De ce este piața auto românească în derivă

Știți deja, e cel mai prost an auto din istoria recentă.  Toți oamenii din industrie se plâng, Citroen s-a cărat, jurnaliștii auto schelălăie a pagubă, există județe cu o singură mașină nouă înmatriculată și așa mai departe.

Să ne riscăm la niște judecăți de valoare

Avalanșa de modele

O strategie bună de tot înainte de criză, toți producătorii auto au aruncat pe piață zeci de modele, pentru a acoperi toate gusturile. 3-4 SUV-uri, 4-5 sedan-uri și așa mai departe. Și clientul e confuz și n-are timp să înțeleagă diferențele dintre ML și GL și vede că GLK e la juma de preț și și-l cumpără pe ăla, că e tot Mercedes, e tot SUV, e tot de lux, ba chiar face economie la bani (mama unui prieten a făcut asta, încercați să îi explicați unei doamne de 40+ care n-are timp de prostii diferența dintre ML și GL).

Și asta se întâmplă aproape la toate mărcile.

Legislația tâmpă

Timbru de mediu, taxă de poluare, la fiecare cinci minute apar noi legi și de multe ori oamenii renunță și/sau amână achiziția tocmai pentru că legislația e stupidă. Sunt mașini la care costă mai mult taxele decât mașina, și mașini gen ultimii 7-8 ani, nu gioarse de 20, unde ar mai fi de înțeles.

Lipsa motivației

Criza a făcut oamenii mai atenți și mai cumpătați. Mașinile nu se mai schimbă atât de des, leasingul nu mai e la fel de simpatic. Gem parcările firmelor de leasing de mașini recuperate, mașini pe care nu le vrea nimeni din varii motive (prețuri mari, mașini proaste).

Și nu e doar asta. Mă uitam la mine. Aș vrea să fac upgrade, dar nu am de ce. Noul Megane diesel are un motor prea leșinat pentru gustul meu, iar îmbunătățirile interioare mă lasă rece. Laguna mi se pare mare, alte mărci nu prea mă atrag. Și cum naiba să denumește break-ul Sport Tourer când el are un motor de 1.5dci? Iar noul Fluence, ăla care arată bestial, are motor de 1.6dci cu cutie manuală. Așa că Germania, Megane de doi ani, motor de 2 litri diesel, cutie automată – 12.000€.

Și asta e boală grea la importatorii români: aduc 40 de motorizări și de obicei pe cele mai ieftine și pe cele mai stupide. Mașini de oraș cu cutii manuale și fără senzori de parcare. SUV-uri de lux cu cutii manuale. Rahaturi care te fac să vrei mașina. Numai la noi importatorul aduce mașini cu navigație și fără harta României. Numai la noi se vând sedan-uri executive fără senzori de parcare și fără geamuri electrice spate. Numai la noi la service-urile importatorului ești tratat ca un infractor. Numai la noi se mai vând mașini cu radio-cd fără MP3.

De ce prosperă mărcile de lux

Explicația e relativ simplă: oamenii cu bani au fost loviți de criză, dar nu atât de tare. Gen, ăla care are cinci firme și un milion de euro rulaj pe an poate rupe de unde să își ia un X6 nou, că nu e o tragedie. De aceea BMW a ajuns să se bată cu mărcile de volum, de pildă. Și, peste 3 ani, o vinde la un preț bun unui amărăștean care se bucură că își ia o mașină de lux și nu una medie, de care avea bani. Iar piața de mașini medii noi suferă.

Epilog

E mișto să crești pe prostia clienților și pe vârf de bulă. Când lucrurile încep să se schimbe, puțini rămân în picioare.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

49 comentarii

  1. In prima parte nu ai dreptate. Avalansa de modele a aparut fiindca se poate face foarte usor acest lucru fara costuri suplimentare mari. Pana in anii 90, ca sa scoti un model nou trebuia sa faci un prototip. Adica sa ai un sasiu, sa prinzi tabla pe el, sa pui motor si restul componentelor si abia dupa aceea incepeai testele, sa vezi daca merge forma asta de caroserie, sa mai cioplesti, pe ici pe colo etc. Foarte, foarte costisitor. Acum totul se face pe calculatorul, softurile s-au maturizat. Ceea ce e valabil pe calculator, 99% e valabil si in realitate. Acum prototipul il construiesti doar pentru testari de finete, cand deja pre-comezile catre furnizori sunt deja stabilite. Sau pentru eventualele ”poze spion”, sa mentii interesul pe piata pentru noul tau model pana iti pui la punct detaliile logistice pentru a demara productia.
    Iar doamna care si-a luat GLK o sa se prinda imediat care este diferenta intre GL/ML si GLK cand o sa vada ca are aceeasi masina ca si coafeza ei.

