Mașini: revoluția electrică va începe în 2017

Tesla a lansat azi Model X, un SUV urât, dar cerut pe piața americană. Model X poate rula 380 kilometri înainte să aibă nevoie de încărcare. Dar acesta, ca și Model S, este destinat premianților, prețurile pornind de la 80.000€ în sus.

Și, în ciuda banilor care curg în America la robinet, revoluția se va întâmpla în Europa, din motive logistice. Hai să luăm România ca exemplu: pui chargere la Constanța, București, Brașov, Pitești, Sibiu, Târgu Mureș, Cluj, Buzău și Arad și ai acoperit toată țara. Hai, și unul la Iași, să nu se simtă moldovenii excluși. Un Model S poate parcurge 500Km pe o baterie, ceea ce e mai mult decât suficient.

Eh, ce mai are nevoie acum revoluția este mașina pentru mase, cu baterie care să nu fie o glumă (adică un 250 kilometri minim) și un preț pe la 35.000€. Și atunci lucrurile vor lua amploare.

Tesla are în plan lansarea unui sedan ieftin în 2017. Până atunci construiește o rețea de stații de încărcare care pot încărca bateria mai mult de jumătate în 30 de minute pe ambele continente. Când sedanul ieftin va fi lansat, șoferii vor putea călători fără probleme sute de kilometri.

 

tesla

Taina Sohlman / Shutterstock.com

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

57 comentarii

  1. Discutam la iarna de autonomie, motoarele termice incalzesc habitaclu cu sistemul de racire de la motor, iar la electrice jumate de autonomie se va duce iarna pe incalzire habitaclu sau o sa te simti ca in decapotabila iarna.

    00
    • Iar aici Volvo sta cel mai bine, cu incalzirea comandata prin iPhone/Apple Watch si caroseria construita pentru climatul nordic. De asta n-as da banii pe o Tesla aici in Scandinavia.

      00
    • Nu e chiar asa. Puterea necesara incalzirii/racirii habitaclului e de maximum 2kW, cu mai putin de 1kW necesar dupa atingerea temperaturii optime. Ia inchipuie-ti o aeroterma de 2kW in masina, adica intr-un spatiu de 3m cubi, in 5 minute ridica temperatura de la -15C la 20C. La un drum de 5 ore sa zicem, consumi maxim 10kWh din baterie pe ger, ramanand 75kWh pentru deplasare, adica 88% din energie e pentru deplasare si 12% pentru incalzire. La fel cu racirea, un AC de 1kW raceste o camera de 30m patrati si 75m cubi. Adica mergi cam 440km cu incalzire/racire, teoretic, la consum minim. Cum suna asta? Pana acum masinile Tesla au fost incercate in Norvegia si Suedia, exact in conditiile nasoale de vreme, dar numai bune pentru baterie, care nu mai trebuie racita (apropos, bateria are sistem de racire cu lichid, de vreo 140W). Nu s-a plans niciunul din proprietari ca le e frig in masina sau ca a consumat bateria pentru incalzire, autonomia a fost foarte putin scazuta fata de conditiile fara climatizare.

      00
    • @Andrei: eu îți recomand să mai vizionezi niște recenzii pentru Tesla Model S de la acel scandinav numit Bjorn habar nu am cum și pe urma să vi cu astfel de afirmații :)

      00
    • Am tot urmarit Tesla P85D – detinuta de un asiatic ce munceste in Norvegia. La rece functioneaza in parametri mai buni bateria acestei masini. Era ideala ptr Norvegia.

      00
    • @Florin spui tu ceva acolo, insa tine cont ca la o masina AC-ul consuma atit de mult pentru ca masina nu e casa. Are suprafete vitrate mari, izolare termica mai deloc. Iarna cam cit de repede se raceste in masina (eventual in miscare) aerul dupa ce opresti incalzirea? 5 minute si deja incepi sa tremuri?

      00
    • Corect @Dan Surpateanu, eficienta / randamentul curentului electric e invers proportional cu temperatura!

      00
    • @ss
      Nici nu există recenzii pe tema asta… dar plm, avem o părere și trebuie să o exprimăm, fiindcă în universul în care te învârți tu cineva a investit ca să producă o mașină care nu dă randament iarna. Habar n-ai despre ce vb. Cea mai mare piață Tesla din Europa e Norvegia.

      00
  2. Cu o floare nu se face primavara.

    00
  3. Aia cu masele si 35000 de euro nu se potriveste. Nici casele maselor nu fac 35000 de euro.

    00
  4. Problema mare e de infrastructura. Mai ales la noi.
    Am facut week-end-ul trecut Bucuresti – Timisoara si inapoi.. cam 1200km.
    Pe autostrada noua nu exista nici o benzinarie, portiuni mari de drum fara benzinarii. Cu o electrica nu m-as risca sa fac drumul asta fara puncte de incarcare din 50 in 50 km macar.

    Daca ar fi doar unul la Sibiu, si mai sunt inca 10-20 ca tine care vor incarca acolo .. Ce faci? te bati pe locul de incarcare? Stai 5 ore la coada?
    Nici asa nu merge..

    00
    • 50 in 50? pe bune?

    • Frate, cel mai sigur e sa pui GPL la electrica. Si autonomie, nici nu stai la cozi cu ceilalti fraieri, stai numa’ tu cu ai tai, taximeTRISTII.

      00
    • NOU
      #16

      Recordul pt Model S este de 727 de km.Cand o sa ajunga superchargere prin Romania,probabil se va imbunatati si range-ul.In momentul de fata este destul de prostesc sa folosesti o tesla pt parcurge distante asa lungi iar daca iti permiti un Model S in Romania,cel mai probabil detii mai multe masini.

      00
  5. Autonomia bateriei cred ca se refera la infrastructura din occident, nu la traficul de la noi din orase, sau din afara lor, unde 90% din drumuri trec prin localitati. Pe langa nr de km luati in calcul la autonomia bateriei, cred ca si timpul si conditiile in care faci acei km, au rol foarte important.

    00
  6. BMW i3 e o electrica simpatica.
    are sub 250 km autonomie dar are range extender, poti merge pricat pe benzina in caz ca nu gasesti incarcare. Costa 45 000Euro. Daca o iei in leasing poti spune ca jumatate din rata o economisesti la combustibil.

    00
  7. SUV acela e foarte util daca esti bogat si ai copii mici. Sau faci calatorii in fiecare week-end la munte/mare.
    Dar n-as vrea sa stiu cat costa consumabilele (anvelopele se uzeaza extrem de repede si au de altfel pret special daca mergi pe INSANE sau LUDICROUS).
    Bottomline – masina nu e chiar nepoluanta, ca energia electrica nu se obtine verde.

    00
    • Da ma. Consumabilele sunt problema…

      00
    • Corect, doar se muta poluarea din oras in „campie”. Global, doar 45% e „curata” (hidro, gas si eoliene). Si totusi, nici aia hidro nu e chiar asa „friendly” cu mediul (defrisari, pesti…etc…). In EU, doar 35% (39% carbune), in US doar 27% (51% e carbune). Daca tinem cont de cate paduri se taie pentru retelele electrice noi (alea care o sa fie absolut necesare ca sa ai retele de incarcare pe bune)…daca tinem cont de pierderi…de cat de nocive sunt bateriile…etc…etc….nu stiu daca variantele electrice sunt chiar atat de „friendly”.

      00
  8. Daca si autonomia ăstora e calculata in condiții de laborator precum consumul „clasicelor” m-as gândi de două ori inainte sa cumpăr una. Cred ca o sa astept pana cand vad pe străzi primul camion electric.

    00
  9. Renault zoe, 240 km, 20000 eur (+chiria bateriei)

    00
  10. NOU
    #39

    Mi-a placut aia cu caisa! Tesla ftw!!!

    00
  11. „Un Model S poate parcurge 500Km pe o baterie, ceea ce e mai mult decât suficient.” – Stau si ma intreb de unde ai scos informatia asta?

    http://s3.caradvice.com.au/thumb/770/382/wp-content/uploads/2015/08/tesla-model-s-hypermiler-norway-test-slow.jpg

    Numai daca mergi la fel ca si persoanele pe care le criticai intr-un articol precedent[cel despre soferii pe ploaie] ai sanse sa scoti atat de mult. In rest daca nu esti sadomasochist in incercarea de a merge cat mai incet posibil, nu vei scoate mai mult de 350Km….

