Advertoriale pe bloguri

Ce e un advertorial? Un articol în care o companie te plăteşte să vorbeşti despre ei. Destul de simplu, nu? La prima vedere da, e foarte simplu să faci un advertorial. Primeşti informaţia, citeşti, scrii. De ce se complică advertorialele româneşti?

  • libertate. Cea mai mare problemă a advertorialului este că este îngrădit. Trebuie să menţionezi de produsul nostru de 2 ori, de avantajele lui, trebuie să dai 3 linkuri, trebuie ca linkurile să fie pe cuvantul A şi B.

  • disclosure. Pe aici sunt advertoriale, cam unul pe lună. Uneori mai des, alteori mai rar. Nu sunt marcate. Ştiu că unii au o problemă cu asta, dar advertorialele de aici sunt 90% despre produse care îmi plac şi pe care le folosesc. Nu sunt articole publicitare sau comunicate de piar. În sensul ăsta, nu cred că înşel încrederea cititorului, pentru că nu o fac. Cum înjur compania X, la fel de bine pot lăuda compania Y. Uneori plătit, alteori nu. Aspectul ăsta e neimportant în context, dacă eu sunt de acord să o laud, înseamnă că eu cred că merită lăudată. Am refuzat advertoriale de 300€ pentru produse pe care nu le folosesc şi/sau nu le recomand.

  • grămada. Ce trebuie să înţeleagă strategii de new media este că advertorialul de efect este ceva personal. Nu se face la grămadă. Nu se face cu bloggeri proşti. Ce efect are un advertorial care apare şi la mine şi la spammerul X? Nici unul, în afară că eu pic de prost şi de fomist. Vreau să pic de prost?

  • lone rider. Advertorialele de efect sunt cele singulare. Un gog care scrie despre un subiect. Şi o face atât de bine încât incită alţi 3 gogi să scrie despre asta. Am făcut advertoriale din astea. Efectul a fost înzecit, pentru că am pus suflet şi pentru că am crezut în ceea ce am scris.

  • sponsorizate. Nu confundaţi advertorialele cu articolele sponsorizate. Diferenţa e că articolul sponsorizat este “scrie tu ce vrei pe tema imobiliare şi pune un link către siteul nostru”, şi omul care plăteşte nu are nici un control asupra conţinutului. Seamănă un pic cu discuţiile despre violenţa la femei, sponsorizată de revista X. Sau despre competiţiile de fotbal dintre licee, sponsorizate de McD.

  • de ce nu disclosure? După mine, e o greşeală să admiţi că iei bani pentru asta. Practic, tu scrii despre produs, nu banii sunt motivaţia, ci produsul, e ceva ce merită lăudat. Uitaţi-vă cum fac fanii Apple cu produsele companiei, şi nu ii plăteşte nimeni. Cel puţin pe unii dintre ei. Admiterea ar presupune că recunoşti că o sugi pe bani. Da, m-au plătit să le laud produsul. Nu sunt cu nimic mai prejos de un ziarist fomist, care pleacă de la conferinţă cu produsul în buzunar şi cu sacoşa plină, ca să scrie de bine. Sau se plimbă prin ţări străine pe banii firmei.

În 2007, cineva m-a întrebat la o conferinţă dacă există reclamă neplătită pe bloguri. Da, i-am spus, eu fac reclamă la Coca Cola, pentru că o beau zilnic. La Canon, pentru că îmi fac pozele cu el. La Windows Live Writer, că scriu articolele cu el.

Altă întrebare a fost dacă există reclamă negativă plătită. Nu, din câte ştiu eu. Şi asta cred că ar fi o greşeală foarte mare, pentru care nu există cale de întoarcere de la aşa ceva. De ambele părţi.

Ador conversaţiile pe tema asta. Favorita mea a fost cea de la Loganul de 70.000€, la care peneliştii au urlat că e campanie a PDului, fără să admita sau sa trateze subiectul preţului aberant. A fost o campanie de contra-atac bine orchestrată.

Aşadar, vă rog, nu mă mai contactaţi pentru advertoriale care fac parte din campanii care apar şi pe alte X bloguri. I walk alone. And so should you.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

13 comentarii

  1. Cum îţi dai seama dacă un advertorial a apărut pe un alt blog, că bănuiesc că nu-ţi zice nimeni cui a mai dat sarcina asta? Sau nu.

    00
  2. Legat la disclosure – daca produsul era motivatia … de ce ai mai acceptat banii? In cazul unui pro blogger e cam useless disclosure-ul … avand in vedere ca e la mintea cocosului ca o parte din ce scrie e pe bani directi si cealalta pe bani veniti indirect. Daca esti blogger personal si semnalizezi advertorialul nu e nicio problema si nici cititorii nu au impresia ca o sugi pe bani … pentru ca au ajuns sa iti cunoasca stilul.

    Eu personal cred ca trebuie sa semnalizezi ca ai fost solicitat sa scrii ceva despre produsul x. Asta nu inseamna ca in insemnare dai copy paste la ce vor ei sa scrii sau scrijelesti dupa ce ai primit aprobarea ca ceea ce ai scris e oke.Trebuie sa scrii parerea ta ~ buna rea.

    Desigur ca multi nu mai vor sa scrii cand le zici ca nu te impresioneaza produsul si s-ar putea sa nu iasa de bine.

    Anyway – stii foarte bine parerea mea legata de subiectul asta si nu insist cu acest comentariu.

    00
  3. În România încă e ruşine să iei bani pentru a exprima o opinie despre un produs, mai ales dacă iei şi bani pentru asta. Din păcate sunt mulţi cei care nu vor să înţeleagă că dacă îţi place un produs şi vorbeşti despre el, pentru că îţi place şi crezi sincer în el, nu îţi vinzi sufletul şi nu faci nicio înşelătorie. Este o chestie personală care ţine de gust şi de opinie. În fine.

    @Bancheru: Poate îşi dă seama fiindcă urmăreşte cele mai mari bloguri. Că pe blogurile mici e cam pustiu. :)

    00
  4. Nu cred ca poate veni cineva la tine sa faci reclama la un produs, tu sa zici ca ok vei scrie despre, avertizandu-i insa ca nu-ti place produsul respectiv. Sau ar fi culmea ca sa te plateasca sa zici ceva de genul „personal cred ca tigarile X sunt imputite si au gust de voma de sobolan, insa am auzit eu ca ar fi bune asa ca nu ezitati sa le trageti in piept mai adanc decat mireasma primaverii intr-o zi cand luati un pumn in plex”.

    00
  5. @Axel: Gust de voma de sobolani? Wow… ce-ai mai gustat? :D
    Dar sa stii ca si daca scrii lucruri negative despre un anumit produs tot faci publicitate: se discuta de brandul cu pricina, creste Awareness…

    00
  6. Lung articol pentru un subliminal 300+…

    00
  7. Cati bloggeri crezi ca sunt in stare sa promoveze singuri un produs? 5?
    Restul asteapta orice ocazie de a castiga un ban prin articole de tip advertorial, indiferent ca e la biscuiti sau sapun

    00
  8. Atata timp cat iei bani scriind despre ceva ce iti place (cazul tau) este win win nu?

    00
  9. deci e ok sa o sugi pe bani, important e sa nu recunosti

    00
  10. Faptul ca recunosti sau nu ca o sugi pe bani e mai putin relevant. Sunt campanii care put de la distanta si n-o sa te creada nimeni virgin cand esti alaturi de alti 20 de sugaci. Secretul este sa o faci cu eleganta si sa convingi cititorul ca-ti place cu adevarat produsul chiar daca articolul tau face parte dintr-o campanie.

    00
  11. asta ma chinuiam si eu sa explic, la un cu totul alt nivel. N-a inteles nimeni, asa ca m-am dat la o parte.
    Problema e ca altii, spre deosebire de tine, nu isi permit sa ia pozitia asta, din varii motive, chiar daca stiu ca ai dreptate. Si cand zic altii ma refer si la bloggeri si la agentii. O sa le ia ceva timp sa-si faca un pic de curaj sa schimbe ceva. Pana atunci, cei care vad ca tine problema sunt clar in avantaj. succes :)

    00
  12. Notiunea de advertorial ar trebui ingropata, e un compromis venit din presa scrisa, plecat de la ideea: clientul scrie ce vrea el si noi ne facem ca-i articol. In conditiile astea, e clar ca trebuie semnalat, nu ca nu s-ar prinde lumea, ca de obicei se vad de la o posta, ci ca scuza in fata celor 99,99% din cititori care evident ca se prind(tre’ sa ai probleme daca nu te prinzi acolo).

    Pe bloguri e altceva: in afara de tolo.ro, n-am vazut advertoriale (si nici n-am vandut asa ceva vreodata). Pe bloguri te intereseaza parerile reale ale unor persoane cu autoritate despre un anumit produs, despre o anumita tema, sau vrei sa sponsorizezi o discutie despre ceva. Asta iti aduce expunere, dar si feedback, o conversatie despre subiectul respectiv, Nu e chiar nici o asemanare intre advertorial si o campanie de implicare a unor bloggeri intr-o discutie.

    De aceea e discutabil daca ai nevoie de disclosure intr-un astfel de caz, si pot intelege ambele puncte de vedere. In unele campanii chiar e mai avantajos pt toata lumea un disclosure, important e insa ca articolele si comentariile rezultate sa fie autentice si nu simulate, si sa se discute despre subiectul respectiv, nu despre vai, cat ai luat, vai cat faci luna asta, etc.

    Pe asta cu suptul in continuare nu o inteleg, sper sa nu fiu singurul caruia i se pare ca nu are legatura cu discutia de fata. Eu nu lucrez cu astfel de bloggeri :)

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.