ce lipseşte internetului .ro

Ce lipseste la noi sunt portalurile puternice care creeaza continut exclusiv pentru online. […] Lipsa de talente pe online-ul romanesc este singurul factor care-i tine dezvoltarea in loc.

Călin Fusu, in ZF.

Eu aş propune o altă rută. Hai să facem ceva românesc, plătit decent. Fără să furăm sau să ne inspirăm din alte părţi, să facem ceva al nostru, cu iz românesc, cu români care să nu se chinuie sa imite ce fac aia din afară.

Şi, daca tot ne apucăm să vorbim, ce ar fi ca ăia care copiază din afară să îşi ţină gura?

E absurd ca tocmai doi din oamenii care au adus internetul românesc la starea de imbecilism şi de copiat/ciordit în care e acum să îşi dea cu părerea despre cum e să ai succes în internetul românesc. Val, ce ar fi să plăteşti mai mult la afişări şisa te lauzi mai puţin că ai făcut nu ştiu câte milioane anul ăsta, în timp ce webmasterii cinstiţi se zbat la limita subzistenţei? Crezi că ar ajuta un pic la ridicarea internetului românesc? Eu zic că da.

dot ro, idei, web2.0, neogen, publicitate, bani

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

28 comentarii

  1. Parca a mai fost o discute asemanatoare pe blogul tau, si anume ca nu poti face in Romania un site decent al carui continut sa fie generat de utilizatori. Ah, poti face doar daca este vorba de sport, imagini, filme.

    00
  2. Lipsa de talente? Astia nu stiu cate talente sunt in Romania care fac peste mia $ pe luna …dar in engleza. „Mergem din tara alte interneturi sa-n-altzam.”
    Ce tine internetul romanesc pe loc e zgarcenia.
    Pot sa spun ca le-am facut pe amandoua si ce fac in internetul romanesc fac mai mult de placere ca nu se poate trai aici dintr-un blog in top 10 trafic.ro (care si ala merge cum merge)
    Fusu sa scoata banii si sa taca.

    00
  3. Ceea ce spui tu este ireal din prea multe motive, dar principala piedica sunt banii.

    Banii ar trebi sa vina din:

    – reclama (si stim cu totii ca reclama online, in ciuda oricaror demersuri, tot nu conteaza)
    – comert online (care nu e deloc poplarizat, platile cu cardul sunt bau-bau, asta in cazul in care cardul functioneaza online, iar comisioanele bancare omoara profitul magazinelor)
    – servicii online (care in .ro NU exista deloc).

    Pana la urma, nu reusim sa gasim raspuns la eterna intrebare: „cine da banii?”

    Ca sa faci content de calitate, destinat mediului online, ai nevoie de oameni. Un om costa min 2000 RON ca salariu, iar cheltuieli totale min 3000 RON/luna.

    Q: Cu 10 oameni, cat de mult content (de calitate) poti crea ?
    A: Putin, comparativ cu golul existent si vastitatea subiectelor.

    Deci ce firma ce creaza content/ofera servicii in limba romana scoate peste 10 000 euro (realist 30 000 euro/luna) doar din online ?

    In afara de Hotnews (dar ei nu prea creaza) si inca cativa, tot legati de trusturi/presa, restul sunt la limita subzistentei, la nivel de exercitiu.

    E usor sa zici cum ti-ar placea sa fie; e incredibil de greu sa o faci, dar NU e imposibil.

    Daca nici studiul Brat nu reuseste sa determine agentiile sa bage mai multi bani pe online, atunci probabil ca am pierdut si ultimul tren.

    P.S. O alta imensa problema sunt programatorii si tot ceea ce tine de ei: pret, calitate si mai ales lipsa lor !

    00
  4. bogdan,
    – banii din reclame ar conta daca agentiile/intermediarii nu ar mai opri 90%. eu fac un site misto, dar daca ma costa 200€/luna banda si castig 50€ din leadboxul de la boom, n-am facut nimic.
    – cat sa cumperi?
    – nu exista servicii platibile. primul loc ar fi siteurile economice, dar nu platesti nimeni pentru maimutarelile scrise acolo de studenti platiti prost.

  5. Deci aceeasi problema:

    1. Studenti platiti prost, obligati sa scrie mult (si inevitabil prost) => venituri mici.
    De ce sa scrii pe online la norma, cand pe print scrii un articol la 2 zile max si esti platit la fel ? Cine sa lucreze in online ?

    2. Acum e la moda sa fii regie. Asta teoretic inseamna ca negociezi cu regia la procent. De obicei 70% tu, 30% ei.

    Pe afara exista „regii” nesimtite, care iti dau tine 40%, dar sunt putine. In general procentul este 60-40 sau 70-30.

