Car sharing și închirieri între persoane fizice

Tot vorbeam cu Vali legat de serviciile de car sharing și de câteva siteuri locale care încep să ofere așa ceva, și anume închirieri auto între persoane fizice. Tu ai, să zicem, un Audi A4, îl încarci în platformă, cineva îl închiriază, plătește online și apoi îl returnează – până și OLX-ul s-a umplut de așa ceva. Teoretic sună bine și simplu – numai ca nu e deloc așa.

Disclaimer: Noi fiind un broker tradițional de închirieri auto, încă din 2016 am început să ne interesam de legalitatea unui astfel de proces – care ne-ar fi ajutat să ne diversificăm oferta în zona de mașini rare sau/și superpremium, dar și pe clase speciale gen Hilux, L200, dube și așa mai departe. Voiam să mergem până la punctul în care proprietarul ne lasă mașina, o filmăm la 360 grade, o ridicăm pe elevator, o verificăm și apoi o închiriem în condiții sigure pentru ambele părți prin intermediul unei firme tradiționale din rețeaua noastră naționala de furnizori. Singura mică problemă? E extrem de ilegal.

1. Limitări legale

În primul rând, legea închirierilor spune negru pe alb că serviciul de închirieri auto (cel fără șofer) este serviciu de transport public, deci reglementat – și în plus este considerat un serviciu special, care necesită autorizări regulate (la 6 luni sau 1 an prin emiterea de autorizații conforme la nivel de mașină). Ca o mică paranteză, companiile de profil plătesc până și licența pentru muzica care se ascultă la radioul unei mașini închiriate.

Aceeași lege stabilește faptul că mașina oferită spre închiriere trebuie să fie deținută în proprietate sau în temeiul unui contract de leasing financiar de firma care o închiriază efectiv, firma ce deține copii conforme de transport public câte una emisa per fiecare mașină, avize RAR la fiecare 6 luni, autorizații speciale pentru angajații și managerii firmelor, ITP în condiții speciale, asigurări extinse cu clauze de rent-a-car (prima de risc fiind enormă) samd.

Ce înseamnă asta? Înseamnă că nici măcar firmele de rent a car nu își pot închiria mașini între ele, cu atât mai mult fiind interzisă închirierea unei mașini între persoane fizice, sau și mai rău, de la o persoana fizică la una juridică și apoi la un client de retail.

O astfel de activitate e pedepsită de Codul Penal art. 348 și de o grămadă de alte legi și toate abaterile în zona asta sunt fapte penale, nu contravenții simple (adică dosar penal și închisoare).

De exemplu, nerespectarea vechimii mașinii de maxim 6 ani, lipsa copiilor conforme (transport nelicențiat) și a ITP la 6 luni se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă, și urcă pana la 10 ani dacă au rezultat vătămări corporale din cauza unei astfel de închirieri.

2. Limitări de asigurare

Prima și cea mai mare problema din sfera asigurărilor ține de faptul că mașinile închiriate nu au polițe RCA normale și polițe RCA cu clauza de rent a car, iar treaba cu “a condus un prieten” nu ține. În funcție de regimul de utilizare al mașinii (normal, rent a car, pază, taxi), firmele de asigurări calculează coeficienți de risc, și pur și simplu nu despăgubesc dacă ai “omis” să declari regimul de folosire, pentru simplul motiv că nu ai respectat contractul de asigurare (și asta a afectat prețul asigurării și condițiile ei) – prima fiind mai scumpă la regimul de folosire corect. Și uite așa, dacă ai lovit un X5 din vina ta, chiar dacă inițial asiguratorul RCA poate despăgubi șoferul nevinovat, te vei trezi cu o factură pe regres de toată frumusețea.

Iar dacă ai făcut polița de RCA cu clauză de rent a car, pe persoana fizică, asiguratorul va proceda identic, pentru că ai oferit o activitate de transport public neautorizat – deci ilicită, pe bună dreptate – și poate dovedi chiar cu regimul pentru care ai optat la încheierea poliței. Oricum o dai e rău.

3. Limitări operaționale

Una din patru mașini închiriate se întoarce statistic cu o daună. În decursul unui an, minim 6/100 mașini închiriate sunt daună totală. Ca să citez un director de firma de asigurări, e mai puțin riscant să asiguri un Dorel care dezamorsează bombe cu ciocanul, într-un picior, pe o barcă.

