Amenzile sunt "cost of doing business"

Azi am fost să duc premiul câștigătorului, care e din Brașov, în parcarea de la Piața Bartolomeu. Când plecam, a apărut o mașină de poliție, s-a dat jos și s-a uitat la mașinile parcate pe locurile speciale, după stickerele necesare. Atât. O operațiune care a durat sub un minut. Din trei mașini parcate pe 3 locuri, 2 nu erau în regulă. S-a dus la mașină după carnetul de amenzi. În timpul ăsta, una dintre mașini tocmai pleca. I-a bătut cu pixul în geam, i-a spus să parcheze în altă parte și să vină cu actele. După care s-a pus pe scris amenzi.

După care i-am văzut iar prin cartier, dând amenzi mașinilor parcate. E trist că fac asta pentru că au combustibil și plan de amenzi, pentru că de săptămâna viitoare dispar complet.

Pe grupul de trafic din oraș văd periodic poze din astea.

Problema e că, pentru șoferi, ăsta e costul condusului. Cost of doing business. Un fel de fondul de urgență sau de șantaje al companiilor, din care plătesc când clienții se ard pe limbă sau găsesc un gândac în mâncare. Pentru că, din 100% zile în care parchează aiurea, amendă ia doar în 0,1% din cazuri. Din 50 treceri pe roșu, amendă ia doar o dată. Din 100 depășiri aiurea, amendă ia doar la una.

Statistic, e un cost neglijabil. Da, bă, mi-a dat amendă, dar e prima amendă pe anul ăsta, practic, sunt pe plus, că n-am plătit parcarea niciodată. Da, bă, mi-au luat permisul pentru 100 la oră în oraș, dar eu conduc ca un dement de 5 ani, acum e prima oară când mi se ia permisul. Și tot așa.

Statistic, e un cost neglijabil. Dacă mizerabilii ar lua o amendă în fiecare lună, n-ar mai face așa. Dacă la fiecare a zecea trecere pe roșu li s-ar suspenda permisul, n-ar mai face asta. Dacă la fiecare mers cu viteză prin oraș ar primi amendă, nu ar mai face-o.

De asta auziți de la nemți sau olandezi sau alte nații mutate pe aici cum e mișto la noi, că nu sunt legile atât de aspre. Ce vor ei să spună e că nu se aplică la fel de des ca la ei în țară.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

49 comentarii

  1. NOU
    #1

    Coruptia functioneaza la fel: fur cu toptanul pentru ca STIU ca DACA sunt prins, platesc o fractiune infima/fac puscarie foarte putin sau deloc si MERITA!

    00
  2. woohooo, bravo LIDL… deci fac cursul ăsta de educație rutieră cu caracatițe în toată țara nu doar la mine în oraș.

    Cu ocazia asta au început să aibă și un nou revenue stream, parcarea nu (mai) este doar un element de cost în balanța contabilă, ci devine și sursă de venituri.

    00
    • I-am vazut si la un Lidl in Constanta. Din 7 masini 4 erau turisti. Asta inseamna ca vom avea un fel de Miorita moderna transmisa oral in toata tara. Nu e rau , asa se cladesc traditiile

      00
    • Am o boala pe taranetzii care cu parcarea goala.ei parcheaza la.umbra exact ca aia din poza.
      Lidl pantelimonezia langa celalalt blogger de succes.
      Nobody cares…

      00
    • explicația jegoșilor care parchează aiurea în ușa mag este „stau puțin, iau doar… x y” (coada la casă fiind aceeași indiferent cât cumperi).

      00
    • La lidl-ul de langa mine e o masina de suedejia, pardon franta, cu roata blocata din mai. in rest, nimeni si nimic, desi sunt aceeasi imputiti care lasa masinile unde ii taie capul.
      Mosii aia de la paza nu au curaj sa ii apostrofeze pe cefele late care stationeaza in fata magazinului pe zona hasurata…degeaba! Deci lidl: thank you for nothing.

