiu ce maşină ar dori să reprezinte… Un Mack, Kenworth…

    00
  16. imi pare rau ca bianca dragusanu foloseste un BMW X6. si asa firma BMW se bucura de un renume prost in romania, fiind asociata automat cu cocalarii, nu ii lipsea ca si pitipoanca sefa a tarii sa foloseasca tot BMW.

    00
  17. Si sigur pe oamenii normali ii si intereseaza. Buna metoda de reclama dar neeficienta.

    00
  18. zoso, te uiti cam mult la Bianca a lu’ Bote de ai vazut ce conduce.
    eu pana acum n-am vazut ce masina are… ai aparut tu in viata mea si mi-ai aratat maimuta si masina ei…

    00
  19. Vezi că ai uitat să pui nişte tag-uri. :D

    P.S.: Toate maşinile să apeleze la mine!?

  20. Paraşută paraşută, dar panarama de parajută apare în ziar.
    Mda, tocmai am aflat de ce avem atâtea bmw-uri în România.

    00
  21. Voi credeti ca pe BMW ii intereseaza cui vind masinile? Ii intereseaza sa vinda. Exact aceeasi atitudine o are si Louis Vuitton. Clientul bun – sau serios cum ii spun unii – este cel cu bani. Ca asculta muzica simfonica sau manele, ca are 4 clase sau doctorat conteaza putin spre deloc. Oamenii de elita care nu citesc cancan vor alege BMW din prisma calitatii, iar cei care citesc cancan vor alege BMW din prisma spiritului de turma. Doar eu vad dublu-castig de clienti aici?

    00
  22. Ma, voo va place Subaru, bag de seama

    :p

    00
  23. Brand endorsment-ul sau chiar si product placement-ul in Romania sunt inca blamate de parca ar fi prostitutie publica.

    Daca tot ne laudam ca imprumutam tot ce e mai bun din tarile civilizate hai sa facem si asta cu cap.

    Chiar tu ai dat un exemplu foarte bun nu de mult, cu videoclip-ul lui Dr. Dre.

    Alt exemplu foarte elocvent este Conjure si Chris Ludacris. Nu numai ca recunosc faptul ca e vorba de endorsment, insa chiar tot site-ul Conjure este construit in jurul endorsment-ului.

    Fara prea multe vorbe:

    Cat despre masini, BMW si Bianca Dragusanu – sunt o combinatie perfecta si in target. :-)

    Iar in ceea ce ma priveste prefer sa raman la cei pe care i-am mai coafat in trecut, Land Rover si Jaguar. Si eventual un Subaru daca se misca mai cu talent :)

    00
  24. BMW a dat masini pentru Hagi, Nastase si Andreea Marin. Eu cred ca ar trebui sa lasam deoparte treaba cu BMW-ul si manelistul sau cu Mercedesul si tiganul. Sunt masini excelente, foarte tehnologizate si scumpe.
    Exclud harburile mai vechi de 10 ani -gen BMW 318, in 2 usi model 1997 cu numere de Bg- conduse numai de dubiosi in trening.

    00
  25. Turambar, e o masina mai mutl decat potabila. La fite un WRX STI iar pentru uz zilnic, Outback.

    00
  26. Daca imi iau BMW vreodata (mi-as lua, dar nu-mi permit, evident), nu il iau pt. ca simona sensual sau andreea marin au cate unul, sa fim seriosi! pt. mine ar fi chiar un motiv sa nu il cumpar :) dar daca lor nu le prindea bine genul asta de recomandare, cu siguranta nu dadeau pe de-a moaca bmw-uri tuturor. deci oamenii chiar inghit lucrurile astea.

    00
  27. @zoso: da unu’ din 2006 ce are bre?

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link sau de la PCGarage prin acest link.

Top articole

7 zile