ASF sunt inutili, episodul #874

Pentru că azi Bucureștiul va fi paralizat, Autoritatea de Supraveghere Financiară a aruncat ieri o nadă la proști: vine cu un set de propuneri. PROPUNERI!

La final de 2015, ei propun un set de măsuri care trebuiau luate acum 10 ani:

  1. asigurarea pe șofer, pentru a urmări mai bine ce se întâmplă cu el.
  2. despăgubirea șoferului de către societatea lui de asigurări.

 

“Toate aceste proiecte vor figura pe agenda unui grup de lucru dedicat din care vor face parte reprezentanți ai tuturor părților implicate – ASF, asigurători, consumatori, Parlament – și care va avea ca misiune găsirea celor mai bune soluții de modernizare a legislației privind RCA”, se arată într-un comunicat al ASF.

Deci gata, problema a fost rezolvată, ar fi cazul să plece în concediu.

Sistemul asigurărilor la noi e complet stricat, ținând în loc economia din cauza unor șpăgi bine plasate. Printre cele mai stupide apucături ale asiguratorilor auto se numără:

  • mărit tarifele pentru cei care au fost loviți, pentru că e vina lor și merită penalizați.
  • cerut ambelor părți să se prezinte la sediul lor în cazul unei amiabile.
  • asigurarea pe mașină, nu pe șofer.
  • impunerea de service-uri când e vorba de reparații.

 

Eu mă gândesc la un singur lucru: peste 20 de ani, când toate problemele astea se vor rezolva, ne vom aminti că era o vreme în România când lucrurile erau chiar stricate și nimic nu mergea.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

53 comentarii

  1. Asta cu pagubitul sa fie despagubit de asiguratorul la care are incheiata polita este superba. De multe ori m am intrebat de ce mi as incheia o asigurare scumpa in locul uneia ieftine. Si da, de fiecare data am ales asiguratori gen groupama sau asirom pentru ca m am gandit ca daca lovesc pe cineva sa nu il incurc mai mult.

    00
    • Si eu am facut la fel. Dar in timp ce mergeam spre Grupama sau Asirom, uneori chiar spre Alianz, mi-am dat seama ca de diferenta de bani pun carburant o luna.

      Si m-am oprit la Carpatica.

      00
    • un motiv ar fi ca polita RCA acopera daunele suferite de pasagerii autovehiculului (ex: ai pasager un apropiat si intri intr-un copac; ai vrea ca „aia ieftini” sa-i plateasca spitalizarea,operatiile,etc ? )

      00
    • În mare ai dreptate dar suna așa naiv ceea ce spui încât poți fi suspectat de…

      00
    • Practic, procesul va ajunge exact ca in cazul unei reparatii casco cu regresie. Asa trebuia sa se procedeze inca de la inceput, ca practic eu platesc un serviciu de care ar trebui sa beneficiez.
      Acum 1 luna un vecin si-a lasat jumatate din vopsea pe bara mea. Vorbit>Amiabila si copie asigurare>Programat>Intocmit hartii + sedinta foto>Lasat masina>Ridicat masina dupa doua zile>Profit

      00
    • Cea mai superba ar fi asigurarea in functie de intoricul soferului. Eu am avut o masina 6 ani la care am ajuns in ultimul an la o asigurare de 200 de lei pe 6 luni pentru capacitate 1896 cm3(faimosul 1.9 TDI), ceea ce este decent. Anul asta mi-am luat alta masina cu capacitatea cilindrica 1986(deci in aceeasi plaja de taxare teoretic) si pac platesc 430 de lei pe 6 luni adica dublu. Pentru ce? Daca eu n-am zgariat nici o masina de cand sunt sofer si platesc RCA.

      00
    • Eu am ales intotdeauna asiguratorul cel mai ieftin la RCA.
      DE CE?
      3 MOTIVE:

      1. Pentru ca consider ca nu este jobul meu sa decid ce asigurator este de incredere sau nu, tinand cont ca avem un ASF cu oameni platiti regeste sa supravegheze piata de asigurari.

      2. Pentru ca in cei 8 ani de condus in Bucuresti am avut un singur accident sub curea, din vina mea, care s-a lasat doar cu cateva zgarieturi pe bara din spate. Si da, merg cu masina zilnic.

      3. Pentru ca diferentele sunt uriase de pret..de la cel mai ieftin pana la cel mai scump se tripleaza pretul.

      00
    • „Si da, de fiecare data am ales asiguratori gen groupama sau asirom pentru ca m am gandit ca daca lovesc pe cineva sa nu il incurc mai mult.”
      Asirom e cea mai ieftina si Allianz a 2-a. Cele mai scumpe anul asta mi-au iesit Carpatica si Euroins la toate simularile. Evident am luat-o pe cea mai ieftina, si sunt convins ca am luat-o degeaba ca toate RCA-urile de pana acuma.

      „De multe ori m am intrebat de ce mi as incheia o asigurare scumpa in locul uneia ieftine.”
      Conform definitiei raspunderii civile, doar de fraier… Pentru ca vrei sa te asiguri tu sa nu il incurci pe cel cu care faci accident, in loc sa se asigure cine are in atributii, adica ASF.

      00
    • exact pentru punctu 1 aleg si eu asigurarile de jos. Bine, ce imi recomanda brokeru.

      00
    • Si eu fac la fel ca si Cristian. Cea mai ieftina posibil. Pentru ce mai exista ASF? Daca un asigurator are autorizatie ASF sa vinda RCA, inseamna ca respecta toate normativele si toata legislatia. Sa platesti in Romania asigurare 400 euro pe an pe o masina de cateva mii de euro mi se pare cam mult, daca eu nu am accidente. In plus ar trebui diferentiat si aspectul cu accidentele. Am lovit usor pe cineva, vopeseste bara, versus am rupt 5 masini, ca eu sunt var cu Schumacher. In rest, subscriu: asigurare pe sofer si reparatie pe asigurare proprie. Am probleme, eu ma chinui cu ei (judecata si alte alea). Data viitoare clar nu mai cumpar de la ei, si afla si toti cunoscutii.

      00
    • Argumentele 1 si 3 date de Cristian sunt perfect valide.

      Bonus, chiar sunt curios cum diferă calcularea riscului între companii de exista o plaja asa mare de oferte.

      00
  2. Bro – peste 20 de ani n-o sa ne mai intereseze….

    00
  3. Daca puricam toata conducerea ASF pariez ca majoritatea au lucrat la cel putin o firma de asigurari, sau sunt politruci pusi sa dreneze sume catre partid.
    Aceleasi cercuri mafiote ca si in cazurile ANRE – ENEL, Consiliul Concurentei – Petrom, Guvern – oricine.

    00
    • esti pe aproape
      presedintele e secu’ secu’ – probabil si majoritatea celorlalti trepadusi si plimbatori de dosare
      nu stiu cum se intorc banii (la dna nu o sa ajunga niciodata – acolo e circ cu pioni si papusi)
      cert ramane doar faptul ca nu are nimeni nici un interes sa reglementeze ceva in interesul cetatenilor…

      00
  4. se va scapa de problemele din sistemul de asigurari doar cand se vor rezolva cauzele principale ale daunelor auto : infrastructura,daunele morale foarte mari, supraevaluarea lucarilor la service, ITP pe spaga , respectarea legilor de circulatie , etc

    00
  5. mi se pare de bun simt sa pui asigurare pe masina si nu pe sofer

    in cazul locuintelor ce facem, punem asigurare pe toti membrii familiei sau punem asigurare doar pe cladire?

    in romania avem mai multi soferi decat masini, asta inseamna ca se va plati mai mult.

    – o familie cu o singura masina va plati pentru fiecare membru care are carnet in loc de o singura asigurare pentru masina

    – o firma care are mai multi soferi decat masini, va plati mai mult

    00
    • Deși-ți iei voturi negative la greu, tind să-ți dau puțin dreptate.

      De ce?

      Păi într-o familie în care sunt 3 șoferi și doar o masină, din care 2 conduc ocazional, să dau un exemplu, atunci toți 3 șoferi vor trebui să aibe asigurare. Ar însemna un cost triplu. Mi se pare aberant.

      în plus, e aiurea, ai nu ai mașină, dar conduci ocazional, trebuie să plătești degeaba RCA-ul anual ca să te poți urca la volan? Știu destule persoane care nu conduc zilnic.

      Ori, altfel, atunci hai să oferim RCA și pe perioade scurte, gen o zi, 7 zile? Dar sistemul nostru legal/birocratic sigur nu poate suporta așa ceva.

    • Contraargument: am un handicap fizic, legea zice că beneficiez de reducere dacă am MAȘINA adaptată. Evident nu este adaptată pentru că nu am nevoie de adaptare, conduc o mașină automată care îmi este suficientă. Nu primesc niciun fel de reducere pentru accentul e pus pe mașină, nu pe șofer.

      00
    • Pentru ca tie ti-e lene sa indeplinesti anumite formalitati prin care statul iti ofera bani moca platiti din taxele mele, eu trebuie sa platesc mai multe taxe. Genial. Cum de nu m-am gandit la varianta asta.

      00
    • Poate tu crezi ca ai dreptate dar sa stii, soferii produc accidentele, nu masinile.

      Restul argumentelor sunt doar basme birocratice cu cocosul rosu pentru luat banii cu japca de la oameni. Daca s-ar fi dorit s-ar fi gasit solutii pentru cazurile prezentate de voi (care sunt minoritare si cu rezolvari simple).

      00
  6. 1. Asigurarea pe sofer e cam ciudata. Eu daca vreau sa conduc 3 zile o masina ce fac, asigurare pe 6 luni? Mai degraba m-as uita mai bine la sistemul ala bonus/malus.
    2. Ma doare’n kkt de cine pe cine despagubeste, eu am nevoie de cea mai ieftina asigurare ca nu conduc bemveuri si mertzane

    00
  7. Cum adica asigurarea sofer? Si acum functioneaza sistemul bonus-malus.

    00
  8. 20 de ani? Iti dai seama ca cei 20 de ani de care vorbea Brucan au trecut de mult si tot nu s-a schimbat nimic?

    00
  9. Eu am masina de serviciu si conduc prin tara mai mult decat (probabil) 90% din romani, implicit sansele sa gresesc sunt mai dese. De ce sa platesc EU pentru ca fac o tamponare usoara cand sunt plecat in delegatie cu masina de serviciu??? Recunosc, s-a intamplat o singura data in 10 ani sa zgarii masina unuia din cauza oboselii si a neatentiei, dar totusi…

    00
    • pentru ca TU ai facut accidentul?

      00
    • Pentru ca TU conduci masina. Indiferent ca esti la volan in interes de serviciu sau ca esti in vacanta, responsabilitatea este aceeasi.

      00
    • daca esti plecat in interes de scarbitch, tot ei trebuie sa-ti plateasca si asigurarea. my 2c.

      00
    • Arthur de la Ceptura ? S ar explica explicația :)))

      00
    • Da, dati cu parul pentru ca asa e frumos. Plm, de ce sa gandim putin? Eu conduc de multe ori cate 800 km pe zi. Hai, cati dintre voi faceti km astia inafara concediului? Bravo, prea putini. Ma refeream la situatii de tamponare usoara, nu de omorat oameni. Nu ma duc prin tara pentru ca imi place sa vad ce „frumos” e pe la olteni sau ce soferi buni sunt cei din Alba… Conduc in interes de serviciu. Da, responsabilitatea e a mea pt accident, dar nu mi se pare normal sa platesc mai mult asigurare pentru 2 tamponari in 5 ani care inseamna strict tabla usor indoita si ceva zgarieturi, decat cineva care face 500-1.000 km pe an si in rest se uita in rama la permis si el face o tamponare la 10 ani. Din pct de vedere statistic, el e sofer muuuuuult mai prost ca mine. Da, hai sariti din nou cu minusurile.

      00
    • Da, Eugene, bravo. Mi-ai dat peste nas. Ma bucur ca atata te duce mintiuta ta, sa crezi ca in toata Romania exista un singur Arthur. Alte dume mai ai?

      00
  10. Esti optimist cu 20 ani….

    00
  11. și eu am ales mereu o companie serioasă în detrimentul celei mai ieftine polițe…dar am făcut asta deoarece am mutat mașina pe numele soacrei care are foarte multe „calități”: stă în provincie, în mediul rural, într-o localitate fără asfalt, are peste 60 s.a.m.d. Mașina este utilizată doar de mine în București. Pentru asiguratori nu contează că eu în peste 10 ani de când am permis nu am zgâriat nici măcar o singură dată vreo mașină, pentru ei faptul că sunt bărbat, am sub 30 de ani și locuiesc în București este suficient ca pentru o poliță serioasă să-mi solicite și peste 2.000 de lei în timp ce pentru soacra mea am ajuns cu poliță Generalli la sub 300 de lei.
    Sunt pro ca asiguratorul tău să-ți repare mașina dacă nu ești vinovat dar nu sunt pro asigurare pe șofer ci nu o spun în nume personal/cazul meu ci mă refer la familiile din România care au o mașină și toți membrii permis…

    Ar fi oportun, pe modelul din italia dacă nu greșesc, ca rca să acopere și riscul de furt și foc și implicit șă fie ușor mai scumpă.

    00
  12. „mărit tarifele pentru cei care au fost loviți, pentru că e vina lor și merită penalizați.”
    Asta nu o stiam… mie mi s-o marit tarifu’ si cand am fost lovit si cand nu am avut nici un incident. De lovit nu am lovit pe nimeni, inca.

    „cerut ambelor părți să se prezinte la sediul lor în cazul unei amiabile.”
    In afara de Astra altii nu mi-or cerut asa ceva niciodata, doar intrebat daca poate sa vina si vinovatul.

    „asigurarea pe mașină, nu pe șofer.”
    Asigurarea trebuie sa fie pe combinatia masina-sofer. Daca masina e o rabla e de inteles ca sunt sanse mai mari sa il lase franele decat la una noua, deci e normal sa aiba asigurarea mai mare ca creste riscu’… si da stiu ca suna un pic a vinovat pana la proba contrarie, dar ca exemplu imi vine in minte Israel, unde asigurarea e pe masina si valoarea politei masinii aleaia depinde de cati si cine ii sunt soferii. Altcineva in afara de soferii de pe polita nu sunt acoperiti de asigurarea respectiva.

    „impunerea de service-uri când e vorba de reparații.”
    Asta e poveste din punctul meu de vedere. Nici chiar Astra nu mi-au impus asa ceva. Au o lista cu service-uri, ei le ziceau „agreate”, pe lista scria „recomandate”, chestie normala zic eu, mai ales daca esti lovit intr-un oras strain si pentru ca probabil service-urile alea au o colaborare de vreun fel cu asiguratorul respectiv. Altfel de impunere nu am auzit… nu mi s-a spus niciodata ca nu am voie sa fac reparatia in alta parte, doar mofturi la constatari, dar pentru ca nu le trimiti doar hartie ci si poze/dovezi mofturile alea pot sa le faca la fel de bine si la o constatare la un service agreat.

    „despăgubirea șoferului de către societatea lui de asigurări.”
    Asta e o aberatie… pentru asta exista casco. Asigurarile de raspunderea civila e exact pentru cazurile cand ii produc altuia o paguba, sa acopere paguba lui, adica lovesc pe altu’ sa isi poata repara ala masina.

    00
  13. „Eu mă gândesc la un singur lucru: peste 20 de ani, când toate problemele astea se vor rezolva, ne vom aminti că era o vreme în România când lucrurile erau chiar stricate și nimic nu mergea.”

    Esti optimist. Mi-ar placea si mie ca lucrurile sa intre intr-o normalitate.

    00
  14. doar sa ne zici si noua cand o sa fie asta cu paralizarea ca stau incordat de aseara si nimic. am facut si febra musculara de la atata incordare.

    00
  15. fix asa e sistemul in Anglia: asigurarea e pe sofer si masina (nu doar pe masina cum e in Ro) si in caz de accident, te duci pentru despagubiri la asiguratorul tau. E un sistem foarte misto, insa ca orice sistem are dezavantajele lui:

    1) in caz in care esti accidentat (nu din vina ta) si esti despagubit de asigurator, anul urmator iti creste asigurarea (chiar daca nu esti vinovat) [been there]
    2) in cazul in care masina e a familiei si sunt mai multi soferi, poate costa si 300£ (in functie de sofer) sa mai adaugi un sofer pe asigurare (sotie/copil)

    00
    • Nush cum te asiguri tu, da la mine sofer aditional a costat 30£ in plus inca din primul an deci fara ncb (sofer cu peste 10 ani exp)

      Orice claim faci pierzi ncb. Dar il poti asigura cu inca 50£ /an (approx)

      Cea mai mare buba a sistemului in anglia (sau ger, sua, etc) e ca te rupe la buzunar daca nu ai ncb sau sub 25 ani

      Ca sa va faceti o idee, sub 25 ani pe un motor 1,9 sub 100 cp e cam 3000 mii £ pe,an asigurarea. Scade putin daca incepi cu un polo de 1.2l. Daca ai 18 ani si deci zero exp, zero ncb pe un gti esti neasigurabil (practic nu te asigura nimeni, sau suuuuper scump)

      Sunt multe situatii gen pusti ia masina se £300 lire si asig pe an e 3mii £

      Si nu poti sa faci nici smecherii cu masina pe numele mamei sau pe asig ei ca nu faci ncb veci

      00
  16. Nu garanteaza nimeni ca peste 20 de ani lucrurile se vor rezolva.

    00
  17. Prețurile sunt aberante, 1200 rca Nissan micra, 2500 casco. Prin pile abia am găsit la 1200 casco.