    00
  2. Nu mai sunt bani pe scurt de imprumutat. Nici inainte nu au fost dar au fost bancile si tot amarasteanul cu un 2000-3000 de lei salar s-a bagat la a cumpara in lising o masina pe care platea si pana la 1/3 din venit. O mare tampenie, nu ni le permiteam nici atunci(dar se imprumuta fraierul), nu ni le permitem nici acum.

    00
  3. Romania avea un parc auto mult prea scump pentru posibilitatile reale.
    Acum a venit momentul adevarului.

    00
  4. Nu inteleg de ce zici ca n-ai ce alege de la Renault. Noul Megane/Fluence cu motor de 1,6 litri, 130 CP, suficient. Motor foarte bun, l-am testat pe Megane si Qashqai, foarte economic. Costa, e adevarat, dar eu nu m-as mai baga la cel de 1,5 dCi, dupa ce l-am testat pe asta.

    00
  5. Timbrul de mediu a fost paiul ce a rupt spinarea cămilei. Proprietarii de vehicule vechi de până 8 ani nu le pot vinde avantajos a pentru achiziționa altele noi și cu asta s-a întrerupt circuitul.
    Finanțele au facut un tabelaș în excel și au extras segmentul cu cele mai multe inmatriculări, adica masini disesel SH pana în 8 ani și au pus taxă dublă că au de cârpit bugetul si de restituit din urma taxa de poluare. În final avem mai puține mașini noi înmatriculate și mai multe rable în circulație, totul pe dos ca de obicei.

    00
  6. Volumul de vanzari venea de la firme.

    Cum nu mai recuperezi TVA peste pretul Dusterului, iar ala doar in cazul inc care folosesti masina in productie si nici nu mai poti deduce masina => firmele se gandesc de 5x daca merita sa cumpera ceva nou sau sa repare ceea ce au.

    Dina celasi motiv a disparut si leasing-ul financiar, iar cel operational e japca la drumul mare.

    Romanul a descoperit ca decat o masina noua si submotorizata, din Romania, cu 24% TVA, poate cumpara una SH, decent folosita, cu motor puternic si optionale, dar la aceeasi bani sau mai jos.

    Nu ii inteleg pe cei care isi cumpara 316d sau 116d, doar pentru ca e BMW! Notiunea de economie nu exista, avand in vedere pretul initial.

    00
  7. si da, numai la noi astepti 6 luni dupa o masina …
    Am fost la Toyota si ghici ce, pentru o Corolla diesel modelul Luna trebuie sa o platesc acum iar masina o sa vina peste 6 luni si tot reprezentantul de vanzari a ramas uimit/contrariat ca nu sunt de acord cu astfel de conditii.

    00
  8. Nu e bani. Cam asta e motivul.

    00
  9. Toyota abia a scos pe piață noua Corolla, e un model ce se vinde haine și probabil e importata din Japonia și nu Anglia. Eu am numai Toyota în familie și mi se pare cea mai buna alegere pe piața noastră. Nu as putea sa aleg ‘calitatea germana’ niciodată.

    00
  10. 200 cp pe Megane diesel de 2 ani, la 12000? Ummm … link?

    00
  11. @razorsbk : toyota nu mai este ceea ce a fost candva, au ramas in urma cu motoarele (motor mare, consum mare, caluti putini, iar la diesel tremura toata masina… )
    ex: noua corolla, noul auris, noul rav 4 – look nou in schimb totul vechi.
    Singurul lucru cu care a ramas toyota este pretul foarte mare

    00
  12. My bad. Ma gandeam la un alt articol in care vorbeai de un Megane de 200 de CP. Sau si acolo era tot dci de 2 litri?

    00
  13. Mă bate gândul să-mi fac upgrade la mașină, la noul Ford Fiesta. Dar mi-e și frică să întreb: are cutie automată?

    00
    • @robintel: da, dar pe același motor obosit de 1.6. că ford așa se gândește: fac un motor foarte tare, special pentru orașele din europa, unde distanțele sunt mici, și ii pun cutie manuală.

  14. As pune pe primul loc criza. Situatia financiara a multor romani s-a inrautatit in ultimii 2 ani, multi sunt pe punctul de a fi dati afara de la lucru sau deja au patit-o. Leasing nu mai pupi atat de usor (ca in 2008 de pilda), plus ca trebuie sa fii nebun sa te bagi in rahat pe 10-15 mii de euro, cand nu stii daca maine mai ai salariu.

    Plus ca, daca ai apucat sa iti iei masina (si e una decenta), nu vad de ce ai schimba-o, doar pentru ca a aparut un model nou? Am masina din 2008 (deci are 5 ani) si cam 30 de mii de km. A mai aparut un model nou in linia ei (probabil ceva mai smecher decat ce am eu), dar, atat timp cat masina este in stare exceptionala (si aici intervine grija pe care o ai sau nu ca proprietar), nu am nicio intentie de genul asta cel putin inca 5 ani.

    Ma gandesc ca sunt si unii care gandesc ca mine si nu sunt mereu in cursa de a se ‘innoi’, cand nu e cazul.

    Mai punem undeva sus (poate pe locul 2 in top) taxele imbecile pe care le tot nascoceste statul roman. Sa dai mia de euro (sau mai mult) pe o inmatriculare este pur si simplu bataie de joc (sau taxa de mediu sau cum dracu’ ii mai spune).

  15. Cu toate ca sunt o mie de modele lipseste flexibilitatea. Ex :

    am vrut sa schimb masina. 2 chestii am cerut: sa porneasca faza scurta dupa ce incepe motorul sa toarca ( oricand + posibilitatea sa inchid ) si dupa 1-3 minute cand ies din masina daca uit sa se incuie singura ( fara sa am cheile in contact ).

    Nu am gasit nicaieri o masina care sa imi placa cu dotarile de mai sus sau vre-un dealer care ar oferi altceva decat ce scrie in manual ( au un aer de sictiriti …, ). Daca vroiam sa modific pierdeam garantia.
    Asa ca mi`am bagat piciorul in ea de achizitie si mi`am modificat masina actuala.

    Nu mai zic de partea de test drive: vreau masina cu cutie automata ei imi ofera la test drive o cutie manuala …

    00
    • @pi: eu am asta pe megane sedan 2008. luminile se aprind automat când pornesc motorul și mașina se încuie singură dacă am scos cartela din ea și au trecut 3 sau 5 minute.

  16. Putem adauga si noul Program Rabla facut in stilul PLUMB. De bine, de rau, in ultimii ani a mai ajutat piata de auto noi, acum e total neinteresant pentru potentialii cumparatori.

    00
  17. @pi: iti dau eu un Peugeot 307SW din 2002 cu dotarile pe care le-ai mentionat.
    2.0HDI FAP, doar 128000km.

    @vali petcu: as pune pe primul loc legislatia, mai ales partea referitoare la taxele de inmatriculare.
    Ca tot am dat exemplul cu P307SW, masina achizitionata in 2002 din RO, daca vreau sa o vand acum, mai mult de 3000E nu iau pe ea si datorita taxei mari de inmatriculare (sau timbru cum s-o chema).
    In conditiile in care si cea de-a doua masina e in aceeasi situatie (2006, tot din RO achizitionata), desi ambele sunt masini extrem de bine ingrijite, nu le pot marita la un pret decent sa-mi iau un GLK pe care sa poata sa-l conduca si nevasta.
    GLK pe care ar trebui sa-l iau probabil cu banii jos in conditiile in care:
    – aproape nicio banca nu crediteaza (se screm unii de vreo 6 luni sa-mi dea un credit de nevoi personale de care intre timp nu mai am nevoie),
    – leasing-ul e mort in papusoi.

    00
  18. @vali

    Adică n-au pus EcoBoost de 1 litru pe Fiestuța cu automată?

    00
  19. @Adrians Preturi mari comparat cu cine ? Consum mare 5.6 urban ? Avensis 2.0 d4d executive 22945, passat 2.0 tdi 25000 comfort line, renault labuna :) 2.0 dci 22842, ford mondeo titanium 2.0 tdci 24700, honda accord 2.2 diesel 27628, mazda 6 cd150 25790, opel insignia 2.0 d 25790 . Reviziile cele mai ieftine le are toyota si mazda cele mai scumpe reno si vw. Garantia cea mai mare Mazda si Toyota 5 ani „Indrazneste sa stii” inainte sa arunci vorbe in vant.

    00
  20. @robintel: Suzuki Swift 1.2 GS AT e vis. 99% mers oras, consum mediu 7.5l/100km.

    00
  21. Si ca sa ramana in picioare trebuie sa mai faca economii si service-urile autorizate sa vanda piese contrafacute de turci sau chinezi.

    00
  22. @pi: si eu am pe 308SW asa ceva.

    Nu vreau sa fiu unul din aceia care spun ca statul e de vina pentru tot, dar in acest caz, statul ar putea face toata diferenta!

    1. In primul rand anularea completa a taxei auto: Firmele/persoanele fizice care au masini vechi le-ar putea vinde si cu banii sa dea avans la una noua, sau macar sa incerce sa aduca alta de dincolo, pe care oricum va plati accize, taxe, impozite in romania.

    2. Simplificarea legislatiei la firme, ai voie x masini de firma deductibile neutilitare (in afara de firmele de profil: taxi, transporturi, etc). Fie una, fie doua, dar sa fie deductibile. Sau alta metoda de a simplifica, pentru ca cu cat e legea mai complicata, cei cinstiti vor lua in mufa, iar smecherii au relatiile care sa-i ajute sa ocoleasca legea prin ceva chichita (vezi cum a fost faza cu partajul, smecherii stiau oricum, problema e ca nu s-au asteptat sa se raspandeasca in asa hal).
    Asa firmele ar putea vinde rablele.

    3. Cumva stimulata cumpararea de autoturisme noi, si nu numai prin rabla unde trebuie sa dai spaga pana nu se mai merita as faci nimic, ci simplu si scurt, gen tva redus, sau deductibil, sau fara impozite primul an (daca masina e noua).
    Imaginati-va ce s-ar umple tara de V8-uri, pe care in al doilea an le vor tine pentru ca nu le va cumpara nimeni oricum. Daca nu platesc, se executa siliti, nu e stres, macar vedem si noi politisti cu v8-uri nu cu 1.4 MPI.

    Si multe altele. Dar la noi e fix cum zicea cineva mai sus (am vazut cu ochii mei): sefa urla sa i se faca un raport in excel (ca ea numai asa intelege) cu masinile care se pot taxa cel mai mult, se dubleaza taxele si la revedere. Raporteaza celor superiori ca anul viitor statul se va umple de bani :) (culmea e ca ei chiar cred asta :))

    00
  23. taxele sunt beleaua si zici ca sunt batuti in cap

    si eu vreau cam de 1 an sa cumpar o masina si ma tot uit la SH in buget de 6-7000. problema acolo este interesanta, in sensul ca o masina la pret bun cu ani putini si motor mediu – 1.8 /1.9 are o taxa de te rupe. dar o masina similara doar ca in loc de 2-3 ani are 6-7 – euro 4 sa zicem este mult mai ieftina. pai masina aia mai noua are un nivel de poluare decent pe cand aia veche este mult mai slaba – dar taxa este pusa anapoda, la 3-5 ani dai un 900-1300 euro, la 6-9 ani un 700 euro

    cred ca o sa fie din ce in ce mai multe vechituri la noi, pentru ca taxele la euro 3 vechi de 10-12 ani si euro 4 vechi de 7-8 ani sunt mici ( sper sa nu fi gresit varsta motoarelor euro 3)

    00
  24. Sa ne gandim la o Dacia fabricata in Romania cati oameni muncesc , cati furnizori locali muncesc, pe cand la o un sh de afara statul nu castiga nimic , deci e normal sa vina cu taxe mari sa franeze achizitia de masini sh.

    00
  25. In general, cine are nevoie de o masina, o cumpara facand cea mai buna alegere a momentului – masina care aduce cea mai mare valoare pentru banii pe care omul ii are de dat. Daca cineva hotaraste sa nu mai cumpere o masina din cauza dificultatii alegerii, inseamna ca ori nu are nevoie de ea, ori nu are bani pentru o masina utila lui.

    Cred ca adevaratul motiv pentru care piata stagneaza este puterea financiara scazuta a popendulatiei.

    00
  26. Și diferența majoră dintre alea 3 care e…?

  27. @Znuff: Literele de pe spate.

    00
  28. @zoso, referitor la ce-a zis pi. Tie ti se aprin luminile cand pornesti motorul si ziua? (ma refer la faza scurta, nu la DRL). Altfel, functia Auto exista de mai demult

    00
    • @claudiu: da. dar la megane nu e funcția auto. farurile sunt pe fază scurtă, și se sting când scot cheia din contact.

  29. Singura problema reala este taxa auto. S-a blocat total piata second-hand, care alimenta in mod direct piata de masini noi.

    00
  30. Timbrul de mediu e jale cu el, acesta cred ca i-a speriat pe multi romani.

    00
  31. @dan28:
    Uita-te un pic te rog cate Dacii se vand in Romania, cate in afara, si apoi discutam de taxe.
    Taxele exista cu scopul unic de a aduna bani la buget, pentru cei ce sunt acum la buget.
    Atat. Restul sunt coincidente fericite/nefericite. Crezi ca Ponta a facut vreo simulare cam cat ar pierde Dacia daca s-ar micsora taxa?
    Sau daca e asa tare-n clanta pentru Dacia, de ce nu scoate taxa de pe ele, poftim.
    Cumperi produs local, ai TVA redus/alte scutiri. Si in alte tari este si functioneaza foarte bine.
    Asa si pe mine m-ar tenta Dacia, dar asa nu am absolut nici un avantaj.

    00
  32. Cine are gioarse de 20 de ani nu cred ca isi permite ceva mai nou de o gioarsa 10 ani cu numere de bulgaria.
    Cine are o masina de 5 ani, in stare buna, nu prea are motive sa o schimbe. Asteapta sa faca 8 sau 10 ani si isi ia alta noua sau face upgrade cu un second de 2-3 ani din germania.
    In rest, piata era umflata un pic de bula creditelor si de faptul ca multi au trecut dupa 2000 de la vechea dacie la ceva serios din vest sau modelele noi de dacie. A fost o evolutie abrupta de la masini de lumea a treia la o aparenta de occident, dar cred ca si in singele nostru avem inca gena sa tragem de o masina 20 de ani.
    Nu in ultimul rind, sa nu uitam ca sint masini cumparate in 2004-2005, care valoreaza acum, sa zicem, 2000 de euro si pentru care proprietarii platesc inca rate mai scumpe decit valoarea masinii.

    00
  33. @zoso Avensis 2.2 diesel automat 27990 Executive . Pe Corolla e diesel automat ii spune MMT dar e numai cu motorul de 1.4 D4D

    00
  34. @dan28: La prima vedere ai avea dreptate, la noi Renault produce sub numele de Dacia o maşină low-level a grupului şi mai nou Ford a început să facă ceva mărunţis. Deci spui că ar trebui protejaţi prin ridicarea de ziduri de beton cu sârmă ghimpată la graniţă. Şi mitraliere îndreptate spre interior, ca pe vremurile nu demult trecute.

    Dar hai să aruncăm o privire în afara României. Să luăm de exemplu cazul Ungariei. Aici se fabrică maşini Audi, Mercedes-Benz, Opel, Suzuki. Şi totodată livrează motoare pentru Volkswagen, Skoda, Seat şi… Lamborghini. Sectorul auto este responsabil pentru 17% din exporturile Ungariei şi oferă un loc de muncă pentru 1% din popendulaţia ţării. Deci ar cam avea ceva de protejat, nu? Cu toate acestea, la ei nu există tâmpenia asta de taxă căruia i se schimbă numele de 2x/an. Şi toată lumea este fericită. Inclusiv industria auto.

    Exemplul poate fi extins şi pentru alte perioade din ultimii 20+ ani. Noi am avut diverse restricţii privind importul de maşini SH din vest, sper că nu le-aţi uitat. Nu mai ştiu ce restricţii au avut sau nu maghiarii, dar ştiu că au avut facilităţi dacă investeau în autovehicule utilitare. Această măsură a ajutat enorm la crearea unui segment de mici întreprinzători la în perioada anilor 90.

    00
  35. NOU
    #44

    @vali: ești absolut convins că meganele se închide automat după ce ieși din el?? întreb pt că și eu am, dar al meu se închide doar dacă îl deschid și timp de 2-3 minute nu deschid o ușă, când ies din el nu se închide nicicum

    00
  36. @vali petcu: Ciudat, la Megane-ul meu, desi am si keyless go nu se inchid usile singure daca plec de langa ea.

    Ai facut tu ceva modificare/setare dupa ce ai luat-o sau asa a venit? Ca ma gandesc ca o fi ceva de soft, si toate au asta.

    Iar becurile se sting daca deschizi usa de la sofer, de la primul Megane 2, din 2003. Tot timpul mi-a placut faza asta. :)

    00
  37. Autocorrect-ul tastaturii mi-a dat peste cap cuvintele.
    E adevarat, Toyota inca foloseste motoarele vechi, dar sunt motoare foarte bune si fiabile in comparatie cu alte marci cu traditie care au pus motoare noi si intampini tot felul de probleme cu ele (unele minore dar sacaitoare).
    Cineva a mentionat consumuri mari la motoare de capacitate mare, la Rav4 motor 2.2 d4d ( NU dcat) consum mediu urban 7,7-8L/100km, Avensis 2.2 d4d consum mediu 8L/100km, Corolla 1.4 d4d consum mediu 5,5-6L/100Km. Si nu vorbesc din carti, ci din experiente zilnica. Daca si astea sunt consumuri mari nu stiu ce ati putea vrea mai mult. Poate un 1.5dCi sa fie super econom.
    Nu mai zic de garantia oferta si revizii gratuite vreo 5 ani.

    De asemenea pentru cine spunea mai sus ca nu se incuie usile automat daca o uiti deschisa, la toyota de exemplu e aceasta functie temporizata la 30secunde. Probabil si alte masini o au, doar trebuie activata prin ceva comenzi ascunse utilizatorului obisnuit.

    00
  38. NOU
    #48

    Sa nu uitam ca taxa de timbru sau taxa de prima inmatriculare sau cum i s-a mai zis, a fost bagata pentru a-i proteja pe acesti indivizi. Acum poti sa-ti iei doar masina noua sau o cotoarba de pe vremea lui Gheorghiu-Dej. Sunt avantajati astia care-si iau masini de lux si cocalarii care umbla cu BMW-uri din anii ’80.
    De prosti ce sunt si-au dat singuri cu tesla-n oute pentru ca lumea s-a dus sa umple buzunarele bulgarilor si ale hotilor de masini.
    Acum sunt acolo unde le este locul, la firul ierbii. Inca un vant mic sa intre cu totul in groapa si vine cernoziomul peste ei singur, fara ajutor.

    00
  39. 1,6 litri, 130 CP de la reno’e bestial motorul, nu ma refer la putere care e suficienta pentru cilindree ci la el ca si concept si cum l-au implementat. Ca san u mai zic de consum 4.2 pe afara si ca se pune mia nou si pe C-klasse…
    Tu doresti probabil ceva mai multi caluti, atunci 2.0 dci, un motor exceptional, din aceiasi generatie cu 1.6, adica motoarele noi care vor echipa in urmatorii 10 ani tot mai multe marci…

    Am avut 1.5 dci care a mi-a manacat zilele (nu tragea, injectoare schimbate, compresor de aer, caseta de directie si numi mia aduc aminte, toate pana in 140k) deci crede-ma cand vorbesc de motoarele de mia sus ca nu sunt fan reno’ insa au facut treaba buna buna, excelenta cu noile propulsoare…

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube