ESPul devine obligatoriu în UE

De la 1 noiembrie, sistemul ESP (sau ESC) devine obligatoriu la maşinile care vor fi produse in Uniunea Europeană. Alături de Luminile Obligatorii de Zi, asta este una dintre cele mai bune măsuri adoptate în ultimii ani. Ştirea completă pe ProMotor.

Eu îl consider indispensabil pentru o maşină, alături de senzorii de parcare şi ASR, sisteme care pentru mine sunt vitale la alegerea unei maşini.

Pe YouTube găsiţi zeci de demonstraţii cu utilitateaESPului

 

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

41 comentarii

  1. Deci de la 1.11 Dacia nu mai produce Logan&Sandero? :)

    00
  2. Foarte buna stirea asta, dar oricum 98% din masinile moderne de la 2009-2010 in sus au ESP ul in standarde.

    Iar faza cu luminile de zi, de exemplu la Ford/Vw/Audi, la pornirea masinii se pornesc automat luminile de zi, nu sunt sigur cum e la BMW si Mercedes dar sunt sigur ca exista multe alte marci care au aceasta optiune.

    Iar senzorii de parcare m-as bucura sa fie un standard, ca nu imi convine sa platesc cateva sute de € in plus pentru acest lucru extraordinar de folositor.

    00
  3. Eu mi-am luat de curand un Chevrolet Aveo – versiunea noua si a venit echipat cu ESP si lumini de zi. Pe talon scrie an de productie 2012 :D
    Precizez ca masina e una low-cost, dar am si bluetooth pe volan si pilot automat. Sincer, consider ca si astea doua ar trebui sa fie obligatorii. S-ar merge mai cursiv pe drumuri lungi si s-ar evita tampeniile facute in trafic de cei ce vorbesc la telefon cu el la ureche – de exemplu semnalizarea cand tii telefonul in mana e practic imposibila :)

    00
  4. Sunt sigur ca si cei de la Dacia se vor alinia noilor norme. Deja exista Duster care are ESP. Probabil ca vor implementa si ei pe toate modelele.
    Dar se vor departa tot mai mult de „masina de 5000 de euro”.

    00
  5. Stirea este prezentata oarecum gresit, si aici si pe Promotor. Este vorba despre orice MODEL nou produs si vandut dupa 1 noiembrie 2011. Deci la Logan / Sandero nu se aplica, doar la noile „creatii” Dacia. Abia din 2014 se aplica la toate MASINILE noi vandute.

    00
  6. Nu intelegeti gresit…de la 1 noiembrie orice noua masina (a se intelege care nu este deja in productie) va avea nevoie sa fie dotata obligatoriu cu ESP. Deci Logan, Sandero, MCV nu vor avea. Nici Duster-ul nu ar fi avut dar e un 4×4 si era nevoie la marketing.

    00
  7. Momentan inca mai avem libertatea de a alege ESP sau nu. Mie personal imi place acest concept ciudat numit LIBERTATE. E absurd sa te bucuri cand niste birocrati iti iau dreptul de a decide.

    E dezgustator. au ajuns cocalarii sa aiba spiritul mai liber decat oamenii educati. Macar aia nu se roaga de autoritati sa le ingradeasca si mai mult libertatea.

    00
  8. Si mai e o smecherie. Unii producatori pun pe masini o forma primitiva de ESP, nicidecum cea standard, aceea ramanand in continuare un optional. ;)

    00
  9. Eu sunt total de acord. Mai bine 500E in plus decat o viata in minus, nu conteaza ca a altuia si cu atat mai mult a ta sau a familiei tale. De altfel, sper sa nu le interzica p-astea fara ESP ca altfel… trebuie sa-mi vand finetea de Daewoo Espero :)

    00
  10. Nu le interzic, cum n-au interzis nici masinile fara ABS, doar vanzarea de masini, sau modele noi fara.

    00
  11. @Marian – da, de acord cu tine. Alte chestii care ar putea fi optionale: centura, airbag, faruri (eu vad bine, ce-mi pasa de altii), singator de incendiu (n-am de gand sa iau foc), trusa de prim ajutor etc.

    Nu in ultimul rand, ar fi chiar misto daca ESP-ul asta ar putea fi dezactivat prin apasarea unui buton… hmmm…da, dom-le, da, ar fi ceva!

    00
  12. 500 de euro in plus, naspa pentru Citadine-ul de „aproximativ 5000 de euro”.

    00
  13. Intradevar sunt chestii indispensabile. Majoritatea nici nu stiu de existenta lor insa daca ii pui sa conduca o masina fara ESP s-ar putea sa fie uimiti de diferenta.

    @zoso ASR-ul (anti slip regulation) este o versiune mai veche de ESP practic, controleaza tractiunea doar pe rotile din fata, des intalnit pe modelele Volkswagen <2001

    00
  14. O initiativa fantastic de buna a UE, dar eu vad 3 probleme:

    1. De regula ESP standard = sasiu de trei lei. Costurile ESP-ului in serie vor fi taiate din costurile de dezvoltare a unui sasiu care sa ofere o dinamica buna de unul singur. Pana acum regula asta mi-a fost confirmata de aproape toate masinile low-cost si medium-cost pe care le-am condus: daca producatorul punea ESP din start o facea strict pentru ca stia ca a facut un sasiu din carton lipit cu super-glue (exemple: Golf 4 – sasiu excelent, nici urma de ESP in serie / Golf 5 – sasiu mediocru, ESP in serie sau Focus mkI – sasiu excelent, niciun ESP / Focus MkII – sasiu slab, ESP in serie). Acum n-o sa mai ai de unde sa stii ce poate sasiul pana nu iti crapa ESP-ul cand ai mai mare nevoie de el.

    2. Nu sunt un adept al teoriei conspiratiei, dar realismul ma impinge sa fiu convins ca producatorii vor gasi ceva ce sa numeasca ESP si care sa faca o treaba de mantuiala. Cu siguranta la toti producatorii vei avea vreun „ESP +”, „ESP extra” si altele similare care, contra cost, vor oferi cu adevarat ceea ce permite tehnologia curenta.

    3. De data asta o problema specifica Romaniei: toti bizonii se vor crede piloti cu masini sport (cu Spark-uri, Clio-uri si alte Logan-uri) pt ca ESP le va conferi sentiment amplificat de siguranta.

    Deci deocamdata raman circumspect in legatura cu efectele acestei initiative. Sper din toata inima ca realitatea ma va contrazice.

    00
  15. @Jordan, Ford-ul Model T iesit pe piata in 1909 avea faruri si asta nu la cererea unor birocrati. Clientii au fost dispusi sa plateasca pentru ele fara sa-i oblige nimeni, bunul simt si o minima inteligenta a fost destul.

    Centura? Airbag? Stingator? Trusa? Eu nu consider ca am dreptul sa te oblig pe tine sau pe altcineva sa le folosesca si nici nu le cer altora sa te oblige in numele meu. Faptul ca tu le porti/folosesti nu are nici o legatura cu mine, nu-mi este teama ca o sa zbori prin parbriz si o sa aterizezi peste mine. E viata ta in joc si e treaba ta sa te ingrijesti de ea.

    Prima masina pe care am detinut-o a avut airbag-uri pe vremea cand nu erau obligatorii. Am ales sa dau banii MEI pe ele pentru ca EU am considerat ca merita.

    Cel mai important e sa gandesti pentru tine. In fiecare zi pierdem cate un drept, de exemplu gandeste-te cat de umilitoare [cel putin ptr. un om ce se vrea liber] sunt intrebarile de la recensamant. In ambele cazuri, niste birocrati au luat decizii pentru „binele” tau. Eu as fi foarte fericit daca m-ar scuti de binefaceri si m-ar lasa sa ma ingrijesc singur de mine.

    00
  16. @Patraulea nu exista Golf 4 dupa 2002 fara ESP, la fel cum nu exista niciunul inainte de 2002 fara ASR.

    00
  17. @Tezeu
    „Majoritatea nici nu stiu de existenta lor insa daca ii pui sa conduca o masina fara ESP s-ar putea sa fie uimiti de diferenta.”
    Cei mai multi soferi nu conduc in asa fel incat sa le intre ESP-ul macar o singura data in viata. Poate cativa sa o calce mai tare de pe loc pe zapada si sa le flashuiasca discret ASR-ul si atat.

    @Patraulea
    Ce fumezi fratele meu ?!
    Daca Focus 2 are un sasiu doar mai bun decat Focus 1, la Golf e incomparabila diferenta intre 5 si 4.
    Cine sa zica „suspensia independenta e de rahat, mie dati-mi bara vag torsionabila ca asa are tata la caruta” daca nu un roman arhiat dupa rable de Jermania ?!
    Presupun ca ai in jur de 30…ca daca te apropiai de 40 incepeai cu „Golf 3 e the shit, de la 4 l-a stricat deja”.

    00
  18. @Tezeu: Multumesc pentru corectura. Probabil ca ai dreptate, nu sunt prea priceput in ale Golf-ului. Ce stiu e ca am mers cu un mk4 pe undeva prin 2003 si daca avea ESP atunci nu era decuplabil, pentru ca buton nu avea. Si judecand dupa cum puteam sa arunc masina aia pe drum, chiar dac aavea ESP, nu cred ca functiona. In mk5 in schmib iti dadea peste maini ESP-ul imediat ce te gandeai macar sa faci vreo scamatorie iar comparativ cu 4, masina se simtea ca si cum ar fi fost facuta din gelatina. Cel putin astea sunt amintirile mele. Ramane valabil exemplul cu Focus :)
    Oricum, sper ca s-a inteles la ce ma refer: nu ced in benevolenta producatorilor de nimic (deci nici de masini).

    00
  19. @Marian: o să rămâi doar cu libertatea spiritului când dobitocul care îți sare în față pentru că nu s-a asigurat la depășire îți va rupe ție gâtul în zborul lui prin parbrize.
    @Patraulea: bizonii tot bizoni vor fi, indiferent de mașină. Nu ai văzut destule exemple de dobitoci la volanul unor cazane de prin ’80 sau ’90? Cât despre teoria ESP vs șasiu… bine că n-ai spus că ți se dau mai puține prezoane când iei mașina cu ESP în standard. E un amalgam electro-mecanic pe care îl plătești, indiferent dacă e dotare standard sau opțională.

    00
  20. Ausma? Adica io tocmai termin de scris un material pe aceasta tema pt Romania Libera de joi, apoi dau checkout pt seara asta trecand pe la tine ca de obicei, si ce vad?! Ce vad?! :D

    E bine de punctat ca masura se aplica modelelor noi lansate de acum incolo, iar nu tuturor masinilor produse de acum incolo. Adica modelele generatie actuala nu sunt supuse acestei legi. Cum apare un model nou, ala e supus ei. Inlocuitorul Loganului, de exemplu.

    00
  21. astept cu nerabdare echiparea tuturor masinilor cu senzori care sa aprinda luminile de ceata doar in cazul in care e ceata si nu dupa bunul plac al soferilor

    00
  22. @Tezeu
    Am impresia ca nu stii ce vorbesti, cum sa nu existe Golf 4 pre 2002 fara ASR exista si inca foarte multe

    00
  23. Eu am alta nelamurire: asiguratorii de la noi tin seama de ESP atunci cand calculeaza prima de CASCO sau nu?

    00
  24. eu stiam ca ESP = controlul tractiunii pt toate rotile
    ASR = controlul tractiunii pt rotile frontale
    deci daca se cere ESP standard o sa se renunte la ASR nu?

    00
  25. / Iar senzorii de parcare m-as bucura sa fie un standard, ca nu imi convine sa platesc cateva sute de € in plus pentru acest lucru extraordinar de folositor./

    @Robert: da, si mie mi se pare de neconceput sa dau bani pe ceva folositor. Tot ce e folosit trebuie sa fie moka.

    Ce te face sa crezi ca daca devine cerinta obligatorie un anumite sistem, acesta nu se va regasi in pretul crescut al masinii? O sa-l platesti si daca nu-l vrei, tocmai aia e șpilul (nu ca ar fi ceva rau ca se baga anumite chestii obligatoriu)

    00
  26. se vede ca jumate din voi stiti despre asr probabil din wikipedia. senzorii de parcare sunt pt idioti cu masini mai mari decat pot conduce. hai sa luam toti suv-uri si sa mergem singuri in ele ca orice hatchback e inutil. si o data la 3 ani mergem la ikea si clar avem nevoie de suv. si bradul de craciun… neaparat am nevoie de masina mare!!!

    00
  27. Ca de obicei, plin de oameni inteligenti. Daca cei care isi fac reclama pe blogul lui zoso ar citi comentariile ar renunta la bannere. Probabil ca cei care au ceva in cap au citit articolul si au mers mai departe, nu s-au obosit cu comentariile. Pe mine m-a mancat sa vad daca e ceva interesant, asa ca am citit si …. ma rog.
    Diferenta intre ASR si ESP? Mergeti cu 80 la ora, scoateti din viteza si faceti brusc stanga-dreapta. Acum verificati daca ASR a intervenit. Normal ca nu, pt ca ASR taie alimentarea cand rotile se accelereaza mult peste limita acceptabila(ceva gen opusul ABS) si e clar ca au pierdut aderenta, nu cand traiectoria masinii nu corespunde cu unghiul la care ai tras de volan.
    Daca ai BMW si ai ASC(echivalent cu ASR) si o calci puternic pe ud, in special in curba/viraj, masina va interveni pentru a limita puterea transmisa la roti, dar nu iti va frana nici o roata astfel incat sa te repuna pe traiectoria corecta. DSC (echivalent cu ESP) va incerca in schimb sa faca asta, daca va putea si nu ai depasit limitele in care el poate actiona.
    Ce sa mai zic de ala care zice ca Golf 4 era mult mai stabil ca Golf 5. Sau de ala care nu vrea chestii obligatorii, ca doar nici farurile sau oglinzile nu ar trebui sa fie obligatorii.
    Sunt destul de convins in ultimul timp ca majoritatea care comenteaza pe bloguri sau forumuri nici macar nu stiu despre ce e vorba si nu au interactionat vreodata cu subiectul conversatiei. Exemplul clar este aici. Sau la accidentul cu rosu de pe trafictube filmat de Thomas, la care a venit ‘gonzo’ sa explice cum ca de vina a fost nevinovatul si ca filmarea e trucata.
    Poate or fi copii care se plictisesc dupa scoala, nu stiu ce sa zic, dar nu am crezut ca trollingul este un fenomen asa de inradacinat.
    Despre utilitatea ESP-ului alaturi de ASR? Pai cel putin la VAG, mai exact la Skoda, mi-au zis ca ESP include si ASR. Adica daca ai ESP, automat ai si ASR.
    Senzori de parcare: foarte utili. Sa consideri ca sunt doar pentru prosti… Or fi, dar sunt si multi prosti la volan, deci nu vad problema.

    00
  28. Deci cotetul tau are senzori de parcare? :)
    Si da, chiar se poate parca fara ei

    00
  29. @Mihai S: N-ai vazut nemancati dinaia care ei franeaza mai bine fara ABS decat cu ? N-ai vazut dinaia care se mai bine merg fara centura ca in caz de accident macar ii arunca afara, nu-i prinde intre fiare ? Ei, uite ca eu am vazut. Destuuuuuiiiii …

    Multi conduc masini straine dar putin mai vechi, generatia 2000. Care-i problema ? A, pai atunci masina poporului era cam Opel Astra, cu motoare de 1.4, 1.6 si respectiv 1.8 cu 90, 100 si respectiv 125 cai. Ei, astazi se vinde Astra cu motoare 1.4t si 1.6t de 140 si respectiv 180 de cai. Masinile au devenit mai grele, fortele de inertie sunt mai mari, pedala la 180 cai ai destula slava domnului, e greu sa ti masina pe traiectorie.

    Legea asta cu ESP-ul e putin fortata. Adica as fi preferat airbaguri cortina si airbaguri laterale in pofida ESP-ului la o anumita clasa de masini: masinile alea sub 90-100 de cai. Eu la 150 de cai ia Vectrei trebuie sa o calc grav pe serpentine sa inceapa sa palpaie ESP-ul. Pe zapada trebuie doar sa o calc prosteste. Am condus la limita intr-o parcare pe zapada si va spun cu mana pe inima ca niste anvelope calumea si un ESP te pot scoate din niste situatii in care corpul si reactia masinii te fac sa crezi ca totul s-a sfarsit.

    Ii bun, dar nu l-as pune pe Loganul de 75 cai inaintea unor airbaguri cortina.

    00
  30. Da alex, la noul cotet am si senzori si e mult mai bine decat fara. Puteam parca bine si inainte, dar e ca si cum m-as plange ca s-a inventat hartia igienica si vreau sa ma sterg la fund cu coceni.

    Florin, ai dreptate, si airbagurile sunt importante, dar daca pui caruta inaintea cailor nu ajungi niciunde. ESP nu este ca sa intervina uzual, ci doar in cazuri grave. Gen trebuie sa faci o manevra brusca de evitare. A zis Zoso bine, cauta pe net sa vezi diferenta intre masina cu ESP si fara. Pe mine m-a salvat o data. Daca aveam airbaguri cortina(ca la masina aia nu aveam) in loc de ESP cred ca muream cu tot cu ele. Si nu ma ajuta cu nimic ca eram nevinovat.

    00
  31. Era intrebare pentru zoso :)

    00
  32. @Mihai S In primul rand nu stiu de ce naiba reactionezi asa violent, la felul in care te-ai exprimat si daca ai sau nu dreptate nu cred ca mai vrea cineva sa poarte vreo conversatie cu tine, cu atat mai mult sa-ti dea dreptate.

    In al doilea rand, daca tu te dai numai cu BMW nu veni aici sa ne faci o regula generala ca ASR sau ESP intrerupe alimentarea. Chestia asta o s-o intalnesti foarte des pe toate modelele de BMW, Mercedes si pe inca foarte putine modele ca sa zic asa. Orice model de Volkswagen o sa te lase sa-l turezi la „blana”, fie el diesel sau otto. Orice model de Nissan o sa se tureze chiar inainte de prima liniuta rosie pe turometru si acolo incremeneste oricat ai apasa pe acceleratie. Difera de la producator la producator, uneori difera sistemele chiar si la acelasi producator, asa ca generalitati, nu prea exista, doar particularitati.

    00
  33. @Cristi M-ai inteles gresit, am zis ca toate modelele de Golf 4 PANA in 2002 au ASR, iar toate modelele DUPA 2002 au ESP.

    00
  34. @Tezeu – Bai baiatule, inceteaza, ca spui numai prostii! e a 3-a oara cand postezi si spui prostii.
    Pe Golf 4 ASR si ESP au fost optionale. Iti arat Golf din 2000 care are ESP si Golf din 2004 care nu are nici macar ASR. De obicei ESP include ASR care nu este o versiune mai primitiva de ESP, este cu totul altceva.
    Daca masina are tractiune spate ASR actioneaza tot pe rotile fata? Dar daca are tractiune integrala?
    @Zoso – de acord, ESP ar trebui sa existe pe toate masinile, dar fara senzori de parcare…pot sa traiesc…

    00
  35. @a_r_i_e_s Bai baiatule, esti amuzant tare. Fa-mi si mie poze la Golf 4 fara ASR si/sau ESP, iti dau banii pe el. Vorbesti ca sa nu taci. Cand am spus ca ASR-ul este o versiune mai „primitiva” de ESP ma refeream la faptul ca atunci cand a a aprut ASR-ul tot asta vroia sa faca, si controleaza doar rotile fata. ASR-ul pus pe AWD e alta mancare de peste, slabe sanse sa fie pus doar sistem ASR pe un AWD, decat daca eventual o fi fost facut de tine, in rest el este inclus in alt sistem. Cat despre masini cu tractiune spate cu ASR, la fel … astept poze. Stai jos ca ai 2.

    00
  36. Apropo … nu mi-e rusine sa recunosc daca gresesc, dar adu-mi argumente, nu veni cu „bai baiatule”.

    00
  37. Tezeu, esti prost. Exista si Golf V unde ESP-ul era optional.

    00
  38. Ok, las sa fiu eu prost, ca imi racesc „mainile” de pomana.

    00
  39. In rasa ma-tii dam 50 de prosti comenturi aici despre Golf 4 si te trezesti tu dupa 4 zile sa ne spui ca exista Golf 5 cu ESP optional. Cine e prostu’?

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.