      00
  3. Trist, dar adevarat.
    Ieri a intrat un nene in fundul masinii mele. Destul de zdravan, dar masina mea de servici nu a avut nimic. La el spoiler crapat. Pusesem frana, pentru ca pusesera si alte trei masini in fata mea. Eu ma grabeam foarte tare sa ajung la o intalnire, el se plangea ca a franat ala din fata (replica de bou, dar nu aveam timp sa ii fac morala si am plecat). Pana atunci ma duruse doar capul, vreo 30 de minute m-a durut si ceafa de la izbitura.
    Azi traversam pe trecere (imi luasem o cafea de la un chiosc). Nu ma grabeam, nu vroiam sa vars cafeaua, am lasat doua masini ce veneau pe benzile din stanga sa treaca, am inceput sa traversez. Din dreapta, de pe la 200 m venea un Peugeot Partner, cu niste profile PVC lungi (cam 4 m) legate pe acoperis. Repet, nu ma grabeam, asa ca m-am oprit, ca sa treaca. Omul s-a ambitionat sa puna frana si in momentul in care s-a oprit, profilele alea au inceput sa zboare prin fata mea, pe trecere, aterizand si oprindu-se, intr-un final, la vreo 20 de m de masina lui. „S-a rupt chinga, dom’le”, de parca nu el era responsabil si de chinga si de orice obiect ar putea zbura din masina. Pana la urma l-am ajutat sa mute profilele pe trotuar (ca sa pot iesi si eu cu masina din parcare) gandindu-ma ce s-ar fi putut intampla daca as fi trecut mai repede pe zebra.
    Ma intreb daca maine voi mai avea vreo surpriza de genul asta. Orice s-ar zice, nu te plictisesti pe drumurile patriei.

    00
  4. Sunt foarte de acord cu caracatițele pe roți puse de Lidl, Kaufland etc.
    Dar în cele mai multe cazuri ce fac ei e ilegal din păcate. Singura situație în care nu sunt în ilegalitate este cea în care parcarea respectivă accesul este restricționat (barieră, porți etc). Dacă parcarea e accesibilă oricui, atunci se aplică regulile de circulație pe drumurile publice, aceeași legislație adică. Care legislație le… dă voie doar polițiștilor să stabilească sancțiuni pentru parcare neregulamentară.
    Adică dacă Vasilică parchează ca vita în drum sau pe loc rezervat pentru persoane cu dizabilități, și angajatul firmei de pază blochează roata, Vasilică dă liniștit în judecată Lidl-ul și pe angajații care l-au blocat. ȘI CÂȘTIGĂ! Pentru că agenții de pază s-au substituit ilegal unor agenți de poliție. E de dosar penal pentru uzurpare de calitate oficială etc, nu știu exact termenii juridici.
    Din păcate.

    00
    • Parcarea Lidl este proprietata privata, cu un regulament expus pe panouri pentru toti prostii. Restul e cancan.

      00
    • Gresesti maxim. Privatul are un regulament de utilizare a parcarii, ca se supune SI regulilor de circulatie, aia e alta chestie. E diferenta intre parcare publica si parcare DESCHISA circulatiei publice.

      De exemplu..Iulius Mall are niste reguli si un citat din regulament:” Nerespectarea regulamentului dă dreptul administraţiei Iulius Mall să blocheze autovehiculul în cadrul parcării cu suportarea de către conducătorul auto a taxei de deblocare de 100 LEI;”

      Lidl are afise ca parcarea e maxim 2 ore, altfel se blocheaza roata. Si doar pt clienti. Etc etc

      00
    • Eugenica, Lidi & Co. au o armata de avocati bine platiti care stiu mai bine deca tine termenii juridici exacti. Parcarea Lidl este spatiu privat cu access public, se aplica legislatia rutiera. Lidl este detinatorul terenul si prin extensie administratorul drumului. Ca administrator al drumului are dreptul si in unele cazuri chiar obligatia sa blocheze sa ridice, sa inlature, sa repare, sa multe… cu acordul autoritatilor locale, politiei etc.
      Mor cand vad din astia ca tine care nu au citit cap codul rutier dar isi dau cu parerea pe interneti despre „uzurpare de calitate oficiala”.

      00
    • Nu e sechestrare de bunuri?

