Despre lipsa autorizațiilor de securitate la incendii

„Ca în fiecare an, în septembrie, presa reîncălzește subiectul autorizațiilor de securitate la incendii, mai precis lipsa acestora. Sunt trâmbițate cifre si procente copleșitoare, autoritățile sunt blamate, apar communicate seci despre cum se va rezolva, comentariile abundă, dar chestiunea rămâne nerezolvată.

Voi încerca să suprind esențialul, dincolo de cancan și reacții politicianiste.

Ce nu este autorizația de securitate la incendii

Autorizația nu face parte din categoria moaștelor care te feresc de boli si nici nu este o protecție împotriva focului. Acest document este certificarea că respectiva construcție, la momentul verificării, îndeplinește cerințele exprimate de legislație – normative, in sensul securității utilizatorilor și protecția vecinătăților în cazul unui incendiu.

Elementele principale de securitate la incendii

Pentru a fi declarată sigură, o construcție (inclusiv școlile), trebuie să dețină o serie de documente doveditoare și să aibe implementate o serie de măsuri:

  • Construcția să fie una legală (autorizație de construire pentru toate spațiile, anexele, extinderile etc)
  • Scenariu de Securitate la Incendiu – documentul care analizează construcția și stabilește măsurile obligatorii de a fi puse in practică
  • Proiecte (arhitectură + instalații) in conformitate cu situația actuală a construcției (as built)
  • Documente justificative cu referire la lucrările care au devenit ascunse (tipul materialelor utilizate la pereți, planșee, cabluri etc) și calitatea acestora
  • Proiecte pentru instalațiile cu rol in securitatea la incendii (iluminat siguranță, detecție – alarmare, hidranți)
  • Verificarea tuturor documentelor de către un verificator, acesta asumandu-și răspunderea ca documentele întocmite respect cerințele legale.

Inspectorii ISU verifică conformitatea documentelor cu legislația aplicabilă și situația din teren, eliberând autorizația sau stabilind o listă de măsuri.

Unde este problema

Aici este un ambuteiaj de motive și de (i)responsabilități:

Procedurale

  • Au fost făcute modificări față de autorizația de construire, fără a o actualiza / solicita una nouă
  • Nu a fost solicitat Aviz de Securitate la Incendii pentru diferitele lucrări de modernizare, înainte de începera lucrărilor
  • Nu au fost intocmite documente justificative cu referire la lucrările care au devenit ascunse
  • Nu au fost emise-obtinut documente referitoare la calitatea produselor – lucrarilor (Exemplu – certificate de calitate pentru gips cartonul rezistent la foc)
  • Nu a fost respectat proiectul initial (avizat), făcându-se modificări fără a se emite dispoziții de șantier asumat de proiectant-verificator

Organizare –  tehnice

  • Modificări neconforme (Exemple – amenajarea de săli de clasă în zona de mansardă, fără asigurarea unor căi de evacuare conforme; compartimentarea unor săli de clasă, pentru suplimentarea numărului de clase, gabaritului căilor de evacuare devenind neconform; amplasarea incorectă a centralelor termice, fără respectarea normativelor; construirea unor anexe pe căile de evacuare si casele de scări etc)
  • Materiale – produse cu performanțe inferioare cerințelor de Securitate la incendii (gips carton simplu, in locul celui rezistent la foc; cablu electric standard, in locul celui ignifug; spumă poliuretanică simplă, în locul celei rezistente le foc etc)

Cauze

  • Diletantismul aparatului administrativ – tehnic (primării – ele administrează și gestionează construcțiile, Ministerul Educației le exploatează)  implicat în gestionarea construcțiilor și lucrarilor de modernizare – extindere.
  • Lipsa cunoștințelor / nepriceperea în momentul întocmirii caietelor de sarcini si contractelor în cazul lucrărilor de modernizare – extindere, fără stipularea unor responsabilități concrete cu privire la tipul autorizațiilor – documentelor – lucrarilor obligatorii din perspectiva securității la incendii.
  • Lăcomia constructorilor în alegerea materialelor ieftine, aducătoare de profit mare, dublată de neglijența – “non combatul” beneficiarului în momentul recepției.
  • Indolența – a nu  face ce este necesar, lăsat sa treacă timpul, insoțite de lipsa de responsabilitate în întocmirea documentelor și continuarea demersurilor de a obține autorizațiile în termenul legal.
  • Proasta exploatare a spațiilor și neefectuarea lucrărilor de întreținere – verificare pentru instalații și echipamente (utilitare, cu rol in securitatea la incendii).
  • Nerespectarea cerințelor de întocmire, actualizare și păstrare a Cărții Construcției – set de document esențial pentru toate clădirile din România.

Soluție

Soluția este identificarea punctuală a situației din fiecare școală:

§ Legalitatea construcțiilor – obținerea autorizațiilor de construire

§ Exista documentelor enumerate mai sus și conformitatea lor cu situația reală

§ Verificarea conformității spațiilor (nu există documente pentru lucrările care au devenit ascunse, se vor efectua expertize tehnice)

§ Stabilirea listei cu documentele necesare a fi elaborate si lucrărilor de executat

§ Elaborarea si actualizarea planurilor

§ Aplicarea pentru autorizatie

Cine – cum:

Primaria, prin serviciul investiții sau urbanism (unde are personal calificat), analizează construcția și stabilește ce este de făcut. Contractează o echipă specializată (arhitect, inginer instalații, verificator de proiect, expert și diriginte de șantier) care va actualiza documentațiile, stabili măsurile necesare și urmări lucrările. Se solicită eliberarea Avizului de Securitate la Incendiu de către ISU, pentru confirmarea măsurilor stabilite prin scenariul de Securitate la incendiu. După obținerea avizului, lucrarile sunt licitate, cu un caiet de sarcini / contracte acoperitoare,  urmând să fie puse în opera toate măsurile, cu verificare permanentă din partea dirigintelui de șantier și a proiectantului. La finalizarea lor, cu toate documentele necesare – calitate/conformitate, se aplică pentru autorizație.

Drumul este lung, cerând seriozitate și professionalism, dar nu imposibil.

Se comentează în necunoștință de cauză, că legislația / normativele / ISU impun soluții exagerate. Acestea nu sunt exgerate, sunt soluții care urmăresc siguranța și șansa de a scăpa cu viață în cazul unui incendiu.

Rabatul de la aceste cerințe se decontează colectiv, într-o  notă tragică. Putem renunța la ele, dar cine își asumă resonsabilitatea?”

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

25 comentarii

  1. Accept bitcoin

    00
  2. La oras s-ar putea face dar primaria nu vrea sa toace bani cu asa ceva… ce ne facem la sate unde bugetul de multe ori nu ajunge nici pentru asfalt? tu iti dai seama ce ar insemna ca la o scoala sa schimbi kilometri intregi de fire ignifuge + vopsire+manopera apoi detectoare de fum, alarma de incendiu, bancile nu le mai poti face din pal usile nu le poti face din plastic (temopan), niciodata nu vei vedea asa ceva ca asta ar necesita aproape reconstruirea scolii iar la 5 clase cat are o scoala de comuna niciodata nu se investi atat de mult

    00
    • dap, mai bine crestem salariile …

      00
    • Oricum salariile se intorc in mare masura inapoi la buget sub o forma sau alta… cablu ignifug 400 de lei 100 de metri, din start poti socoti 8000 de lei doar in cablu+manopera pe masura ca ai de renovat sute de metri patrati… ia vezi, ai de unde sa scoti atatia bani de la o primarie ce nu are nici bani de asfalt pentru 2-3 km de strada…

      00
    • Pai ori e școala de țară de 5 camere, ori are kilometri de cablu de schimbat. Mai taie din ele, da-le dreq, că am mai văzut și noi case de 4-5 camere și nu au intrat kilometri de fire in ele decât dacă au fost construite de PSD.

      00
    • Socoteste o scoala de comuna de gr1 cu depopularizare… din 10-12 sali cat avea in anii 80 s-au redus la 3-4 sali dar pentru autorizatie isu toata scoala terbuie pregatita nu doar camerele functionale…

      00
  3. I see „guest author” i don’t read…

    00
  4. Aproape intotdeauna autorizatiile si certificatele astea inseamna doar taxe pentru smekerii din guvern, hirtii semnate si stampilate direct din birou ca nu bate nimeni terenul sa verifice.

    00
  5. Am asistat indirect la construcția a două clădiri destul de mari de birouri (Bucuresti si Tg.Mures). In ambele situatii supervizarea proiectarii si a executiei din partea beneficiarului a fost facuta de o arhitecta de 60-65 de ani, românca, plecata demult in Germania. Tanti asta a băgat o militarie in proiectanți, executanti, project manageri etc. asa cum rar am vazut, mai ales pe parte de safety si calitate. Sunt convinsă că aproape orice dezvoltator poate avea un astfel de om si poate construi o clădire ok dpdv safety daca isi doreste. Daca nu…

    00
  6. Practica ne omoara.
    Stiti povestea aia cu emiterea unui certificat de urbanism sau autorizatie de constructie in 30 de zile de la depunerea documentatiei? LOOOOOL LOOOOOL

    4 luni asteptat dupa doua pagini de CU si 12 luni dupa autorizatie de constructie.
    Si nu era bloc, ci casa personala in Voluntari!

    La noi planurile de renovare incep odata cu vacanta de vara (2.5 luni).
    Hartiile ar dura (de le-ar face cineva) inca un an, pentru ca apoi planurile sa se schimbe si sa nu se mai pupe cu autorizarea ISU!

    Da, intr-o lume reala suna bine, dar in practica e aberant, iar realitatea ne arata ca aceste norme sunt nerespectabile atata ca spatiu, cat si dpdv al costurilor.

    In plus, spatiile vechi adesea fie nu pot fi aduse la standarde actuale, fie costa prea mult, fie nu sunt bani.

    Daca te uiti pe normative, zici ca arde cate o casa/zi, dar realitatea ne arata ca nu se intampla asta, desi casele in Romania au destul de mult lemn si instalatii electrice de la electrificarea glorioasa din anii ’60.

    Ai facut vreodata o receptie la casa?
    Ai un dosarel ce incape intr-o roaba, plin de acte trase la xerox intr-un mod ilizibil, cu semnaturi ilizibile.

    Desigur, totul e certificat, facut in Turcia si China, cu clase de ignifugare SF, usi anti-foc ce se rup in 3 ani, termopane super-izonate, care fac burta, fier beton cat sa nu pice cativa ani si ciment de preferinta cat sa nu se sfarame.

    Si uite asa, sfarsesti prin a avea totusi o hartie de autorizare ISU, intr-o cladire noua, cu pret de vanzare 1200 EUR/mp, pret de productie 350 EUR/mp, care la primul cutremur se duce draci, si care arde precum o torta, focul fiind intretinut de izolatia de polistiren.

    Are autorizare ISU?
    Are, dar uite ce frumos arde!

    00
    • NOU
      #16

      Polistirenul expandat ignifugat este un material sigur, deoarece nu arde cu flacără, ci se topește, iar fumul nu este toxic . Mai mult, prin încadrarea sa într-un sistem de izolație termică, adeziv, masă de șpaclu, tencuială decorativă, rezistența la foc a polistirenului crește, spun cei de la ROMEPS.

      00
  7. Are dreptate autorul acestui articol: Autorizația nu face parte din categoria moaștelor care te feresc de boli si nici nu este o protecție împotriva focului.

    Cu sigurante multe scoli si institutii nu pot prezenta toate actele necesar sau nu pot indeplini conditiile necesare avizarii insa asta nu inseamna ca nu pot ridica gradul de siguranta pentru prevenirea si combaterea incendiilor: dotarea cu stingatoare, instruirea profesorilor, efectuarea de exercitii de alarmare/evacuare.

    00
  8. Îmi vine greu să cred că există în România o clădire care să respecte tot ce scrie mai sus.

    00
  9. Cauza as defini-o altfel: nu exista niciun fel de preocupare reala din partea statului pentru a obtine conformitatea la normele de mai sus. Ai vazut pe undeva un guideline, pas cu pas, pentru a obtine aceasta conformitatea, elaborat de minister, ISC, ISU, Primaria sau vreo autoritate competenta? Nu ar fi de bun simt ca atunci cand imi eliberezi Autorizatia de Construire sa imi dai si un checklist de urmat pentru a nu avea probleme ulterior? Dar are cineva interes ca eu, contribuabilul sa fiu in regula cu tot? Sau e mai atractiva o mica spaga sau o amenda? Optica aici e ca tu esti in slujba statului, nu statul in slujba ta…

    00
  10. Bai esti nebun? Nici primariile nu au autorizatie la incendiu.

    00
    • Du-te prin judet si ai sa vezi primarii in cladire veche de 100 de ani, ce norme de incendiu poate avea o astfel de cladire? Un extinctor in fiecare camera daca au norocul… am fost la o primarie acum 2 ani si nici macar nu avea apa sau toaleta… te pisai in boschetii din spatele cladirii

      00
  11. Asta cu „lăcomia constructorilor” e un pic discutabilă când este vorba de lucrări pentru stat. Criteriul de câștigare este „prețul cel mai mic”. De aceea ajung să câștige lucrări firme necunoscute, fără angajați. Cele cât de cât serioase nu se bagă fiindcă nu are rost, nu au cum să dea un preț mic. Așa se câștigă licitația sub prețul de cost mediu și atunci, ca „să fie bine să nu fie rău” se pun în operă materiale pentru care nu există totdeauna documente justificative.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.