Acul kilometrajului joacă feste ziariștilor idioți

Conform unei știri recente, un nenorocit vitezoman a făcut accident, și acul kilometrajului s-a oprit la 160 mile, undeva la 200km/h. E chiar și poză cu bordul mașinii și acul buclucaș. Sunt zeci de știri cu asta, dar eu sunt aici să stric petrecerea jurnaliștilor care scriu știri fără să folosească creierul.

Am subliniat subtil problema: mașina, din ce se vede, e un BMW seria 5 E39, care s-a produs până în 2003. Hai să zicem că avea motorul de 3 litri și 190CP. Cum avea ăla 200km/h cu 2500 turații? Sunt destule clipuri pe net care arată că gioarsa nu prindea 200km/h fără să se opintească pe la 4000 turații, și asta pe autostradă. Ori Geani a turat-o pe DN-uri, unde nu era destul loc să prindă viteza aia. Da, DN2H are o porțiune dreaptă unde poți să îi dai blană, dar e DN, trebuie să te ții cu trei mâini de volan ca să prinzi viteza aia, și oricum nu în 2.500 turații.

Sinistru de stupid, nu? Dar hei, senzaționalul vinde! Avea 200 la oră!!!

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

98 comentarii

  1. E posibil, până s-au descărcat condensatoarele de pe placa din bord, servomotorul de la acul de turație a mai mers puțin și a dat înapoi.

    00
  2. Este un Audi A6, an 2005-2010, cel mai probabil diesel..

    00
  3. A ocupat 1/10 din prima pagină 2 zile. Nici nu au trebuit să lase cafeaua, articolul aproape s-a scris singur pe telefon cu swipe to type. Va fi considerat un succes. Dacă ar fi toate articolele așa, ce zi ușoară…

    00
  4. Audi A6

    00
  5. Hai ca la borduri de masini nu te pricepi. Este un A6 care are cutie DSG si intradevar la 2500rpm are 190km/h.

    00
  6. Acul unui bord lovit cu un ciocan sare de capul lui la oricat. Testat mai ales pe mobre. Deci lasati cu „acul oprit” ca nu tine…

    00
  7. A6 C6 Volan pe dreapta…

    00
  8. e interesant ca lumea crede ca, in cazul unui impact al masinii, acele alea sunt un punct de reper.

    00
  9. Offtopic: din anii ’90 nu se ai poarta ninsoarea pe paginile web.

    00
  10. E un Audi A6 C6. Daca avea motorul 3.0 tdi, prindea lejer 250km/h. Turatiile nu sunt corelate cu viteza aia, dar e irelevant in cazul unui impact sa afirmi ca circula chiar cu acea viteza!

    00
  11. Nu știu cine face calculele pe aici dar 150mph = 240kmh.
    Nu contează că era audi, BMW, Trabant sau Dacie, mai ales că se vede e veche, nu avea cum la 2400 rpm să aibă 240kmh.
    Vag cu drag 6 trepte la 2800 turații are 180kmh.
    Și audi cu cvt tot cam la fel.
    Motoare de 2.000.
    Mercedes cu motor 3.0 generația 2008 era tot cam pe acolo.

    00
  12. Eu inca ma minunez de ce naiba se tot incearca duma asta cu „acul kilometrajului nu arata viteza de impact”.

    Aveti aici studii care au analizat fizica accidentului si viteza la care s-a oprit kilometrajul pe bord:

    https://www.researchgate.net/publication/258574955_An_Investigation_on_Speedometer_Pointer_Residual-Value_of_Crashing_Vehicle_and_its_Application_in_Accident_Reconstruction

    https://www.researchgate.net/publication/283541207_Correlation_between_residual_speedometer_needle_reading_and_impact_speed_of_vehicles_in_traffic_accidents

    Guess what? Corelatie perfecta in toate cazurile.

    Da, acul vitezometrului se opreste fix la valoarea la care a avut loc impactul. Cruciada asta impotriva ideii ca el nu s-ar opri acolo seamna deja cu cruciada anti-vaccinistilor impotriva dovezilor clare.