      00
    • @1qlee daca tot o dam in absurd nu cred ca te opreste nimeni sa iti iei masina de acolo cu platforma. Regulamentul in parcarile private e simplu, daca nu respecti regulile iti blocheaza roata apoi te taxeaza pentru „deranjul” de a-ti debloca roata. Poti sa contesti daca parcarea nu este delimitata sau daca regulamentul nu e afisat la vedere.

      00
    • Acusi vine Cuculea sau Zamfir si da in judecata Lidl si se duce pulii de suflet tot efortul

      00
    • @1qlee: ba da! Și am impresia ca caracatița nu este omologata și nici verificare metrologica nu are.

      00
    • Jigniri, pentru că argumente nu prea sunt. E ok, de mult nu mă mai afectează comentarii anonime, iar voturile negative nici atât.
      Însă vă spun, lucru întărit și de poliție rutieră și de avocat, că simpla afișare a unui regulament undeva pe un stâlp nu înseamnă că Iulius Mall are dreptul să blocheze mașini, fie ele și parcate neregulamentar. Ia gândiți un pic, dacă pune Iulius Mall pe tabla aia, agățat de un stâlp, regulament că trebuie să plătiți 500 de lei dacă nu cumpărați nimic, ce faceți? Plătiți, că așa scrie pe tablă, nu?
      Unii dintre voi vorbesc din amintiri, sau din ce și-ar dori ei să se întâmple. Câteodată e mai înțelept să taci și să păstrezi aparențele.

      … Aici în amărâta asta de Suceava, este în lucru un dosar uriaș, cu mai mult de 500 de părți vătămate, fix pe acest subiect, mall care a blocat roți „că așa scrie pe regulament”. Și acum sunt cercetați și mallul, și șeful pazei, și agenții de pază.

      Din partea mea să blocheze, și să usture când plătești deblocarea, că poate ne învățăm minte.

      00
    • https://m.monitorulsv.ro/Local/2016-07-29/Peste-400-de-soferi-posibile-parti-vatamate-in-dosarul-blocarii-rotilor-in-parcarea-de-la-Iulius-Mall

      Acum s-a ajuns la peste 500, și încă mai sunt de audiat. Citiți, că nu doare, să vedeți ce spune poliția.

      00
    • @1qlee, mario – voi de povestea cu accidentul in care unul a intrat cu masina in curtea altuia, si i-a stricat gardul, iar proprietarul curtii nu i-a dat voie soferului sa se apropie de masina pana nu ii plateste gardul nu ati auzit? Si politia nu l-a putut ajuta cu nimic? Apropo de sechestrare de bunuri pe proprietatea altuia..

      00
    • @mario – scuze, am ratat ironia in prima faza! My bad!

      00
    • @gc Parcare delimitată ce înseamnă? De exemplu majoritatea celor de la Lidl, unde intri când vrei, fără a fi nevoie să se ridice o barieră, s-ar încadra la parcări delimitate?

      00
    • @Eugen, e adevărat că parcările Lidl nu au o barieră de acces, poartă fizică, etc, dar sunt îngrădite (cu gard viu, gard metalic, borduri extrem de înalte, cumva ceva) și există zone prin care se poate intra-ieși în/din această îngrădire.
      Nu știu cum funcționează mintea ta sau a altora, dar eu când văd o îngrădire de orice fel atunci presupun că spațiul îngrădit (orice formă de îngrădire) aparține cuiva și nu mie.

      00
    • Pentru că despre asta e vorba aici, cum și dacă funcționează mintea.
      Ai citit ce spun oamenii ăia care stau doar cu legea în față? Sau a fost mai important să îți semnalizezi părerea?

      00
  5. 1qlee – Dai cu dex-ul… ca legea o stim de la radio si televizor!

    SECHÉSTRU, sechestre, s. n. Măsură de asigurare ordonată de justiție sau de fisc în cazul de neplată a unei datorii, constând în sigilarea bunurilor debitorului sau în darea lor în păstrare unei a treia persoane (până la vânzarea lor silită). ♦ (Jur.) Procedură care constă în încredințarea în mâinile unei terțe persoane, a unui bun asupra căruia există un litigiu, până la soluționarea litigiului. [Var.: (înv.) secvéstru s. n.] – Din fr. séquestre, lat. sequester, -tris.

    00
  6. Nu mai aberați cu abuz și ilegal pt blocarea mașinii. E de bun simț să respecți regulile din parcarea respectivă, chiar dacă ar fi cu plată.

