Affiliate marketing în România

Toţi suntem cu un ochi afară şi salivăm după anumite modele de acolo. Dar affliate marketingul nu funcţionează în România şi nu va funcţiona curând.

De ce?

  • Pentru că românii nu cumpără online. Paranoia e prea mare pentru a putea capitaliza pe tema asta. Da, se încearcă, se face, bla bla, întrebaţi la emag sau fungift câţi ani au murit de foame ca să ajungă acum să facă bani.
  • Suntem puţini online. Toată lumea dă exemplu amazon. Şi eu îl dau. Americanii sunt câteva zeci de milioane online, noi suntem 4. Ăstia 4 au cumpărat anul ăsta de 40 milioane euro online. Să ne interesăm de cât au cumpărat americanii? Am o cifră din 2007: 14,3 miliarde!
  • Pentru că nu sunt educaţi. Ciprian Stavar ne întreba de ce să ne dea nouă, bloggerilor, bani. Eu l-as întreba de ce nu a pus mâna până acum să educe utilizatorii şi agenţiile să dea click pe bannere, să facă bannere coerente, să folosească un newsletter, să folosească un website. Ah, i-au plăcut banii din bannere expandabile cu sunet şi campaniile interactive cu furat de clickuri de pe aceste bannere?

Miza e simplă. Băieţii vor împinge AM către proprietarii de siteuri. şi vor aştepta să facă ei toată treaba, după care vor veni să îşi umple buzunarele. S-a mai întâmplat asta, nu? Uitaţi-vă la blogosferă, în 2005 cine zicea că e blogger era înjurat, acum toţi cocalarii din politică şi media au blog.

Haideţi să râdem un pic cu 2 puncte de pe lista 2parale.ro, un proiect pe care l-am auzit la webstock. Mişto şi corect. Plata per acţiune, nene, nu la afişare. Ok. Şi cine face toată munca? Cine face evanghelizarea? Ah! Şi cât primesc? Nu, mersi.

Toţi grăbiţii să îmbrăţişeze affiliate marketingul să arunce un ochi la adsense. Clickuri de 0.01$, atât plătesc oamenii care vor să facă performanţă online. De aceea adsense funcţionează aşa bine în România. Pentru că o să vină fraţii Oane să ne spună întâi cum să cumpărăm câteva milioane de clickuri cu 50$ în România şi după aia să se plângă că nimeni din ţară nu le recunoaşte valoarea cu UberVU. Păi voi plătiţi publisherii prost, lucru care ajută foarte mult la dezvoltarea şi la civilizarea internetului românesc şi apoi aveţi pretenţia ca publisherii şi utilizatorii să vă ia în brate si sa va pupe pe obraji, recunoscându-vă valoarea? E doar un exemplu, dar e relevant pentru ce se cere şi ce se dă.

Aşa că bloggeri, fuga la affiliate marketing, că cu adsense am rezolvat-o!

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

26 comentarii

  1. infrastructura -> posta functionala si descentralizata/concurenta -> colete de pe o zi pe alta +banci flexibile cu modalitati flexibile + seriozitate/increder = comert on-line

    Eu am prins boom-ul comertului electronic aici in germania. sa intamplat aproape peste noapte, pentru ca toate lucrurile erau in-place (posta+instrumente de plata)

    00
  2. Pana sa fie si la noi acel „boom” al comentului electronic o sa mai treaca niste ani. Inca se resimte efectul anilor de comunism la peste jumate din poplatia Romaniei.

    @Zoso Vezi ca e naspa cacofonia aia din ultima fraza. Fara suparare…

    00
  3. Affiliate marketing ar putea merge, dar cere o piata matura la ambele capete. Ceea ce nu e cazul la noi, inca. Nu uita insa ca investitiile de succes sunt cele care vizeaza un orizont de 2-3 ani, nu momentul imediat.

    Despre subfinantarea publisherilor… o, dar asta e deja ceva cronic. Toti banii se invart de catre cei care agrega continut. Publisherii de content sunt in continuare in partea gresita a lantului trofic, avand cheltuieli redactionale mari, necesitati investitionale (echipamente, deplasari, abonamente, etc) mari, dar fiind in acelasi timp in marea lor majoritate legati de maini prin contracte cu regii dezinteresate sa ii promoveze si ignorati de clientii care prefera in continuare sa bage bani in online doar pe site-urile din preferintele personale ale media buyerilor.

    Cei care se vand singuri pot avea succes doar in cazul in care au o retea cu adevarat impresionanta de site-uri si o echipa de vanzari foarte buna.

    Bugetele de online abia daca vor depasi 2% anul asta, iar anul viitor nu se anunta cu mult mai bine. Stii ce mi se pare insa incredibil? Cum un client care sparge fara sa clipeasca 10.000 de euro pe panotaj (unde nu are metrici care sa ii spuna cati observa panoul, cati reactioneaza la mesaj si cati mai si cumpara), va deveni brusc panicat ca a dat 1000 de euro pe online si ca i-au intrat ‘doar’ 2000 de oameni pe magazinul online, dintre care 20 au si cumparat. „Cum, 50 de centi per client?!”

    Deodata, ROI-ul direct si imediat intervine in discutie, si asta pentru simplul fapt ca in primul caz nu isi poate masura ineficienta, iar in al doilea caz are o sumedenie de metrici pe care nu le intelege, confundand panotajul online (bannerele) cu convertirea vizitatorilor in cumparatori si omitand efectul cumulat datorat brandingului samd.

    Si uite asa ai clienti care vor sa obtina profituri la sange din cei 100$ investiti in online, dar care sparg mii de euro fara discernamant pe old media, unde spatiul este prin definitie limitat in fiecare nisa. Intre timp, publisherii de continut (ca sa-mi permit o licenta de limbaj) sunt momiti cu programe de affiliate marketing de pe urma carora vor fi platiti doar daca vizitatorii vor cumpara de pe shop-ul in cauza? Lol, de parca daca eu intru la tine sa citesc ultimele stiri o sa cumpar instant o camera foto de pe electrofun! Nu taticu’, o sa intru eventual pe electrofun, o sa ma uit peste preturi, si daca imi convin ii bag la favorite si o sa cumpar mai tarziu. Poate si peste 6 luni. Moment in care tu oricum nu-ti iei banii (nu se mai poate face legatura), desi eu am aflat de ei de la tine!!

    Iata si reteta succesului in online: nu mai creati dragilor continut, continutul e pentru prosti: costa mult si aduce profit putin. Spamati, dati mii de newslettere, agregati informatie, bagati cat mai mult sex cu politicieni si pornaciuni, dati comunicate bomba si cat mai inepte dar mai ales fiti la amvon la toate evenimentele de 2.0 unde sa le explicati fraierilor cat de multe se pot face cu atat de putini bani pe internet.

    Unde, nu-i asa, totul este gratis. Si plin de milionari.

    00
  4. E adevarat ca publisherii sunt platiti prost in Romania dar parerea mea e ca un publisher cu un numar de vizite respectabil isi poate impune tarifele.

    00
  5. @zvoner: eu traiesc din comisionul pentru cele 4 masini vandute cititorilor :)

  6. @iOAN, da, spune-le asta celor de la GSP! :D

    Intr-o lume ideala, da. In Romania, cel putin in momentul de fata, nu. Discounturile merg si pana la 80% atunci cand discuta publisherii pe direct, iata de altfel si motivul pentru care unii, chiar mari (i.e. milioane de cititori) prefera inca regiile. Care misca banii pe alte cai :).

    Bani se fac oricum, dar nu suficienti pentru continut de calitate, care costa mult mai mult decat editori platiti cu 2000 de roni pe luna si munciti 12/24.

    @zoso, ha, ai upgradat de la mia aia de euro, carevasazica, lol :D

    00
  7. da, ma lafai in berlin pe bani multi…

  8. Zoso, problema nu se pune asa. In onlineul de afara publisherii fac profit in majoritate din vanzarea de produse si affiliate marketing. Take is as a fact . http://i33.tinypic.com/14te02.jpg

    Product selling (your own) 24%
    Affiliates (selling others products) 18%
    eBay 17%
    Adsense * 16%
    Other 12%
    Adsense/YPN 4%
    Product selling (your own by affiliates) 4%
    Text-links 2%

    Iar legat de faptul ca „cine face toată munca? Cine face evanghelizarea? „e normal sa o faci tu. Primesti un produs gata facut si ambalat la care n-ai muncit deloc…tot ce trebuie este sa-ti convingi oamenii sa il cumpere ca sa faci comisionul. Comparatia cu adsense nu isi are sensul. Comisioanele sunt mult mai mari in affiliate . E adevarat depinde de produs. Nu poti sa vinzi pantofi prin affiliate marketing si sa incasezi 50% din pretul de vanzare. Dar 50% sau chiar 75% dintr-un ebook sau dvd se poate

    Si nu e vorba ca firmele nu educa clientii sa bage bani in adwords ca sa ajunga la publisher bani mai multi pe click. clickuri cu valori de 0,01$ sunt peste tot nu numai pe ro. Daca publisherii ar invata sa scrie consistent pe un anumit subiect, sa zicem imobiliare sau banking ca sa dau cateva exemple, valorile clikurilor ar fi mai mari si pentru ei. Stiu asta pentru ca rulam campanii care au valori de la 15- 20 centi in sus pe click pentru anumite cuvinte si nu ne-am ferit sa le crestem daca a fost cazul.

    00
  9. Chiar daca sunt multi sau putini sunt bani „nemunciti”.

    00
  10. Ar trebui inventata o alta metoda de recunoastere a utilizatorului. Sistemele de afiliere se bazeaza pe cookies si, dupa cum stim, o parte din utilizatorii obisnuiti le sterg la intervale regulate, cei mai avansati le interzic setarea pe restul site-urilor inafara de cateva in care au incredere / nevoie.

    Ceea ce zice Zvoner nu e valabil cand se refera la faptul ca utilizatorul poate cumpara peste 6 luni. Atat timp cat exista un sistem bun care sa-l recunoasca, acesta va functiona. Si cookies raman valabile un an intreg, in consecinta acel calculator va fi recunoscut si afiliatul bonificat si peste un an.

    De-asta si proiectul OpenID. Chestia cu un ID unic pe o infinitate de site-uri este de vis pentru afiliere. Se recunoaste persoana, nu calculatorul.

    Eu am testat sistemul si mi-am dat seama ca magazinul online trebuie sa munceasca enorm pentru a gasi bloguri si alti creatori de continut pe nise cat mai inguste. Continutul general nu are conversie. E, acum si concluzia – legata de titlul acestui post. In Romania nu exista destule site-uri informative specializate astfel incat affiliate marketing sa functioneze la parametri normali. Multe subiecte sunt doar regurgitari ale subiectelor din presa, filtrate un pic, dupa preferinta.

    00
  11. Până să ajung la AM mai am d mâncat o pâine.

    00
  12. Io nu inteleg duda asta cu reclama online si disperarea asta dupa tz bannere pe un site.

    Personal, cand gasesc un site/blog care sa-mi placa si ajung al concluzia ca o sa-l vizitez zilnic il iau la puricat cu AdBlock Plus din Firefox sa scap de toate bannerele de pe el astfel incat sa ramana doar contentul.

    Nu ma intereseaza reclama de pe un site. Daca imi lipseste ceva caut pe Google. Nu ma intereseaza ca nus’ce magazin online din .ro vinde laptop cu 1500ron din simplu motiv ca eu nu intentionez sa-mi cumpar laptop din banii mei. Si exemplele pot continua.

    00
  13. @sin , la fel sunt si eu… nu bag absolut deloc in seama reclamele de pe site.
    Ma rog… meseria mea este de programator de vre-o 7 ani si sunt plictisit de moarte sa stau sa ma mai uit la un site cum arata si ce structura are.Practic citesc ce ma intereseaza si ies.
    DAR… exista un DAR! Sunt unele reclame care pur si simplu imi atrag atentia.
    Spre exemplu, zilele trecute pe un alt blog (nu dau nume)… era un banner chiar la sfarsitul comment-urilor prin care era afisat un laptop micut (LCD 10 inch) cu 11mil. lei vechi…
    Desi nu aveam de gand sa imi iau un laptop… acel banner mi-a atras atentia si am dat click pe el – ceea ce eu foarte rar fac (aproape deloc).
    Si uite ca asa mi-am luat acel laptop care imediat dupa ce l-am vazut mi s-a parut foarte practic din punct de vedere al portabilitatii si nemaipomenit la raportul pret/calitate.
    Concluzia: De cand mi-am luat acel laptop… dau mai multa atentie bannerelor decat inainte.De ce? Nu stiu, poate este de ordin psihologic… dar am fost foarte multumit de ceea ce am cumparat incat acum imi arunc privirea peste bannere poate-poate gasesc ceva interesant si util.

    Oricum, un banner ajuta foarte mult o firma mica/medie… deoarece il vad multi vizitatori si in felul asta cu timpul isi face un oarecare nume…

    Pe reclamele google dau foarte rar click-uri… in special de pe site-urile dedicate domeniului meu… mai ajut si eu oamenii cu un click acolo pentru munca depusa si pentru acele scripturi puse la dispozitie gratuit.Pe multe site-uri nici nu mertia… au un content mediocru iar pe langa asta mai atarna si un adsense acolo.
    Atata timp cat un site ofera informatii (softuri, etc) utile in mod gratuit… nu este deloc greu sa dea fiecare vizitator cate un click pe ads google.Considerati ca donati 0.1$ fara sa scoateti din buzunar.
    Doar un click.
    Dar voi sunteti romani – hai sa bagam plugin-uri in mozilla si sa blocam tot.Luam tot ce putem mocca si ne bagam ‘patru litere’ in zoso ca se chinuie sa posteze aici articole.Pe langa asta mai consumam si trafic ca doar nu platim noi hosting-ul acestui site/blog.
    Ma rog… am dat doar un exemplu chiar daca zoso nu are adsense.

    00
  14. @sin , am uitat sa spun: acele bannere pe care nu le suporti tu, au un scop precis: sa ajute la intretinerea blog-ului.
    Zoso, pe langa timpul pierdut pentru a intretine acest blog, mai trebuie sa scoata bani din buzunar sa plateasca hosting-ul.Oricum, timpul nu este deloc de neglijat deoarece ai degeaba blog daca nu ai vizitatori (timp pierdut anapoda).
    Iar ca sa ai vizitatori, trebuie sa ingrijesti site-ul din punct de vedere al optimizarii, sa alegi cuvinte potrivite pentru articole (pe langa faptul ca articolele trebuie sa fie interesante), sa bolduiesti keywords-urile unde este necesar, sa faci backup-up zilnic la blog, etc etc.Aceste lucruri pe care tu nu le iei in seama (ca si majoritatea de altfel), costa atat bani cat si timp.Iar timpul pierdut nu va mai fi recuperat niciodata.

    Ai si tu un blog…
    Desi subtil, faci si tu reclama.Iti faci chiar tie reclama.
    Cum? uita-te si tu… ti-ai pus tags-urile tocmai la cuca macaii sus in partea dreapta.De parca dau multi click pe tag-uri.Alea sunt destinate motoarelor de cautare in special iar locul lor este in footer sa nu strice look-ul site-ului (nu degeaba apar ‘toate’ doar pe homepage).Un newbie in ale internetului nu vede decat o insiruire anapoda de cuvinte de diferite dimensiuni care nici macar nu are idee de ce ai tu acolo cuvantul „filme” scris mare cat pomana tiganeasca.
    Oricum, foarte foarte putina lume stie ce inseamna acele cuvinte cu exceptia bloggerilor in special.Si asta nu o spun sa ma aflu in treaba ci sunt programator de 7 ani, asa cum am spus in postul precedent… stiu despre ce vorbesc.
    Tu oferi totul gratuit pe blog-ul tau, pe un domeniu gratuit (nici macar inchiriat ) cu hosting gratuit, postand odata la cateva zile.Nu o sa ai niciodata vizitatorii lui Zoso pentru ca el updateaza zilnic, ofera prospaturi continuu.Altfel utilizatorii s-ar indeparta incet-incet!Zoso pana si tema acestui site a facut-o la o firma si a platit-o.Tu ai tema gratuita. Si astea sunt doar cateva din aspectele „vizibile” ale unui blog de succes cum este acesta. Un aspect „invizibil” (inpropriu spus)… este faptul ca exista o diferenta enorma intre aceasta tema platita si tema ta gratuita.Este vorba de seo si nu numai!!!!

    Si revenind la oile noastre… daca nu ai vizitatori pe site nu ai bannere.Daca nu ai bannere, platesti din buzunar totul.

    Era asa greu?

    Daca toti romanii ar face ca tine sa filtreze partile de banere, ai ramane fara aceste informatii deoarece nimeni nu isi mai da interesul sa-ti ofere informatii utile/valoroase pe degeaba (pentru ca bannerele vor disparea de pe blogg-uri in felul asta).Nu ar mai exista motivatie pentru ca bloggerii sa-si dea interesul.

    Scuzati palavrageala lunga.
    Numai bine!

    00
  15. @eu: tag-urile alea sunt acolo pentru ca asa e tema facuta. nu le-am pus io mai sus sau mai jos.

    Eu mi-am facut blog in ideea pura de weblog, adica jurnal online. Scopul meu in viata nu e sa scot bani din blog punand reclame pe el.

    Daca te-ai uita mai atent, ai vedea ca am si un wiki pe care din cand in cand mai public articole/howto-uri despre tehnologii cu care eu lucrez ca sa nu-si mai bata si altii capul inutil cu probleme deja intalnite de mine, ci sa gaseasca solutia la o simpla cautare pe google, la fel cum si eu din cand in cand gasesc solutii la probleme tot via google.

    Domeniul pe care hostez blogul nu e gratuit, e platit de mine din buzunar. Hosting-ul este gratuit in masura in care serverul pe care tin blogul este al meu personal. Pentru mine a fost cea mai buna modalitate de a avea un blog cu costuri minime fara a apela la o firma de hosting sau la o platforma de blogging gratuita like wordpress.com/blogspot.com/etc.

    00
  16. @eu: incearca sa nu mai foloseste acea adresa de email.

  17. @Adrian Soare: sefule, stiu si eu cum se pune problema. ma lovesc de ea destul de mult in ultimele 3-6 luni. in afara fac profit pentru ca piata e mai mare, iar oamenii sunt obisnuiti sa cumpere.

  18. radu spineanu…il cheama parca

    00
  19. Zoso, eu nu inteleg ce treaba are afilierea cu fratii Oane? Sau cu uberVU, in care sunt implicat doar eu si nu fratii mei? Vorbesti de treburi total diferite, scoase din context si care nu au nici o treaba una cu alta.

    00
  20. @Vladimir: vladimir, nu are de-a face cu afiliere, are de-a face cu descoperitul apei calde de catre tine sau colegul tau, mereu uit cum ii cheama, si de faptul ca fra-tu are impresia ca e inteligent.

  21. @Vladimir: esti mioritic.

    si ca sa iti fac o aroganta, uite firul logic. atunci cand sustii ca viitorul e in platit 0.05$ per click cu adsense, nu poti avea pretentii de internet romanesc civilizat.

  22. Ok. Fratii mei sunt prosti si eu sunt un expirat obosit. Dar asta tot nu schimba faptul ca vb despre subiecte fara legatura, si ca firul logic pare sa lipseasca cu desavarsire. Singurul tau post care vrea sa aiba ceva substanta o ia serios pe aratura. Asi vrea sa-ti arat unde gresesti dar cred ca o sa-ti explodeze mintea.

    00
  23. Si ce treaba are asta cu mine, cu uberVU sau cu fratii mei? Lucrez eu la Google si nu stiam?

    00
  24. nici una. a fost un apropo de prost gust, mai ales daca nu l-ai inteles. iti explic cand ne vedem.

  25. @dada: uita-te la cifre.

  26. „Pentru că românii nu cumpără online” (ma indoiesc)

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.