    00
    • Acul vitezometrului poate arata viteza din momentul impactului, insa nu e ceva absolut. Vorba aia, pana si un ceas stricat arata ora exacta de doua ori pe zi.

      00
    • Tudor, frate, tu ai citit măcar articolele către care ai pus link!?

      Nu există nicio cerință de siguranță și deci niciun mecanism care să se asigure că viteza/turația indicată este cea din momentul impactului.

      Chiar în al doilea articol pus de tine, există cazuri unde viteza indicată de instrumente diferă foarte mult de cea calculată ulterior (200 km/h – 80 km/h, 150 km/h – 50 km/h sau, chiar mai interesant, 80 km/h – 120 km/h). Deci, deși au analizat doar 30 de accidente, au găsit cazuri unde viteza indicată e mult mai mare, dar și simțitor mai mică decât cea estimată ulterior.

      Pentru a avea vreo relevanță viteza indicată de instrumente, trebuie ca acestea să fi fost în perfectă stare de funcționare înainte de impact. Or, n-ai de unde să știi asta.

      Mai mult, combinația turație-viteză trebuie să fie posibilă. Deci trebuie să existe un raport în cutia de viteze în care poți atinge valoarea indicată de vitezometru la ~turația indicată de turometru. În cazul pozei de mai sus, avem 150mph sau 240 km/h, viteză aproape de maximul posibil, unde motorul are 4000+ rpm. Valoarea de 2600 rpm este așadar aberantă. Sau e, de fapt, invers. Și viteza indicată e mult prea mare.

      Totodată. ai diferite tipuri de instrumente. Cele mecanice au un tip de arc, care poate fi distrus la impact. În cazul ăsta, acul se poate mișca liber, putând deci indica orice valoare. În cazul celor electronice, dacă circuitul nu este distrus de impactul inițial, ci de unul ulterior, valoarea indicată poate fi chiar mai mică decât viteza de impact (vezi cazul din articolul tău, unde viteza indicată a fost 80 km/h, însă cea estimată a fost 120 km/h).

      Ce înțelegem de aici? Valorile indicate de instrumente pot fi un indicator util cu privire la viteza reală înainte de impact, în special atunci când indică viteze/turații plauzibile, dar nu asta nu reprezintă o regulă general valabilă.

      00
  13. Pe tema aceasta recomand Anderson, Robert D – Post-Collision Speedometer Readings And Vehicle Impact Speeds – Collision Publishing LLC, ISSN: 1934-8681, 2010. Daca e sa rezum pe scurt, in urma testelor efectuate s-a constatat că valoarea vitezei indicată de acul blocat al vitezometrului, uzual, nu este aceeași cu valoarea vitezei autovehiculului din momentul impactului. Forțele implicate într-un impact pot fie să oprească vitezometrul, fie să îl facă să afișeze valori eronate. Poziția în care se blochează acul vitezometrului poate fi alterată foarte ușor de inerție, decelerări foarte puternice, șocuri, vibrații sau schimbări bruște ale orientării autovehiculului. Producătorii acestor dispozitive au arătat că nu există un mecanism special în cadrul vitezometrului care să fie dedicat blocării acului la impact.

    00
  14. Nu a sesizat nimeni ca masina mergea fara combustibil in rezervor?

    00
    • Da, am observat :)

      00
    • Marile companii petroliere il urasc! Click aici sa aflii de ce!

      00
    • doru, ai greșit numărul de i la aflii. pune 3, că doar suntem pe net :D

    • Aproape toate acele trimiteri de pe un site pe altul au titluri scrise greșit. Fără cratimă, sau câte un i în plus. Cand dai click pe titlu în site-ul care conține stirea, titlul este scris corect.
      Am văzut asta pe digisport si prosport. Cred ca e un altfel de click-bait ca sa te facă să le scrii un comentariu despre cât de analfabeți sunt.

      00
  15. În studiile respective se analizează inclusiv corelația dintre valorile indicate de turometru și vitezometru. Aici unde e corelația (perfectă)?

    PS Avea 2600 ture, nu 2500, nu 2400. Asta înseamnă că suntem toți analfabeți funcționali?

    00
  16. Si uite asa mai accentuam inca o data aceleasi idei preconcepute. Nu conteaza daca in accident a fost implicat un Audi sau Subaru, intotdeauna se gaseste unul sa spuna ca sigur a fost un BMW cu volan pe dreapta si numere de Bulgaria si ideea principala, bineinteles, este ca toata lumea e slab pregatita, numai „noi” suntem destepti.

    00
    • Contează mult mașina implicată în accident.

      E important să fie bmw, diesel, cazan nemțesc, iar conducătorul cocalar care nu știe cum să conducă un rwd, mai ales acum că vine iarna.
      Dacă nu e bmw diesel, spunem că e bmw diesel și că are rwd, iar cocalarul nu știa cum să-l conducă, având și cauciucuri de vară.

      Se știe doar că cei cu japoneze benzinare automate nu fac accidente, așa că nu are rost să ne complicăm.

      00
    • diesel e sigur (dupa turometru) sau exista ceva unitati imperiale si pt rpm ? :)

      00
  17. N-am automata si nu stiu cum se comporta turometrul cand iei piciorul de pe acceleratie. Asa ca spuneti voi, daca iei piciorul de pe accelerație in cate zecimi de secunda scade turometrul de la sa zicem 3500 la 2500 desi viteza ramane relativ pe acolo?

    00
    • Nu scade. Nu esti cu manuală sa o lasi pe liber :).

      00
    • Poate omul a apucat sa puna piciorul pe frana cat sa scada turatia la 2500

      00
    • La automata din generatia aia daca atungi un pic frana,turatiile scad pana la relanti si masina e e pusa pe liber.cel mai plauzibil e ca a apucat sa atinga frana ,iar masina era pe decelerare

      00
    • Ți-aș putea răspunde la întrebare, dar sunt o mulțime de factori care influiențează răspunsul…
      Poftim, 2L, motorină, în punct mort, cca 0,5 secunde…

      00
    • Si in conditiile astea (a apucat sa apese o fractiune de secundă frana, nu cum am zis eu ca a luat piciorul de pe acceleratie ca doar v-am zis ca n-am automata), nu e mai plauzibil ca a facut asta si i-a scăzut turometrul la 2600 decat ca era imposibil sa aiba viteza aia la 2600 rpm si acele s-au miscat dupa impact? Cam asa zice lama aia lu’ nenea Occam.

      00
  18. Daca era o Tesla ce formulare mai gaseau pentru „Acul kilometrajului s-a oprit la 200km/h”?

    00
  19. Incepe sa fie mai ca afara, deja e a 4 oara cand politistii folosesc armamentul din dotare impotriva unor idioti http://www.ziare.com/stiri/impuscaturi/un-barbat-de-20-de-ani-a-fost-impuscat-in-cap-de-politisti-dupa-o-urmarire-in-trafic-1590140

    00
    • Boss, ai grija la cine te urci în mașină pe bancheta din spate, că ai noștri în loc sa tragă în roți, sau în șoferul pe care vor sa îl oprească, trag în ăla de pe bancheta din spate

      00
  20. Mai e varianta in care are motorul modificat, este plauzibil?

    00
  21. Eu lucrez la dezvoltarea instrumentelor de bord.
    In 10 ani nu am văzut nicio cerință de proiect care sa ceara freeze la motoarele pas cu pas in caz de accident.

    Stepper-ele alea se blochează când se pierde tensiunea și e posibil că valorile indicate sa fie apropiate de realitate dar, nefiind o cerință, nu te poți baza pe indicațiile alea, pentru că nimeni nu testează asta.

    Nu exclud că unii producători să aibă asemenea „feature” dar nu este o regula.

    In opinia mea, indicațiile alea sunt cel mult orientative.

    00
    • Eu lucrez la dezvoltarea instrumentelor de bord.
      In 10 ani nu am văzut nicio cerință de proiect care sa ceara freeze la motoarele pas cu pas in caz de accident.

      NENOROCITULE!!! păi cum mai fac bă jurnaliștii știri dacă tu nu-ți faci treaba?!?!!?

  22. Imi place enorm articolele astea cu masini si dupa ce citesc toate comentariile ma simt cam asa: am intrat bou si am iesit vaca….
    toata lumea stie de toate.

    00
  23. Eu cred ca Vali deosebeste foarte bine un bord de A6 vs un bord de BMW, ca deh, blog de auto. Dar mai agata niste gusteri in comentarii :)

    In rest, presa e murdara tot timpul de limbaj de lemn: a ars ca o torta, pruncul, bestialitate, bolidul, beizadeaua, etc…

    00
    • Dar mai agata niste gusteri in comentarii :)

      nu e amuzant cum toată lumea s-a concentrat doar pe aia?

    • exact, vrea sa le arate alora ca nu stiu despre ce vorbesc, dar cu armele lor. zice bmw in loc de audi, 2500 de turatii in loc de 2600, 250 km/h in loc de 240 etc. nope.

      00
  24. Pai nu ne pricepem noi la masini? :))

    00
  25. M-am uitat pe profilul jobului de grefier. E asemanator unei secretare. Intr-un sistem informatizat nu si-ar gasi loc de munca.
    De ce au pensii speciale?

    00
  26. „Mana intinsa care nu spune o poveste nu capata pomana !”(Filantropica)

    00
  27. Era pe frânare… Cum spun băieții cu motoare când ii opresc radarul

    00
  28. Ca un mic exercitiu, plauzibilitatea indicatoarelor pentru situatia in care „masina e in viteza” ar trebui sa fie calculabila:

    Pe baza datelor de aici: https://www.car.info/en-se/audi/a6/a6-sedan-30-tfsi-v6-quattro-6816607/specs
    (nu stiu daca e aceiasi masina, dar o folosesc pe post de exemplu)

    Raportul de transformare in vietza a 7-a este: 0.52 :1
    Raportul de transformare final: 4.09 :1
    Circumferinta unei roti: 2m (aprox)

    2500RPM / 0.52 / 4 –> ~1200 rotiri de roata pe minut
    1200* 2m –> ~2.4km/minut -> 141 km/h

    Pentru masina aleasa de mine mai sus, ceea ce arata indicatoarele (presupunand ca sunt corecte) nu prea are cum sa fie o situatie in care transmisia este cuplata.

    Pe exemplul de mai sus (considerand raportul de transformare) ai avea nevoie de ~3400 RPM ca sa ajungi la 200km/h

    Cine crede ca a identificat corect modelul masinii din articol, poate sa rafaca destul de usor calculele si sa ne lumineze.

    00
    • Din ce stiu eu, depinde si de tipul diferentialului (deschis sau blocant/blocabil). Pentru ca daca o roata e in aer si una pe sol, in cazul unei masini cu diferential deschis, roata aflata in aer se invarte cu dublul vitezei unghiulare cu care ar trebui sa se invarta, deci si viteza afisata va fi undeva in stratosfera. :D Iar o masina care merge cu 100km/h cu o roata prin aer (plauzibil daca sari santuri si rigole de pe marginea drumurilor din Romania) va avea o viteza meseriasa afisata pe bord. Calculul vitezei de impact la ora actuala e o munca destul de laborioasa, nemaiexistand urme de franare clare, ca in era pre-ABS, asa ca sunt alte criterii de calcul, inclusiv distanta de imprastiere a resturilor.
      P.S: Vali, ceasul ala e vitezometrul, kilometrajul e ala de iti masoara distanta parcursa (pasiunea tutror samsarilor autohtoni). :) Ca p-aia cu bordul de Audi vad ca au zis-o toti (pentru mine sunt toate cam la fel, zici ca le-a proiectat aceeasi firma). Daca tot e sa fim scrofulosi la datorie. :D :D :D

      00
    • Tinand cont de turatiile maxime ale turometrului din poza, masina in cauza este diesel, nu benzina, cum ai ales tu. Exemplu: http://www.myaudisite.co.uk/Images/FL_Cluster/WP_20150117_001_zpse27b13a5.jpg

      Pe cutia cu 8 trepte de pe A6 C7 3.0 TDI, la 240 km/h in treapta a 8-a ai sub 3000 turatii. Dovada: https://imgur.com/a/DvpEMWa

      00
  29. Si trebuia sa opreasca urgent fiindca nu mai avea nici motorina

    00
  30. Si mai ales cum naiba avea 2500 RPM fara benzina?

    00
  31. @BogdanT te cred ca nu am ales masina corecta.
    Voiam doar sa arat era ca exista o procedura de calcul prin care se poate verifica daca indicatiile de pe instrument sunt plauzibile considerand niste limitari de genul: masina nu este „pe liber” sau, cum spune @cristi_s nu cu o roata in aer si cu diferential nu stiu de care (nu ma pricep la diferentiale).

    De exemplu, pt. Audi A6 3.0 TDI (235KW) pe metodologia aia, avem:
    RPM: 2950
    Raport viteza 8 : 0.667
    Raport final: 2.375
    Circumferinta rotii : 2.129 (245/45/R18)
    ==> 237km/h

    Valorile pentru rapoarte le-am luat de pe net si roata am ales-o cautand modelul masinii si „tire type”

    Again, probabil ca sunt erori si limitari pentru metoda asta si nu rezulta valori super precise, dar poti verifica daca ceva e plauzibil sau nu. A smell test, if you will.

    00
  32. esti tu varza … schimba vitezele atunci …

    00
  33. Având în vedere că în majoritate ultimele modele încep să scoată ceasurile clasice și să le înlocuiască cu o „tableta”, o serie de ziariști o sa facă foamea…

    00
    • Îți zic o chestie:
      La astfel de mașini, e mult mai probabil să afli viteza lor înainte de impact decît cu clasicele povești cu ”acul vitezometrului a rămas înțepenit la…”. Pentru că tot felul de date sunt stocate (ca-ntr-o cutie ”neagră” a unui avion), iar odată stocate, se pot recupera (doar costul pentru această operațiune e diferit).

      00
    • Voiam să zic: ”e mult mai probabil să afli viteza lor înainte de impact din declarațiile martorilor oculari decît din clasicele povești…”

      00
  34. Zona aia are un drum ingust si de kkt ca sa ma exprim plastic. Nu e niciun drum national pe acolo, doar un judetean obosit care este folosit de toti tampitii care se cred smecheri si smardoi sa-si etaleze troacele cu volan pe dreapta cumparate din traficul de tigari. Acolo cred ca masinile cu volan pe dreapta sunt la egalitate cu alea pe stanga.
    Iar ziaristii (ma scuzati dar majoritatea sunt niste … ) nu sunt in stare nici macar sa prelucreze comunicatul de presa al altor „deosebiti” de la rutiera. Presa cica…vai ne moare presa. Cum plm sa nu moara daca majoritatea scriu dupa comunicatele primite…cine plm sa plateasca pentru ziarele alea?
    Din pacate in multe cazuri tampitii nu mor singuri, mai iau si nevinovati pe langa.

    00
  35. Dintoteauna am dat ”pas” știrilor care argumentau că ”acul vitezometrului a rămăs înțepenit la…”. Băi, a fost un impact sever acolo, acul ăla se ”înțepenește” pe o poziție aleatorie!
    Serios, chestii dintr-astea sunt acceptate drept ”probe” în instanță??

    00
  36. Unele comentarii sunt savuroase. Sunt si unele idioate. Dar e remarcabila dorinta multora sa isi etaleze cunostintele tehnice in domeniul auto, mai mult sau mai putin veridice.

    00
  37. poate era la vale si el nu mai accelera, poate a scos-o pe liber la consum! sunt variante

    00
  38. sunteti pe langa toti. si turatiile erau tot in mile

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.