Despre traversarea României cu mașina (2017)

Vlad Petreanu, jurnalist de vreo 20 de ani, a traversat România cu mașina și e surprins că a făcut între 8 și 30 de ore. Și vrea autostrăzi, ca naivul care crede că, dacă vrea el să traverseze România o dată pe an, gata, se fac.

Draghe Vlad, dușmanul tău în situația asta e doi:

  • autosuficiența de a nu întreba oameni care fac drumul ăsta destul de des cum se procedează pentru a-l parcurge
  • optimismul de a crede că nu are cum să fie atât de rău pe relatează presa.

Dacă ai fi întrebat, ai fi aflat așa:

  1. România se traversează cel mai bine noaptea. Scapi de căruțe, de șoferi începători, de idioți și disperați. Pleci pe la 8 din Băneasa, în 2 ore ești la Brașov, după aia Sibiu – Cluj – Oradea, 400km îi faci în 6 ore conducând lejer. Am făcut drumul ăsta de zeci de ori când locuiam la Oradea, cu un Clio cu motor de 1.4, știu ce spun: 8 ore noaptea.
  2. Valea Oltului e o capcană. Mereu a fost. Și toți cad în ea, pentru că “hai să o luăm pe acolo, măcar mergem 100km pe autostradă după aia”. NU! NU! NU! Nici un om în toate mințile nu merge pe acolo decât dacă stă în Pitești sau Râmnicu Vâlcea. Eu am stat la ieșirea din Militari pe autostradă, știu ce spun, mi-era simplu să intru în București pe acolo când veneam de la Oradea, am mușcat-o o dată, mi-a ajuns.
  3. Drumul e mult mai bun pe partea asta. Nu zic asta pentru că m-am mutat în Brașov, m-am mutat în Brașov tocmai pentru că drumurile sunt mai bune pe partea asta. Încă mai țin minte cum, la ieșirea din județul Sibiu, imediat după panoul cu “Bine ați venit în Vâlcea” era o ditai diferența de nivel în asfalt și apoi un potpuriu de gropi, ca să te trezească la realitate. Brașov, Sibiu, Cluj, Oradea au centuri ocolitoare cu două benzi. Drumul Arad – Oradea a fost reasfaltat acum 3-4 ani. De la Oradea ieși pe două benzi până la vamă.
  4. Valea Prahovei e aglomerată de vineri până duminică, mai ales când în București se anunță caniculă. Bugetarii au program scurt, unii pleacă mai devreme de la muncă, de pe la 2pm încep să se formeze cozi. Și nu, dacă e coadă pe un sens, nu înseamnă că tu poți circula pe celălalt cu 180km/h. Plus, în imensa lor deșteptăciune, știind că e aglomerat, prahovenii tocmai în weekend își găsesc să facă drumuri cu mașina. Să meargă până la vecina Viorica 500 metri mai încolo. Să mai iasă pe centru cu mașina. Să mănânce o merdenea la teleferic. Imbecilități din astea.
  5. Acum 3 ani, plecăm în Death Valley. Proprietarul începe să care în mașină geantă termoizolantă, 20 litri de apă, mâncare, pături, de parcă plecam 3 zile. Am înțeles abia când am ajuns acolo. De la ultima benzinărie până la obiectiv sunt 88 kilometri. La dus eram vreo 30 mașini, am frecat duda pe acolo, am văzut Zabriskie Point și apusul, am rămas două. România a ajuns să fie la fel. Când te sui în mașină trebuie să ai la tine ceva de halit și de băut, că nu se știe când rămâi într-un ambuteiaj. Și nu o ciocolată și o apă la jumate la 4 oameni, ci treburi serioase (eu am batoane uscate Isostar, Bake Rolls și 2x2litri).

Asta e situația. E neplăcut, dar am votat bine de fiecare dată, de aia turismul trebuie planificat ca să nu devină un coșmar. Altfel, mișto mașinile astea cu cutie de viteze automată, nu? :D

 

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

64 comentarii

  1. Buna ziua
    Cu alte cuvinte, daca e weekend e interzis pentru prahoveni, ca aia daca au treaba sa faca bine sa si-o faca in timpul saptamanii, nu in weekend cand se bulucesc bucurestenii pe Valea Prahovei. Asta imi place mie la unii, ca le refuza altora dreptul de a se plimba cu masina proprie cand si cum vor ei, plus ca stiu ei sigur ca aia n-au nici o treaba si se plimba pana la vecina Florica asa, ca sa fie drumul cu oameni.

    00
    • cum ar fi să nu mai fie căcănari și să fie parte din soluție, nu din problemă?!

    • Să fie parte din soluție, adică să nu mai voteze PSD?

      00
    • Iata soutia prahovenilor: cu cagule si Kalashnicoave pe DN1, la Portigrafu, si intorsi din drum toti „bucurestenii” care au fost deja 3 weekenduri la rand pe Valea Prahovei. Pe principiul „Bai neam prost, mai lasa, in p.m. si pe altul!”

      00
    • weekendul ăsta cele cu număr impar?

    • Nu nene, cu viza, fara nicio treaba cu numerele de inmatriculare. Se stie ca neamurile proaste au cate 3-4 masini.

      Revenind la prahovenii care incurca: la Comarnic si la Busteni ar trebui facute pasarele ca in Mamaia, usor de abordat de cei mai in varsta. Nu din astea de tip Everest, cum sunt acum, de-ti dai sufletul dupa prima repriza de trepte.

      00
    • Proteste ale prahovenilor impotriva turiștilor pe modelul Venezia, Barcelona? Uite asa suntem si noi in randul lumii.

      00
    • Leo, e de ajuns să înceapă să gândească. situația durează deja de prea mulți ani să fie la fel de cretini. e ca și cum eu m-aș mira că iarna e plin în poiană. plm, am fost de două ori duminica, am prins cu greu loc de parcare, nu mai calc pe acolo niciodată în weekend dacă nu m-am asigurat preventiv că e liber.

    • tollbooth cu procent din valoarea masinii si a averii si am rezolvat problema :))

      00
    • @zoso – anul trecut am ajuns pentru prima oara in viata la Crucea Eroilor. Stii cum?
      1. În timpul saptamanii.
      2. Cu masina pe partea cealalta, pana la Pestera.
      99% din romani nu stiu ca este asfaltat pana la Pestera, deci se duc prin Busteni. Bine, dupa aceasta postare se vor buluci multi pe acolo.
      Nu numai ca nu am stat 2-3 ore la coada, ca la Busteni, dar chiar ne-a asteptat telecabina pe noi. In plus am vizitat si pestera Ialomitei.
      S-au dus de mult vremurile cand mergeam la Sinaia in week-end.
      Pentru cine nu stie, sunt ploiestean din 1979, minus 12 ani petrecuti in Bucuresti.

      00
    • Știți ce mă enervează cel mai tare?
      Două chestii:
      1. Distrații la volan, care nu pleacă la timp, în coloană, și încurcă tot traficul.
      2. Cei care odată ajunși la munte nu știu ce să facă cu el, și îi vezi ba direct la restaurant, ba turuind din gură tot week-endul despre aceleași rahaturi despre care se pot certa și la ei acasă.
      Am venit la munte ca să ce? Să aducem cu noi gălăgia, nervii, și bădărănismele din București.

      10
    • Soluția la paserelele greu se abordat este liftul

      00
  2. Sunt multe rute „ocolitoare” cu asfalt bun.
    Sambata am fost la 7 Scari, vazut la stiri ca e nebunie pe Valea Prahovei, plecat Bucuresti – Valenii de Munte – Sacele – 7 Scari. De la Valenii de Munte singur pe sosea. Si ce sosea, asfalt proaspat, pe la Cheia serpentine misto.

    00
  3. 8 ore noaptea mi se par cam la fel de rele ca 10 ore ziua. Daca nu stii drumul, noaptea e horor pentru ca nu e semnalizata marginea drumului.

    00
    • drumuri de noapte = caini, vulpi, caprioare, carute, oameni care dorm, cai si vaci care pasc noaptea langa drum, masini parcate pe drum, oameni care ies de la carciuma satului, gropi de 1 mc fix pe un tronson care pare ca’n palma.

      00
    • Daca aprinzi farurile vezi marginea drumului. Nu tin cu ursu’ dar trebuie sa fii realist.

      Btw pentru mine e mai misto noaptea. Aer rece, putini duminicari, niciun biciclist, cativa la furat etc.

      00
    • 8 ore noaptea e exagerat. 6 ore Bucuresti-Nadlac pe timpul noptii. Si da, poate ca nu merg cu 50km in localitate, dar chestia asta e repetabila de fiecare data cand vin in tara cu masina. Si mai exact – 12 ore Buc-Viena cu tot cu pauze de masa si pisu. Si da, ar trebui sa incerci – s-ar putea sa-ti schimbi optica (si sa incepi sa vezi chiar si marginea drumului!).

      00
    • Cu cativa ani in urma am traversat noaptea Ungaria, pe drumuri secundare. Marcaje zdravene si axiale si pe margine, de mergeai ca pe ata.
      Odata intrat in tara imi venea sa ma impusc. Dupa Arad, pe valea Muresului, erau locuri unde, chiar cu faza lunga, nu stiai daca curba din fata e la stanga sau la dreapta.

      00
    • ivanG, folosește Waze sau o altă aplicație de navigare.

      Reduce oboseala, tocmai pentru că știi cum vin curbele.

      00
  4. trebuie sa fii dus cu capul sa incerci sa traversezi Romania cu masina

    muntii sunt pur si simlpu un obstacol natural mult prea dificil de trecut pentru civilizatia noastra, ca si desertul sahara sau taigaua siberiana. acceptati ca muntenia/ardealul e un tarâm indepartat si inaccesibil si gata

    00
  5. In Romania prioritatile de genul educatie, sanatate si infrastructura sunt doar sloganuri. Realitatea e ca daca nu iese nimic de la ministru la ultimul amarastean inclus in lantul trofic al coruptiei nu exista nicio motivatie sa se faca vreo lucrare de anvergura. Romania este definitia potentialului irosit.

    00
  6. Drumurile sunt mai bune in Brașov? De aia mi-am rupt mașina anul asta prin gropile de pe drumul Brașov – Bran? Și drumul este așa dinamitat de când am fost prima data in zona, adică prin ’94. Plus, pe centura Brașov am văzut căruțe, wtf.

    00
  7. Aparent ma mananca degetele sa comentez la tine pe blog doar cand vreau sa te contrazic:
    ideile tale sunt foarte bune pentru situatia in care ne aflam dar nu sunt o solutie! Trebuie batuti cu stingi si smulse toate unghiile idiotilor care ne-au guvernat din 90 pana acum ca nu avem autostrazi si mai ales ca drumurile pe care le avem sunt vai de capu lor. Vali, ne trebuie autostrazi, nu sa gasim variante prin care sa putem spune „lasa ca merge si asa”!

    00
    • Din păcate, am avea nevoie de mai multe autostrăzi. A2 este deja, în rest slabuț.

      A0: Inel centură B ~ 70km
      A1: B – PT – SB – HD – TM – AR – Nădlac ~ 120km
      A3: B – PH – BV – TGM – CJ – Borş ~ 500km
      A7: PH – BZ – Focşani – BC – Paşcani – Siret ~400km
      A8: TGM – IS – Ungheni ~300km
      A10: Sebeş – Turda ~ 85km
      A13: SB – BV – BC ~ 300km

      După cum se vede, am avea de nevoie de cel puțin încă 1750km de autostrăzi pentru a acomoda traficul între oricare dintre regiunile României. ~ 15 mld. € costuri. ~9% din PIB.

      00
    • Stefane….vrabia mălai visează.de acord cu tine…si ar mai trebui si is-bc-bv…dar sa fim realisti.

      00
  8. Nu e singurul care vrea autostrazi; da, noaptea e bine-bine, dar poate noaptea iti doarme copilul, poate e si soferul obosit, poate-poate. Nu poti impune cuiva cand sa mearga, sau daca impui asta… hai sa impunem si circulatie „cu-sot-fara-sot” si alte cele.

    Lasand asta la o parte, autostrazile si infrastructura nu sunt pentru Vlad si pentru mine care mergem de doua ori pe an de la est la vest, ci pentru transportatori, care trebuie sa mearga TOT TIMPUL si nu au luxul turismului, ci trebuie sa ajunga de la X la Y in Z ore, nu… „noaptea”….

    00
    • Ce teoria chibritului, bo$$ n-a impus nimanui cand sa mearga, doar a spus ca sant destepti care contribuie la kktul general, foindu-se aiurea cand nu trebuie.

      Si despre de ce ar fi bune autostrazi: really?:) Ca e mai important pt industrie, marfuri. Normal, nene. Numai ca omul aici discuta despre experienta lui Petreanu, nu despre „n-ar fi rau sa fie bine”. Plm, luati individual santem toti filozofi, docti, despicam firul in 4, aveme creier nu gluma. Da’ la o adica, cand e vb de vot, vb lui zoso, tot cu picioarele…

      00
    • și Petreanu a răspuns într-un comentariu că nu-i place să conducă noaptea pt că nu vede bine în întuneric. și ca el or fi sute/mii de oameni.

      00
  9. vad ca n-a incercat nimeni sa plece pe cal pana la Nadlac si de acolo sa inchirieze o masina.
    Avantaje:
    – confortabil
    – bio
    – poti merge pe scurtaturi prin lanul de porumb (ca in genericul „tezaur folcloric”)
    – viteza maxima ~ 55-60 kmph
    – eviti coloanele de masini mergand pe marginea drumului sau printre masini
    – costuri scazute (3-4 opriri pe la izvoare si ceva fan) ~ 50 de lei
    – modern pentru anul real in care se gaseste Romania
    – se poate lega o prietenie pe viata
    – capacitate maxima doi calatori si 2 valise
    – o sa te simti ca Buzatu’ cand vei trece trecatorile Carpatilor

    Dezavantaje:
    – calul poate sa oboseasca
    – necesitatea unui popas peste noapte la Hanul Piratilor unde e posibil sa fii atacat de ciori si alte zburatoare.

    Per ansamblu calul e viitorul. Atat la drum lung cat si in oras.

    Iar iarna, sania trasa de Husky e geniala, o sa reduceti timpul de iesire din tara cu 3-4 x.

    00
    • worth reading all the comments, for this last one :)

      00
    • păi de ce husky, bos, nu ai șosete pentru cal?!

    • e vorba de stratul de zapada, in unele zone zapada poate sa depaseasca genunchiul calului insa cred ca o investitie intr-o turma de 20 de caini husky si o sanie sanatoasa ar putea fi o solutie minunata pe timp de iarna.

      Pe langa serviciile de transport national poti sa ajungi iarna la gravidele isolate, transporti medicamente in catune si bolnavi la spital. Faci bani buni.

      Romania trebuie sa revina la valorile traditionale dacice. Ce ne mai chinuim atat de mult cu autostrazi si masini cand de fapt totul e atat de simplu. calul, sania trasa de caini, si pentru transportul masinilor dacia peste Carpati putem folosi boii, sunt ei lenti dar sunt siguri, nu raman in blocaje pentru ca o poti lua si pe drumurile forestiere adiacente. Nu garantezi cand ajung masinile la vama dar garantezi ca SIGUR ajung.

      00
    • comod pe dracu…

      00
  10. Am citit ce a scris nea Vlad si am vrut sa las un comentariu. Si problemele le stim cu totii, solutiile culmea le avem cu totii si astea se impart pe termen lung, mediu si scurt:
    Termen scurt:
    1.Poate e timpul sa intelegem cu totii ca a merge cu masina e un lux, pe care ori ni-l putem permite, ori nu. Esti patron si desi ai posibilitatea sa faci cu transportul in comun mai repede,decat ai merge cu masina sau ai posibilitatea sa-ti amani plecarea cu cateva ore si sa mergi decent, alege inteligent.
    2.Impaca-te cu ideea, ca daca stai intr-o zona care d.p.d.v al PIB-ului se apropie/depaseste media UE, ai niste inconveniente, accepta-le. Nu-ti plac, muta-ti cortul.
    3.Daca ai neaparata nevoie sa faci drumul fa-l, pregateste-te mental si nu te mai vaita, foloseste waze-ul intreaba in stanga si in dreapta de scurtaturi si asta e. Apropo, mi se pare mie sau exista o corelatie intre oamenii care ajung blocati in trafic si cei care ii prinde zapada prin nu stiu ce catun?
    Termen mediu:
    1. Mergi si voteaza, cand ai posibilitatea.
    2. Planifica-ti deplasarile inteligent, poti merge cu avionul mai ieftin, go for it, la fel si cu trenul, mergeti mai multi in aceeasi directie, incercati o masina in loc de cati oameni atatea masini. Asta inseamna sa stai sa-ti planifici si sa te gandesti de 2 ori, daca ai nevoie de deplasarea respectiva. In cazul concediilor, daca iti planific din timp, se simte la buzunar, daca esti patron si banii nu reprezinta o problema, din nou accepta situatia si aia e.
    3.Mai trimite la autoritati niste intrebari, ba chiar, la deputatul care te reprezinta, chestii de genul, bo$$, ce se mai aude cu drumul x sau autostrada y?
    Termen lung:
    Daca nu accepti nici o varianta de mai sus si crezi ca meriti mai mult sau ca se poate mai bine prin alte parti sau in alte tari e mai bine. Gandeste-te serios sa emigrezi, scapi de nervi din trafic, masina probabil nu o vei mai folosi la orice deplasare vei avea autostrazi si traficul din Romania va avea 1-2 masini in minus ceea ce poate fi un lucru bun. O pun la o solutie pe termen lung, pentru ca dupa ce treci prin solutiile pe termen mediu si scurt si vei realiza ca nu exista o solutie asta e singura solutie, la aceasta problema spinoasa.

    00
    • Apropo, mi se pare mie sau exista o corelatie intre oamenii care ajung blocati in trafic si cei care ii prinde zapada prin nu stiu ce catun?

      e celebru cazul prostului prins de viscol acum vreo 3 ani, plecat in teneși și tricou la drum iarna.

  11. Aici vroia să ajungă cu tot articolul ăsta, că el a fost în America, nu ca noi, săracii.

    00
  12. Acum imi inteleg colegii, ce prefera din Tg. Mures (chiar centrul Romaniei as spune) sa mearha la Hoidu HU decat la Eforie Nord. Maaaare dezavantaj sa stai in centrul tarii…toate distantele sunt la fel de mari pentru orice colt

    00
  13. Am facut drumul Bucuresti – Cluj de 100 de ori in ultimii 5-6 ani. Mereu, absolut mereu merg pe Valea Oltului. Da, pana iesi spre Pitesti s-ar putea sa dureze putin, dar Valea Prahovei e ingrozitoare. Pe Valea Oltului poti depasi, s-au facut cateva zone cu doua benzi etc, se merge. Valea Prahovei e infecta, Brasovul e ca naiba, etc etc. Asta e. Bucuresti – Sibiu de fiecare data, si sunt gata sa pariez pe asta :D

    00
  14. In 1990 trebuie sa le dam Ardealu’ ungurilor pana la Marea Unire. Acum il primeam inapoi plin de autostrazi si nu ne mai vaitam aici ca nu le avem.

    00
  15. eu nu pot conduce noaptea, indiferent daca sunt sau nu odihnit, adorm. plus, daca noaptea iti iese un porc in drum, cum mi-a iesit mie la iesirea din brasov, ai sanse sa mori mult mai lejer decat ziua, din cauza de drum lung

    • Subscriu. Cand in 60 km era de 4 ori sa lovesc carute nesemnalizate abia asteptam sa gasesc primul hotel cat de cat si sa ma pun la somn. Mai bine fac 12 ore Arad – Bucuresti pe zi cand vad ceva, decat seara in 6-7 cand nu vad nimic. Si problema nu e cu autotrazile, ci cu portiunile mari dintre.

      00
    • ăla nu era porc, era un parlamentar.

  16. Şefu’, media de maxim 70km/h pt.Braşov-Oradea 400km condus noaptea pare decentă?
    Atunci cît se face pe zi?

