Aparent, e al naibii de greu să asfaltezi

Unul din lucrurile pe care l-am observat pe şoselele din afară e acea înclinaţie care permite (1) să se scurgă apa şi să nu existe acvaplanare şi (2) să poţi lua o curbă cu viteza maximă recomandată fără teama de a zbura de pe carosabil, indiferent de maşină şi de sistemele ei de securitate.

Deşi suntem o ţară de olimpici şi de genii, nimeni nu s-a gândit în ultimii doi ani la chestia asta. Şoselele româneşti sunt strâmte şi orice manevră de ieşit un pic de pe carosabil presupune ajungerea în şanţ. Iar străzile nu au nevoie să fie inclinate, că apa nu are unde să se scurgă.

Avantajul Braşovului e că oraşul e un pic în pantă, deci orice apă ajunsă pe stradă nu rămâne acolo foarte mult. Mai ţineţi minte mirarea mea de zilele trecute cu betonul din curte? Ei bine, pozele de mai jos sunt făcute recent, cu asfaltarea de pe lângă casa în care locuiesc.

asfalt-1asfalt-2

Aparent, e al naibii de greu să torni betonul un pic în pantă, să se ducă apa pe margine şi să nu rămână băltoace pe unde circulă maşinile, pentru că ele o aruncă pe pereţii casei, şi apar eroziuni.

Ce pretenţii de autostrăzi să avem în condiţiile astea?

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

17 comentarii

  1. hehe,nu trebuie sa te ire asa mult.Ia-o ca pe ceva absolut normal.Dar cum imi place si ie f mult sa critic,Romania e plina de subiecte de bloguri dupa cum am constatat si eu.App de drumurile inclinate sa se scurga apa,eu sunt din ardeal,la oras unde stau inclinarea strazilor este din mijloc spre lateral iar apa curge pe lateral ceea ce mi se pare absolut logic,dar la tara e exact pe dos…asadar te trezesti in mijlocul strazii cum rtece oltul:D:D:D….Priveste doar la stiri ce se mandresc mai marii soselelor ca au finalizat 1KM de autostrada…si imediat taie panglica si merge cu Dacia.S-a facut la mine langa Sibiu celebra centura ocolitoare…in…3-4 ani parca,cui ii mai pasa,a mers BOC cu dusterul si cu un pahar de apa pe bord ca sa dovedeasca cat este de neteda soseaua (dar pt cat timp?)…Am vost si eu pe ea,adevarul este ca ma mir ca nu am iesit afara de pe autostrada la viteza cam mare si cu telesopul rupt (vibra masina)…Bafta la condus pe soselele patriei!

    00
  2. Nu dati vina pe domnii ingineri care s-au ocupat de aceasta lucrare, eu au asfaltat drept, doar ca pamantul era stramb.

    00
  3. Pai cum dracului sa nu se mănânce cât de repede posibil asfaltul abia turnat dacă la noi toate lucrările se fac ori iarna pe zăpadă, ori vara pe ploaie. Unde mai pui cât se fură? Eu nu am văzut o lucrare, adică o stradă/șosea nou asfaltată care să reziste mai mult de 6 luni, nu am văzut.

    00
  4. Cat timp asfaltarea se va face cu muncitori necalificati cu roaba si chestiile alea de lemn, va fi la fel. Idem cu respectarea normelor de raschetare si asternere a covorului asfaltic; unghiuri, viteza, temperaturi, umiditati etc

    00
  5. Vezi, daca s-a asfaltat cind era soare! Daca asfaltau pe ploaie, cum se intimpla de obicei, observau imediat ca nu e inclinat si corectau lucrarea ;)
    Acum mi-am dat seama de ce se asfalteaza la noi cind ploua!

    00
  6. poate se intoarce Boc din China, cu secretul asfaltarii….
    http://www.youtube.com/watch?v=4-MpSuFDLIs&feature=related

    00
  7. E al naibii de greu să asfaltezi cu cap. Dacă angajează oameni nepricepuți care să stea sau să lucreze prost, așa se întâmplă.

    00
  8. Apropo de asfaltari: poate ma lamureste si pe mine vreun inginer care e logica de se sparge asfaltul proaspat in jurul capacelor de canal ca apoi sa se toarne beton si iar asfalt(manual de data asta ca nu mai merge cu masina de turnat); invariabil asta duce la aparitia de gauri in jurul canalelor dar poate imi scapa mie ceva, un avantaj major al acestei operatiuni. Idei?