Iar la astfel de daune, cam rămâi cu buza umflată. Clientul nu va declara daunele în majoritatea cazurilor pentru că nu vrea (și i se rupe de mașina ta), iar o eventuală asigurare de răspundere civila, la nivel de grup care oferă astfel de închirieri, nu ajută, pentru că e o asigurare față de riscul unui terț și nu poate despăgubi (simplu explicat, eu SC X SRL nu pot să îmi fac asigurare și să acopăr cazul în care Vali lovește mașina lui Dorel) – în State se putea face la un moment dat ceva de genul, se numea COLI – "dead peasant insurance”. În civil nu vei câștiga după 3-5 ani pentru că ai oferit un serviciu de transport public ilicit și nici un judecător nu îți va da dreptate.

De asemenea, la astfel de închirieri apare mereu efectul “zgârietura/îndoitura aia era acolo” și se termina mereu urât la final. Iar după 2-300 îndoituri care “erau acolo” și “nu le-am văzut” îți poți considera mașina daună totală.

Expunerea clientului și proprietarului

Expunerea clientului:

  • e responsabil în solidar pentru orice daună asupra terților din vina sa – pentru că RCA-ul nu validează
  • e responsabil pentru orice daună asupra mașinii închiriate (culmea) în cazul în care asiguratorul CASCO, dacă există, nu despăgubește (adică în majoritatea cazurilor – cine ar fi prost să acopere așa ceva – nu respectă principiul proporționalității)
  • la daunele cu vătămare corporala din culpă sa poate avea o răspundere imensă financiar
  • dacă ratează orice daună la predare, o plătește, fără prea multe dezbateri – și până și eu după 15 ani de experiență în industrie ratez des daune
  • riscă să fie șantajat de persoana care îi închiriază mașina fără acte (Unde ești? La Sibiu? Dacă nu mai dai 100 euro o dau furată – asta e cea mai deasă).
  • închiriază deseori o capcană pe roți, cel puțin cele de pe OLX toate sunt ultimele hârburi
  • are ZERO drepturi dacă mașina se strică sau se întâmplă ceva

Expunerea persoanei care își pune mașina la dispoziție?

  • 6% risc să îi fie mucificată mașina în decursului unui an, și să încaseze 0
  • sute de mici daune pe care nu le va putea dovedi – deci nici vorbă să le încaseze
  • oferă un serviciu ilicit, deci nu poate avea nici o pretenție (dacă cere vreo sumă clientului și acela îl reclamă la politie, sfârșește instant cu dosar penal pentru transport public fără licență și copii conforme)
  • riscul (imens) să rămână fără anumite piese pe mașină (am un Passat 2008, închiriez unul identic și schimb chestii)
  • tone de kilometri, care îi vor deprecia masiv mașina (și complet impredictibil)
  • răspundere masivă legală și financiară dacă cineva lovește cu mașina lui o altă mașină și RCA /CASCO nu acoperă
  • riscă să fie șantajat de client foarte ușor (schema de sus pe dos – Dorele, îți mai vrei BMW-ul? Bagă 200 euro in contul asta). Nu îi transferi, ce poți face? Să te duci la poliție și să spui ca ai oferit transport public fără licență și ai rămas fără mașină, și să sfârșești și cu un dosar penal premiu.

Bonus: o Corsa an 2019 după prima închiriere.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

108 comentarii

  1. maaa… tu ne minti, asa ceva nu exista :(

    00
    • NOU
      #2

      Si eu ma mir de halul in care arata masina aia.
      Suntem o tara pierduta. La noi nu va merge nimic niciodata. Sunt procentual fata de populatia totala prea multi descreierati. Ca dintr-astia sunt peste tot, dar la noi e procentul mare probabil.
      Nici cu trotinetele de inchiriat nu va mai merge, de biciclete ce sa zic…

      00
    • procentul e la fel peste tot. doar că afară sunt legi mai bune, și aplicate. de aia acolo nu fac așa, dar aici da.

  2. eu din cauza animalelor salbatice nu pot sa inchiriez masini in Romania. afara … cu card de credit iau oricand masina la pret super decent. nu am avut accidente nu am avut probleme. doar amenzi :P viteza/parcare

    00
    • Ca sa îți faci o idee în condiții de daunalitate 0, prețul ar fi maxim jumătate din cat este acum pe piata.

      00
    • Sincer, eu nu inteleg cum daunalitatea influențează prețul închirierii. De fiecare dată când am închiriat o masina, asigurarea a fost plătită separat.

      00
    • @Rumbu asigurarea e mereu inclusa în prețul de închiriere. Tu ai cumpărat acolo separat o limitare adițională de răspundere fata de firma pentru a nu plăti fransiza de dauna

      00
    • @Autorul
      Nu merge sa pui clauza in contract, ceva legat de chestia asta?
      Adica, sa predea masina asa cum a primit-o, atat la exterior, cat si la interior, daca nu, penalizare?
      Intreb, ca nu ma pricep.