    00
  17. Timisoara – Iasi se face foarte lejer in 2 ore cu avionul, cu tot cu escala la Cluj

    00
  18. Traversat România noaptea…mda, sună interesant, dar mai bine NU. Căruțe nesemnalizate, bicicliști, animale cu 4 picioare, animale cu 2 picioare și 4 roti care merg cu faza lungă, drumuri nesemnalizate, bețivi, etc, etc

    00
  19. Sincer, media domnului Petreanu de aprox 60km/h, este chiar decenta (spunea ca a facut 600km in 10h). Rareori scot medie de peste 85km/h pe timp de zi, traversând Germania doar pe autostrada.
    Așadar, 60km/h media, ținând cont ca parcurgi multe zone cu viteza maxima legală de 50km/h, mi se pare decenta.
    Sa nu uitam ca in 10 ore, mai si oprești de 2-3 ori cate 25-30min. Așadar, fie dl Petreanu a ars-o cu 85-90 prin zone de 50 si 130 prin zone de 90-100, fie ceva nu se leagă in nemulțumirile dumnealui.
    Recunosc, traversez Romania doar noaptea si chiar imi face plăcere (paradoxal), fără sa simt prea multă oboseala, insa condusul pe parcursul nopții nu este pt oricine.

    00
    • Zice Petreanu în articolul lui: „Adică fără depășiri mari ale vitezei regulamentare (în limita aia de 10 kmh care te scapă de amendă), opriri la vreo două sau trei ore, câteva minute, ca să te dezmorțești sau să schimbi șoferul, și o escală de masă (spre Oradea n-am făcut-o, am ronțăit în mașină).”

      00
  20. Bucuresti – Timisoara, prin Pitesti – Craiova – Severin, 7 ore pe timp de zi, cu drumuri foarte bune, fara sa traversezi muntii si sa interactionezi cu ardeleni, fie ei orginali sau adoptati.

    00
  21. Riscul de a face accident noaptea crește simțitor, mai ales pe drumurile noastre.

    În general, când plec la drum lung plec cam pe la 4 dimineața, am cam 2 ore de întuneric dar pe E58/E85, care-s altă mâncare de pește. Altfel, e nasol, riscant și mai ales pentru ochii mei e foarte obositor.

    Dar, e adevărat, câștigi timp dacă pleci cât mai devreme. Iași – Satu Mare fac maxim 8 ore (eu merg liniștit) cu plecare pe la 4. La întoarcere, plecat pe la 9, fac minim 10 ore :(

    00
  22. Ori ai uitat sa specifici ca e un pamflet acest articol ori ai uitat sa scrii ca este finantat de PSD.

    00
  23. „Scapi de căruțe”. Adevărat, scapi de majoritatea. Dar și dacă prinzi una… Căci marea majoritate sunt nesemnalizate corespunzător! Și lista poate continua cu bicicliști și bețivi sau chiar pietoni kamikaze (ei cred că dacă te văd ei pe tine, și tu îi vezi pe ei). Pe scurt, dacă drumul n-are 2 benzi pe sens (pt a circula neregulamentar lîngă axul drumului), drumul e mai liber dar e loterie dacă n-ai un ”iepure” înainte de care să te ții!!

    00
  24. Trebuie in primul rând trenuri multe si rapide.

    00
  25. fain. mult succes Vlad :)

    00
  26. Am venit ieri din Vama Veche pana in Brasov. La Cernavoda anuntau ca sunt 2 accidente pe autostrada soarelui plus bara la bara de la Comarnic pana la Busteni! Am facut instant dreapta la Fetesti si am venit Fetesti-Slobozia-Buzau-Brasov, 7 ore in total, lejer fara stat in coloana. Pe Siriu am vazut cred ca 5 masini si un camion.

    00
  27. Si eu am traversat Romania, de la Nord la Sud, si am invatat ca cele mai bune sunt drumurile nationale, judetene din doua motive. Unul ca toata lumea se ingramadeste sa mearga pe drumuri europene si autostrazi. Si al doilea motiv ar fi ca poti vedea adevaratele fumuseti al Romaniei. Majoritatea starzilor s-au modernizat cu ajutorul fondurilor europene.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.