    00
  9. O sa dau doar un citat: “Pai voi credeti ca noi nu putem face drumurii ca afara bune si sa tina, da daca le facem ase apoi noi ce mai lucram ca in 5-6 anii terminam de asfaltat toata tara, plus ca la fiecare km de asfalt se mai ridica o vila”. spusele unui administrator de la o firma mare care se ocupa de drumurii si podurii din cluj.

    00
  10. Chiar am observat pe portiunea noua de A2 (de la Agigea la Murfatlar) ca au facut-o inclinata. Problema nasoala e ca pt. moment se circula doar pe 2 benzi, si aia care pleaca spre Bucuresti trebuie sa traga de volan toata autostrada ca sa stea drepti, ca deh, e inclinata invers pt. ei.

    In schimb cand vii de la Bucuresti… e alta viata :-)

  11. @sofran

    Ametitor trafic…

    Aia e autostrada suspendata a lui Oprescu. Se vede ca n-au ce face cu ea chinezii, asa ca ne-o dau noua…

    00
  12. pe la Cta pe aici vad ca asfaltul are o alta durata de viata…nu pot sa imi amintesc o strada care sa nu reziste minim 4-5-6 ani (excludem rutele folosite de camioane ).

    00
  13. NOU
    #13

    Zoso…drumurile se pot proiecta, in sectiune transversala in 2 feluri pentru asigurarea scurgerii apelor: 1. Cu panta unica (cand drumul e ingust si nu se merita financiar sa se lateasca la 2 benzi). 2. Cu panta tip acoperis (adica apa se va scurge de la mijloc spre exterior).
    Ceea ce ziceai tu ca nu te poti incadra in curbe se datoreaza lipsei supralargirilor si a suprainaltarii. Astea 2 se calculeaza astfel incat o masina care merge cu o viteza egala cu viteza de proiectare (atentie, viteza de proiectare nu e tot unu cu cea legala admisa pe sectorul de drum, (de obiceim daca viteza legala e de 50 km/h, cea de proiectare va fi de 40 km/h …chestii reglementate de STAS-uri si Eurocoduri). Exista o ordonanta de urgenta in care se spune ca: daca costurile aferente investiei sunt foarte ridicate si nu se justifica, se pot renunta la anumite principii de proiectare: supralargiri, suprainaltari. Nu cred ca ai vrea sa fi sef de santier la un drum care, datorita supralarigilor se baga pe la Badea Ion prin gradina…
    Pentru ca apa sa se scurga nu are nevoie de cinestie ce panta (apa se scurge si la 0.2%), doar ca acea panta e impusa la minim 0.5% din ratiuni constructive.
    Deja m-am saturat de toti care cred ca se pricep la drumuri, fotbal si politica.
    Ati incercat vreodata sa operati un finisor? (asa se numeste utilajul cu care se toarna asfaltul). Si cele cu laser de ultima tehnologie dau erori cand e vorba de pante mici. Gandeste-te ca alea au aproximativ 2,5 m latime, si poate turna asfaltul in fasii de 3-4 m…e cam greu sa il manevrezi pe langa bordura, si de aceea, partea de langa bordura se face manual…Niciodata nu vei scoate, manual, aceasi panta cum o vei face cu finisorul, mai ales ca asfaltul nu e asa maleabil ca si betonul. De fapt poate ai reusi sa finisesi asfaltul cu mistria…cu toate ca nu stiu cine ar tine mana la doar cativa centimetrii de un corp care o temperatura de 165-180 grade Celsius.

    00
  14. Nu stiu cum sa-ti zic, dar asflatarea aia din poze e de nota 10 pe langa ce e prin alte parti.

    00
  15. Să înţeleg că la noi e o combinaţie intre ce a spus latis si Andrei Szabo.

    00
  16. Chestia asta cu inclinarea drumului in curba am observat-o zilele trecute pe o autostrada din Grecia si pe E85-ul lor. Poti sa mergi cu viteza destul de mare pe-acolo fara probleme, nu iesi de pe banda ta decat daca esti incapabil.

    00
  17. Autostrada A4 este inclinata :D

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link sau de la PCGarage prin acest link.