Frânarea bruscă sau progresivă?

În față, la o distanță medie sau mare, s-a întâmplat ceva pe banda voastră de mers: a apărut un câine, a schimbat cineva banda, a dat cineva semnal că face stânga. Cum frânați?

Întreb pentru că am mers cu Mariciu 300km și mi-a mutat ficatul de la câte frâne bruște a pus. A schimbat cineva banda la 500m în față? ZBANG, frână de la 150 la 90! A văzut el ceva la 3 zile distanță?! FRÂNĂ!!!! Și nu e singurul care face așa.

Nu știu de ce, dar eu nu fac așa. Eu apăs frâna progresiv până ajung la o viteză care îmi permite ca, dacă pericolul mai există, să frânez brusc. Și șocul frânei de la 90 la 50 sau de la 50 la 0 e mai mic decât de la 90 la 0.

Nu, nu vorbim aici de obstacole nasoale, unde trebuie să te înfigi în frână cu toată forța ca să nu faci accident.

 

film-transporter-1

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

105 comentarii

  1. progresiv. mai sunt si genul care chiar daca vad ca in fata se fute treaba, ei baga acceleratie blana si apoi se infig in frana…chiar daca asta inseamna 20-50-100 m mai in fata

    00
  2. Dacă vrei să nu ai creierii pe parbriz sau ficatul dislocat, logic ar fi să frânezi progresiv.

    00
  3. progresiv, tin la confortul meu si al pasagerilor.
    la fel si cu acceleratia sau schimbatul treptelor de viteza (am manuala ca sa „simt” masina).

    nu ii inteleg pe aia care accelereaza/franeaza ca sa vezi ca poate masina, nu suntem la raliu…

    01
    • Si eu simt disconfort fizic daca simt ce se intampla in jurul meu ca pasager. Un sofer bun anticipieaza ce se intampla in fata . Trebuie sa te uiti mai departe de masina din fata ta. Cine conduce cu ochii pe ala din fata si atat,nu e cu nimic diferit de un bou care sta in turma cu ochii in curul boului din fata (si chiar ma refer la animal)

      00
  4. Si nu a intrat nimeni in voi inca? Ca franatul asta brusc fara motiv cam duce si la chestii din astea ( in afara de dizlocari de organe :) )

    00
  5. progresiv, cu frana de motor pt a putea relua accelerarea rapid cand trece pericolul

    00
  6. Si eu tot progresiv, nu ca Mariciu

    00
  7. Cred că întrebarea e prost pusă, depinde dacă păstrezi distanța față de mașina din față în raport cu viteza.
    Bate la școala de șoferi în DE au tot felul de formule simple pentru a calcule anumiți parametri, mi-a spus soția care a făcut școala aici, nu mai știu exact dar la distanță era o formulă bazata pe viteză în km care să-ti de-a distanța în metri față de mașina din față. Cred că viteza/2 dar trebuie să verific.
    Există o singură situație când ar trebui să frânezi brusc și este o situație de urgență în care trebuie să oprești în cel mai scurt timp.
    Altfel ar trebui să frânezi încât să ajungi la distanța minimă față de cel din față.

    00
    • Viteza/2. Exemplu la 100 km/h:
      100 km/h=27,7 m/s
      Timp de reacție al unui șofer concentrat: 0,6-0,7 s=19,5 metri parcurși pînă la apăsarea frînei.
      Deci V/2@100 km/h… 14 metri distanță?

      00
    • Viteza:2. Exemplu la 100 km/h:2=50m
      Distanta recomandata fata de cel din fata este 50 m la 100km/h.

      00
    • Merci, @sloimii

      00
    • Eu stiu de regula celor 2 sec: iti iei un reper fix pe marginea drumului si ar trebui sa ai cam 2 sec cand treci prin dreptul lui fata de cand a trecut masina din fata. In felul asta distanta fata de masina din fata depinde de integrala vitezei. Iar cele 2 secunde sunt cam minimul, tinand cont ca viteza de reactie (din moementul in care evenimentul se intampla pana la actiunea efectiva a soferului) e undeva la 0.2-0.4s.

      00
    • Stiu si eu de viteza/2, problema e ca in RO daca faci asta, o sa incetinesti tot mai mult, in 50m e loc destul pentru 3-4 masini cu grabiti :(

      00
  8. Intai cu spatele.

    00
  9. sunt ca un mecanic de locomotiva, franez doar la destinatie.

    00
  10. Poti sa recunosti un sofer prost dupa cat de repede toceste placutele de frana.

    00
  11. Urata natie de soferi, astia cu frana blana, la fel si cei care in curba batzaie de volan de zici ca au parkinson.

    00
    • De mana cu cei care au proiectat curbe ale caror raza este variabila de-a lungul curbei.

      00
    • Si aia care i-au curbele in linie dreapta. Eram paralel cu un taximetrist, un pic de viteza, cand am vazut curba, m-am lasat mai in spate. Normal ca ala a taiat toate benzile.

      00
    • Curbe proaste le numesc eu pe astea cu raza variabila!

      00
    • @Baliverne, curbele ”se inchid” sau ”se deschid”, asta nu e o scuza sa faci cu volanul precum osciloscopul. Ca si in cazul franatului brusc, mereu m am intrebat cum de nu derapeaza iarna cei care dau atata din volan in curbe.

      00
    • Iarna nu ii prea vezi in trafic din urmatoarele motive:
      1. fie se morcovesc si merg cu 10-15 km/h
      2. fie au masina in service
      3. fie mor in prima curba

      00
  12. Inițial frână de motor apoi dacă situația o cere, frână normală. Dar asta presupune să lași o distanță cât de cât acceptabilă între tine și cel din față. Asta până când vine unul din spate și te depășește pentru că e spațiu „irosit” acolo.

    00
    • Cate injuraturi am bagat pe tema asta … Ala e spatiul meu personal. Greu de inteles, tre sa mearga la aspiratie … daca poate si agatat de bara tirului din fata ca de vazut oricum nu vede nimic.

      00
  13. Iti spune un pilot amator, frânarea generală progresivă (preventivă / de circuit) iar cea defensivă de cele mai multe ori bruscă. NU contează confortul pasagerilor in cazul celei defensive ci SIGURANȚA !

    00
  14. Dar de luat doar piciorul de pe frana in prima etapa, n-ar fi mai bine. De multe ori frana de motor e suficienta. Da stiu, 90% au automata in Romania, eu ma adresez celorlalti 10%.
    Cine trece des pe valea oltului de ex va observa cum fiecare frana calcata se propaga in coloana. De cele mai multe ori un bou atinge frana, asa de control ca nu cumva sa-si fi pierdut pedala la benzinarie, urmatorul pune si el frana usor ca poate a vazut “ ceva” cel din fata si uite asa pina la ala cu “ buceaga” care incheie coloana.

    00
    • Am automata si totusi folosesc frana de motor mai eficient decat toti cei carora te adresezi tu.

      00
    • Ce povestesti tu acolo se intampla si din cauza ca nu se tine distanta fata de cel din fata. Daca eu merg in curul tau si tu atingi frana, normal ca eu o sa apas mai tare, ala din curul meu si mai tare, pana cand unul se opreste. Si dupa 2 ore de mers in coloana pe valea oltului, treci de un punct de unde nu mai e nimeni in fata, si nici un blocaj, si te intrebi ca boul ce s-a intamplat. Combinatia suprema e distanta fata de cel din fata si franatul/ne-acceleratul progresiv.

      00
    • @dragos
      Ai dorit sa te lauzi ca ai padele pe volan si nu stiai cum s-o spui? Relaxeaza-te sunt mult mai multi care au dar o tin pt ei.

      00
  15. Greu cand inveti sa conduci pe calculator la nfs

    00
  16. Franare progresiva in general. Cu toate acestea am vazut din ce in ce mai multi oameni, care au obiceiul asta de franat brusc, dar mai ales imi plac la nebunie oamenii care dau semnal sa intre pe o strada laturalnica merg normal si pun o frana brusca inainte sa faca virajul(vazut foarte des in Polonia prin orase si prin orase mici la noi).

    00
    • daca dau semnal, inca e bine…
      mai sunt si care intai franeaza si apoi semnalizeaza (sau nu mai semnalizeaza deloc), eventual au si telefonul la ureche si nu-s in stare sa ia curba de 90 de grade cu o singura mana

      00
  17. Daca am chef de volan, cum se merge aici, o tin din acceleratie iar la 6 benzi pe sens, ai unde sa te duci…
    In oras cand sunt ghertoi (stau pe tel) si nu’s atent dau in frane de imi sare centura sa ma sugrume.
    Altfel frana lina nene ca am un kkt de option pe masina, cand dau tare in frane fac si stopurile si avariile ca stroboscopu’ odata un spaniolez s’a speriat a tras de volan si’a urcat pe trotuar…
    + lin ca daca dau tare ala din spate mi’o pune la cur, asa din inertie, daca’l vad ca’i ghertoi, iau picioru din frana si mai castig cativa feeti cat sa se dezghete fraeru’ ca’i stop.

    00
    • Sunt curios, astia de m’ati umplut de like-uri (nu ca m’ar interesa prea tare parererea voastra) aveti permis de Arges? Sau v’a deranjat ca nu scriu precum Liiceanu?
      Btw, va doresc multe frane bruste in perioada noiembrie decembrie ianuarie, daca se poate la temperaturi negative.
      Soferii lu’ peste 😁

      00
  18. Man, poate el ARE frane :)

    00
  19. Nici macar nu apas frana, doar iau piciorul de pe acceleratie.

    00
  20. Progresiv, logic. Astia care franeaza brusc sunt ce numesc eu „soferi de vara”. N-au patit niciodata sa le fuga masina la o frana brusca sa se invete minte. Eu am facut scoala iarna, si asa am fost invatat din prima. Nevasta-mea in schimb … well, ce mai conteaza.

    00
  21. Sunt multi franaci care, pur si simplu, tin piciorul pe frana.
    Eu de multe ori nici nu apas frana, doar iau piciorul de pe acceleratie si, la nevoie, apas frana pana ajung la viteza dorita, apoi schimb viteza ca sa am frana de motor in continuare.
    Nu stiu daca fac bine si nu se uzeaza mai tare ambreiajul, e de vazut.

    00
    • Si mai este o chestie: fiecare om are un spatiu (o raza) de siguranta. Daca intra ceva in raza asta, instinctiv, omul incearca sa duca acel ceva in afara razei. Facut comparatie intre mine si fratele meu.

      00
    • Domnu’, puneti copita pe frana macar asa, la misto. Cat sa se aprinda becurile, sa vada cel din spate ca eminenta dvs. reduce viteza (brusc). Poate ii trebe la ceva.

      00
  22. Eu nu franez, las masina sa curga in frana de motor pana se apropie de punctul in cauza, apoi decid daca apas frana sau nu. Daca mai este nevoie..

    Si ii urasc cu pasiune pe cei care franeaza in curbe usoare, doar pentru ca asa au invatat cu un instructor pensionar la scoala de soferi.

    00
  23. +Claudiu
    Celui cu frânele bruște… să nu șofeze iarna.

    00
  24. 1. E o vorba din batrani (bine, batrani americani), care zice: don’t ride the brakes.
    2. Mariciu locuieste in Bucuresti, si frecventeaza zona centrala, unde lucrurile se misca altfel decat in Brasov. Daca stai cu piciorul pe frana, se baga juma’ de oras in fata ta.

    00
    • vorbim de mersul la drum lung, colegu, nu de 150km/h prin oraș.

    • Obiceiurile dispar greu. Multi bucuresteni conduc la fel oriunde s-ar duce.

      00
    • Asa este, in Bucuresti nu se lasa spatiu intre tine si cel din fata, chiar daca ai vrea nu ai cum, nu este loc la ce trafic este, iar daca chiar vrei sa lasi inseamna ca esti in cautarea unui loc de parcare, deci lumea te depaseste.

      00
    • 1. Daca imi permiti sa te corectez, „Don’t ride the brakes” se refera la obiceiul unor soferi de a sta cu talpa pe pedala de frana la drum intins, sa isi odihneasca piciorul, dar fara sa franeze. In timp apare o uzura prematura la placute/instalatia de franare.

      00
  25. Eu sunt d-ala superior, cu hibrida. Te cam invata sa franezi intotdeauna progresiv si din timp, sa recuperezi cat mai multa energie. Frana brusca = energie irosita incalzind discurile.

    00
    • Am condus odata un bmw seria 1 cu efficient dynamics, iar la fiecare frana (si mers in frana de motor), acul indicatorului de recuperare a energiei sarea in sus. Cica recupera energie de franare si o transforma in electricitate. Cred ca asa ceva te incurajeaza mai degraba sa franezi.

      00
    • Am văzut unul care a reușit să pună șampania înapoi în sticlă .

      00
    • am dat cafeaua pe tastatură. ai de pula mea cum a fost asta…

  26. Cred ca este si o problema de perceptie/frica/sange rece. Multe persoane nu apreciaza bine distanta.
    Omul respectiv a avut vre-un accident?
    Franarea progresiva e cea mai ok, preferabil frana de motor dar cu simt ca sa nu strici ambreiaju.
    Exista o carte scrisa de un fost pilot de curse:
    https://www.scribd.com/document/336790765/Arta-de-a-conduce-automobilul-de-Petre-Cristea-pdf
    Recomand, desi e scrisa mai demult.

    00
  27. Tragi frana de mana si iei maxim de volan !!!!1111

    00
  28. Progresiv, in felul asta te protejezi si de cel din spate. Are mai mult timp de reactionare.

    00
  29. Cei cu frana brusca fie nu cunosc masina fie n-au incredere in franele ei.

    00
  30. cati progresisti pe aici, eu nu franez niciodata progresiv pentru ca respect valorile traditionale ale poporului roman si casatoria dintre un barbat si femeie, nu ca toti sexo-marxistii care au comentat inaintea mea

    00
  31. Progresiva. Am avut doar cateva situatii in ultimii 10 ani in care a trebuit sa ma infig in frana puternic.

    00
  32. Of , doamne, of, mare cumpana cu frana asta!
    E nevoie de obligativitatea prin lege a absolvirii unui curs de condus preventiv si inasprirea amenzilor. Bine, se mai poate pune si obligatoriu un sistem DVR de 100 euro pe toate masinile, in oglinda retrovizoare. Sistem standardizat, cu card SD, toate masinile au sistem infotainment ce poate face practic comprimarea mpeg4. Inregistrarile folosite la stabilirea conditiilor si vinovatiilor la accident. Astfel incat lovirea din spate sa nu mai fie vina exclusiva a celui care loveste, daca cel lovit franeaza brusc intentionat. In fine, astea sunt niste vise ce pot deveni realitate la un moment dat.

    Cum ar fi sa poata fi folosite inregistrarile din sistemele dvr la aplicarea unor amenzi idiotilor ce se comporta ca niste babuini in trafic. Asa subit sa primesti amenda pentru depasirea aia pe aleea dintre blocuri, cand puteai sa omori copii pentru ca timpul tau e important, mai important decat al tuturor. Nu exista motiv sa te grabesti dupa o amenda din asta de vreo 6 puncte, pentru ca ai mers cu 50km/h pe aleea dintre blocuri. S-ar mai fluidiza si traficul.

    00
  33. Cea mai sigura metoda de-a te face de-un spalat interior este sa bagi frane bruste. O singura data-n viata am mers cu cineva care conducea asa, dupa cateva minute deschisesem geamul (eram in spate) si stateam cu capu afara, gata sa vars.

    00
  34. Eu am ajuns la concluzia ca unii pur si simplu NU STIU sa franeze altfel.
    Chiar si cand nu reduc viteza prea tare (eg. 110->90), franeaza BRUSC, cat sa-ti mute ficatul din loc. N-are treaba nici cu varsta, nici cu conditia fizica, nici cu creierul sau cu conduita preventiva.
    Pur si simplu unii nu stiu si sunt incapabili sa invete sa franeze altfel.

    00
  35. Am luat câteva ore de condus la școala de șoferi Teo din București (că am făcut o pauză de câțiva ani). Instructorul, conform propriilor afirmații, fost polițist de rutieră, făcea urât dacă făceam frână de motor când voiam să încetinesc, cerându-mi în mod expres să folosesc frâna. I-am explicat că eu am făcut școala și carnetul la Brașov, acolo mai e polei, nu se frânează ca țăranul, n-a înțeles nimic.

    Bine, și mă instructa să intru în intersecție pe roșu, declarând „tu crezi ce spune codul rutier sau ce-ți spun eu?”.

  36. Frana de motor de obicei, incerc sa folosesc frana cat mai putin. Asa am invatat cand am facut scoala de soferi. De asta nu imi plac cutiile de viteze automate!

    00
  37. Primul set de placute l-am schimbat la 74mii, atat de lent franez.

    00
  38. Incerc sa ajung la destinatie fara sa mi se aprinda stopurile. Eu zic ca sunt 2 lucruri care, daca functioneaza des, denota un sofer neinstruit: ABS-ul si stopurile.
    Franarea brusca este in schimb recomandata daca:
    1- masina a stat mult in parcarea aeroportului si vrei sa dai jos stratul de rugina de pe discuri :)).
    2- faci transfer de masa.
    3- copil, elan, caprioara sau alte chestii neprevazute pe sosea.
    4- ai frane noi.

    00
  39. Nu franez! :) Intai iau piciorul de pe acceleratie/pisc frana sa iasa tempomatul, apoi ma uit in oglinzi sa vad daca pot evita ce e in fata si in functie de asta franez sau chiar accelerez. Nu fac asta pentru consum sau confort ci pentru ca mi se pare mai sigur sa asigur un trafic fluid. Si apropo de stirea de ieri cu ala de a provocat carambol cand a pus frana sa evite un caine in coloana fiind … fuck it, ceata sau nu treci peste/prin fara nicio jena daca nu-i vreun saint bernard.

    00
  40. „Mariciu, stâlpul infamiei. Stâlpul infamiei, Mariciu!”

    00
  41. Mariciu cel mai prost sofer se stie, ma si mir cum de i-au dat aia rulota aia pe mana la mocangeala…

    00
  42. „manuala sa simt masina”… 9 din 10 oameni conduc de necesitate, inca n-am cunoscut om care sa aiba permis de cel putin 10 ani si sa zic, ma duc sa dau o tura de 50 de km ca-mi place sa conduc. PS: Stiu, voi sunteti altfel.

    00
  43. 3-5 secunde distanță față de cel din fața, pus avarii cu sute bune de metri în caz de coloană sau că pui tu frana brusca, mers cu simt de răspundere cat mai aproape de axul drumului(aviz amatorilor de DN2) și dacă poți vedea și prin luneta celui din față, deja observi traficul si pietonii cam cu vreo 10 secunde in fața ta. Sa nu ne rezumam doar la stopurile celui din față și n-o să trebuiască să îți rămână piciorul in frana și ăla din spate in curul tau.

    00
  44. franez la recuperarea energiei in baterie, menajez discurile

    00
  45. Eu cand vreau sa franez, imping usor cu varful umbrelei in sofer. Ma mir ca sunt singurul de aici care face asa.

    00
  46. Cred că întrebarea corectă ar trebui să fie: “Voi cum ați frâna dacă l-ați avea pe Zoso cu voi în mașină?”. Sunt convins că răspunsurile din comentarii ar arăta altfel.

    00
  47. Bine, Mariciu ori are ceva sindrom post traumatic ori are un doctor șui care ii prescrie droguri stricate.

    00
  48. Progresiv dar luni ma pot mandri ca am condus aproape 50 de km fara sa calc frana. Trafic redus si se mergea bine 70-80 localitate(depinde cat de drept era drumul) si 90 afara cu distanta corespunzatoare intre masini de la toti participantii. Nu s-au facut depasiri, nu ne-am aglomerat unul pe celalalt… deci se poate, trebuie doar sa astepti pana vine un futaci cu audi si sta la aspiratie sa futa meciul

    00
  49. NOU
    #97

    Cei mai buni soferi din tara se afla aici pe blog.

    00
  50. Am vazut mai sus ca cineva sustine frână de motor. La fel fac si eu, rar sunt curbe unde intru fără frână de motor. Chestia cu franatul progresiv o fac prin oraș /coloană iar franatul brusc aproape deloc. Mi-am învățat lecția dupa ce am reparat fața la o Solenza pe care o conduceam uitându-mă pe pereți. De atunci, eu îs ăla care păstrează distanța.

    00
  51. NOU
    #99

    Dar de aia cărora li se aprind întâi stopurile de frână și abia apoi semnalizarea direcției ce părere aveți?

    00
    • Cred ca nu mi se aproba comentariul daca zic ce simt. Nu stiu de ce mai semnalizeaza cand vad si eu singur ca masina o ia la dreapta sau stanga.

      00
  52. Poate foloseste piciorul stang sa franeze.

    00
  53. Iti acoperi mainile cu ochii si actionezi pedala de acceleratie la maxim.

    00
  54. am comis-o și io, chiar de 2x…
    îmi luasem mașină nouță și, pân’la poarta reprezentanței, m-am dat cu capul de volan… de 2x, că nu-ți încape din prima printre spițele volanului…

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.