    Nu cred ca impartirea veniturilor este o problema reala, ci lipsa lor !

    3. Din ce in ce mai multi recurg la.. vanzari directe (vezi trambitarile Neogen), pt ca acolo se face banu, daca ai legaturile corecte si poti „stimula” interesul celui care semneaza bugetele.
    Daca astepti dupa agentii/regii putrezesti mort de invidie si foame.

    00
  6. 2. tocmai de aia eu negociez direct. venituri exista, dar trec prin atatea firme incat daca 10% ajung la webmatser/publisher e bine.

    1. tu ar trebui sa stii mai bine cum e cu scrisul la gramada, nu? :)

  7. Stiu cum e cu scrisul la norma, insa asta nu inseamna ca imi place.
    Pur si simplu altfel nu merge dpdv financiar.
    Ca sa faci 1000 de afisari din .ro si sa castigi max 3 euro (situatie ideala), e aproape imposibil :(

    Ecuatia e banala si lasa un gust amar:
    1 om scrie X articole
    X articole aduc Y bani.

    Daca veniturile aduse de aceste articole nu sunt macar de 1.5 ori mai mari decat cheltuielile care le presupune un angajat, atunci afacerea nu e viabila; nu mai vorbim de dezvoltare, care necesita investitii mari.

    S-a dus de cativa ani oportunitatea de a crea o afacere online de succes plecand de la 0$.

    00
  8. ati vazut asta?

    ca tot va luati de softpedia ca raspandeste adware&spyware.. se pare ca au fost sanctionati de google..

    00
  9. servicii platite? cum nu exista?
    uite: neogen are servicii platite
    sunt o gramada de site-uri specializate
    cu abonament platit. http://www.timbermarket.ro, http://www.casefaraintermediari.ro (unde cel mai ieftin anunt costa 80 de lei..)

    00
  10. inainte de toate internetul romulan are nevoie macar de niste utp decent si trecerea in ilegalitate a hub urilor cu pretentie de switch oubs;nu e nici o deosebire intre deversarea de analisti politici de dupa 91 si cea de eustiuinternetromanesc de acum

    00
  11. Sunt un om care incearca de aproape 2 ani sa porneasca un mic business (mic de tot) in online-ul romanesc. Am dezvoltat cinstit mai multe idei, unele mai bune, alte mai putin inspirate.

    Am invatat multe dar nu am reusit sa trec pe profit. Preturile platite pe publicitate sunt inca derizorii. Pentru sanse mai mari de succes, recomand serviciile.

    Mi se face putin scarba cand aud de „Calin”, „Orlando” etc.

    Chiar saptamana asta am incercat sa gasesc pe cineva interesat de spatiul publicitar de pe un site de pensii private. Am transmis mailuri catre toate Neogenurile, Bumurile, Arbomediile posibile…
    N-am primit feedback decat de la Neogen, si acela a ajuns direct in bulk mail (unde ii era, de fapt, locul). Un mesaj automat de 3 lei…

    Acesti „mari vizionari” traiesc in lumea lor, fac predictii asupra viitorului internetului romanesc, spun ce trebuie facut… Ii vom vedea si auzi in curand la Internetics. Sper sa fiu in sala si sa ma amuz.

    Din pacate, ei sunt cei care tin online-ul romanesc in starea asta.

    Zoso, pentru ca esti om influent :), de ce nu inventezi un fel de agentie/bursa pentru publicitatea online din Romania? Cu un comision simbolic. Sunt primul client.

    00
  12. Nu cred că a plecat trenul cu oportunitatea de afaceri. Mă uit la Brainient şi la BrainTV-ul lor, care momentan e doar o gaură neagră

    00
  13. maverick, are ionut oprea http://www.blogagency.ro nu te speria de nume, ofera si servicii pentru firme.

    andrei, merci.

    gigi, de cate ori iti cumperi casa in viata?

  14. Sa-i spuna cineva ca singurul tip de portal care face fata expansiunii internetului in zilele noastre este motorul de cautare. Cand toata lumea cauta nise Neogen-ul se plange de lipsa siturilor de continut general (portalul Neogen din cate vad are de toate) . Nu de portaluri avem nevoie… Problema sunt siturile pentru ca oricum Google-ul rezolva problema portalului ;)

    Procesul de creatie presupune inovatie. Ar fi ideal sa ne spuna Neogen-ul o inovatie de-a lor. Cand tu aplici metoda „sa vedem ce merge afara si sa aducem in romania” cum poti sa afirma ca „Ce lipseste la noi sunt portalurile puternice care creeaza continut exclusiv pentru online”? Duuude… Pm. Cu ce esti tu diferit de ala care preia articolele din engleza, le traduce si le publica? Acelasi lucru il faceti si voi cu siturile voastre. Ce ai creat voi ca sa va plangeti de lipsa de talente? Sau mai bine… Cum definiti „lipsa de talente”? Aveti resurse financiare. De ce nu incercati sa inovati?

