Bune practici: cum critici în mod constructiv?

Urmăresc cu un vag interes ce se întâmplă în piaţa de affiliate marketing din România, pentru că mi se pare vibrantă şi interesantă, pe lângă că se pot face nişte bani din ea.

cumparaturiRecent, mai mulţi oameni şi-au pierdut conturile la unul dintre sistemele de afiliere româneşti pentru diverse prostii şi, pentru că majoritatea sunt dobitoci şi confuzi, le fac un serviciu lor şi celor ca ei şi le explic câteva chestii punctuale, din postura de om care critică zi de zi.

Prejudicii de imagine

Aproape toate aceste sisteme au undeva în termeni şi condiţii un punct care sună cam aşa:

Să nu aducă prejudicii de imagine si/sau sa lezeze interesele Advertiserilor şi 2Parale prin orice acţiuni întreprinse sau forme de comunicare folosite.

Cum se traduce asta pe româneşte: întâi pleacă din sistem şi după aia poţi să îl înjuri până te plictiseşti dacă ai o problemă cu sistemul. E ok să ai sau să nu îţi convină ceva, dar nu înjura şi rămâne acolo, pentru că înseamnă că eşti dobitoc şi mai devreme sau mai târziu te dau ei afară.

Critica constructivă

De obicei, prejudiciile de imagine se aduc prin critici neconstructive sau nefondate. Nu îţi dă nimeni în cap şi nu ţi se suspendă contul dacă spui “2Parale nu converteşte” sau “EMag au avut rată mare de respingere a comisioanelor marţi”.

Problema apare când spui aşa ceva:

ăia sunt nişte nenorociţi care fac bani pe spatele meu!

ştiu eu sigur că mi-au respins mie toate comisioanele pentru că…e joi azi!

ei sunt milionari şi se cacă pe ei la două comisioane de 20 lei.

oricum sunt nişte hoţi, asta ştie toată lumea.

Diferenţa între cele două abordări este simplă: prima poate fi susţinută cu dovezi şi reprezintă, de cele mai multe ori, o părere personală, bazată pe experienţe personale şi dovezi, iar a doua e un mod jegos de a exprima o frustrare adesea greşită sau nedocumentată

Şi de cele mai multe ori asta se întâmplă pe forumuri sau pe bloguri, şi nu de către luzeri gen naşul.net, ci de oameni care se prezintă drept profesionişti sau doresc profesionalizarea internetului şi partenerilor lor de afaceri (sistemele de afiliere şi magazinele, în cazul nostru).

Nu ştiu de ce, dar n-am văzut vreodată scris pe vreun blog american, nici măcar la comentarii “ce jegoşi sunteţi jeff bezos şi amazon că mi-aţi anulat comisioanele, ştiu eu că sunteţi nişte hoţi”. Pur şi simplu asta nu se întâmplă.

Altfel spus, nu poţi cere de la alţii ceva ce tu nu le oferi lor. Respect.

Am mai scris despre arta conversaţiei la români.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

5 comentarii

  1. Vali, după titlu, mă aşteptam să văd un exemplu de critică constructivă :)

    00
  2. Marketingul afiliat nu livrează pe bloguri decât dacă traficul e mare (chestie de statistică). Pe alte site-uri poate o merge…

    00
  3. @Robintel sunt de accord cu @LetsGo ..daca blogul este pe o nisa buna si daca ai continut de calitate, este mult mai usor sa monetitzezi chiar si un trafic relativ redus.

    Eu spre exemplu – cu un blog foarte mic (am inceput sa lucrez mai serios la el doar de vro’ 2 luni) insa focusat mai mult spre media si tehnologie am reusit sa castig (fara BlackFriday) mai mult decat speram initial.

    00
  4. @Robin: continuare: …sau daca blogul este pe o nisa buna

    00
  5. Problema la emag a fost ca au anulat niste comisioane perfect valide. Nu stiu care a fost cauza, insa au revenit asupra deciziei. Asta a generat niste reactii negative, destul de agresive chiar. Si cei de la emag au partea lor de vina, pentru ca raspund greu si evaziv. Sper sa se schimbe asta cat mai curand.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.