    00
  18. Filosofia din finalul articolului este apoteotica! :)

    00
  19. Peste 20 de ani o sa aruncam cu fraze gen „pe vremea mea” dat fiind faptul ca o sa fie un stat mai corupt si mai de cacat, chiar iti aduce Romania a evoltutie? Eu cred ca-i involutie.

    00
  20. la asigurarea pe masina se tine cont de virsta proprietarului. stiu cazul unui pusti de 20 de ani cu masina pe numele lu mamica.
    e normal ca asigurarea sa fie si pe sofer si pe masina. un accident poate fi provocat si de un om neglijent si de o masina neintretinuta. tipul asta de asigurare responsabilizeaza si soferul si proprietarul masinii.

    00
    • Doar unul? :))

      Nu știu pe nimeni cu masină, sub 30 de ani, care să-și fi pus mașina pe numele propriu. Ar trebui sa fii absolut cretin să faci asta.

  21. @230v
    Du-te si cere-le banii inapoi, pentru ca Norma ASF nr. 23/2014 e foarte clara:

    Art. 66.
    (2) in cazul instrainarii/radierii vehiculului asigurat, stabilirea noii clase de bonus-malus pentru un vehicul nou-dobandit se face pornind de la clasa bonus-malus de care asiguratul a beneficiat anterior.

    00
  22. Sunt de acord cu ce zici tu cu o exceptie: asigurarea pe sofer si nu pe masina.
    Spre exemplu, eu si cu tata, si eventual fratele meu, avem o singura masina si nu ne vom permite sa cumparam cate una pt fiecare. Sau, eu si cu sotia avem o singura masina pe care o mai conduce si ea din cand in cand.

    E pe undeva implementata solutia asta? Daca da, cum? Care ar trebui sa fie tarifele?

    00
    • anglia e una dintre țările unde funcționează.

    • Bos, compari mere cu pere. În Anglia sistemul de asigurări e complet diferit, există tipuri de asigurări la care nici n-ai visat, spre exemplu break down insurance care îți asigură tractarea, reparația și mașină de schimb. Mai există posibilitatea ca atunci când împrumuți mașina cuiva, ăla să-și poată face asigurare specială pentru mașina ta pe perioada cât o va conduce. Mai există prevederi speciale pentru firme de închirieri, subcontractori etc (spre exemplu o persoană fizică care prestează pentru o firmă poate fi acoperită de asigurarea firmei), în fine, e mult prea complex și noi ne împiedicăm când e vorba de niște lucruri simple.

      00
    • Observ ca nimeni nu-si poate imagina ca, daca conduce doar din cand in cand, ar putea sa-si ia asigurare pe perioade mai scurte de timp (saptamana, luna).

      De aici adevarate drame (vezi mai sus) cu drobul de sare si familii cu o singura masina dar cu 8 copii, soferi toti, conducand cu totii in acelasi timp, adusi la sapa de lemn de faptul ca au platit cu totii RCA. :)

      00
    • știi cum e, conduc toți 8 și nici unul bine. și mașina e varză, că 8 șoferi nu au bani de reparat 1 mașină.

    • @ivanG, @zoso: intr-adevar, masina share-uita de cei, de ce nu, 50 de copii si nepoti are program exclusiv, pe saptamani/luni. Daca a condus tactu saptamana asta, si nu te-ai nascut intr-o familie remunerata decent, sorry. Pentru ca, de ce sa conduca si astia saraci? Esti sarac, mars in caruta.

      Hai sa recunoastem ca nu traim intr-un mediu unde putem avea astfel de pretentii. Si sa le dam si altora sanse.

      00
  23. Cea mai buna solutie ramane in felul urmator:
    1. Asigurare pe masina
    2. Despagubirea accidentatului sa se faca de catre firma unde si-a cumparat polita RCA, astfel este in interesul lui sa cumpere polita RCA de la o firma care isi respecta clientii.

    00
  24. Din multiplele comentarii pertinente eu am capatat banuiala ca toti cei care plang pe umarul familiilor nevoiase cu multi soferi si doar o biata masina sunt de fapt cei care, in general, conduc singuri si destul de bine o masina, astfel incat nu-i deranjeaza prea tare RCA-ul actual DAR (si aici vine durerea), din cand in cand, lasa consoarta (dresata corespunzator) sa-i care acasa de pe la vreo paranghelie.
    Ori, pentru aceste rare si aleatoare ocazii ar trebui sa fie nebuni sa mai plateasca vreo asigurare iar sistemul actual li se pare de-a dreptul genial. :)

    00
  25. Sistemul de asigurari din Romania ar putea fi mai bine reglementat.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube