Taxa auto – taxa de timbru – cum statul român duce o luptă oarbă contra propriilor cetățeni

Idiotul de Tăriceanu, alături de idioții de la Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile, au născocit în 2007 o taxă pe mașinile vechi, numită taxa auto, pentru a forța oamenii să cumpere mașini noi.

N-am funcționat, deși taxa era destul de mare în unele cazuri.

Când era evident că taxa e ilegală și imbecilă și că Uniunea Europeană o să o desființeze, statul român i-a schimbat pur și simplu numele, din taxa auto în taxa de timbru, dar ideea era aceeași: o taxă aiurea pe vânzarea unei mașini, fără să țină cont că e cumpărată din România sau din afară sau dacă e Euro4 sau Euro2.

Acum, și taxa de timbru a fost declarată ilegală de Uniunea Europeană.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene a emis pe 9 iunie 2016 o decizie prin care statul român este obligat să restituie și timbrul de mediu (taxa auto în vigoare) pentru mașinile second-hand, după ce și celelalte trei forme ale taxei au fost nelegale. (sursa)

Credeți că există vreun plan să se renunțe complet la mizeria asta? Ați crede că da, din moment ce e declarată ilegală și nu folosește la nimic. Dar nu.

Presimt că îi vor schimba numele și vor mai trage de timp 4 ani.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

50 comentarii

  1. Si sectorul public trebuie sa pape, pe langa comisioanele aferente. (cine intelege, intelege)

    00
  2. Soluția pronunțată:

    „Articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că:
    1. Nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru și autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în același stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă;
    2. Se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii.”
    Mai pe românește, 1. că nu ar fi ilegală o taxă percepută cu ocazia primei înmatriculări în țară, cum nu ar fi ilegală o taxă percepută cu ocazia primei transcrieri în țară, chiar dacă a mai fost achitată o taxă cu ocazia primei înmatriculări, însă cu condiția ca 2. să nu existe discriminare între cei care au achitat deja taxa până în 15.03.2013, declarată anterior incompatibilă, și nu li s-a restituit această taxă, pe de o parte, și cei care au achitat deja taxa până în 15.03.2013, declarată anterior incompatibilă, și li s-a restituit această taxă, pe de altă parte.

    00
  3. Probabil ca intr-un final or sa o bage in pretul carburantului ca supra supra supra acciza + TVA. E mai greu sa alimentezi la bulgari decat sa inmatriculezi.
    Pana una alta a inmatricula o masina in romania e cea mai mare treapa din toata Uniunea Europeana. Japca la inmatriculare pe toate fronturile, japca la asigurari, japca la taxa de drumuri, jepci si jepculite peste tot.

    00
    • Daca o baga in pretul carburantului n-o sa mai avantajeze lobby-ul vanzatorilor de masini noi.

      00
    • @valeriu hai sa iti inmatriculezi o masina in Irlanda, sa vezi japca la taxa pe motor, japca la asigurare (care ti se mareste de la an la an la acelasi asiguraror), japca pentru masinile aduse de afara, ITP anual la masini mai vechiute etc.

      00
    • era sa zic „sa vezi norvegia” dar mi-am amintit ca presedinta ei nu a vrut mUE

      00
    • Ce guvern crezi că își asumă creșterea prețului carburanților, când piața de petrol este în scădere?

      00
  4. Hai sa-ti zic cum e cu taxa de inmatriculare in Danemarca. Aici pentru orice masina noua cumparata se plateste o taxa de inmatriculare de 105% din pretul masinii daca masina costa maxim 81.700 dkr (~10500EUR) sau 150% din pretul masinii daca acesta depaseste 81.700 dkr. La care se adauga TVA 25%. Si taxa nu are legatura cu poluarea, ci cu pretul efectiv al masinii. Taxa asta exista dintotdeauna si nu a mai intervenit UE s-o elimine, desi Danemarca e membru fondator UE. Pentru masinile SH importate din alte parti calculeaza statul pretul pe piata la momentul respectiv si solicita taxa de inmatriculare aferenta (nu poti sa zici tu ca ai dat 7000E pe un BMW x5, iti zic ei cat face masina ta pe piata).

    Cu alte cuvinte, un Logan MCV Laureate nou costa ~21.000E, un Polo intre 20.000-33.000E in functie de dotari etc. Deh, e nevoie de bani pentru socialism si welfare. Eu de exemplu am dat ~13.000E pe un Opel Zafira vechi de 7 ani.

    00
    • Macar acolo ai ce vedea, danezele au tzatzele mari.