    Astept cu nerebdare PR-ul in care neogen va anunta ca a lansat cel mai mare site de social bookmarking din Romania (or smth).

    00
  15. Bogdan Aron: şi probabil se va numi de.li.cios.neogen.ro, nu? :-)

  16. Nu va pierdeti speranta, un asemenea portal decent va aparea, in curand. Cel mai sigur la inceputul lui octombrie. In Cluj.

    00
  17. „Fără să furăm sau să ne inspirăm din alte părţi, să facem ceva al nostru, cu iz românesc, cu români care să nu se chinuie sa imite ce fac aia din afară.”

    Cu alte cuvinte, hai sa inventam noi romanii masina cu 5 roti si un sfert, ca vorba aia de ce sa copiem masinile cu patru roti de la aia din afara…

    00
  18. e mai bun un pligg cu un skin, nu?

  19. quote by maverick „Mi se face putin scarba cand aud de “Calin”, “Orlando” – u’re so goddamn rite man, thumbz up…

    manilor, nu trebe sa ne mai plangem ca piz….fetele :)
    stim cu totii cum mere treaba si ca nu prea poate fi schimbata, cel putin in urmatorii 1-2 ani. romanii isi merita soarta.

    pana la urma, „e prea putini” bani si prea multa lume pah combinatzie.
    – prea putine pizde, prea multi baetzi, cum s-ar zice :)

    00
  20. „e mai bun un pligg cu un skin, nu?”

    Nu stiu daca mai bun ci mai facil; insa cand e facil pentru tine e facil si pentru altii. Este motivul pentru care la Ghidoo am ales optiunea dificila, si am dezvoltat o aplicatie proprie.

    Despre siturile gen „pligg cu skin”, din partea mea – numai de bine; probabil ca se va intampla cu ele ce s-a intamplat cu forumurile „phpbb”.

    00
  21. daniel, o aplicatie proprie, „imprumutata” dupa pligg, nu? :)
    come on, astea sunt explicatii puerile. macar nu mai puneai linkul.

  22. Draga Zoso.

    Atat Ghidoo cat si Cafeneaua.com sunt construite cu un framework aplicativ 100% creat de mine. Acelasi framework a mai fost folosit si la colegi.ro, inainte de a-si schimba proprietarul. Tehnologia pe care se bazeaza acest framework este Ruby-on-Rails.

    In concluzie: Ghidoo este o aplicatie 100% originala, creata de mine, si nu foloseste Pligg. Nici macar nu se inspira dupa el.

    00
  23. continua sa iti spui asta :)

  24. Zoso, ca sa iti folosesc propriile cuvinte, ar trebui sa te banezi singur (stii tu pentru ce).

    Recomandare: nu te pune singur in categoria babelor care isi dau cu parerea seara in fata portii despre noile tehnici de scanare de retina.
    Da-ti cu parerea despre lucrurile pe care le cunosti, sau cere parerea unor cunoscuti care se pricep.

    00
  25. daniel, scuza-ma daca am confundat un concept furat de la digg.com si transpus cu un script si framework propriu (nu stiu ce inseamna si imi pasa atat de putin), rezultatul fiind O CLONA DIGG.
    cum colegi.ro e o clona classmates.com…

  26. Ghidoo nu este „clona” digg. Este suficient sa-i verifici structura functionala, si ideea in sine.

    Ghidoo este inspirat dupa ideea lui Reddit, lucru pe care l-am facut cunoscut inca de la lansare. Reddit nu este Digg. Ideea lor este diferita, doar scopul este similar.

    Si chiar in raport cu Reddit, Ghidoo este usor diferit, cel putin in ce priveste algoritmul de recomandare si clasificare a linkurilor.

    Noua concluzie: Ghidoo NU este inspirat/clona Digg. Este inspirat dupa Reddit. Daca nu vezi nicio diferenta intre ele, iarasi iti zic, intreaba mai degraba niste cunoscuti care se pricep.

    00
  27. off, tu chiar ai nevoie de o schema.
    si m-as baga sa ti-o desenez, dar tare mi-e teama ca n-ai vrea sa o accepti.

  28. ok, cum zici tu.

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.