    Și nu, Lidl nu are nevoie de banii din taxa de deblocare, plătesc o firmă care, pe lângă alte servicii, blochează mașini parcate prost. Adică Lidl are un cost pentru a civiliza români.

    00
  7. Stai linistit ca se practica si la scara industriala mizeria asta cu costurile

    Nu mai tin minte in ce carte am citit, asa ca o sa dau niste cifre aproximative. La o uzina auto se constata ca o masina are un defect de fabricatie. Ca sa remedieze defectul , uzina trebuie sa cheme 50.000 de masini inapoi, cu cost de 1000 dolari, adica 50000000
    Nu le cheama si face calcule si probabilitati . La 50000 or sa aiba accidente 5000 soldate cu morti din cauza defectului de fabricatie 200. Din astia or sa dea in judecata 50, or sa castige 20 in medie 1milion de dolari, adica 20 milioane nu 50 cat ar costa remedierea. Deci facem economie asa ca nu mai chemam pe nimeni inapoi
    Si n-au mai chemat pe nimeni

    00
  8. 10:00 dimineata, parcarea lidl goala, vine un taica pe la 60 de ani si parcheaza fix in usa. Ii fac semn cu mana nu-nu, aici nu e loc de parcare si ma ignora.

    Ii fac semn sa coboare geamul si ii atrag atentia ca e parcarea goala si nu trebuie sa blocheze accesul la care el isi cere scuze si se muta.

    Glumesc, nu face asta. Devine agresiv, ma injura si el si nevasta-sa din dreapta si isi ia avant sa se dea jos din masina.

    I-am zis ca a imbatranit degeaba si sa nu iasa din masina pana nu ma indepartez daca nu vrea sa-si mute somnul de dupamasa cu cateva ore mai devreme.

    Mi s-a cam luat cu spiritul civic asta, ca nu e prima oara cand patesc asta si in final nu rezolv decat sa imi stric ziua.

    00
    • Unul singur a reacționat normal când i-am atras atenția că a parcat pe loc pentru cei cu dizabilități; unul, că de asta țin minte. Relativ normal, că „el n-a văzut, dar dacă mută mașina și are el dreptate?”. A mutat mașina, a văzut marcajul, a găsit alt loc liber LA MAXIM 15 metri mai încolo și a trecut pe lângă mine fără să mai spună ceva.
      Restul, cărora le-am bătut obrazul că au parcat ca vacile, pe trecere sau lăsând mașina unde li se scula? Oho, au sărit și la bătaie, „că doar nu ești tu poliția să îmi spui mie ce am voie” sau „cu ce te afectează pe tine”, „cinci minute stau” etc. Și e atât de simplu, te uiți în pula mea unde ești, cauți un loc unde să fii mai puțin bou și muți mașina acolo, că nu-ți cad coarnele dacă mergi un minut pe jos.

      00
    • Pacat! Daca erati mai multi ii puteati lua masina pe sus si s-o parcati undeva unde ar fi putut lua amenda. Oricum, continua cu spiritul civic, se dezvolta imunitatea in cele din urma. Doar sa ai grija la luptele pe care vrei sa le duci.

      00
    • @Eugen, asta e boala romanilor. Sa nu cumva sa le spui tu lor sa faca ceva. Nu conteaza ce, si daca ii spui „ba, daca parchezi acolo moare mata ca nu mai are pe unde sa treaca salvarea” tot asa sare de cur in sus. Eu unu am renuntat sa le mai spun ceva, tac si imi vad de drum si sper ca intr-o zi cineva sa trezeasca autoritatile la realitate.

      00
  9. @eugen – vad ca esti bine intentionat dar insisti sa fii incapatanat in treaba asta cu lidl si parcare publica sau cum ii zici.
    Sa stii ca tot spatiul ala e proprietate privata, nu doar suprafata delimitata de magazin si peretii lui. Asta include si parcarea si depozitul si ce mai are ala pe acolo.

    Vrei ca toate centrele comerciale sa arate ca niste puscarii cu garduri de 2m ce inconjoara tot terenul lor, ca sa stii ca ala e domeniu privat? Eventual cu acces cu bariere si control? A mai zis un coleg, spatiule clar delimitat, de elemente de decor urban: zona iarba, gard viu, borduri, samd.

    Lidl ca e prietenos te lasa sa intri cu masina acolo, ca sa nu fie haos, se aplica regulile de circulatie in curs. Cum ar fi sa faca reguli propii? Auchan, trafic pe stanga, Lidl trafic pe dreapta, la cora mergi cu spatele…

    Poate din istorie ni se trage sa ne delimitam propietatile cu garduri cat mai mari, frica de invadatori, animale sau hoti dar putem depasi etapa asta, acolo unde se poate.

    00
    • Se poate și cu discuție normală deci. Mulțumesc.
      Nu sunt încăpățânat, unii nu vor să înțeleagă că între ce li se pare lor normal și ce zice legea există diferențe. Că nu e corect, sunt de acord. Însă nu e normal nici ca moș Costache angajat al unei firme de pază să ia aplicarea legii în propriile-i mâini. Ar trebui ca ăia de au comentat mai sus să se gândească dacă în cazul vreunui furt din magazin (care e proprietate privată) cei care aplică legea sunt paznicii SAU e chemată poliția pentru percheziție, reținerea hoțului etc.
      Eu sunt de acord cu afirmațiile legate de proprietate privată, dar nici un regulament din lumea asta nu poate fi mai presus de lege. Care lege dă doar reprezentanților ei dreptul de a aplica sancțiuni la legea circulației.
      Iar ca să fie complet privată (și să aibă poate angajații dreptul de a bloca roți) ar trebui ca regulamentul ăla să fie în dreptul unui buton pe care îl apeși ca să ridici bariera de acces. Să fie scris acolo că prin apăsarea butonului ești de acord cu respectivul regulament. Trebuie să existe consimțământ, simpla afișare nu ajunge.
      Da, ar fi mult mai simplu să respectăm toți reguli de bun simț, dar hai să vedem și cine are dreptul de a verifica și constata abateri. Am mai spus, se afișează regulament la intrarea în magazin că plătești 500 de lei taxă dacă ieși fără să cumperi ceva. Ce faci, plătești, că ai fost „de acord” atunci când ai intrat pe proprietatea privată? La fel și cu amenzile disimulate în taxă de deblocare roți.

      00
    • Si cand te duci in alta tara te astepti sa ti se puna legile in fata iar tu sa semnezi ca le accepti? Tu te duci pe propietatea altcuiva, tu trebuie sa te interesezi ce reguli trebuie sa respecti, daca nu vrei atunci nu parchezi in curtea magazinului. Pentru oamenii ca tine s-au pus stalpi pe trotuare, nu e suficienta o bordura de 15 cm care sa iti dea de inteles ca acolo nu e parcare.

      00
  10. Ăștia cu abuz și ilegal mi-aș dori sa aibe niște rromi care sa își parcheze calul la ei în sufragerie. Atunci sa vezi cum s-ar trezi cu „sa se facă, sa se dreagă”

    00
  11. Eugen
    11 Iulie 2019 la ora 10:46 am
    Să fie scris acolo că prin apăsarea butonului ești de acord cu respectivul regulament. Trebuie să existe consimțământ, simpla afișare nu ajunge.

    Dar daca mentioneaza ei ca simpla intrare in parcarerea lor implica faptul ca esti de acord cu conditiile lor ? Ca la Vodafone: „Continuarea discutiei implica faptul ca sunteti de acord sa fiti inregistrati…”

    Plus ca ei nu te amendeaza, iti ia o taxa pentru deblocarea rotilor. Platesti un serviciu si nu o amenda.

    00
    • Atunci iei o platforma si duci masina de acolo, apoi iti faci treaba cu un flex. Si le zici sa iti plateasca daca vor caracatita aia inapoi.

      Nu inteleg de ce nu stau politistii locali prin parcarile astea. La cat e amenda pentru parcarea pe locurile speciale, ar iesi mai bine decat sa se plimbe aiurea prin oras. La fel adormitii aia care parcheaza pe locurile alea mai late pentru parinti cu copii, fiind singuri in masina.

      00
  12. Apropo de amenzi ca si cost al doing business: in oras se plateste parcarea, dar politia locala nu se deranjeaza sa dea amenzi.

    Am avut vreo cativa ani abonament, si daca cumva nu ajung inainte de 8 sau ies la amiaza, nu mai gasesc loc pe raza de 500m, fiind plin de masini lasate aiurea, ca na, nu iau amenda. Am platit si lunar abonament, ca sa am privilegiul sa caut loc de parcare 20 de minute ca locurile sunt ocupate de cei care nu platesc nimic.

    Nu mai platesc nimic, o data la doua luni iau amenda (de fapt nota de constatare), platesc atunci o zi intreaga de parcare – 9.5 lei si gata. Daca oricum nu sunt locuri libere, nu vad de ce as plati. Daca s-ar da amenzi zilnice si cei care parcheaza intr-adevar platesc, as plati si eu.

    00
  13. Altii, in tari mai civilizate, au rezolvat altfel. Te arde la asigurarea RCA. Daca ai gresit si ai puncte de penalizare, acestea nu se sterg mai devreme de 4-5 ani, timp in care, datorita acestor puncte, platesti RCA mult mai mult. Drept urmare, e suficient sa gresesti odata, greseala te urmareste, vei plati mii de euro mai mult daca nu respecti regulile.

    00
    • NOU
      #44

      Da, te arde la RCA numai in cazul in care ESTI TU cauza unui accident .
      Si da , pentru 5 ani apar toate evenimentele in atestatul de risc , un accident din culpa te coboara cu 2 clase de merit si creste sensibil premiul anului succesiv.

      00
  14. Cum magazinele Lidl seamana intre ele, am o poza fix ca asta de aici, cu doi corporatisti, el si ea, care parcheaza fix ca Golful ala prafuit, fix langa intrarea in Lidl. Au parcat odata cu mine, am intrat in magazin, am iesit in acelasi timp dupa maxim 20 minute. Masina lor avea caracatita, parcarea era cam 2/3 ocupata, locuri libere cat cuprinde, doar ca nu langa usa magazinului. In timp ce puneam produsele in portbagaj auzeam lamentarile: hai domne ca nu am blocat nimic, ca asta e loc public, ca numai politia poate da amenda, ca cine sunt ei paznicii astia care SECHESTREAZA UN AUTOMOBIL, ca sa vada regulamentul afisat vizibil, ca efectiv ei au dreptate si masina trebuie eliberata imediat, ca ei platesc taxe mari. Mai aveau nitel si incepeau cu „stii tu cine sunt eu si ce unchi am?”. Paznicii aia erau calmi, caaalmi, caaaaaaaaalmi. Nici macar nu-i bagau in seama, el incerca sa vorbeasca cu unul, ea cu altul, dar astia doi paznici aveau scoala facuta, mergeau in directii diferite. Cand am terminat de pus cumparaturile in portbagaj a aparut si seful de magazin si am auzit doar: „ati parcat pe o banda de acces cu semnul oprirea interzisa, taxa de deblocare e 100 lei, daca chem politia luati si puncte de amenda”.
    Ma gandeam ca practic dublasera costul cumparaturilor, ca nu aveau mai mult de 100-120 lei cumparaturi.

    00
  15. NOU
    #46

    Cum e asta : intra hotul peste tine in casa , il musca cainele si ii mai arzi si tu de o coasta rupta .
    Si un judecator te condamna la plata unor daune , pentru ca te-a chemat in judecata pentru vatamare corporala .

    00
  16. La un Lidl pe Prelungirea Ghencea apare mereu cate o masina de bombardier, un X5, X6, A6, Q7, care sta blocata cate o luna. Samsarul din zona (cred ca e unul cu un mic centrul comercial, GEO are numerele la masini, niste mertzane puse pe trotuar) parcheaza masina la Lidl ca sa nu riste vandalizarea in parcarea de langa bloc. Oricum amenda se aplica o singura data, indiferent cate zile sta masina blocata. 150 lei pentru parcare o luna fara risc de zgariere sau vandalizare merita. M-a si amuzat odata modul cum angajatii Lidl au folosit un carton cu care au acoperit janta masinii, sa nu o zgarie cu mecanismul ala. Frumos, elegant, cat de cat.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.