      00
    • Da, da! Si in Norvegia e cam la fel. Asta mi se pare cea mai mare teapa data cetateanului.
      Tu, stat nordic, nu contribui cu nimic la producerea acelei masini dar iei mai multi bani decat producatorii, vanzatorii, transportatorii care fac si iti aduc masina in tara ta. Si nici nu construiesti autostrazi (ca nu au autostrazi decat prin sud). Iar unde au pun niste taxe de te doare capul. Si nici nu poti sa le eviti ca in Franta.

      00
    • Hai, nu ne fute, @Fane!

      Statul sunt cetățenii. Automobilul și combustibilul sunt costul tău. Când te tragi cu mașina prin și printre orașe o faci și pe costul Celorlalți, nu doar pe al tău. Mi se pare normal să existe o taxă prin care să se aducă îmbunătățiri în societate, din moment ce beneficiezi de bunăvoința acesteia.

      Eu aș fi de acord cu o taxă MINIMĂ de 7000 de euro, a cărei valoare să crească în funcție de valoarea automobilului. Dacă dau 45.000 pe mașină, tot 45.000 să mai dau și la stat. Dacă-mi iau cazan de 3.000, alți 7.000 să dau la stat. Apoi toți banii să fie investiți în mijloacele de transport în comun: autobuze/tramvai decente, personal, varietatea rutelor, drumurilor, etc.

      Eu, personal, nu mai pot cu ăștia care ard benzina fără rost. Parcările rezindențiale sunt mereu ocupate cu autoturisme care nu se mișcă cu săptămânile din loc. În trafic, pierzi cam 25% din timp, în plus, pentru că există ”șoferi” care nu se duc și nu vin de nicăieri, doar se plimbă.

      De ce să dai taxe la stat?

      1. Păi, pentru că dacă se implementează așa ceva, aglomerația se reduce, crescând confortul tău pe drum; dacă nu vor crește taxele, se va ajunge la punctul în care mașina personală își va pierde utilitatea. Automobil vor avea așadar doar cei care produc cel mai mult în societate și al căror timp este mai bine fructificat.

      2. ”Sărăntocii” din autobuz întârzie sau pierd timp în trafic din cauza multitudinii automobilelor. Tu, ca șofer, participi, alături de alții, la disconfortul lor. În orice democrație bazată pe capitalism, atunci când faci daună cuiva, plătești; Spațiul de pe șosea va fi mai bine fructificat, iar drumul își va deservi scopul: circulația, nu staționarea.

      00
    • Români sadea, ar vrea să beneficieze fără să contribuie. Poţi să ne spui ceva şi despre transportul în comun în Danemarca ?

      00
    • Lasa ma ca romanii vor sa fie ca in Danemarca si Norvegia, dar sa plateasca impozite ca in Insulele Virgine. Cu totii stiu ca in afara e mai bine, dar cand vine vorba de taxe si impozite, nimeni nu stie nimic.

      00
    • In Danemarca sunt autostrazi si sunt gratuite atat pentru rezidenti (care platesc in schimb taxe de toate felurile) cat si pentru straini. Se plateste doar traversarea podului Storebælt (~30EUR/sens) si traversarea podului spre Suedia.

      00
    • De-aia e plin de emigranti danezi si norvegieni prin Europa, e naspa rau la ei in tara,

      00
    • de aia in veci n as locui intr-un stat nordic unde domneste socialismu si egalitatea

      00
    • @Nimeni: Transportul in comun e decent, dar nu exceptional. Un bilet de autobuz pentru urban costa ~2.5 EUR si e valabil o ora, timp in care poti merge cu cate autobuze vrei/pe ce distanta vrei. Cu trenul sunt ceva probleme, sunt multe intarzieri in ultima vreme, multe anulari de trenuri. Un bilet costa de exemplu, intre Aarhus si Copenhaga, cele 2 mai mari orase, 418 DKK (55EUR) pentru o distanta de ~310 Km.

      @Cristi: Taxele sunt foarte mari pe orice. Un salariat plateste ~45% impozit pe venit, sau mai mult daca salariul depaseste 60000E/an. Pe langa asta plateste si angajatorul partea lui de contributie pentru angajat. Impozitele pe masini sunt mari pentru dieselurile mai vechi. Daca un VW UP costa 80EUR/an, un Passat 2.0 TDI din 2010 costa 600EUR/an.

      Preturile la sevice auto sunt groaznice. Orice service serios are preturi incepand de la 80 EUR/ora. Service-urile mai marunte, cu un singur om/doi oameni intr-un garaj (de regula arabi), costa 40EUR/ora.

      Traiul in vest e ok, e mai civilizat, dar nu umbla caini cu covrigi in coada (in primul rand pentru ca nu sunt caini pe strada). Nu le puteti avea pe toate. Si salariu mare, si preturi mici, si strazi bune dar fara sa platiti taxe pe masura. Unii vor coruptie zero dar totusi sa o poata da la pace cu politistu daca-i prinde cu ocaua mica, sa dea o spaga pentru un loc mai in fata la medic sau pentru o autorizatie pe sub mana. Din pacate romanul nu vrea sa renunte la micile avantaje ale coruptiei pentru a avea o societate curata si moderna.

      00
    • NOU
      #18

      @ciprian:
      la danezi platesti de te rupi, dar macar ai de unde sa dai si mai esti si respectat: drumuri, beneficii politai amabili pe cand la noi nu dai atat de mult, dar e mult pentru cat castigam si suntem tratati ca o pl cu drumuri de kkt si politisti de kkt

      00
    • sorry to be an Eu-nazi (cough cough) dar DK nu a fost mb fondator al UE, a intrat in 73 (spun din memorie sper sa fii gresit/incurcat cu altii).

      know your history

      00
    • Confirm mecanismul din Danemarca.
      Acum doi ani, fiica noastră (stabilită la Aarhus) a cumpărat si inmatriculat un Ford Focus second-hand (nu stiu anul de fabricatie, probabil 2009-2010) si tin minte ca nevasta-mea a comentat ceva de genul „cu banii de taxe, mai cumpăram o mașină în România”.

      00
    • Si taxarea asta excesiva din Danemarca e buna, nu? I don’t think so.

      00
  5. NOU
    #22

    Ca e ilegala(taxa) nu inseamna nimic, util ar fi sa impute statului roman o suma modica, pt. nerespectarea prevederilor UE, pt. a lasa timp statului roman sa se trezeasca la realitate…

    Totusi, decizia data in AD 2016 , calendar IX – VI vine cam tarziu, iti vine sa-ti bagi pendula si-n europa! europa cu „l” mic!

    Daca atat dureaza sa-ti faci dreptate, in UE, sa am pardon. emigrez (pt.a nush’ cata oara)!

    00
    • Recomand Danemarca, vezi postul de mai sus :-D

      00
    • … si suma aia „modica” de unde crezi ca se plateste? Din buzunarul guvernantilor? Nu, suma aia „modica” se va plati din taxele si impozile platite de tine.

      00
  6. NOU
    #25

    Daca primesc cate 50 euro/an, in urmatorii 10, nu ma ajuta la nimic.

    00
  7. pana una alta, daca ai o zi libera pe luna renteaza sa mergi sa alimentezi in Rep. Moldova (din Bacau).
    3 lei/litrul de motorina; ai voie sa faci plinul (55 l) si sa umpli o canistra de 10 litri. mai aduci o sticla, doua de Cricova niste bomboane si deja faci profit.
    Nu mai punem la socoteala faptul ca motorina de la Bemol e mama lor, bate la cur OMV, Petrom si Mol de departe.

    00
  8. Nu e o „taxa” ci o tzeapa disimulata sub numele de „taxa” si indulcita cu obiectivul nobil de innoire a parcului auto, de parca lumea ar avea banii intr-o saltea, dar ezita sa renunte la masina veche de zece ani, la care a aparut rugina pe la praguri.

    Aceasta taxa a fost o tzeapa inca de la introducerea ei, pentru ca viza, inclusiv plata la transcrierea dreptului de proprietate, la autoturisme importate inainte de intrarea in UE (2007) pentru care s-a platit la import taxa vamala +TVA la taxa vamala (o caruta de bani). Cu alte cuvinte, in opinia tampitilor de la finante, daca io am un nenorocit de Polo din 2006, la care am achitat la aducerea in tara – taxa vamala +TVA, si vreau sa-l vand, trebuie sa platesc inca o taxa – numita „taxa auto”.

    E tzeapa si contravine principiilor de drept intrucat incalca dreptul omului de a dispune nestanjenit de bunul pentru care a platit taxele legale la data achizitiei. Cu alte cuvinte, cand cumpar un bun, trebuie sa cumpar, totodata, si dreptul de a fi protejat de introducerea oricarei taxe noi, care ar putea afecta acel bun si care, la data achizitiei, nu a putut fi anticipata.

    Nu mai vorbesc de tzeapa restituirii taxei auto, esalonat, in urmatorii 5 ani, pentru cei care au platit-o gramada, intr-o singura transa.

    00
    • Taxa e o tampenie din alte motive, dar nu din motivul de care vorbesti tu. Tu nu datorezi nici o taxa, ci noul cumparator. Aia cu restituirea in 5 ani fara nici un fel de dobanda mi se pare cea mai mare muie posibila… sunt convins ca poate fi contestata cu sanse mari.

      00
    • @Marius: tu nu datorezi nicio taxa dar, daca noul comparator considera ca nu merita sa plateasca taxa respectiva, tu ramai cu masina in brate. Deci iti afecteaza dreptul de a beneficia cum vrei de masina ta.

      Genul asta de lege e retroactive, in sensul ca cel care a cumparat un Logan nou in 2006 habar n-avea ca statul o sa ii interzica practic sa isi vanda masina.

      00
  9. Sex in plex am primit in octombrie 2014 de la statul roman, recte min.finantelor: Logan 1.4 benzina produs in 2006 = taxa de timbru 1950 euro.
    Valoarea de piata maxim 2000euro.
    Asa ca nu trebuie sa emigrez in Danemarca.

    00
  10. Masina mea valoreaza pe piata de acum cam 3000 euro.Taxa la ea este 1500 . Tocmai i-am schimbat amortizoare fata,placute fata spate/discuri/flanse/bucse / roti vara noi /revizie /2 curele…deci am bagat in ea inca vreo 1000.
    Ma gandesc serios ca daca din cei 3000 ,un posibil cumparator ar vrea sa negocieze, practic as da-o gratis.
    Multumesc Tariceanu

    00
  11. NOU
    #34

    Se restituie timbrul de mediu si pt. cei care au cumparat masini noi? Am platit vreo 105 euro…

    00
  12. Probabil statul roman este singurul stat din lume care isi uraste proprii cetateni.

    00
    • @Ionel

      E valabil si la cetateni, crede-ma.

      00
    • Nu-i vorba de cetateni…

      Gandeste-te ca ii un nene politician care intr-o zi a avut de rezolvat o problema (de unde sa faca rost de bani pentru un proiect / departament / regie) si atunci s-a bazat pe vanitatea romanilor de a avea o masina.

      Problema ii suntem genetic moi, acceptam prea multe fara sa protestam.

      La cate milioane de masini sunt , la cati soferi sunt… ii greu intr-o saptamana sa se blocheze pur si simplu bucurestiul – nu ca nu ar fi el blocat deja, sa se ceara reducerea taxelor ? Multi nu se gandesc la asta pentru ca au masina deja si nu au de platit sau au platit taxa deja… dar la un moment dat in viata tot ajung sa plateasca taxa asta.

      00
    • Mda… De aia vre-o trei sferturi de lume elar emigra in celalalt sfert.

      00
  13. Mergem la vecini avem bulgaria 400~500€ si pipi .org statu nostru care vrea pensi cat mai mari bugetari

    00
  14. e vorba de un buget facut pentru bugetari. stiu, stiu, o sa ziceti ca sunt de partea lui basescu.

    insa ceea tot ignora unii de sus de la putere, e ca o sa avem o vara interesanta, brexit, cotatie petrol etc. in toamna exista o posibilitate sa ne dam cu capu de peretii ca nu mai sunt bani la buget pentru 2017.

    00
  15. Daca, si e un mare daca, vor fi obligati sa restituie si „timbrul”, stati linistiti ca o vor face in rate pe vreo 10 ani. ‘ra mamii lor, cand au luat 600 de euro de la mine, i-au luat pe toti odata.

    00
  16. Offtopic:

    America e un model de democratie, bunastare, civilizatie si toleranta… pentru toti pana in momentul in care un dement intra inarmat intr-un club sau o scoala si deschide focul in tot ce misca.

    00
  17. NOU
    #49

    Tăriceanu a introdus taxa, iar în 2013, Ponta a fost cel care a reinventat-o ca taxă de timbru.
    Deci, toţi cei care am plătit taxă pe maşină după martie 2013 i-o datorăm lui Ponta – la fel ca tăxuţa aia de 7 cenţi la litrul de benzină, taxa pe stâlp şi celelalte.
    D-aia Tăriceanu a sfârşit prin a se combina cu Ponta Sova Dragnea. Pardon, PSD.

    00
  18. „…statul român este obligat să restituie și timbrul de mediu (taxa auto în vigoare) pentru mașinile second-hand…”

    Pai stai asa eu care am luat o masina euro 6 teoretic si practic mai putin poluanta decat cineva cu euro 5-4-3-2-1 care a luat-o sh de ce sa nu imi primesc taxa timbrului de mediu inapoi?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube