Roşia Montană, 2009

Acum câţiva ani, o revistă americană sublinia într-un editorial că majoritatea celor care iau decizii pe problema avortului sunt bărbaţi. Iar problema e una eminamente feminină.

Cam aşa se întâmplă şi cu Roşia Montană. O localitate uitată de lume, în creierii munţilor, unde se poate ajunge de la Turda prin Câmpeni sau de la Aiud. Mi-a luat 6 ore ca să ajung acolo, pe un drum vai mama lui. Am luat o tanti autostopistă să ne spună una alta. Nu e deloc frumos. Casele sunt în paragină, blocurile sunt neterminate, şoseaua se termină undeva în centrul oraşului. Nişte bucăţi de asfalt se continuă printre case, dar nu duc nicăieri.

Roşia Montană e cap de linie.

Cifre seci.
RMGC sunt acolo de 6 ani. Dacă proiectul se aprobă, 600 oameni vor avea de muncă 20 de ani. Doi de pregătire, cincisprezece cât durează extragerea, încă doi de terminat procesarea, trei sau cinci de supraveghere a zonei după ce exploatarea s-a încheiat. 48% din aurul extras va întra în buzunarele statului român. Dincolo de curent, salarii, drumuri, combustibil, ce se mai consumă. Adica vreo 5 miliarde dolari.

Soros şi ONGurile.
Contează foarte puţin spre deloc ce ONGuri finanţează Soros şi ce miniştri pune să vorbească împotriva proiectului (îmi foarte scapă de ce wikipedia menţionează reacţia ministrului maghiar al mediului la un proiect care are loc la câteva zeci de kilometri de graniţa româno-maghiară, dar am zis să nu şterg, să îi las pe oameni să îşi facă damblaua). Deloc. Astea sunt dedesupturi vulgare pentru oamenii care trăiesc în zonă.

Salvarea din fotoliu.
Ca şi în cazul revoluţionarilor de pe twitter, e foarte uşor să îţi dai cu părerea şi să vii trei zile în Roşia Montană la festival şi după aia să te cari acasă, fericit că ai salvat Terra de oamenii răi. Oamenii de acolo însă rămân acolo. Nimeni nu îi întreabă ce vor, nimeni nu se intereseaza de soarta lor.

E o problemă delicată, desigur, e vorba de şters nişte munţi de pe hartă. OK, nu e bine sau frumos aşa, hai să facem altceva cu oamenii şi cu zona aia. Păi… Luaţi-o la dreapta de la Baia de Arieş spre Câmpeni, să vedeţi cum arată România pitorească, plină de peisaje minunate asezonate cu case dărăpănate şi gunoaie. Ca să faci turism ai nevoie de drumuri. Şi cine să le facă?

Nu sunt pentru sau împotriva proiectului. Nu îmi pot da cu părerea despre viaţa unor oameni când am stat 3 ore în oraş şi am cumpărat 2 cornuri, un suc  şi nişte napolitane cu blană. Din scaun e uşor de salvat lumea.

Soluţii? Soluţii! Soluţii…
Roşia Montană are case frumoase, dar casele se dărâmă. Iar priveliştea şi rezervaţia nu ţin de foame. Gândiţi-vă la asta înainte să săriţi cu gura. Mă gândesc că dacă 10.000 din ăia care au fost la FânFest vin în concediu o săptămână pe an la Roşia Montană, satul şi zona ar avea altă soartă. Mi-e teamă însă că pizduţele şi corporatiştii vor confunda The Mountain Tomato cu Paralia şi se vor mulţumi cu semnarea petiţie online (sunt convins că există cel puţin una pe tema asta) şi îşi vor vedea de ale lor.

Nu veţi găsi oameni în poze pentru că nu am văzut foarte mulţi în sat. Nu ştiu unde erau. Am văzut 2 doamne la Centrul de Informare, 3 muncitori care desfundau un canal, două doamne la două magazine, 5 muncitori care consolidau o casă, doi copilaşi care se jucau într-o curte, o bătrână în curtea cu Dacia verde, un bătrânel care ne-a salutat la plecare, încă vreo 3 muncitori care se plimbau prin sat, Cătălin de la RMGC care ne-a dus până la carieră şi ne-a povestit câteva chestii şi pe minerul şef de la Muzeul Minier. Tinerii care se văd în poze sunt studenţi de la Cluj, aflaţi în vizită.

Funfact: iarna temperatura în zonă ajunge la –29 grade.

De ce mi-am irosit o zi din viaţă şi un plin de benzină ca să merg până acolo? Pentru că sunt sătul de dobitoci de genul ăsta,  care vorbesc tâmpenii şi cărora nu le pasă de oameni, ci doar de imaginea lor cool de salvatori ai lumii. Ia bă un maidanez acasă! Ah, nu pot, nu am unde, nu mă lasă mama, dar e şi el un suflet mic, e păcat să nu muşte un turist…La fel e si cu Rosia Montană.

Disclosure: nu am nici un fel de legătură, comercială sau de altă natură, cu Naumovici sau RMGC. Am lucrat cu Leo Burnett pe nişte proiecte în 2007 şi 2008 şi atât.

Pozele:

Pe aceeaşi temă

Roşia Montană, 2009 - 88 comentarii

Pagina: [1] 2 » Toate comentariile

    1.
  1. gravatar ovidiu a scris pe

    Impresionant. Locul asta arata ca Cernobalul. Bravo tie ca ai avut taria sa te duci pana acolo. Mi-am propus in multiplele mele drumuri spre Baia Mare sa ma abat si pana la Rosia Montana. O voi face vara asta, mai ales ca trec prin Turda aproape de fiecare data. Mi-a placut cum ai pus pct pe i vis a vis de corporatisti si intentiile lor de miss-uri care vor sa salveze lumea si delfinii. Cateodata si balenele. Zona e chiar frumoasa, defapt toata zona Apusenilor e superba, pacat ca nu avem infrastructura sa ne aducem turistii.

  2. 2.
  3. gravatar ovidiu a scris pe

    …uitandu-ma mai bine la poze mi-am adus aminte de Borsec. Am fost acolo acum 2 ani, 3 ani … si arata la fel ca Rosia Montana. Aceleasi case abandonate, distruse. Aceeasi paragina si probabil nu sunt singurele locuri din Romania. :(

  4. 3.
  5. gravatar Julia a scris pe

    Se vorbeste de “proiectul” de la Rosia Montana de ani buni; au existat o serie de petitii online, dar si diverse “proiecte” de salvare care au pornit din partea unor reviste.
    Am citit destule povesti intortocheate despre cine ar fi ori ba in spatele povestii cu distrugerea zonei, pornind de la suma uriasa pusa in joc.
    Am scris chiar eu una la un moment dat.
    Treaba este insa alta: ca Rosia Montana sunt o gramada de locatii, pe care societatea -simplu – le distruge. Cum? Incepand cu gunoaiele menajere si continuand cu furtul lemnului din paduri!
    Sa ne hotaram ce vrem pana la urma!
    Ca alergam doar dezorientati zbierand ca suntem mari si tari!

  6. 4.
  7. gravatar Turambar a scris pe

    Acum 6 – 7 ani de zile am facut si eu acelasi lucru ca si tine: m’am urcat in masina (o Dacie harbuita) si m’am dus acolo, sa vad EU cu ochii MEI, sa aud EU cu urechile MELE, nu ce vor altii sa aud sau sa vad.

    Si, intr’adevar, realitatea este mult mai prozaica si mai jalnica si mai lipsita de glamour-ul ecologist. Iaca acolo un loc amarat, cu oameni amarati si saraci, care se intampla sa stea pe un munte de aur rezidual pe care se bat domnii din trei tari si doua continente: romanii, ungurii, canadienii. Natura e facuta zdrentze de mult timp acolo, de pe vremea dobitocilor de comunisti care au ras acum 30 de ani alt munte (dar nici un guvid de ecologist nu spune asta). Oamenii sunt rupti in cur si si’ar dori locuri de munca (dar nici un guvid de ecologist nu spune asta). Ecologistii sunt de fapt niste tineri tembeli, care cred ca viata inseamba cules de afine si mermeleala in fan, parte din ei platiti de varii grupuri de interese (dar nici un guvid de ecologist nu spune asta).

    Deci ramane cum am stabilit: campanie de presa, ba pro, ba contra proiectului. Si nimanui nu’i pasa de ce au nevoie aia de acolo. Ion, Gheorghe. Nu ecologistul lui peste care se duce doua zile sa se babardeasca in fan si pe urma sa plece inapoi la Cluj sau la Bucuresti sau la Budapesta sau la Toronto.

    :(

  8. 5.
  9. gravatar deea a scris pe

    zona e una superba, merg acolo vara de vara, pentru ca bunicii mei stau in apropiere, dar pe an ce trece am impresia ca din cauza celor care vor sa faca niste afaceri..cam negandite din punct de vedere uman..ci numai din punct de vedere financiar,zona devine din ce in ce mai sumbra! e pacat..pentru ca in Apuseni chiar te simti in alta lume, iar Rosia Montana e o zona superba

  10. 6.
  11. gravatar Makavelis a scris pe

    1. 90% dintre cei care merg la Fanfest, merg sa se distreze. Ii doare in anus de Rosia Montana si ce s-ar putea intampla acolo.
    2. Campeni, Zlatna, Abrud mor de foame. Oamenii isi dau cu sula’n coaste pentru un loc de munca la ei in oras. E clar ca cei din Rosia n-au nicio sansa in orasele alea. Alba e prea departe si nici orasul meu nu e ceva de vis cand vine vorba de angajari.
    3. El, locuitorul din Rosia, mai bine se caca dupa ce a mancat un salam sasesc, decat sa se cace pe muntele de aur dupa o ciorba de urzici cu mamaliga uscata.
    4. Cei care nu vor sa plece isi vor schimba decizia cand se vor vedea cu banii in mana. Cat le-ar fi de greu, cat ar fi de obisnuiti cu pamantul lor. Si din cauza asta pretul apartamentelor din Alba a crescut incredibil acum vreo 3-4 ani, dupa ce motii au primit miliarde pe niste case facute din cirpici
    6. Faci cateva pensiuni, faci un tur turistic care sa contina minele alea vechi (consolidate, bineinteles), zona e faina. Cat arata de urat acum, zona poate fi valorificata din mai multe puncte de vedere.

  12. 7.
  13. gravatar gigel a scris pe

    Pe nimeni nu intereseaza. In acelasi timp, a distruge locul iar nu e bine.
    Mergeti in Gorj la Rosia de Amaradia sa vedeti ce s-a intamplat. Si acolo a fost exploatare, totul a fost bine pana a fost rau.

    Sunt si alte metode de a face lucrurile sa mearga, in loc de a exploata muncitorii de acolo pe 6 milioane pe luna (Care muncitori ma indoiesc ca mai sunt atatia, majoritatea fiind batrani).
    E mai usor sa exploatezi petrol, lemn, carbune, etc decat de a produce ceva. Se poate face turism la mina de exemplu.
    P.S. Ai fost acolo la invitatia RMGC?

  14. 8.
  15. gravatar Sadd a scris pe

    Sunt prea multe interese acolo,ecologistii sunt doar niste gaite..fac galagie,astia pe net la fel,o petitie,o caterinca.Daca e sa se intample ceva..se semneaza ceva de sus,cum a mai fost,vine unu se apuca de forat si gata.Si ce daca suntem in UE,pana vin aia sa ne verifice zona e iar poluata..si profitul impartit cu conducatorii nostrii…
    O zona pe care am vazut-o in paragina anul trecut e Sovata,cred ca acolo a fost candva o statiune interesanta…acum cad vilele si casele de turisti.

  16. 9.
  17. gravatar Ionuţ a scris pe

    Într-un reportaj prOTV (care apropo, s-a apucat de făcut spam pe cârca fraierilor care au făcut greşeala să semneze petiţia cu Poliţia Animalelor) un localnic afirmă: “Ce munţi distruşi, domne? De 2000 de ani se sapă aici! Deja sunt făcuţi şvaiţer!”

    Problema RM se poate pune şi practic. Oamenii ăia au ce mânca, au locuri de muncă? Dacă da, atunci îşi pot permite să refuze oferta corporaţiei. Dacă nu, atunci vor face foamea pe principiul iliescian “nu ne vindem ţara” care a mărit decalajul dintre economia României şi cea a altor ţări foste comuniste în anii ’90. Oricum ar da-o, în vreo 10 ani îşi vor da seama singuri ce vor de fapt.

  18. 10.
  19. gravatar Paul a scris pe

    De acord 100%

    PS
    Naumovici ? :)

  20. 11.
  21. gravatar Mihai a scris pe

    De acord cu tine ca ecologistii nu au nici o treaba cu lumea reala. Totusi, se stie ca RMGC a pornit o campanie agresiva de promovare. Acest lucru ma face sa ma gandesc la plinul de benzina consumat de tine ca sa mergi acolo.
    Din punctul meu de vedere se impun cel putin urmatoarele doua intrebari: 1. Cate din casele darapanate sunt proprietate a RMGC? 2. Avand in vedere interesul foarte mare al RMGC pentru zona respectiva, cati romani au posibilitatea sa compere un loc sa se mute acolo si sa inceapa o viata acolo?

  22. 12.
  23. gravatar zoso a scris pe

    @gigel: nu. am mers de capul meu, pe banii mei.

  24. 13.
  25. gravatar zoso a scris pe

    mihai, n-au ce viata ca n-ai ce face acolo. industrie nu exista (existau la baia de aries niste fabrici, din cate am inteles), agricultura canci. singurul lucru e ca poti sa cresti vaci si oi.

  26. 14.
  27. gravatar Mihai a scris pe

    Sunt sigur ca solutii pot fi gasite. RMGC este una dintre ele. Pot fi de acord cu ea, dar contractul va fi negociat de Statul Roman cum a fost negociat si contractul cu Sterling. Si nu cred ca este in regula. Romanii isi pun palma in fund si pleaca in Italia, asta este. Mergem mai departe.

  28. 15.
  29. gravatar cristean a scris pe

    O parte din drum e, intr-adevar, dezastru. Iar halda dinspre Abrud e un monument al absurdului. Parca a cazut din cosmos acolo. Daca ar face drumul si ar da drumul la mocanita din nou ar veni mai multa lume in zona. Da-l in puma mea de minerit si de steril! Se poate trai si din altceva, aia nu i-a facut ma-sa mineri. Si stiu ce spun, familia mea e din Baia de Aries. Sora mea traieste in Abrud. Si nu traieste nici din minerit, nici din dat in cap, nici din ajutor de somaj. Vad ca nimeni nu intreaba de ce aia de la RMGC, daca-s asa de buni la sapat dupa aur n-o fac in alta parte,ci tocmai la noi.

  30. 16.
  31. gravatar zoso a scris pe

    satele alea s-au dezvoltat pe servicii conexe mineritului. iar oamenii aia nu vor sa plece de acolo. pentru ca nu au ce sa faca in alta parte. nu ii angajeaza nimeni.

  32. 17.
  33. gravatar krossfire a scris pe

    Sincer, ma mir cum nimeni nu a avut tupeul sa se lege de Vasile Frank-Timis, omul din spatele Gabriel. Asta arata un singur lucru : Daca nu ai curajul sa te legi de individul din spatele companiei (cunoscut interlop,tinta a jurnalistilor de investigatie occidentali, actualmente ”mare om de afaceri”) inseamna ca pur si simplu nu ai cum sa-i ingropi proiectul, inseamna ca la Rosia Montana e de preferat ca firma lui Frank Timis sa faca ceva.

    Nu e prima data cand vad poze de-acolo si n-ar fi prima data cand as avea marturii inregistrate de la localnici care-si doresc cu ardoare sa existe ceva in zona aia, mai ales pe timp de criza. Ca orice om care a avut ocazia sa vada materiale despre Vasile Frank Timis am rezervele mele fata de Gabriel insa nimic nu se compara cu rezervele pe care le am fata de ONG-urile ce organizeaza betii cu muzica de doi lei si lasa in urma munti de gunoaie pe motiv ca ”salveaza Rosia Montana”. Au trecut ani buni de cand diversi se bat cu pumnul in piept si nu fac absolut nimic. Astept la randu-mi ca problema sa se decide la nivel de Stat sau in instanta insa as inclina spre exploatare miniera. Nu de alta, dar abuzurile majore care ”s-ar putea sa existe” (conform unui ONG salvator) pot fi lejer sanctionate si de organismele UE.

  34. 18.
  35. gravatar 0gar a scris pe

    In Romania nici daca se descopera diamante n-o s-o ducem mai bine. Voi chiar credeti c-o sa-i scoata din foame pe locuitorii din zona? Singurii care se vor bucura vor fi patronii localurilor si carciumilor din comuna, care nu vor mai face fatza cererii de alcool ieftin atunci cand vor iesi din schimb minerii. Iar faza cu drumurile mai bune – este ceva cu doua taisuri: sigur, vor construi Companiile drumuri de acces mai largi, dar si traficul va creste de n-o sa mai aiba loc carutele satenilor pe carosabil. Iar banii ce vor ajunge la Consiliul Local o sa-i sparga primarul pe prostii. Poate unu’ care vine de la oras gandeste “Uita-te si la taranii astia, ce inapoiati sunt, vai de mama lor!” dar alora le place asa cum sunt, ei asa au trait si sunt obisnuiti cu viata lor. Daca nu au celululare cu camera sau laptop-uri Sony asta nu inseamna ca sunt necivilizati si barbari. Iar daca se vor deschide minele vor veni peste ei tot felul de dobitoci sa le cumpere casele la pret de nimic, vor construi niste chestii industriale care nu numai ca vor arata ca dracku in peisaj, dar vor fi abandonate imediat ce se termina aurul si nici nu o sa le ofere cineva slujbe, ci vor aduce oameni din alta parte care au tot felul de apucaturi si de obiceiuri.
    Si cine mama drackului o sa mai refaca zona? Ca nu-i cred eu in stare pe minerii care stau bagati in galerii ca la sfarsit vor iesi sa niveleze terenul si sa replanteze copaci (activitatea asta e prea prost platita pentru ei). Aia vor pleca in alta parte, unde se vor deschide alte mine de metale pretioase.
    Daca vrem neaparat profit, hai sa radem toti copacii si sa vindem lemnul, hai sa gaurim toti muntii pana cand nu vor mai fi metale nici pentru fabricarea capacelor de bere, hai sa extragem tot gazul si petrolul care a mai ramas si sa le ardem, iar generatiile urmatoare da-le drackului, sa munceasca, ca si noi am muncit cand eram ca ei!

  36. 19.
  37. gravatar fanel a scris pe

    @krossfire: poate ca betivi ongisti nu si-au luat si ei partea;) si asteapta….uite in vama veche se pare ca si-au luat partea si au inceput sa taca :) )=))

  38. 20.
  39. gravatar Marius a scris pe

    Oameni care isi vad de viata lor..

  40. 21.
  41. gravatar alexnicolae a scris pe

    prin 90 veneau trenurile cu deseuri radioactive si chimice sa le depoziteze in delta pe acelasi ton ca sunt numa vreo 15000 de oameni in delta, nu sunt drumuri, nu deranjeaza pe nimeni. in acelasi ton cu articolul, nu inteleg de ce a fost atunci galagie si de ce s-au intors tirurile din drum ca in delta nu sunt drumuri si oamenii sunt saraci. macar cativa oameni ar fi castigat vre-o 20 de ani bani buni ca soferi si sapatori si magaragii pentru ingroparea chimicalelor alea. Si Romania ar fi putut castiga miliarde din spalarea banilor, poate ar fi primit si o cota parte. Ce atata delta litoral turism. Partea frumoasa a exploatarii deja existente e ca ne arata ca in acest moment nu poti avea incredere in statul roman ca poate gestiona un proiect cu impact major asupra mediului.Nu cred ca daca nu au resit sa rezoleve o groapa si un munte de steril o sa se rezolve o groapa si mai mare si un munte de steril si mai mare.Firma respectiva la fel nu are un istoric care sa ateste seriozitatea sa in probleme de mediu. Impactul celui mai mare lac cu reziduri toxice din Europa nu se va opri doar la zona Rosia Montana.La exploatarile din Baia Mare cand au scapat o cantitate infima de reziduuri, s-a simtit pana in Ungaria, Serbia, si o zona mare din Romania. De asta se implica si cei din Ungaria si cei din Romania nu doar cei strict din zona.Inchipuieste-ti Elvetia/Austria ca ar deschide acum o exploatare de aploarea asta, au pus un minus 50% la turism imediat pe toata tara . Costurile de mediu sunt uriase. Profitul de nspe miliarde e pe hartie si provine exact din neluarea in seama a costurilor de mediu pe 50-100 de ani. In rest e corect ca e o oportunitate si ca sunt multe interese si multe aspecte care nu sunt prezentatea clar cu optiuni reale.

  42. 22.
  43. gravatar vanda a scris pe

    @ogar: Nu e vorba de telefoane xperia si sony vaio… daca n-ai bani, cam mori de foame… sau iti cade casa pe tine, ca n-ai bani s-o renovezi… sau nu poti sa-ti trimiti copiii la o scoala… e vorba de niste nevoi primordiale (sa ai ce manca, sa ai un acoperis de-asupra capului) pe care nu poti sa le implinesti, nu de lux

  44. 23.
  45. gravatar Dan Terteci a scris pe

    Zoso, frate, imaginea pe care ai văzut-o tu este în mare parte activităţilor RMGC în zonă. Problema care se pune este alta. Deşi sunt de acord cu tine în ceea ce priveşte viitorul oamenilor de acolo, discuţia se poartă cu privire la soluţia tehnică. Separarea aurului din steril prin cianurare produce poluează zona pe o distanţă foarte mare. Oricum era mai bine dacă aurul ăla era exploatat de români pentru români. În final cam asta este toată tărăşenia. O zi bună!

  46. 24.
  47. gravatar gupi a scris pe

    La Baia Mare a fost exploatată o haldă similară de steril. cu reziduuri aurifere. Statul român a câştigat binişor, iar terenul e acum liber, numai bun de dezvoltare imobiliară.

  48. 25.
  49. gravatar zoso a scris pe

    dan, crezi ca baga statul 1.6 miliarde dolari?

  50. 26.
  51. gravatar SilviuB a scris pe

    singurul lucru care se poate face acolo, si are un viitor ,e mineritul. punct. Ce turism, noi (romanii in general) nu avem bani nici sa trecem strada, dapai sa facem trasee turistice si alte prostii. Hai sa visam frumos toti, poate …

  52. 27.
  53. gravatar Dan Terteci a scris pe

    Nu, pentru că e mai simplu să iei şpagă fără să faci nimic şi să te mulţumeşti cu puţin la buget. Poate sunt eu răutăcios! :)

  54. 28.
  55. gravatar zet a scris pe

    îmi foarte scapă de ce wikipedia menţionează reacţia ministrului maghiar al mediului la un proiect care are loc la câteva zeci de kilometri de graniţa româno-maghiară, dar am zis să nu şterg, să îi las pe oameni să îşi facă damblaua

    - Da’ de cand se opreste cianura la “granita”? In 2000 cianura de la Baia Mare nu a avut niciun complex sa treaca la unguri si apoi pe calea Dunarii sa se intoarca inapoi, in eterna (sau fascinanta?) Romanie.
    Oamenii din Apuseni, ca orice oameni, isi doresc un cont mai dolofan, chiar daca in subsidiar si colateral s-ar parjoli pentru asta 5 munti cu cianura. Intrebarea mea este: de ce “sa profite” doar motii de aceasta “afacere”? Cinstit ar fi sa parjolim toata Romania cu cianura, sa taiem toate padurile, sa excavam toate raurile si sa vindem totul, pe bani frumosi. Romania ar deveni un desert, stiu, dar am trai bine 15 ani, NOI !

  56. 29.
  57. gravatar zoso a scris pe

    adu-mi aminte, cine exploateaza lemn prin unele zone selecte ale ţării? ungurii aia doi ale caror nume imi scapa? sa ne apucam si noi sa ne dam cu parerea despre ce fac ei la ei in ţară?

  58. 30.
  59. gravatar Iulian a scris pe

    Nu stiu cum e drumul catre Rosia Montana dinspre Turda/Cluj, din Aiud nu stiu cum se ajunge, dar daca o iei prin Alba Iulia drumul e foarte OK.

    Ai vazut putini oameni in Rosia Montana pentru ca numai aia au mai ramas. Cum ai observat, pe majoritatea cladirilor apare placuta cu “Proprietatea Gold Corporation”, deci oamenii care locuiau acolo au vandut si au plecat.

    Uite, aici (http://activism.greenpeace.org/cybercentre/gpi/Community/1014203143/1014203143.html) un om prezinta consecintele extragerii aurului si folosiera cianurii de potasiu in acest proces.

  60. 31.
  61. gravatar Garm a scris pe

    Tot respectul pentru articolul tau. Intamplator am rude in zona si cunosc destul de bine situatia.

    Majoritatea celor de acolo traiesc de pe urma minei de aur, deci automat au nevoie de locurile de munca oferite de RMGC. Compania le-a oferit locuitorilor din zona pe langa locuri de munca bine platite si compensatii financiare generoase pentru stramutarea locuintelor. Celor care au dorit le-a construit case intr-o zona ferita de probleme. Casele respective erau din cate imi aduc aminte destul de confortabile, oricum net superioare calitativ caselor cedate la schimb. S-au oferit compensatii inclusiv pentru pomii din gradina fiecaruia.

    Nu mai am date exacte dar din ce imi aduc aminte un salariu bunicel in cadrul RMGC era echivalent cu un salariu bunicel din Bucuresti….ceea ce arata ca oamenii aia nu erau in nici un caz persecutati si nu au nevoie sa ii salveze nimeni.

    Despre alternative – ai vazut si singur, zona e frumoasa dar sunt o multime de alte zone frumoase. Problema e infrastructura….deci orice idee legata de turism in zona e nula din start.

    Cat despre corporatistii si pitzipoancele care citesc Catavencu si simt nevoia sa salveze ceva …. sunt satul pana in gat de ei. Niciunul dintre ei habar nu are cum e viata acolo, nu ar rezista nici macar 2 saptamani in zona aia … departe de cluburile lor de fitze, de masinile de lux, si de tot confortul oferit de Bucuresti…dar deh asta e fitza momentului: sa fii ecologist.

  62. 32.
  63. gravatar mariana a scris pe

    am auzit ca vor sa faca un referendum, iar oamenii de acolo sa decida ei (cei care au mai ramas) acolo s-a facut minerit de 2000 de ani si numai asta ar mai salva ceva. N-am auzit de turism romanesc de succes care sa sustina economic o regiune.

  64. 33.
  65. gravatar acirtep a scris pe

    Scandalul cu Rosia Montana nu a fost facut pentru turism. In caz ca nu te-ai documentat in de ajuns in Rosia Montana sunt galeriile romane, rar intalnire in intreaga Europa. De asemenea, in cazul in care minele de aur sunt exploatate de catre o firma din afara, statului roman nu ii va reveni nimic. Citeste aici: http://rosiamontana.org/categorii.shtml?cmd297=c-1-30357&cmd292=x-298-30560&x=30560&set290=selected-30357&set297=selected-30560 . Ar fi fost bine pentru tine sa mergi la prezentarile legate de Rosia Montana. Nu se zbate nimeni pentru o zona in care sa mergi sa iti faci gratar, ci pentru o zona cu istorie si cu vechime.

  66. 34.
  67. gravatar zoso a scris pe

    petrica, ai vizitat galeriile romane?

  68. 35.
  69. gravatar krossfire a scris pe

    Ce m-a deranjat cel mai tare la afacerea asta este ca nu cei din zona sau ONG-urile din zona au sarit cu gura, ci ONG-urile lipsite de ocupatie de la Bucuresti. In afara de ecologizarile din Baneasa si de cateva ecologizari din zona Chitila (unde nu se va intampla niciodata nimic bun daca nu e tras Rosalul de urechi – stiu, ca am facut investigatii acolo) nu se intampla nimic intr-un oras atat de imputit precum e Bucurestiul . Si totusi se gasesc 30-40 de oameni de la Fundatia MegaHyperGreenSupreme care sa se duca la cateva luni acolo si sa-si dea cu presupusul despre o zona care cu trei ani in urma nici pe harti nu era trecuta.

  70. 36.
  71. gravatar Robintel a scris pe

    Zona este frumoasă, dar săracă chiar şi după standardele din Valea Jiului (ale mele, mă rog). Am fost pe acolo în urmă cu câteva zile şi, ce-i drept, n-am ajuns până în Roşia Montană, dar este deprimant ce se întâmplă acolo. Oamenii aceia fac agricultură de subzistenţă, cât pot şi ei, că pe munte nu creşte mai nimic.

    E păcat, că oamenii sunt harnici. E păcat că nu scoatem noi aurul din munte, pentru noi. Bine că l-am dat ruşilor, turcilor şi austro-ungarilor, dar pentru noi nu scoatem.

  72. 37.
  73. gravatar LZ a scris pe

    Rosia nemontana. Rosia gri. Rosia roasa de arginti. O tristete!

  74. 38.
  75. gravatar acsel a scris pe

    Arata exact la fel ca acum 2 ani cand am fost eu. Cred ca s-au mai daramat si vandut din case, dar in principiu tot aia. Un oras cu 2 blocuri care se darama, in care fiecare nu stie cum sa plece mai repede.

    Pentru cei care vor articolul de acum 2 ani:
    http://www.acsel.ro/2007/08/13/rosia-montana/

  76. 39.
  77. gravatar petrutz a scris pe

    salutare

    cred ca printre singurele subiecte care m-au facut sa comentez pe acest blog.pozitiv.

    fundatia soros a investit mult in a altera imaginea nu foarte roz a ceea ce face gold corporation acolo.Eu desfasor proiecte de reabilitare a zonei, workshopuri de antreprenoriat pentru amaratii aia, precum si proiecte de educare pentru copii.nimeni nu a interesat asta pana in prezent, toata lumea se uita la ciolan, insa un proiect de reabilitare locala nu a avut nimeni, poate doar astia de la gc.
    toti se minuneaza cum de permitem exploatarea resurselor noastre de catre un gigant fara mila si prejudecati, insa exploatarile statului pe valea jiului au fost un dezastru, din care nu doar ca au avut de pierdut oamenii, ci au fost chiar neprofitabile.
    Exploatarile de gaz ale omv-ului sunt de mult uitate, acolo unde statul are redeventa de cacat, dar razboiul mediatic asociat cu prostia crasa, ignoranta si spiritul de che guevara al romanului au dus la tot cacatul asta.
    sa vedem cine o veni si o smulge aurul cu penseta in timp ce oamenii de acolo se vor lafai in piscine si palate.

  78. 40.
  79. gravatar kla2005 a scris pe

    Zoso…respecte!
    Nu as fi crezut ca mai exista cineva care sa aiba curajul sa spuna adevarul despre zona noastra care nu e asa de diferita de alte asemenea zone izolate din Romania!
    In numele meu “de mot” iti multumesc pentru impartialitate!!!
    Jos palaria domnul meu!
    Kla

  80. 41.
  81. gravatar mari a scris pe

    la ulpia traiana sarmizegetusa sunt cateva zeci de hectare de descoperiri arheologice in paragina. asa va fi si la rosia. nu se face turism cu cap in romania. in plina criza economica e o nebunie sa dai cu piciorul unor investitii straine si sa crezi ca salvarea o sa vina de la elena udrea, amazoana turismului romanesc

  82. 42.
  83. gravatar vanda a scris pe

    dar toata lumea asta care sare de cur “Rosia Montana in sus, Rosia Montana in jos”, dar care nu stiu sa ti-o arate pe harta, s-a gandit vreodata chiar sa-i intrebe pe localnici ce vor? Poate o conta si parerea lor la ceva, nu?

  84. 43.
  85. gravatar vanda a scris pe

    erata: dar care nu stie

  86. 44.
  87. gravatar fanel a scris pe

    Si dupa aia o sa ne intrebam curiosi de ce o ia muntele la vale, dupa ce Gabriel ia auru si-l doare in c..r de reparatia distrugerilor cu tot felul de solutii chimice.

    Zoso daca n-am avea experienta privatizarilor romanesti sau a afacerilor mari de tip romanesc as zice.

  88. 45.
  89. gravatar Alberto a scris pe

    1).Inainte de ’89 mineritul de la Rosia Montana era profitabil, asta dupa spusele ghidului de la galeriile romane, lucru de care sunt sigur.
    Problema a venit dupa secole de exploatare, si anume, ca nu se mai acopera costurile.
    Dupa revolutie pana in 2006, cand a incetat exploatarea, statul roman a acoperit pierderile.
    2).In ceea ce priveste FanFest, am fost si eu in 2007, si recunosc ca aveti dreptate, marea majoritate nu stiu despre ce e vorba, vin la distractie.
    3).Legislatia romana in materie de protectia mediului, in conformitate cu cea europeana nu a putut acorda avizul de mediu RMGC, dupa studiul de impact facut.
    RMGC a contestat in instanta acest lucru si problema e in stand-by.
    4).Am vazut in Rosia Montana multe case darapanate, multe case care sunt in proprietatea RMGC(mai mult de jumatate), dar si unele care aveau la poarta “Aceasta proprietate nu este de vanzare”.
    In privinta vietii sociale, situatia de fata nu ii avantajeaza, la nivelul lui 2007, rata somajului era cam de 80%.
    Adevarul este ca in ciuda mult mediatizatei probleme, nimeni nu ii ajuta.
    Sunt niste aspecte care nu trebuie uitate: Rosia Montana este printre cele mai vechi localitati atestate documentar de la noi(sau cea mai veche), potential turistic exista.

    Din punctul meu de vedere, situatia este urmatoarea: daca RMGC va exploata aurul, comuna Rosia Montana se va transforma intr-un iaz de decantare, un lac de dimensiuni foarte mari incarcat cu resturile de la exploatare.

  90. 46.
  91. gravatar sorin a scris pe

    O zona frumoasa, dar lipsita de viata. Interesele unora fara limitele bunului simt.

  92. 47.
  93. gravatar Andrei a scris pe

    Nu e chiar asa, urmarile exploatarii vor fi catastrofale..
    Pana si ungurii se opun exploatarii zonei, care ii va afecta chiar si pe ei..

  94. 48.
  95. gravatar ramona a scris pe

    1) Cred ca ai vazut acolo doar ce au vrut cei la RMGC sa iti arate. Drumuri proaste si gunoaie. Sunt din zona si gunoiele astea se pare ca ti-au aparut numai tie in cale. 2) Aurul poate fi scos din pamant si mai ieftin dar si prin alte metode, multe alte metode ( care nu presupun folosirea unei concentratii atat de mare de cianura). 3) Cum a ajuns statul sa aiba un procent atat de mic in proiect? Sa nu imi spui ca statul nu a avut bani sa participe la majorarea capitalului social. Nu tine. 4) Cine o sa recoperteze zona dupa ce canadienii pleaca? RMGC nu si-a asumat asta in contract. 5) Mina poate fi inca exploatata prin multe alte metode, iar oamenii pot sa munceasca, de asemenea, fara probleme.6) Da. Se stie ca cei de la RMGC au inceput o ampla campanie publicitara. Multi bani se duc in tv, presa scrisa si se pare ca si pe bloguri. 7) Ca noi sa nu credem ca esti platit, ar fi trebuit sa gasesti in drumetia ta si un specialist, care sa iti explice ce inseamna exploatarea aurului la Rosia Montana si care ar fi alternativele acolo. Este evident ca specialistul tau este de fapt al lor. Si atunci? Chiar vrei sa ne convingi?

  96. 49.
  97. gravatar zoso a scris pe

    ei mi-au aratat doar cariera si platoul. orasul l-am vazut singur.

  98. 50.
  99. gravatar Zoli a scris pe

    Punctul tau de vedere seamana foarte tare cu punctul de vedere al RMGC: problema exploatarii aurului ar fi, chipurile, problema oamenilor din Apuseni. Nu este asa. Muntele nu este al motilor, este resursa naturala a Romaniei, in privinta raderii sau nu a unui munte nu hotarasc localnicii de pe munte, ci factorii de decizie centrala. Asta ca sa raspund primului tau paragraf, cu avortul si barbatii. Ca exista o problema a oamenilor din Apuseni, de acord, la fel cum exista probleme si cu pescarii sarmani din Delta, taranii necajiti din campiile prafuite ale Vasluiului sau din satele din (semi)desertul Olteniei. Dar nu poate fi un punct de vedere demn de luat in seama ca problemele grave si reale ale oamenilor sa fie rezolvate prin distrugerea resurselor naturale ale tarii, care la urma urmei, vorba lui Stefan cel Mare, nu sunt ale noaste, ci sunt ale urmasilor urmasilor nostri.

Pagina: [1] 2 » Toate comentariile






Arhive