Una cu drepturile de autor ale artiștilor

Probabil ați văzut zilele trecute articolele despre artiștii supărați că nu primesc drepturi de autor pe muzica lor și controalele la una dintre agențiile care se ocupă de colectarea acestor drepturi (pentru că sunt 16 asemenea agenții).

Scandalul mă interesează puțin spre deloc, pentru că nu sunt mare consumator de muzică românească, dar e un element în combinația asta care mă amuză: modul de gestionare a colectării. Care funcționează cam așa: eu, radio, declar că am rulat 120 piese, din care 100 românești și 20 străine, piesele X, Y și Z de câte 30 de ori și restul de câte 2 ori. Și nimeni nu verifică. E un business bestial să ai radio cu muzică comercială. Și, bonus, îți mai și vine artistul să se pupe pe bot cu tine și să-și promoveze piesa la tine la radio.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

23 comentarii

  1. ma distrati astia cu telefonul… de parca nu aproape fiecare post de radio are si stream online, unde ai piesele frumoase cu ID3, etc…

    Oricum, posturile de radio primesc mp3-urile direct la de ROTON/altii, si alea le difuzeaza… sau voi credeti ca iau de pe torrente si le baga pe post ?

    00
  2. Cat de greu e sa implementezi un Shazam pentru monitorizarea posturile de radio ??!!

    00
  3. @Bizutz: Ține tu telefonul 30 de zile lângă un radio românesc, centralizează datele si anunță-ne si pe noi care sunt rezultatele :|

    00
  4. Am un prieten care lucreaza la o firma ce se ocupa cu monitorizarea pieselor difuzate la posturile de radio.Se poate daca se vrea.

    00
  5. E suficient să ții telefonul o oră, înmulțești apoi numărul de melodii diferite cu 24 de ore și apoi cu 30 de zile și gata

    00
  6. @mircea: Nu poate fi un computer care face cereri la serverul Shazam sau Soundhound?

    @vaultboy: Statistica nu functioneaza absolut deloc asa. Sunt ore la care audienta asculta anumite lucruri, ore de varf in trafic unde muzica e altfel si tot asa…

    00
  7. Monitorizari de tot felul sunt, iar unii artisti platesc sa li se monitorizeze piesele si se duc cu datele mai departe.
    Problema apare ca e legea stramba si incompleta

    00
  8. Daca si obositul ala de la Hi-q a ajuns in politica….

    00
  9. @brosky: Unde mai pui si faptul ca se poate consulta „banda martor”, in orice forma ar exista ea azi?

    00
  10. Citez:

    La dezbatere au participat, printre altii, CRBL, Mihai de la Bere Gratis, Zoli de la Sistem, Kamara de la Alb si Negru, care au sustinut, de principiu, necesitatea unei reglementari legislative care sa duca la o distributie corecta a drepturilor de autor colectate.

    :)))))))

    00
  11. NOU
    #12

    din pacate zoso nu ai nici cea mai mica informatie despre cum functioneaza un radio sau o televiziune la capitolul „rulaj” de piese si imi pare rau ca ti spun dar articolul asta este aruncat asa „la mijto”

    deci sa explicam : )

    – so, teoretic, orice post de radio / tv, orice difuzor este obligat sa declare „playlistul” atat dpdv muzical cat si comercial ( se declara inclusiv reclamele si piesele folosite in reclame in cazul in care difuzorul are aceasta informatie)
    – aceste liste sunt aproape complete : titlu, interpret, compozitor, textier, etc ( toti cei care sunt autorii piesei in scripte sunt declarati )
    – listele sunt furnizate organiZmelor legale de gestionare a drepturilor de autor
    – difuzorii platesc intre 1,5 % si 3 % pe luna din incasarile obtinute din publicitate catre organiZmele cu pricina ( nu se plateste pe piesa ci pe incasari )
    – organiZmele compileaza aceste difuzari si fac calculele aferente artistului respectiv ( ex: smiley cu piesa acasa, difuzat de 10 X zi de raioul Y timp de o luna => 300 de difuzari la radioul Y + inca 250 de la radioul Z + inca 275 de la radioul G, etc = un TOTAL pe luna de difuzari pt artistul Smiley cu acasa )
    – apoi organismele fac un TOTAL al banilor incasati de la difuzori + TOTALul numarului de difuzari lunare ale artistului si se impart sumele in urma unui algoritm => o suma ce i revine artistului Smiley, artistului A, B, C , , etc )

    pana aici totul este logic, corect si chiar in norme europeene

    P.S. : aceste playliste pot fi ( si sunt ) oricand verificate cu softuri specializate gen Nielsen sau Mediaforest care monitorizeaza in timp real ce difuzeaza difuzorii ( un fel de shazaam on line foarte precis care NU poate fi fentat , deci difuzorii NU au nici un interes sa transmita liste gresite )

    – ruptura apare in momentul in care artistul Smiley zice : bah cum dracu la 1000 de difuzari pe luna pentru o piesa mie imi dati 500 de RON si pentru artistul Cotabita difuzat doar de 15 ori intr o luna virati 5000 de RON ???? in conditiile in care absolut toti difuzorii legali livreaza banii cu o maxima intarziere de 3 luni ??????

    – si atunci organiZmele zic : pai nu e vina noastra e vina difuzorilor ca nu au platit
    – difuzorii scot actele si zic : bah organiZme noi am platit iata dovada
    – apoi organiZmele dau din umeri si zic : ups s-a calculat gresit si ti mai vireaza inca 500 de ROn ca sa ti inchida gura … si multora li se inchide gura …

    Marea majoritatea a artistilor dinRomania gandesc asa : oricum aia fura macar ne livreaza ceva si oricum ne scoatem din concerte asa ca de ce sa facem scandal

    aia care fac scandal mai ciupesc o suta doua de euro in plus

    si banii astfel se ciordesc prin nepasarea practic a artistilor care ar putea sa se asocieze daca ar fi uniti, intr o organizatie condusa de niste avocati tari de tot care sa „futa” la creier aceste organiZme obligandu le sa scoata banii. ( avocatilor nici nu trebuie sa le dai bani ci procente din sumele recuperate … pentru un 10 % acei avocati ar putea sa bage in puscarie tot ce inseamna UCMR -ADA, ORDA sau CREDIDAM )

    P.S. : cerceteaza cine se afla in spatele acestor organiZme si ai sa constati implicarea politicului, redirectionat de bani catre partide , etc … vorbim de MILIOANE DE EURO !

    00
    • @Vlad Tiran din Vitan: aha. deci radiourile nu functionează cum am zis eu, doar că așa funcționează. ești deștept și asumat viteaz.

  12. dar sa vezi cum umbla un fel de agenti de vanzari din local in local si colecteaza o taxa lunara de x lei in functie de suprafata daca ai muzica.

    00
  13. si toate acele 16 „organisme” calaresc agentii comerciali cerand taxe…

    00
  14. la ce muzica de cacat fac ar trebui ca artistii romani sa plateasca in sistem payola (sau ca sa localizam, in sistem dd-otv) sa fie difuzati, nu invers

    si problema se rezolva simplu la one fm, dance si alte d’astea.. DJii fac mixuri, mixurile nu se raporteaza si nici nu au amprenta
    vrei playlist la mix?
    ia. 1. intro, 2. unknown track, 3. unknown track 4. inna remix. 5. unknown track, 6. unreleased track, 7. promo

    Cerebel, la munca ba nu la intins mana!!

    00
  15. @Vlad Tiran din Vitan
    Invata sa scrii romaneste inainte sa ne irosesti cateva minute din viata cu postul tau kilometric.
    Sau cum ar zice copiii din ziua de azi: tl;dr.

    00
  16. radiourile nu platesc drepturile de autor in functie de numarul de piese difuzate sau de raportarile pe care le fac privind piesele difuzate.

    radiourile mari platesc procente din cifra de afaceri, iar radiourile mici platesc o suma forfetara drepturi de autor, asta a dus la desfiintarea multor radiouri mici din cauza sumelor mari platite pentru drepturile de autor.

    sumele colectate de organismele de gestiune colective (ogc) din drepturi de autor sunt apoi distribuite artistilor, in functie de difuzari (dar difuzarile sunt numarate de ogc-uri)

    asa ca esti perfect in eroare. nu mai face tu pe desteptul atunci cand e evident ca nu esti :) dimpotriv

    00
  17. da, bun, am inteles, dar gagica din avatarul articolului cine e?

    00
  18. @Zym3r
    Jayde Nicole. A tot pus Vali poze cu ea

    00
  19. @Vlad Tiran din Vitan: un post de radio care difuzează doar piese muzicale, nu şi publicitate, nu plăteşte pentru drepturi de autor? Tu spui că se plăteşte procent din încasări, dar dacă nu sunt încasări, curge muzică gratuit?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.