    „According to Teslarati, Nyland’s trip took 18 hours—10 hours longer than Google Maps suggests”

    https://arstechnica.com/cars/2015/08/norwegian-hypermiler-drives-tesla-452-miles-on-a-single-charge/

    00
  12. Ce zici tu e o tranzitie usoara, nu e revolutie. Oi fi eu mai sarac, dar masina accesibila trebuie sa fie pe la 15.000, iar romanul sa o poata aduce la 7.000 din Germania. Si ar mai fi o discutie cu distanta. Ce te faci daca tu frecventezi des, sa zicem, Cluj – Oradea? Trebuie sa dau o fuga pana la Arad, ca altfel nu ajung acasa? Si cea mai importanta parte a revolutiei ar fi incarcarea in doua minute. Asa, cu 30 de minute, chiar ca prefer sa poluez ca un cioban.

    00
  13. Masina mea are autonomie de cca 5-600 de km ( depinde cum merg cu ea – e posibil sa fie si mai mica). Destul de mica autonomie as spune. Prin urmare 400 de km autonomie nu mi se pare asa departe fata de ce am acum. Diferenta este ca in principiu pot sa-mi pun benzina in primii 20-30 km oriunde in Ro ( sau UE, sau aiurea).
    De asta cred ca in momentul in care vor fi statii de alimentare mult mai dese masinile electrice vor avea un boom.
    Nu stiu cum e in Ro, dar in UE cred ca sunt multe state care-ti dau o bonificatie destul de mare daca iti iei masina electrica. Prin urmare nici pretul s-ar putea sa nu fie chiar asa de prohibitiv in cele din urma…

    00
  14. Nu cred ca e mai „pregatita” Europa decat America. In Europa omul se duce din Viena in Bucuresti cu masina…si nu ii ajunge o incarcare…iar o incarcare pe drum e foarte incomoda. In schimb in America, nu prea iese cu ea din oras si poate linistit sa o incarce noaptea (am un prietent foarte bun care are S si chiar asta imi spunea). Deci, revolutia clar o sa apara acolo si nu aici.
    Solutia la electrice mi se pare insa rack-ul standardizat de baterii (dificil din motive de producatori: platforme/orgolii). Te duci la „benzinarie” si iti scoate rack-ul cu bateriile consumate si iti pune unul incarcat. Dar mai e mult pana acolo.

    00
    • nu poți merge 500km fără să faci un pișu sau ceva. mergi 200, bei un suc, faci un pișu, pui mașina la incărcat.

    • Schimbul de baterii a fost testat de Renault. Bateriile interschimbabile presupun o anumita forma si pozitie pe masina. Bateria Tesla e plata si pozitionata sub podea. Asta inseamna ca nu ocupa mult spatiu si coboara centrul de greutate al masinii, dar o face mai greu de schimbat.
      Alternativa ar fi incarcarea prin inductie, iar daca se adopta varianta asta, America e complet nepregatita.

      00
    • Si cate se incarca masina in 15 minute? Pentru inca 5 Km?

      00
    • 30 mins 270km, conform tesla.

    • 30 minute pentru 270 Km doar la supercharger. Care e inca foarte greu disponibil (500 de statii in US…ca idee Romania are ~2000 de benzinarii) – 120Kw nu ii gasesti oriunde. Daca in US 120Kw sunt obtinuti la 240V, inseamna 500A. In EU la 380V inseamna 315A (un apartament consuma ceva de genul 35A-50A). Infrastructura de transport (GRID) in EU e veche si se investeste foarte greoi in ea (e si foarte prost reglementata).
      Masina este geniala insa. E chiar o realizare tehnica absolut fabuloasa. Sansa lor e GigaFactory unde au tras langa ei pe cel mai bun producatori de baterii.
      Eu insa nu vad un viitor in masinile electrice. Tot ceva „chimic” o sa fie raspunsul. Hidrogen…gaz…etc…cei care acum rafineaza petrol pot face cel mai usor acel „chimic”…si nu uitati cata putere de lobby au.

      00
    • @Gigi
      Tesla a avut pod-uri de schimbare a bateriei la care au și renunțat între timp. Schimbul bateriei se făcea complet automat și mai repede decât un plin la un sedan. Caută pe youtube.

      00
  15. Tesla e super masina. Totusi vorbim de masini electrice in tara in care oamenii isi monteaza in draci centrale pe gaze si nu pe curent.

    00
  16. „Hai, și unul la Iași, să nu se simtă moldovenii excluși.” Serios ?

    00
  17. Mai e si chestia asta:

    https://techcrunch.com/2015/09/29/elon-musk-says-tesla-cars-will-reach-620-miles-on-a-single-charge-within-a-year-or-two-have-fully-autonomous-cars-in-three-years/#.ntmjgj:zXZ6

    Partea amuzanta e ca revolutia electrica a inceput deja, in Europa si in US. Tesla model S e o masina foarte bine vanduta in multe locuri. Renault zoe si Nissan leaf la fel, iar apoi mai sunt PHEVs de la Opel, MItsubishi, Volvo. Multe companii au statii de incarcare prin parcari, multi oameni in fata casei. Musk vorbeste de Gigafactory de ceva vreme, tehnologia bateriilor evolueaza constant de cativa ani iar metode de incarcare alternative (schimb de baterii, incarcare continua prin inductie) sunt testate mereu.

    Tu iti dai seama ca revolutia electrica a inceput acum nu pentru ca Tesla o sa scoata o masina ceva mai ieftina, ci din cauza scandalului VW. Pentru ca, totusi, 35000 plus statie de incarcare nu e o suma mica pentru Gigel care isi cumpara BMW din Germania si il inmatriculeaza in Bulgaria. Dar scandalul VW inseamna 2 lucruri:

    1. Guvernele vor lua masuri. Taxe mai mari, oversight mai accentuat. Marii producatori vor fi fortati sa ia masinile electrice in serios.
    2. Tehnologia motorului cu combustie se apropie de limita. Daca VW au trisat inseamna ca nu pot sa produca un motor care sa aiba caracteristicile respective (poluare, putere, consum, greutate, cost, fiabilitate). Interesant de vazut cum o sa rezolve problema actuala.

    00
  18. Hope so, dar sper sa in piata sa intre si altii noi, pe langa Tesla. Altii flamanzi si pusi pe treaba, altfel ne vom trezi cu modele de rent-a-car/ rent-a-battery/DRM.

    00
  19. Calmati-va cu masinile electrice . Cat vor fi inca rezerve de petrol disponibile , bogatasii lumii nu vor lasa ciolanul din gura ca sa defilam noi cu electrice. Sigur, ele exista , tehnologia exista , dar pretul lor te linisteste imediat, deci productia de masa mai usurel…
    Stiu, teoria conspiratiei, sau am putea sa ne scoatem capul din fund si sa recuoastem ca vorbim sa nu adormim. Când ultima picatura de petrol va fi scoasa atunci , ce sa vezi, minune, se va da drumul si la producerea de masini electrice accesibile ca pret. Pana atunci , vorbim discutii…

    00
  20. Hai că nu e așa urât.

    00
  21. Noi vorbim de masini electrice si de fapt viitorul ar trebui sa fie pe hidrogen ceva. Asta e partea cu adevarat misto. Ca se trage tare pe electric cind de fapt sa faci o baterie din aia imensa inseamna resurse foarte rare, inseamna costuri ridicate, inseamna durata de utilizare de citiva ani, investii in baterii noi etc. Sa nu vorbim neaparat ca trebuie sa stai obligat fortat la fiecare 300 de km sa bei o cafea lunga de 30 de minute ca ai masina la incarcat.
    Cred ca revolutia a inceput pe o directie gresita.

    00
  22. Peste 10 ani o să aveți alte păreri…viitorul este al mașinilor electrice…cele pe benzina/motorina vor circula cu restricții.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.