      00
    • @Jup, este dar li se rupe. Și nu e fezabil economic sa ii dai pe toți în judecata pentru că extrem de multi fac asta

      00
    • NU merge sa le iei banii pt curatenie de pe card? Sau te certi cu ei pe garantie?

      00
  3. Corsa aia a fost data unor cimpanzei.

    00
  4. NOU
    #15

    In legatura cu corsa 2019: avea depozit garantat cu un card de credit? Nu? Pa si pusi. Cand stii ca ai de a face cu animale si le oferi masini noi fara depozit, inseamna ca ai cautat-o

    00
    • Avea dar nu te ajuta pentru că își va da chargeback și veți ajunge in disputa. Și te va șantaja, amenința tot el la nesfârșit.

      00
    • @Autorul: nu îmi iese din cap cum a returmat cretinul ăla mașina. Mă gândesc că, din spirit civic, xa să nu mak facă așa și altora, trebuia bătut bine

      00
    • Ok, face chargeback, se ajunge in instanta, se arată pozele, se aduc martori, cred ca peste 50% sunt sanse de castig. Santaj cu ce, ca arunca cu alune sau șlapi plini de nisip după tine? Ma intreb daca firmele de gen din Ro aveti o bază de date comuna (eventual la.nivel EU) despre maimuțe de genul….

      10
    • NOU
      #19

      @Andrei – ce zici tu cu baza de date încalcă gdpr…trebuie legiferată treabă

      Apropos, chestia aia cu biroul de credit ( aia cu te baga într-o bază de date dacă nu plătești credit sau ai daune la asigurări) e ok cu gdpr? Cine știe?

      00
    • @Andrei: din păcate o astfel de bază de date comună între mai multe firme este ilegală din cauza GDPR.

      Fiecare firmă poate totuși să păstreze intern aceste date, dar în limita impusă de Codul Civil privind prescripţia extinctivă, deci maxim 3 ani pentru cei care nu au fost dați în judecată pentru recuperarea daunelor.

      00
    • @Autor: Chiar nu se gaseste o varianta de asigurare contr animalelor astea? Intreb pentru ca de exemplu, eu inchiriez mult de la Goldcar. Si au ei un produs de asigurare care, ca sa il citez pe baiatul de la ghiseu „iti permite sa parchezi in mare si sa ne suni dupa sa ne dai doar coordonatele”. Sunt sigur ca e doar o gluma, dar eu platesc aprox. 30eur/zi cu asigurare full, fara garantii oprite (well, 200 eur pentru amenzi pe care i-am primit mereu inapoi) si am mai dus ocazional cate o masina zgariata pe ici pe colo (deh, circulat in Europa and shit). Nu poti obtine un astfel de pachet si in Romania?

      00
    • da, din nou victima e vinovată că a tratat oamenii ca pe ființe raționale și nu ca pe animale în crize.

      00
    • @The-real-blue, din câte știu da, e ok cu gdpr și biroul de credit.
      dacă n-ar fi fost, ai fi auzit de ditai scandalurile cu băncile pe temă, cu amenzi uriașe.

      00
    • The real blue: biroul de credit e total legal și ok cu gdpr. Îți dau detalii daca vrei (între altele că ocup și cu chestii legate de biroul de credit

      00
    • Andrei. In instanta vei pierde ani. Imagineaza-ti ce ar însemna să ai mii de procese pe rol de genul asta.

      00
    • și dacă încalci gdpr care e problema? de ce nu fac baetii care au gandit chestia asta un whitelist de companii care să încalce gdpr cu scopul de a își proteja bussinessul?
      nu cred ca e cineva suficient prost sa dea in judecata o companie, pentru ca nu e in stare sa returneze masina la fel cum a primit-o.

      00
  5. NOU
    #27

    Romanii sunt niste maimute decerebrate.

    00
  6. Boss, serios există oameni care pot face așa ceva într-o mașină?
    Ce-au cărat cu ea, unde au fost, pe cine au urcat în ea?
    Ce să faci, ca mașina aia să arate așa la interior. Am avut un Opel Astra din 2002 și l-am măritat impecabil la interior.
    Ăia sunt ardei sau frunze-n buzunarele de la ușă?
    Apoi ne mirăm de ce în Franța, pe Charles de Gaulle, ne cer 2000 de coco garanție, plus 40 de euro/zi, plus alte taxe, cu card de credit embosat.

    00
  7. Cocina aia din poze este o masina noua? 😱

    00
  8. Nu doar nouă ci și automată. Este varianta super bine dotată (pentru o Corsa), are pachetul ala black, cruise, volan încălzit, comenzi pe volan daca te uiți cu atenție.

    00
  9. Cat timp a fost inchiriata corsa aia de-a ajuns asa?

    00
  10. Asa ceva…au tavalit corsa aia in ultimul hal.Bine oamenii sunt totusi niste animale.Unii cu educatie altii fara.

    00
  11. Mie mi se pare total exagerat.
    Daca omul asta ar avea dreptate piata inchirierilor ar disparea.
    Personal am inchiriat masini de mai multe ori, de fiecare data le-am returnat curate (OK, nu le-am spalat, dar nu am lasat nimic inauntru).
    Am avut full insurance pentru linistea proprie, dar nu am produs nici o dauna.
    Examplul prezentat in poze e chiar nasol, dar eu chiar cred ca e o exceptie. Sau cine stie, omul se grabea sa prinda avionul si nu a mai putut sa arunce banana aia…
    Deci 25% cu dauna… pare mult. 6/100 dauna totala, in fine, e plauzibil.
    BTW… am inchiritat masini in Spania, Portugalia, Germania, Polonia… Cea mai proasta experienta am avut-o insa in Romania.

    00
    • Si eu prefer asigurare full (Avis 360 FTW) desi, pana acum, n-am avut incidente in >20 de inchirieri. Avantajul asigurarii full este ca nu mai pierzi vremea la primire/predare cu inventarierea zgarieturilor.

      Dar mie nu-mi place sa-mi bat joc de lucruri doar pentru ca sunt ale altora sau imi permit sa le schimb cand m-am saturat de ele. Tarele unei copilarii traite frugal.

      Acelasi lucru este valabil si pentru masina de serviciu. Eu m-am purtat cu ele ca si cum ar fi fost masinile mele, dar sunt o gramada de oameni carora nu le pasa, la jegosesc in ultimul hal si merg cu ele “la rupere”, desi aparent par civilizati.

      Din cauza asta, presupunand ca toate complicatiile legale ar fi rezolvabile, tot nu as da masina pe mana oricui.

      00
    • Full insurance e o declinare de răspundere nu e o asigurare in sine dar asta e altă discutie.

      Din 4 mașini de lux, am furnizor are a avut în sub un an 3-4 daune. Pe fiecare :)))

      00
    • Avis ii spun “asigurare completa, fara fransiza”. Nu lucrez in domeniu si nu stiu ce este de fapt in spate, stiu doar ca e varianta cea mai comoda pentru mine.

      Nu stiu cum e cu masinile de lux, eu inchiriez de obicei clasa C sau D. Uneori primesc upgrade gratuit, alteori nu. Ma uit ca masina cea mai slaba din clasa sa imi rezolve nevoile, astfel incat sa nu fiu nevoit sa cumpar un upgrade la ghiseu (de obicei au costuri mult mai mari decat daca iti rezervai din timp).

      Nu am inchiriat pe termen scurt din Romania, cu exceptia masinilor primite de la service cat timp masina mea era la ei (dar aici se face de obicei un contract de comodat). Cele inchiriate din Europa erau in stare foarte buna, noi si bine echipate, in general. Prin Spania am mai nimerit masini cu julituri/zgarieturi.

      Ce am primit de la service la noi au fost in mare parte masini “hartanite”, chiar si la clasele superioare. Am primit chiar zilele astea un Kadjar Intense cu 23000 de km la bord care troncane pe toate partile, are acoperisul panoramic fisurat, centurile abia se mai retrag si un senzor de asezare pe scaun defect (vede tot timpul ca e cineva asezat). Genul de masina pe care il arati cuiva sa-l convingi sa nu si-o cumpere.

      00
  12. Le sauvage roumain, cum ar zice francezii.

    00
  13. Daca bagau o familie de porcini cu 12 puradei in Corsa aia parca tot nu faceau haosul ala . Concluzia e ca oamenii e mai rau ca porcii!

    00
  14. NOU
    #55

    Zi-ne ceva despre omul care a inchiriat Corsa. Si ce a zis cand a predat masina ?

    00
  15. Dupa samburi si banane cu siguranta a fost cu cuplu cu 2+ copii probabil iesiti prima data la mare/munte de cand au copii si stim cu totii ca nu tot românul se descurca sa fie parinte, probabil nu a mai avut loc bona si i-a lovit realitatea. O fi plecat in graba pentru ca un copil era bolnav, acum ce ai fi vrut sa dea cu aspiratorul ? Unii nu se obosesc sa scuture covorasul in masina personala, ce sa mai spun de una inchiriata ? Eu zic ca se poate si mai rău, vezi pozele de la americani unde au ramas pampersi, urme de voma sau urina etc.

    00
    • acum ce ai fi vrut sa dea cu aspiratorul ?

      la ei acasă oare la fel fac?

    • deci chiar există oameni cărora li se pare normal și găsesc scuze să dai înapoi o mașină închiriată în halul ăla? Gizas! Ne ducem dracu’!

      00
    • George, am închiriat și eu ceva mașini prin Europa asta mică și nu numai.
      Indiferent de argumente, e de porc să tratezi un bun închiriat așa, mai ales că nu e al tău. Boss, un bun închiriat înseamnă că ți se cedează pentru o perioadă dreptul de folosință în parametri optimi, nu dreptul de a distruge.
      Cui pula mea îi pasă, că omul se grăbea and shit?
      Ție ți se pare că mașina aia a fost folosita să care un om bolnav? Argumente imbecile. I-am mai lăsat eu Loganul unui imbecil o lună jumate să se plimbe cu el, cât am fost la muncă în Slovenia și mi-au povestit alții că mi-a băgat mașina pe drum agricol.
      Și după un eveniment ca ăsta, ești hotărât să iei și pielea de pe om

      00
    • bă frate, mașina aia arată ca și cum ar fi aruncat țărână/nisip cu lopata în ea. am călătorit cu mașina lu’ frate-meu, cu doi copii mici (sub 5 ani amândoi la vremea aia) în combinație. după un drum de 2-300 km mașina nu arăta în halul ăla. nici 5% din ce se vede acolo.
      ce-au făcut ăștia?! au călătorit o săptămână și n-au aruncat niciodată gunoaiele din mașină când opreau?!

      00
    • Dupa samburi cu siguranta nu au fost 2 copii, din motive de genul: 1. Nu dai copiilor fructe cu samburi in timpul mersului din motive de inec. 2. As fi vazut amprenta scaunelor auto pe bancheta din spate, dar daca te uiti la poze jegul e uniform si armonios imprastiat.

      Am 2 copii, pana in 4 ani amandoi si niciodata, dar niciodata, nu mi-au adus masina intr-un asemenea hal. Ok, n-ai timp sa faci ordine la predare, dar in fiecare zi, timp de o saptamana ce-ai facut?! Cei mai multi oameni normali n-ar putea sa stea intr-o masina de genul ala, daramite sa execute o asemenea opera, deci despre ce vorbim? Ne intoarcem la ipoteza cum ca a fost inchiriata de niste babuini.

      00
  16. Am tot vazut articole in zona asta aici, cu firme de inchiriat auto si cat de greu eu.

    Cu toate astea, pare ca afacerile merg.

    Poate ca toate aceste probleme sunt pur si simplu costuri de functionare si ramane suficient cascaval de la cei ce inchiriaza normal?

    00
    • Am tot vazut articole in zona asta aici, cu firme de inchiriat auto si cat de greu eu. Cu toate astea, pare ca afacerile merg.

      oamenii continuă pentru că speră ca publicul să se civilizeze și atunci e mișto să ai 30% sau 20% dintr-o piață.

    • Adicătelea sunt cam pe pierdere acum? Top 3 jucatori, gen? Intreb pt ca nu stiu, ar fi interesant un articol de analiza mai mare asa, nu doar problemele cu pierderi.

      00
    • Autonom rent-a-car: CA 2018 130.193.738 lei +30% / Profit net: 11.066.932 lei

      00
    • Ai ales cel mai prost exemplu cu Autonom. Autonom nu face decât poate 2% închirieri auto. Este o companie de leasing operațional și replacement pentru multinaționale. Cu totul alta nișa.

      00
    • @Autor da-mi tu un exemplu. Sau vin-o cu datele pentru primul de pe piata care face renting doar catre PF-uri. Cel mai prost exemplu era sa fi ales ALD, Arval, Porsche samd, Cam toti din top 10 industrie de rental/leasing fac bani din leasing. Repet, nu eu i-am bagat in aceeasi oala ci registrul comertului.

      00
    • *vino

      00
  17. Acum 2 ani ai fi publicat un articol similar, cu amenintari, chestii legale/ penale, puscarie etc., explicandu-ne cum a plimba oamenii cu masina ta pe bani e aproape imposibil sau extrem de riscant. Astazi avem cateva zeci de mii de oameni care traiesc din asta. Foarte probabil, in max 2 ani, car sharingul va asuce bani la alti zeci de mii de oameni.

    00
  18. @autor: despre corsa, e un business, nu inteleg de ce esti atat de personal. Da, te poate afecta personal, direct sau indirect dar daca intelegi bine in ce te-ai bagat, unde vrei sa ajungi si esti pe profit nu vad buba, sincer.

    Cum ar fi ca Bezos sa se bosumfle si sa scrie pe zoso ca unii dau retur la colete fara produse sau le trimit inapoi zgariate.

    00
    • Nu e nimic personal. De asta nici nu am comentat despre poze și le-am pus ca „bonus”. Articolul în sine e despre altceva.

      00
  19. Încă unul căruia i se pare normal să nu-ți pese de mizeria făcută de jegurile umane, pt că ești boss…
    Bă, dar măcar unul gândește că în ritmul ăsta o să ajungă oamenii cu afaceri să aibă mai multe pierderi decât profit din cauza unor asemenea specimene, iar până la urmă o să prefere să-și închidă afacerea și nici n-o să mai vrea să-și deschidă afaceri decât să se bage în așa mocirlă!

    00
    • Eh nu pe saracia… tu crezi ca un patronas ce isi plimba curul intr-un q12321321 isi va lasa afacerea si sa mearga pe banda la o salarizare de 2500 lei?

      00
    • @Verdeinpom, eu nu înțeleg de unde exista în societatea românească chestia asta cu patronas in Q7. Adică na, sunt sigur că există jeguri peste tot dar nu toți sunt așa.

      Lucrez ~100 ore pe săptămână și conduc frecvent un Aveo (alb și fără oglinzi electrice) din august 2012. Și sunt ferm convins că mașina pe care o conduci nu te face nici mai prost nici mai deștept. E o chestie care te duce de la A la B si cum la mine A si B sunt foarte apropiate nu prea ar conta atâta timp cât nu o împing.

      00
  20. NOU
    #78

    Nu ar trebui sa va preocupe sau sperie concurenta activitatilor comerciale clandestine pe “persoana fizica”. La un moment dat vor renunta sau vor trece si ei pe “firma”, daca vor esua sau vor prospera.

    00
  21. Serviciile astea de închiriere de la persoane fizice printr-un portal disponibile in străinătate sunt legale? Sau și acolo e pe nașpa?

    00
  22. A folosit cineva Turo la noi? Am văzut câteva mașini ok la închiriat, seat leon, Audi a3, Skoda superb.

    00
  23. @Autorul
    Eu imi dau seama cu ce gen de persoana am de-a face in primele secunde. Tu(firma voastra) ar trebui sa va activati si filtrul ala cu „-n-are fatza de masina inchiriata de la noi” si sa refuzati elegant specimene din astea.
    Din pacate pentru voi totul se reduce la bani si probabil cel care inchiriaza isi ia comisionul neinteresandu-l eventualele belele. Modul vostru de afacere nu poate functiona in Romania pentru ca aici e jungla si cresterea pretului/inchiriere din cauza unor astfel de animale nu e o solutie.
    Cand data viitoare vezi fetze dubioase ce si vorbesc ‘smechereste’ spune-le ca din pacate nu mai sunt masini disponibile si recomanda-le o firma concurenta si vei impusca 2 iepuri dintr-un foc. Da-le-n ciocan de comisioane din vanzari bo$$.

    00
    • înseamnă că ai avut noroc. că sunt o grămadă de ”fețe decente”, care vorbesc ”neșmecheros” care fac ce vezi în poza aia.

      00
    • Psionics daca discriminăm in funcție de față la livrare apar câteva efecte.

      1. Nu suntem cu nimic mai buni decât ei
      2. Distrugem vacantele unor oameni care sunt OK dar nu par OK – unele firme fac asta
      3. Am luat decizii greșite rau etichetând aiurea oamenii

      Uite in cazul asta aveai o familie cu copii. Avem sute de clienți din diferite minorități care aduc masinile impecabile mereu – și tot așa. E greu sa judeci un om după cum arata si e și ilegal.

      00
    • @Autorul
      in cazul in care vrei sa faci totul legal ar trebui ca sindicatul vostru, daca exista asa ceva, sa ceara legi care sa va protejeze mai bine bunurile.
      Pentru ca nu aveti legi bune mariti preturile pentru toata lumea ca sa amorsati daunele produse de primatele cu corsa. misto

      00
    • @Psionics, da, sigur, la firmele de închiriat mașini ar trebui să vină proprietarul cu bani de-acasă, pe care îi culege din pom ca să nu crească prețurile și să-și acopere pierderile provocate de dobitoci.
      Oau, au îndrăznit să vrea să-și acopere pierderile și să obțină profit?! Nu știau că trebuie să fie niște societăți filantropice?!

      00
    • @A
      Nu am zis ca sa faca filantropie. Am sugerat ca cei din breasla sa se uneasca, daca nu sunt deja, si sa militeze pentru gasirea unui cadru legal prin care in cazuri asemanatoare sa poata sa-si recupereze de la clientul problematic daunele cauzate fara batai de cap.

      00
  24. Aham, deci cateva zgarieturi la voi este dauna totala nu? Cine va pune? Oricum nu reparati masinile pentru zgarieturi asa ca nu va mai plangeti. Despre corsa ce e de zis? Este dauna totala pentru ca nu aveti voi un aspirator si o masina de spalat sa spalati husele? A da stiu, voi vreti sa inchiriati masini si sa vina mai curata decat era inainte. Imi place ce vad. De ce nu ai pomenit si de celelalte service-uri ce constata pagube dupa ce a plecat clientul si manopera costa de n ori mai mult decat ar trebui sa coste?
    https://stirileprotv.ro/stiri/inspectorul-pro/inspectorul-pro-a-urmarit-neregulile-semnalate-de-clienc-ii-care-au-inchiriat-mac-ini.html

    00
    • @verdeînpulă: problema cu blogul lui vali e că fiind foarte popular, inteligența și bunul simț medii sunt mai aproape de bechmarkurile poporului. Bref, ca să înțelegi, tu ești din echipa care scade nivelul mediu al discuției. Xw faci tu: compari niște firme jegoase de închiriere din linkul dat cu niște clienți jegoși ca ăla din poze. Adică, cel mai aproape exemplu de mere cu pere. Iar dacă eu zic acum că ești prost grămada se consideră că eu sunt nesimțit și golan, nu?

      00
    • Articolul respectiv nu e despre noi. Vezi că există și un alt post al meu despre cum sa te protejezi de anumite firme de închirieri.

      În alta ordine de idei, nu știu cum ai ajuns la dauna totala. Dauna totala este când valoarea de reparație excede valoarea de înlocuire sau reziduala a mașinii. Avem 2 exemple în ultima săptămână daca vrei sa vezi ce înseamnă dauna totala.

      00
    • curly – suge o ceapa. Sa tastezi cand vei avea floci pe pizda si dupa cum ziceam. Bun, a venit cu masina plina de nisip, asa si, nu aveti un aspirator de la lidl? Te plangi de ei dar cand iti aduce clientul masina curata fara nici o zgarietura de ce nu ii lauda nimeni?
      autorul – dauna totala? asa si? nu ati avut casco? A da stiu, voi vreti ca masinile sa vina ca in prima zi. Ia spune-mi, repari cumva masina dupa fiecare client cand vezi vreo zgarietura daca nu stai jos ai nota 4. Stai linistit ca stiu ce inseamna dauna totala(am avut una si aproape una…). Eu am avut o masina la inchiriat. Firma nu m-a laudat pentru faptul ca i-am dus-o aspirata inapoi ca deh, eu am primit masina curata si le-am dus-o tot curata

      00
    • @Verdenpom, să fii lăudat pt un comportament care ar trebui să fie normal, logic și absolut implicit?!
      Ce-ai vrea să facem?! Să te lăudăm și să-ți dăm premii că-ți cureți casa, că te speli și nu ne asasinezi cu mirosul pe stradă, că nu dai în cap la lume?!
      Pe bune?!

      00
    • A – da. Macar un multumim pentru ca ati adus masina curata. Daca tot ii faceti de porc pe astia ca va dau masina murdara si va loviti cu curul de asfalt de ce nu puteti spune un multumesc? Ce plm, va doare mana? A da stiu. La o masina murdara pierdeti 20 de lei, e greu atunci

      00
    • @Verde. Asigurare CASCO înseamnă că la dauna totala pierdem undeva la 500 euro + 30% din valoarea masinii + valoarea unei polițe CASCO + minim 2 luni de leasing până la decont + licența de rent pe ea. Plus impact masiv pe cota de daunalitate.

      00
  25. asta se intampla cand o chestie simpla este supralegiferata si complicata cu zeci si sute de articole si chichite.

    olx, costel ii da masina lu gigel, gigel ii da cashu lu costel, iar pe rca nu e trecut nicaieri numele soferului si oricum toate firmele de asigurari sunt de cacat pentru ca si acolo legile sunt de cacat.

    in ce priveste pozele, nu vad problema (in afara de aia evidenta ca aia nu sunt oameni, dar asta e alta discutie). au platit o ceva suplimentar pe care o primeau inapoi n caz ca dadeau masina inapoi ok. n-au mai primit-o.

    00
    • Black. E gresit rau. Gigel poate sa.moara nevinovat

      00
    • „gigel moare nevinovat”. asa, si? cum facem sa nu mai moare gigel nevinovat? facand o lege simpla si clara (conditii tehnice, asigurare, responsabilitate) sau stabilind ca poate inchiria masina doar in a 3 zi de joi, intre 9 si 10, daca e luna plina, cocosul canta de 4 ori si uranus este retrograd? deocamdata romania merge pe varinata a doua.

      00
    • @Black așa este. Numai că există și e clara legea asta. Majoritatea însă o ignora. Problema e in zona de aplicare nu de legiferare.

      00
    • pai la capitolele 1 si 2 dovedesti exact opusul.

      00
  26. Dupa pozitia scaunului, masina a fost condusa de o gagica.
    Pe scaune pare ca au fost transportati muncitori cu caramizi in brate.
    Nisipiul de pe jos la fel, balast de constructii, probabil au facut naveta la munca mai multi „smecheri” de acolo si „bomboanele agricole” din usi.

    00
  27. @ autorul:
    Experienta personala cu firma mare de inchirieri auto (internationala, cu portocaliu, seamana cu sex dar e mai degraba sase cu t in coada).
    Inchiriez online masina de la Timisoara- dau cu cardul de firma, ajung sa iau masina, mai platesc o asigirare full pentru care mi se da factura si imi spune ca pentru inchirierea principala primesc factura pe email.
    Cer factura la rel clienti si primesc factura fara TVA (tadam) de la firma din Germania. Le explic frumos ca nu e cazul de intracomunitar ca firma din Ro foloseste masina in Ro, si raspunsul e mirobolant – nu va putem emite factura cu tva pentru ca ati facut inchirierea pe online si poate fi facturata doar din Germania ( toata corespondenta era cu firma din Romania).
    Dupa 3-4 mailuri in care aminteam de codul fiscal, ANAF, si plangere penala pentru evaziune (exact asta inseamna evaziune) ne-au returnat banii in cont si au emis factura cu tva din Romania, pe care am platit-o.
    Concluzie? – o fi bine ca la adapostul unei firme foarte.mari care isi permite avocati, consultanti, etc sa ai ab initio rata de profit care incepe de.la 19%?
    Acelasi lucru l-am patit cu Ry@n -nu le place factura cu tva pe zboruri interne – de ce sa piarda ei 19%? -aici nu am reusit sa ii fac sa imi emita factura, am facut plangere la ANAF.
    Concluzie 2- firme locale de inchiriat masini -si la Cluj si la Timisoara – foarte ok oamenii si Tarom ca da factura instant.

    00
    • E mai complicat, din câte știu Sixt nu e oficial în România, doar are franchise – la Otopeni de exemplu e New Kopel, de unde și numărul mare de Opel-uri. Sixt se angajează să le trimită clienți prin motorul de rezervare, ei se angajează să mențină standardele (ceea ce nu prea le iese mereu dar în fine).

      00
  28. Cum funcționează treaba cu licența pentru muzica din mașină? Nu am înțeles partea asta. Cum se plătește, în condițiile în care poți asculta absolut orice, la orice post de radio?

    00
  29. NOU
    #106

    Pff sa mananci atatea caise, trebuie sa fie tare gustoase, cat mai e kg ?
    sau au facut gem ?

    00
  30. Nu e ilegal sa faci un contract de comodat.
    Nu are treaba cu licenta de transport.

    00
  31. Dupa cuma arata scaunele si bancheta nu cred ca au stat pe ele murdare, pur si simplu s-au urcat cu picioarele inainte de a returna masina. Mizeria pe jos au facut-o treptat, dar mizeria finala pe tapiterie au facut-o la returnare. Nu a fost familie cu copii, ci grup de 3-5 tineri plecati la cordeala si drogare (alcool sau alte substante). Nitica bataie meritau, daca recuperarea unor bani nu se putea face, sa fie mai atenti data viitoare. Nu rupt degete, dar niste tendoane intinse putin. Curatenia masinii cred ca a costat serios, tapiteria aia a necesitat demontarea de pe masina pentru curatare, plus aspirator umed pentru mocheta si spalare cu spuma. O zi de munca, dar zgarieturile pe plastice nu mai ies.

    Plm, tocmai am curatat masina ieri, aveam niste firimituri si seminte de susan cazute de la fie-mea si ceva nisip scapat din presuri pe mocheta, o vedeam la fel de murdara ca masina asta. Doua ore am aspirat si spalat exteriorul, geamurile, tot mai trebuie sa insist la geamuri pe interior, mai au niste urme.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube