Cristian Mungiu, un scenariu furat?

Am primit un mail de la Dan Mihu, un scriitor care susţine că scenariul cu care Cristian Mungiu a câştigat Palme d’Or îi aparţine.
Redau mai jos întreaga misivă…

Buna ziua,

Acesta este un mail colectiv, de aceea, celor care nu ma cunosc le
spun ca numele meu este Dan Mihu, sunt jurnalist si scriitor, membru
al Uniunii Scriitorilor din Romania (din 1997). Incepand din 1992 am
publicat o serie de piese de teatru, lucrari de proza si scenarii de
film, am luat mai multe premii literare la concursuri nationale si o
simpla cautare pe Google ar trebuie sa va spuna restul istoriei mele.

Stiu ca pare greu de crezut, acum ca dl Mungiu este eroul zilei, insa
sustin ca domnia sa a preluat exact tema propriului meu scenariu,
premiat chiar de domnia-sa in vara anului trecut la concursul de
scenarii originale HBO 2006.

Contand pe o reactie rece din partea dumneavoastra, va prezint direct faptele:

– anul trecut in aprilie, trimiteam la concursul HBO scenariul „Sa
iubesti si sa tragi apa”, drama unei femei simple, care face un avort
ilegal, in ultimii ani ai comunismului si este silita sa scape cumva
de avortonul ei, expus in mod brutal si socant

– in juriul concursului de anul trecut se afla si dl Mungiu

– in luna mai eram declarat finalist cu sus-numitul scenariu

– in iunie, la TIFF, primeam premiul pentru lungmetraj; motivatia
juriului: „Un scenariu care nu pierde timpul, original prin subiectul
ales, frust, fără a fi melodramatic şi modern ca demers prin felul în
care-şi conţine tensiunea interioară.”

– in mai anul acesta, dl Mungiu ia la Cannes un Palme d’Or cu „4
luni…”; conform presei internationale, filmul sau trateaza aceeasi
tema a avorturilor ilegale si prezinta imagini socante cu un avorton
in baie

– in cadrul ceremoniei de premiere dl Mungiu declara franc ca „acum un
an nici nu visam la acest proiect.” Mai exact, intr-un interviu
acordat Evenimentului zilei sustinea ca a terminat versiunea finala in
luna iulie, asta dupa ce (conform Re:Publik), scrierea integrala a
scenariului a durat sub doua luni

Pentru comparatie, scenariul meu, premiat (si) de dl Mungiu, poate fi
descarcat liber de la adresa
https://editura.liternet.ro/carte/222/Dan-Mihu/Sa-iubesti-si-sa-tragi-apa.html
, impreuna cu un scurt comentariu al unui alt membru al jurului, dl
Cretulescu. Dupa ce veti citi premisa scenariului, va rog sa
rememorati cate scenarii sau carti pe aceasta tema ati citit in
ultimii 10 ani?

Nu incerc sa confisc subiectul avorturilor ceausiste, dar:

– dezaprob faptul ca dl Mungiu s-a prevalat de pozitia sa in juriu
pentru a cauta idei proaspete apte de a fi rescrise ulterior de domnia
sa

– sunt uluit de viteza neobisnuita (remarcata si de el insusi) cu care
a rescris un scenariu pe exact aceeasi tema, l-a finantat, l-a filmat,
l-a montat si l-a prezentat in premiera la Cannes

– mi se pare total nedrept faptul ca a fortat (pe ascuns) finalizarea
propriei sale productii, intuind probabil faptul ca noi ne vom
confrunta cu greutati in gasirea finantatorilor/producatorilor –
atitudinea sa mi se pare cel putin neloiala

Culmea cinismului este ca juriul punctase tocmai originalitatea temei
si partitura tragica a principalului rol feminin. De acum, adio
originalitate… Cine isi imagineaza ca anul viitor la Cannes va fi
selectat un al doilea film despre avorturi ceausiste e cel putin naiv.

Ma bucur ca in acest an HBO Romania a renuntat la serviciile domniei
sale in calitate de jurat. Din punctul meu de vedere, prestatia sa
a fost de-a dreptul descalificanta si sper ca abuzul lui sa aiba
drept consecinta macar evitarea invitarii domniei sale in alte
jurii viitoare.

Asteptand o atitudine obiectiva din partea dumneavoastra, nu pot decat
sa deplang faptul ca anul acesta a castigat Palme d’Or-ul un film ce
si-a obtinut finantarea prin scandal si tema prin furt, fiind
prezentat pe furis direct la Cannes, in speranta ca invingatorilor li
se iarta totul.

Al dumneavoastra,
Dan Mihu

PS Sunt constient ca prin aceasta contestatie spun adio participarii
la alte concursuri similare in tara, dar sper ca viitorii competitori
sa se bucure de un tratament mai cinstit decat cel de care am avut eu
parte.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

88 comentarii

  1. Daca nu lua Palme D’Or nu se mai trezea ca i l-a furat.
    Acum vrea si el o bucatica din ciolan si deh, face ce stie sa faca romanu’ mai bine, se da lovit in aripa.
    Chiar si daca ar fi cum sustine, felul cum a actionat il descalifica din start.

    00
  2. PHNC, tu ce ai fi facut?
    Poate omu are pur si simplu dreptate.

    00
  3. Omul este din domeniu, cred ca stia filmul cu mult dinainte de a se fi prezentat la Cannes. Si nu cred ca filmul a fost finalizat chiar cu 1 – 2 ore inainte de concurs.
    Repet, nu sunt de acord cu „furtul” (daca el exista). Ma deranjeaza reactia de tip „dupa razboi multi viteji s-arata” a acestui domn.

    00
  4. Mda, cand e omu’ sus vor toti o bucata de cascaval si poate niste atentie. Chiar daca e al lui trebuia sa zica asta de cand a aflat de proiect, nu acu’.

    Get a life.

    00
  5. s-a intamplat sa trateze acelasi subiect. nici nu se pun problema de furt. dac-ar incepe toti cei care au facut filme vietnam sau despre evreii exterminati in al II-lea razboi mondial sa se acuze reciproc de furt?
    de ce nu s-a sesizat mai devreme? se stia de subiect de cateva luni. abia acum s-a trezit sa faca scandal.

    00
  6. Mai oameni buni!!! Asta nu avea de unde sa vada filmu… ce pretinde ca s-a inspirat din „opera lui” … deci nu prea stie despre ce e vorba…

    (Ideea pare la fel de cretina ca si cum eu as spune ca George Lucas mi-a furat ideea pentru Star Wars 9, doar pentru ca am scris un roman SF cu nave spatiale, roboti si un imperiu intergalactic in conflict cu niste rebeli)

    Asa ca datul cu parerea pe aceasta tema nu isi are (deocamdata) rostul…

    Acuma nu stiu ce e mai „romanesc”… aruncatul cu noroi… sau furatul? (nu de alta dar amandoua sunt activitati compatibile spiritului nostru mioritic).

    Oricum Cristian Mungiu mi s-a pe scena de la Cannes un tip de treaba… modest… timid… la locul lui…

    Gajiul asta dimpotriva… daca vedea filmul si se revolta… mai ziceam domnle… da asa din auzite? Cum drequ poti sa sustii ca e vorba de plagiat?

    E atat de ilogica situatia… incat l-as acuza pe respectivul domn de cretinism… dar… e membru in USR si a scris chestii… tot respectul…

    Asa ca rabdare… si sa vada filmul inainte de a trimite scrisori de dragoste…

    00
  7. Nu pare tocmai incoerent in ceea ce zice – acum sa asteptam zecile de emisiuni si interviuri pe tema asta.

    00
  8. cat de tipic romanesc. noi nimic nu facem fara scandal. well, am reusit sa impresionam europa, pt 5 minute intregi. si acum ne-am scunfundat la loc in ***** jenant.

    00
  9. ramane de vazut filmu. sa vedem cat daca e inspirat din scenariu , copiat din scenariu sau ce-o mai fi.
    ar fi frumos sa revina acest domn Mihu si sa ne spuna ce-l face sa creada ca scenariul lui a fost plagiat in conditiile in care n-a vazut filmu.
    presimt scandal la tv. yum

    00
  10. Nu ma mira
    Il cred in stare pe Mungiu

    00
  11. Astea sunt riscurile cand te prezinti la concurs: cineva poate sa-ti fure ideea. Nasol, poveste trista, dar n-ai ce-i face, ca n-a plagiat, ci s-a inspirat.

    Ba mai nasol e ca oricum ar suci-o, Dan Mihu o sa cada drept bau-bau si omu’ negru. Mai bine tacea si inghitea hapu’, si incerca din nou. Acum s-a compromis total.

    G.

    00
  12. asa e la noi, cand castiga cineva un premiu sare altul ca a fost ideea lui

    00
  13. omg
    OMFG
    Dumnezeule:|

    00
  14. era o treaba cu strugurii intr-o vreme… la un nene francez
    nasol ca nu imi aduc aminte cum il cheama… ceva cu apa, fantana, dus :lol:

    00
  15. Cooool! Treaba romaneasca, din nou! Sa citesc scenariul ala si vedm cine are dreptate dupa ce vad si filmul…

    00
  16. filme despre o romanie post-decembrista nu se fac ?
    chiar nu s-a epuizat subiectul asta… revolutie, comunism

    00
  17. Nu mai am putere in noaptea asta sa raspund tuturor posturilor de mai sus dar trebuie sa fac cateva precizari, pe scurt. Le-am mai facut si in alta parte si o sa le mai fac…

    Nu il acuz de plagiat, ci de faptul ca s-a prevalat de pozitia in juriul HBO pentru a prelua tema scenariului, ideea originala, pentru care scenariul a si fost premiat. Citez motivaţia juriului: „Un scenariu care nu pierde timpul, original prin subiectul ales, frust, fără a fi melodramatic şi modern ca demers prin felul

    00
  18. sunteti incredibili.
    n-ati citit cartea, n-ati vazut filmul, dar va dati cu parerea.

    00
  19. Razvane, nu trebuie nici sa citim cartea, nici sa vedem filmu’, nici sa nimic.
    Avem toate datele.

    1. A fost un concurs.
    2. Dan Mihu a prezentat un scenariu, cu tema „A”.
    3. Dupa un an, Mungiu a facut un film dupa un scenariu cu tema „B” care tema:
    3.1 …seamana ca doua picaturi de apa cu „A”
    3.2 …aduce asa, in general, cu „A”
    4. Dan Mihu s-a suparat.

    Daca 3.1, atunci Mungiu e un nene istet fara scrupule. Legal e ok, though.
    Daca 3.2, atunci Dan Mihu e un nene care faca scandal.

    Oricum ar fi, Dan Mihu pierde, din cauze pur subiecte: Mungiu e un erou national iar Mihu va apare ca unul ce se oftica.

    G.

    00
  20. Daca tot nu intelegeti de ce am facut-o, mai cititi o data PS-ul. Probabil ca „misiva” a fost prea lunga si v-ati plictsit pana la sfarsit. Uite-l din nou:
    „PS Sunt constient ca prin aceasta contestatie spun adio participarii
    la alte concursuri similare in tara, dar sper ca viitorii competitori
    sa se bucure de un tratament mai cinstit decat cel de care am avut eu
    parte.”
    Nu stiu cum sa va spun, eu am cam castigat tot felul de premii prin tara in ultimii 15 ani. Cu toate acestea, majoritatea dintre dumnevoastra nici macar n-ati auzit de mine. Scriu de placere, si asta ma fereste adesea de multe mizerii. Nu-mi fac sange rau pentru toate nimicurile. Asta a fost insa prea mare.
    Si inca ceva, tin sa va asigur ca as fi facut public acest punct de vedere indiferent de rezultatele filmului dlui Mungiu. Putea lua toate premiile posibile sau niciunul, gestul il descalifica. Ma simt tradat, inselat si umilit in mod public. De aceea raspund tot in mod public. Face parte din propria mea campanie „anti-resemnare”. Altfel genul asta de practici vor fi socotite normale si nu vom lua niciodata la Cannes un premiu pentru scenariu. Pentru ca nu vom avea in veci scenaristi, ci doar regizori plecati la shopping de idei si capabili sa rescrie in mod adecvat orice tema li se potriveste.

    00
  21. ktx, se fac. vezi ticalosii…

  22. Bun, sa presupunem ca Domnul Dan Mihu are dreptate ( si se pare ca are) , in afara de o reabilitare morala nu prea vad daca ar avea un castig de cauza intr-un proces ( sau poate ca da) , noi nu il putem ajuta , insa a procedat bine tragand astfel un semnal de alarma in privinta plagiatului . Domnia sa este singurul in masura sa actioneze in consecinta … mai devreme sau mai tarziu adevarul va iesi la suprafata… vom vedea cine are dreptate , daca va face demersuri in acest sens.

    00
  23. Mda, am citit scenariul… (aici: https://editura.liternet.ro/descarcare/222/pdf/Dan-Mihu/Sa-iubesti-si-sa-tragi-apa.html) Ma rog, interesant (desi cam de cacat accentele moralizatoare – parintii femeii care avorteaza si amanta lu’ barba’su zici ca vorbesc direct din manualul „eticii si echitatii socialiste” -bleah)… e clar un scenariu „romanesc”. Dar n-am vazut filmul, asa ca n-am ce sa zic despre cat s-a „inspirat” Mungiu. Insa scriitorul D. Mihu in scrisoarea de mai sus nu sustine ca filmul lui Mungiu e facut dupa scenariul lui (Zoso ar trebui sa faca o corectie) ci arata ca dupa ce Mungiu i-a citit scenariul (ca membru intr-un juriu caruia scenariul a fost trimis) brusc e „lovit” de inspiratie si face si el un film cu acelasi subiect si in regim de urgenta. Asta e, nu inseamna ca Mungiu n-a facut un film bun dupa propriile puteri ci doar ca daca dl. Mihu n-ar fi trimis acest scenariu la HBO unde era Mungiu in juriu era posibil sa nu avem anul asta film premiat la Cannes, nefiind nici o idee geniala care sa-l trasneasca pe regizor in moalele capului.

    00
  24. Nu prea cred d-le Mihu ca nu cunosteai scenariul filmului facut de Cristian Mungiu. Mai intrai pe Cinemagia, mai aflai o parere, aflandu-te in bransa mai schimbai o idee si fara sa vrei auzi niste lucruri sau tema filmului, prin cercurile de prieteni. Acum, daca ar fi asa, meritele nu ti se vor recunoaste niciodata si tot tu vei fi ala mic si inghesuit din colt care arunca cu pietre. Dupa mintea mea, mai bine taceai si il contactai pe Mungiu direct sa afli si parerea lui despre acuzele tale. Poate scoteai ceva, daca asta este interesul si te lua in echipa lui pentru viitoarele productii. Cat despre semnalul tau apatic de alarma pe care vrei sa-l tragi este ca si cum ai face pipi contra vantului.

    00
  25. eh, un fleac, bine ca nu l-ai pus pe vreun blog :) ca sa fie altfel scuza. Desi … teoretic ai fi putut sa faci asta. Pentru ca daca in 2 luni nu s-a implicat nimeni in scenariul ala nici nu s-ar mai fi interesat.

    00
  26. Lumea a inteles ca eu il acuz de plagiat. Nimic mai fals. Il acuz de faptul ca, daca n-ar fi fost in juriu, nu ar fi scris acum un scenariu socant pe tema avorturilor din Romania ceausista. Iar eu as fi facut un film pe tema avorturilor inaintea lui. Si asa ar fi fost normal, pentru ca mie mi-a venit ideea primul si am scris-o. Bine, prost, e primul meu scenariu, asta e. Acum eu astept urmatoarea sesiune de finantare de la CNC (de fapt, sincer, n-o mai astept pentru ca maine dimineata cred ca voi fi anuntat ca nu mai avem nici co-producatori).

    Cat despre Cinemagia, caut si caut si nu gasesc nimic mai vechi despre productia la „4 luni”… nogal, poti sa ma luminezi cu un link? In rest, n-o sa-ti vina sa crezi, bransa mea este cu totul alta. Abia dupa ce am luat premiul asta, oamenii din lumea filmului au inceput sa se intereseze de mine. Probabil ca acum o sa le treaca.

    00
  27. care s-a gandit ca dl Mihu ar putea avea dreptate mana sus.

    00
  28. Cand apare filmul la noi oficial? Cand poate aparea in varianta x? Dupa ce o sa vedem filmul citim scenariul si daca se pupa macar 30% e furt si gata. :)

    00
  29. Viata nu e corecta, asa se intampla in Romania in toate domenile, tu ai capul mare dar n-ai resurse, pile, s.a.m.d. Daca tu ai o idee de „geniu” si o faci publica intre cunoscuti, iar unuia i se iveste ocazia sa o puna in practica fi sigur ca o va face. Ceea ce a facut acel Domn nu e corect din punct de vedere etic, este chiar imoral, insa societatea romaneasca e de asa natura. Eu nu pot sa pricep ce v-a surprins, unde traiti pe luna, si asta o spun fara sa va critic in vre-un fel sau cu rautate. Mie m-i s-a intamplat de foarte multe ori sa am anumite ideei, bune sau rele, pe care sa le vad puse in aplicare de altii, si asta fara sa le spun nimanui. Shit can happen, e secolul vitezei si trebuie sa ne miscam rapid. Va da-ti seama ce sar fi intamplat daca acel Domn premiat la cel mai mare festival de cinematografie din europa ar fi spus ca s-a inspirat :)), nu ar mai fi fost apreciat, e una sa vi cu ceva o idee „originala” si sa susti ca e a ta si e alta sa vi cu o idee originala si sa sustii ca ai „imprumutat-o”. Unii vor spune bravo domne, iar altii te vor trata ca pe un „nimeni”, care a avut putina sansa (noroc). Stimate domn, acest lucru ar trebui sa va dea mai multa incredere in dvs. si in ceea ce puteti sa faceti, pentru ca e ca si cum dvs ati fi castigat premiul insa fara sa culegeti lauri. Va doresc mult succes in continuare si sper ca acest incident sa nu va traga inapoi.

    00
  30. Eu am o nelămurire, de ce a aşteptat domnul Dan Mihu până după anunţarea câştigătorului deşi se ştia foarte clar cam de o săptămână exact care este tema filmului „4 luni…”?
    Și

    00
  31. @bogdan: Nu, nu cred. Daca ar fi fost aceea (din mai 2005), poate ca ar fi scris-o chiar mai repede decat mine. Or, dl Mungiu declara pe scena la Cannes: „acum un an nici nu visam sa facem acest proiect”. Eu acum un an luam premiu la HBO.

    00
  32. asa sa intamplat si cu mel gibson .exact aceasi faza dupa ce a lansat filmul sa trezit unu cu era al lui.

    00
  33. cel putin statistic, mi se pare suspect ca pana in acest moment nimeni de pe scena filmului romanesc nu s-a sesizat in nici un fel. sunt oameni care traiesc din asta, cunosc cam toate miscarile in domeniu si totusi…

    eu zic, domnule Mihu, presupunand ca nemultumirea dvs este intemeiata, sa va bucurati ca ati luat parte la aceasta victorie. daca placerea personala cantareste mai mult decat nevoia de notorietate, umbrirea acestei firave atentii acordate romanilor este inoportuna.

    00
  34. pehashnece,scenariu:test de angajare la o mare firma bucureshtoasa,upload fisiere cu progress bar,filesharing,executat,nu primit raspuns,peste o luna apare proiectul pe sit eul firmei ,pana bara avea aceleasi culori.explicatie:doar nu cel ce a codat a inventat ajaxu si php ul,nu?liniste,in cateva zile se va lamuri

    00
  35. Iar eu as fi facut un film pe tema avorturilor inaintea lui. […] (e primul meu scenariu) .

    … oare am fi vazut acest film in ziua de azi?

    00
  36. Oare daca nu castiga premiul mai comenta careva? (Si) Eu zic ca nu!

    00
  37. Aaaa, am uitat sa mentionez ca filmul are si un blog. Mai mult ca o simpla paranteza, daca sustii varianta ca nu stiai nimic despre film, cu cateva clickuri pe google obtineai cate informatii doreai (multe dintre ele dinaintea festivalului de la Cannes).

    00
  38. Io zic ca Muntean l-a furat pe Mitulescu care l-a furat pe Proumboiu facand filme care se trateaza subiectul veitii inainte si in timpul revolutiei.
    Subiectul avortului a fost epuizat. Trebuie sa ma gandesc sa fac filme despre tramvaie! Stellaaaaaaa!…..

    00
  39. Dincolo de scandalul asta sunt uimit de faptul ca se striga peste tot „jos coruptia” dar cum face vreunul vreo manarie de succes i se gasesc imediat scuze si limbi in cur in timp ce victima e facuta de rahat in cele mai rafinate moduri. Bleah.

    00
  40. Pentru Mihu, un link cu cateva informatii despre film.
    https://www.cinemagia.ro/filme/4-luni-3-saptamani-si-2-zile-18011/articole/16776/

    00
  41. Ivane, daca tie Palme d’Or ti se pare manarie de succes… inseamna ca suntem foarte tari si ca avem oameni influenti la Cannes – Jos coruptia de la Cannes!
    Io zic ca si Nemescu a furat ideea dintr-un reportaj facut de TVR 2 (D’ale lui Mitica) acu cativa ani in legatura cu seful de gara din Pielesti – Dolj.
    Citeste scenariul – (eu am facut-o), vezi filmul (nu am facut-o) si vezi pentru ce a castigat – expunerea cinematografica, povestea care nu inseamna neaparat avort ci alegeri si consecinte, constrangeri care daca nu sunt legale (decretul din 66) sunt de cele mai multe ori morale, religioase, sociale, etc. si exista si in alte tari.
    A castigat Palme d’Or si pentru astea, nu numai pt ca povestea despre avort – iar un astfel de trofeu nu se castiga decat odata pe secol la cate 3 filme pe an

    00
  42. NOU
    #42

    Sunt Nicolae Ceausescu si declar ca atat Mihu cat si Mungiu mi-au plagiat ideea cu avorturile ilegale, scenariu a carui paternitate imi apartine si se poate proba cu Monitorul Oficial: Decretul 770/1966! In fata Marii Adunaturi Nationale, cer compensatie, cer satisfactie, cer remuneratie!

    [D’nu Mihu: sunteti jalnic, uitati-va bine de tot in oglinda si veti constata ca mai bine lasati publicul sa remarce singur eventuale similitudini, noblesse oblige, intelligence exige!]

    00
  43. Este trist daca un regizor se inspira din scenariul pe care tot el il premiaza facand parte dintr-un juriu.
    Mungiu declara in evz ca a scris prima varianta de scenariu anul trecut in iulie. Si ca avea 160 de pagini. Sunt curios cand a avut loc concursul.
    Pe de alta parte, a fura o idee este poate imoral, dar nu ilegal. Idei minunate de filme apar zilnic. Gem cinematografele de filme bazate pe o idee buna dar realizate prost.
    Nu am timp sa va citesc scenariul, banuiesc insa ca daca Mungiu a avut ideea de a face o trilogie despre Epoca de Aur, atunci tema avorturilor era musai sa existe in ea.
    Mungiu a fost premiat nu doar pentru idee, ci pentru modul in care a pus-o in practica.
    Reactia dvs. mi se pare atat tardiva, cat si gresita – puteati discuta cu el in mod direct acest lucru. Puteati sa asteptati sa vedeti filmul, sa i-l cereti macar. De-abia atunci puteati vedea daca este doar o coincidenta de idei (se mai intampla) sau o preluare nesimtita.
    Asa, nu faceti altceva decat sa aruncati cu noroi impotriva vantului. Si daca aveti intr-adevar talent, este pacat. De doua ori.

    00
  44. NOU
    #44

    Am citit scenariul lui Dan Mihu. Felicitari Dane! Mi-a placut foarte mult! Desi este o tema destul de dezbatuta in Romania dupa ’90 scenariul tau este simplu, scurt si la obiect. Nu am vazut filmul „4 saptamani……”, dar intentioz sa il vad cand va aparea pe torente. Singurul motiv pentru care o sa il vad este acest scenariu. Dupa voi reveni cu o parere despte toata povestea asta!

    00
  45. „dar intentioz sa il vad cand va aparea pe torente.”

    00
  46. Draga B, tu nu intelegi problema. Un reportaj relateaza un fapt de viata iar acel fapt s-a intamplat, nu e creatia imaginatiei cuiva. In schimb sa te inspiri chiar cu 0.00001% din scenariul cuiva e altceva, in conditiile in care acel cineva spera sa-si vada scenariul (elogiat pentru originalitatea lui) facut film. Din cate inteleg eu Mungiu a profitat de o anumita pozitie pentru a-i „lua fata” si a fi primul care face un film pe aceasta tema. Chiar daca filmul dupa scenariul lui Mihu se va face va fi perceput oricum numai nu original, cum ar fi meritat. Aici zic eu ca e manaria. Inchipuie-ti ca ar fi stat lucrurile in cronologie inversa, ca s-ar fi facut filmul lui Mihu primul si l-ar fi prezentat la Cannes iar la un an ar fi venit si Mungiu cu un film cu aceeasi tema, ce premiu crezi ca mai lua atunci?

    00
  47. Mda, si am uitat sa scriu, comportamentul de genul asta se numeste „a calca pe cadavre”. Asta e, multi oameni de succes fac sportul asta.

    00
  48. mArius,ai licenta pe icspe?

    00
  49. Bravo lui Mungiu… Nu a ajuns inca la Hollywood dar a preluat deja modul de lucru de acolo…

    00
  50. sa vedem daca regizorul premiat va mai marca asha de spectaculos si in viitor :)
    asta…daca-l duce capu si nu fura de la altii.

    00
  51. imi aduc aminte cu ani in urma de un subiect asemanator..Milli Vanilli..:)

    00
  52. NOU
    #53

    Un scenariu bine scris poate fi o sursa de inspiratie pemtru film. Dar viziunea regizorala hataraste daca filmul va fi reusit sau nu. Acum bucuria cea mare este castigarea premiului. Dupa ce vom vedea filmul o sa stim al cui e meritul scenariului. Meritul premiului nu poate fi insa atribuit decat regizorului. Actorii si cuvintele sunt moarte fara magia imaginii si a montajului.

    00
  53. Daca Mungiu nu s-a inspirat din acel scenariu, atunci cel mult domnul Mihu este „o muza”, adica a venit si el cu o idee buna. Dar de la ideea buna si pana la realizarea unui film castigator de Palme d’Or e cale lunga. Implica scenarist bun, regizor extraordinar, actori remarcabili si producatori inteligenti. O idee din asta poate sa imi vina si mie stand pe buda, asta nu inseamna ca va castiga Oscarul. Sa fim seriosi, filmul nu a fost premiat numai pt idee, ci pt tot (realizare, regie, jocul actoricesc, etc.) Se trezeste unu acu ca a venit el cu ideea asta. F bine, daca erai inteligent si gaseai resurse, faceai tu, d-le Mihu , filmul inaintea d-lui Mungiu, desi ma indoiesc profund ca s-ar fi ridicat la inaltimea castigatorului de la Cannes.
    Parca acu imi amintesc ca prin 1995 asa mi-a trasnit si mie o idee de film exact ca in Pulp Fiction, deci Tarantino a furat-o de la mine (ca eu i-am spus-o lu var’miu care traieste la Los Angeles :D ). Sau nu?

    00
  54. Nu stiu cum intelegeti dvs. cronologia, eu vad asa: dl Mungiu mi-a dat premiul, apoi a facut un scenariu pe aceeasi tema. Nu e vorba despre o idee de-a mea care a ajuns la urechile domniei-sale. Ci de un scenariu premiat (si) de dl Mungiu. Daca nu participam la concurs, probabil ca dl Mungiu nu si-ar fi scris inca scenariul („acum un an nici nu visam la acest proiect”). Sau poate ca nu-l scria daca nu era in juriul care l-a citit si premiat. Aici e ca pe Everest – conteaza cine ajunge primul. De la al 10-lea incolo se puncteaza si stilul de escalada.
    Poate ca scenariul meu este mai prost decat cel al domniei sale. Nu i l-am citit. Poate ca nu ar fi iesit un film tot atat de bun. Aici nu avem ce compara. Dar aveam dreptul sa sper ca, daca am avut primul ideea respectiva, voi avea si sansa sa fac primul film de fictiune pe acest subiect. Nu ma asteptam la asemenea faulturi tocmai din partea unui membru al juriului…

    00
  55. Eu cred ca inainte de toate trebuie citit scenariul domnului Mihu. Eu l-am citit. Am citit de asemenea si tot ceea ce am gasit despre „4 luni…”. Parerea mea, draga domnul Mihu este ca nu aveti dreptate. Apoi, spiritul mesajelor dumneavoastra este unul neadecvat (cel putin). Va simtit umilit, dezonorat, etc de unde atatea cuvinte mari? O sa vedem si filmul, insa cel mai probabil este ca in afara de tema avorturilor nu are nici o legatura cu scenariul dumneavoastra care e un pic cam siropos. Sunteti jurnalist, un om intelectual; am vesti pentru dumneavoastra: NU ASA SE PROCEDEAZA!; nu asta trebuie sa fie reactia unui asemnea om, pentru ca, la un moment dat, ceea ce faceti dumneavoastra aici seamna foarte mult cu faimoasele „scenete politice” din tara. Nu cred ca e cazul!

    00
  56. Nu chiar…poate cel mult o mentiune din partea d-lui Mungiu ca ideea unui film despre avorturi i-a venit dupa citirea unui scenariu care va apartine…cel mult zic. Dar mi se pare aberant ca domnul Mungiu sa stea sa astepte sa faceti d-voastra un film…Probabil a observat potentialul subiectului si si-a dat seama ca un film facut de el pe aceasta tema are toate sansele sa iasa o capodopera. Poate fi blamat? Poate a avut si el o idee similara in urma cu cativa ani care a abandonat-o din lipsa de fonduri sau mai stiu eu si cand a vazut scenariul premiat al d-voastra i s-a aprins beculetzul. Pana una alta el a castigat un Palme d’Or (singurul din istoria cinematografiei romanesti), iar d-voastra ati castigat un concurs de scenarii. Nu cred ca aveti monopol pe ideea cu avorturile…Daca insa filmul este copiat dupa scenariul d-voastra, aveti tot dreptul sa va cereti recunoasterea meritelor.

    00
  57. Orice vezi si cu orice iei contact… te inspira.
    Mungiu a fost cel mai probabil doar inspirat de aceasta tema.
    La fel cum alti regizori se inspira din alte filme, si le refac. La fel cum unii cantareti preiau un anumit sampler sau melodie veche si fac un cover.
    E ceva normal
    Atat timp cat nu a imprumutat scenariul, ci doar „ideea” temei, este foarte ok. Pot exista 1000 de filme cu aceeasi tema si toate sa castige.
    Iar eu nu cred ca ai fost primul om care a gandit tema avorturilor in romania comunista.
    Mungiu a fost inspirat de tema, poate nici nu mai stie de unde a fost inspirat, poate nici nu mai stie cum sa dea de tine, si sincer nici nu cred ca ar fi avut vreo obligatie sa dea de tine. Ai avut o idee de tema, acea ideea i-a facut lui mintea sa sclipeasca(poate peste cateva luni, poate nici nu mai stie ca a vazut-o undeva dar la nivel de subconstient faptul ca i-ai prezentat-o a contat)… cine stie ?

    Daca ma voi uita la film, si voi citi scenariul tau, si voi gasi replici identice, actiuni identice, tipuri identice de personaje… dar identice, atunci voi spune clar ca a furat. Altfel e un lucru cat se poate de normal, iar iesirea ta in public da doar dovada de frustare pt ca tu onsideri ca ai fi luat Cannes-ul daca ai fi fost primul. Cel ami probabil nu l-ai fi luat. Cannes-ul nu se ia doar cu o idee, ci si cu un scenariu bun pe care nu consider ca tu l-ai facut la fel de bine ca Mungiu. So, give mungiu his credits.

    Get over it! Nu-i vina nimanui! Orice te inspira. Inclusiv pe tine te-a inspirat altceva: poate tipa de la etajul 4 care ti-a povestit viata ei si avortul ei. Poate ea s-a si gandit ca ar fi misto sa se transforme totul intr-un film. … prin urmare, ar trebui sa te condamnam (daca ar fi asa povestea) ca ai fost la locul potrivit la timpul potrivit si ti-a inspirat povestea asta un film ? Au fost zeci de documentare pe baza asta facute cu romani(chiar eu am vazut unu) de catre canale straine… si ele poate te-au influentat pe tine sa transformi totul intr-un scenariu. Vorbes despre avorturi din comunism auzi la multe colturi de strazi… tu crezi ca ideea ta a venit asa din nimic?… de undeva ti-a inceput si tie.

    Nu te mai frustra, daca tu consideri ca ai dovedit o data ca poti castiga Cannes-ul, atunci o sa-l castigi pe viitor daca perseverezi. Spor si pace

    00
  58. Nu inteleg logica voastra, inteleg doar ca va place Mungiu ca a luat premiu. Sunt curios daca in rolurile lui Mihu si Mungiu erau Mungiu si S. Nicolaescu, tot asa-i gaseati merite lui Nicolaescu pentru un „imprumut” de tema soldat cu vreun premiu (stiu ca e greu de inchipuit S.N. luand premiu la Cannes dar incercati) ? Si eu il simpatizez pe Mungiu, dar fiti bai nene obiectivi… Eu unul nu vad decat un un peste mai mare care a profitat de unul mai mic ca el. Nimic nou sub soare dar nici de lauda. Daca Mihu apuca sa-si faca filmul, apoi venea Mungiu si facea unul beton pe aceeasi tema (si eventual lua premiul), da, OK, jos palaria, continua magistral o tema inceputa, stangaci poate, de altcineva. Asa, i-a spart balonul unui debutant care n-a avut aceleasi posibilitati sa-si fructifice ideea si care cel mai probabil n-o sa aiba nici de acum incolo.
    Evident ca nu-i ia nimeni meritele lui Mungiu pentru film dar gestul in sine sucks. Si e un pumn in figura pentru cei care credeau ca au vreo sansa de afirmare trimitandu-si ideile spre jurizare „lupilor” din diverse comisii.
    N-am nici o legatura cu cinematografia dar stiu cum e sa ti se foloseasca ideile de catre altii cu mai mult „spate” si tu sa castigi „experienta”.

    00
  59. NOU
    #60

    Toata aceasta discutie a fost inceputa prematur. Deocamdata nimeni nu stie cu exactitate care sunt replicile din filmul premiat. Domnule Mihu, daca nici un pasaj din scenariu nu va fi identic cu scenariul dumneavoastra, ce veti face? Nu va puteti scuza ca Ideea a fost a dumneavoastra, pentru ca in acest caz va invit la o bere cu unul-doi prieteni de-ai mei si va dam toate ideile pe gratis si anonim.

    Daca insa pasajele se potrivesc, ar trebui sa fiti fericit : ce ati gandit a prins viata. Pana la urma asta e mai important decat premiul. Premiul e o chestie de societate, o carte de vizita, o recunoastere.

    00
  60. Ideea relativ la avortoni este mai veche. Nu mai tin minte in ce an
    a fost o emisiune la protv. Mai multe femei care au avut aceasta experienta trista au relatat-o in direct. Eu cred ca dl Mihu s-a inspirat de acolo. Sau poate chiar „domnia sa ” este un decretel.

    Intr-adevar este un subiect necunoscut. E greu sa-ti vina ideea de a-l aborda. Ce marunt e dl MIHU!

    00
  61. NOU
    #62

    IMPORTANT Daca are cineva curiozitatea sa citeasca asta ar fi bine sa afle ca acel concurs de scenarii s-a tinut din luna martie pana in aprilie apoi castigatorii s-au aflat prin iunie. Deci a fost suficient timp pentru „inspiratie”. Mihu, saracu, e un prost ca si-a deschis gura si acum toti o sa spuna ca e un mincinos. Si pentru cei care nu stiu, au fost scenarii scrise in 10 zile si au luat si premii. Oricum, nu vi se pare ciudat ca esti in juriu, citesti un scenariu si apoi il faci tu? Chiar daca e mai bun. Chiar daca ia un astfel de premiu. Si am avut o curiozitate: Mungiu a spus ca e un scenariu finantat de CNC. E o minciuna! Mungiu a castigat cu alt scenariu la CNC si a finantat acest film. Si asta e o ilegalitate. Se sesizeaza cineva? NUUUUUUUUUUUUU! Asa ca Mihu, iti admir curajul, cred ca ai dreptate, dar ai cazut de ….papagal

    00
  62. BANC A LA CANNES: De ce vrea eroina lui Mungiu sa scape cu orice pretz de copil? Pentru ca tatal copilului nu era Mungiu, ci Mihu :))

    00
  63. NOU
    #64

    Chiar acum stirea cu „furtul intelectual” a aparut la Realitatea. Se pare ca nimeni nu are rabdare sa vada filmul. Macar sa fi trecut o luna si sa incepem scandalul. Ca la romani! Scandalul devine mai important decat reusita.

    00
  64. E mai important ca a castigat filmul si mai putin ca e inspirat, asa o fi, asa am scris si eu, cred ca s-a inspirat dar e meritul lui Mungiu.

    00
  65. NOU
    #66

    Ma amuza sa vad cata lume scrie plina de entuziasm gata sa improaste cu noroi fara sa aiba cea mai mica idee despre ce vorbeste. In primul rand Mihu, care recunoaste ca nu a vazut filmul si NU STIE ce se intampla in el, dar i se pare ca ceva din acest film pe care nu l-a vazut este furat din scenariul sau.
    Apoi o tona de baieti si fete destepte, justitiari de internet, la fel de hotarati sa „taie in carne vie” si sa puna la punct „coruptia” si „manariile”, ca doar ei stiu ca nimeni de fapt nu ia premii pe bune si nu face lucruri valoroase de capul lui. Cati dintre voi, fani ai lui Mihu, aveti cea mai mica idee despre ce vorbiti, papagalilor? Ati vazut cumva filmul? Sau macar v-ati obosit sa descarcati scenariul lui Mihu si sa-l cititi? Am vazut filmul, am citit textul lui Mihu si pot vorbi IN CUNOSTINTA DE CAUZA, si din pacate pentru acest nefericit personaj care incearca acum sa-si construiasca o faima ieftina pe spinarea unora mult mai valorosi ca el, textul sau nu are nici cea mai mica legatura cu ce se intampla in filmul lui Mungiu, care are un cu totul alt subiect si foloseste avortul interzis ca un pretext. Se pare ca Mihu a citit foarte atent presa internationala dar nu a remarcat nimic din ce se scrie acolo despre personajele filmului, despre intriga acestuia. A remarcat doar cuvintele cheie „avort” si „avorton” si a construit repede un „scenariu”. Vad ca Mihu se lauda cu o „scena socanta” cu un avorton in baie. Eu am citit in textul sau doar despre o cutie de carton cu ceva mucus. Se pune de avorton? Chestia AIA a copiat-o Mungiu? E mai mult decat hilar. Toata valva asta este complet inutila, o constructie artificiala a unuia care spera sa apara la TV si sa i se dea atentie pe la talk-show-uri.
    Mergeti la TIFF, vedeti filmul, cititi textul lui Mihu si eventual umpleti netul de comentarii, daca o sa vi se para ca mai e ceva de comentat. Sper sa mearga si domnul Mihu la TIFF, sa vada ce e de vazut si sa-si sustina cauza. Sau sa-si ceara scuze public.

    00
  66. frate, ce s-o mai dam de gard; tineretul roman studios nu e chiar asa studios pe cum pare. haideti sa ne amintim cu totii ca, din studentie, marea noastra majoritate ne-am obisnuit sa umblam cu furtul intelectual: copiute, „facute”, referate primite de la indrumator la care schimbam doar cifrele etc.
    chiar credeti ca invatamintul romanesc, cu tehnica „ajutatoare” existenta la ora actuala, va mai ajunge vreodata la nivelul pe care il avea cind era un Iorga sau un Calinescu la catedra ? sinteti copii …
    nu stiu ce va mira ca si acesta (filmul) poate ajunge un furt intelectual dovedit (inca nu am citit cartea sau furat filmul de pe net :) cind exemplele sint la ordinea zilei, chiar si aici pe site demonstrindu-va Zoso periodic: coperti de reviste, melodii, articole, reportaje …
    nu trebuie sa bateti recorduri de comentarii pe vreun eveniment de genul Mungiu sau Eurovision pentru ca lucrurile sint clare si n-ar trebui sa ne mire: ne place sa furam, intr-un fel sau altul !!
    si mai avem si gura mare; tot noi tipam hotii. nu m-ar mira sa iasa si Mungiu la rampa cu vreo explicatie fantezista „a la Moga”. stiti cu cine ii asemuiesc io p-astia ? cu suedejii din RATB care, daca-i prinzi cu mina-n buzunar, risti sa iei bataie ca-i acuzi
    ati intilnit vreun ministru sa se scuze ca a copiat cuvint cu cuvint o lucrare mai veche de doctorat (nu zic sa-si faca seppuku ca onorabilul ministru japonez)? si-a cerut scuze vreo televiziune romaneasCA CA a furat ca idioata zvonul cu Laura Busch divortind din cauza lui Condi si a prezentat-o ca stire serioasa in prime-time dezinformind telespectatorii? e lesne de observat ca peste 50% din creatiile muzicale de azi sint … inspirate (na, sa nu mai spun furt intelectual) de peste hotare; credeti ca isi va cere scuze vreunul din compozitorii noului val dupa ce le identifica vreun pasionat ?
    NU; tot romanul tipa si face un pic de scandal, si pe urma merge si se culca sperind ca miine lumea va obosi despre subiectul asta si va uita. Ceea ce, din pacate, chiar se intimpla in Romania !!
    Noapte buna ! Somn usor, tuturor !

    00
  67. Intrebare la care vreu un raspuns: a auzit cineva de acest film inaite de preselectia de la Cannes? pentru ca regizorii romani isi promoveaza filmul inca de la faza de filamre. Ex:hartia va fi albastra, Moartea d-lui lazarescu si ce sa mai vorbim de S. Nicolaescu?! Dar de Mungiu nu a stiut nimeni ca face un film. Cel putin eu nu am stiut si ma intereseaza acest subiect. Asa ca productia a fost tinuta secreta. De ce? A avut ceva Mungiu de ascuns? Acum inclin sa cred ca da. Dar nu se poate pune Mihu cu Mungiu mai ales dupa ce a castigat premiul asta. Se fura idei. DAAAAAAAAAA! Stiti in cat timp se face un film? Un an – un an jumate! De ce s-a grabit Mungiu? Pentru ca si-a dat seama ca e un subiect tare si s-a luptat sa-l termine ininte lui Mihu. Naspa.

    00
  68. Hotul neprins, erou national cinstit!

    Filmul lui Cristian Mungiu e povestea unui avort. Ce ar fi fost filmul lui fara aceasta idee? Nimic. Pe straini asta i-a fascinat si din cauza asta l-au premiat. Nu conteaza daca eroina lui e casatorita sau nu, ori cum a «finalizat» dl. Mungiu proiectul. Important e, imi permit sa cred, cum i-a venit lui ideea. Nu cumva l-a izbit dintr-odata, in timp ce citea lucrarea altcuiva? Nu va suparati, dar coincidenta e prea mare si nimeni nu VREA sa vada asta! In Europa civilizata nu s-au mai pomenit asemenea drame «originale», domnii mei. Nu ma intereseaza ce documentare s-au facut inainte pe Descovery – hai sa nu comparam merele cu perele! -, sau ce filme s-au facut in ’74, ori cate nefericite au fost nevoite sa recurga la asa ceva. Pe mine ma intereseaza ce s-a intamplat acum!!! Iar acum s-a furat o idee, care din pacate in tara asta nu poate fi protejata. Deci, din nefericire pentru dl. Mihu, nu se poate pune problema unei acuzatii de plagiat. (Acuzatie pe care de altfel dansul nici n-a facut-o, dar care i se vara cu cinism pe gat, desi toata lumea stie ca nu o poate duce mai departe!)
    Aici nu suntem intr-o tara europeana in care se fac filme si se publica proza „dupa o idee de X”. Aici e Romania, unde, din nefericire nu se va schimba nimic niciodata. Daca a castigat, ce mai conteaza cum a facut-o, nu-i asa?

    Nu va dati batut domnule Mihu! Si, lucru, important nu va opriti din scris pentru ca scrieti foarte bine! V-as face o singura sugestie: nu mai trimiteti la concursuri in tara. Poate n-o sa va vina sa credeti, dar va spun din experienta, exista atatea locuri si tari unde oamenii gandesc ca dumneavoastra. Am colegi care au castigat asemenea concursuri «in afara», care au plecat la burse literare… Nu are rost sa mai luptati aici, traim asa de putin. Chiar nu merita!

    00
  69. 4,3,2 si 1…care trage apa. Asa s-ar putea numi, in cateva cuvinte, tot acest „balci” de un balcanism pur. Am citit scenariul domnului Dan Mihu. Parerea mea: nicio asemanare. Scandal fasait. Traim in Romania si, daca nu ne ocupa tot timpul, dauneaza grav sanatatii. Si ideilor. Acelor idei al caror copyright il detin cei ca Dan Mihu. Atat. Am obosit de atatea capre nemoarte, o sa am cosmaruri cu capre zombie – un Resident Evil al tutror caprelor rasa pura – romaneasca, desigur! Si o marmota care o sa inveleasca in continuare speranta ca intr-o zi Romania va fi o tara civilizata.

    00
  70. NOU
    #71

    O idee circula prin aer…si ? prima data cand am citit ceva asemanator a fost cu aprox. un an in urma, pe Club Literar…se numea ” povestea lui nea olteanu”

    (for all I know, ar putea fi punctul de vedere al domnului Bebe….ma intreb daca George Geacar se va insumeti si el si se va apuca sa acuze pe toata lumea de furt de idei? – sau (de ce nu?) sa se apuce sa protesteze nenii Olteanu/Bebe de pe vremea aia, ca or fi fost destui….)

    00
  71. a citit cineva interviul asta?

    a aparut in repulik pe luna mai.
    „2. Cum ti-a venit ideea acestui subiect si care sint celelalte povesti din seria asta?

    Intimplarea in sine, ti-am zis, o stiam de mult — sau mai bine zis, povestea reala de la care pleaca scenariul. Altfel, ideea mi-a venit re-vorbind intimplator despre aceasta poveste chiar in perioada in care stateam la munte si ma intrebam despre ce sa scriu. E cea mai grea perioada din conceptia unui film. Constatind ca intimplarea inca ma afecteaza la mai bine de 15 ani de cind am aflat-o, m-am gindit ca exista toate sansele sa emotioneze si pe altii.”
    ma abtin sa mai comentez legat de domnul Mihu.

    00
  72. @ ginghisklown: foarte interesant, este totusi permis sa te inspiri dintr-o poezie; daca aceasta este ‘sursa’ pentru bebe ar fi putut sa o indice, asa ar fi fost frumos

    @ meropi: cred ca am fost primul care am indicat drept sursa de informatii interviul din RePublik; oricum, ar fi fost onest sa citati si asta, tot din RePublik:

    9. In cit timp ai scris scenariul? Cit au durat filmarile?

    Am stat si m-am gindit ce sa scriu vreo luna, am schitat povestea in 10 minute, am scris scenariul intr-o luna si am rescris in permanenta, inclusiv in timpul filmarilor, eliminind in permanent ace mi se parea ca stinghereste, ca risca sa fie ne-necesar, fals, gros. In final am ajuns la versiunea a cinsprezecea de scenariu si sincer, mi se pare ca am progresat mereu. Mi-a fost de mare ajutor in demersul asta parerea lui Razvan Radulescu, un fel de Jiminy care din cind in cind isi exprima rezerve fata de ce scriam si fata de care argumentam motivatii si decizii legate de scenariu pina cind erau convingatoare.

    Sau:

    In iulie anul trecut, cand Cristian Mungiu finisa ultima varianta a scenariului pentru „4 luni, 3 saptamani si 2 zile”, avea in minte un singur actor: Vlad Ivanov, in rolul lui Bebe, „medic” de ocazie, care provoaca avortul Gabitei (Laura Vasiliu).

    Sau:

    „Pentru mine e ca o poveste. Acum un an, nici nu ne gindeam sa lucram la acest proiect. Acum sase luni, nici nu aveam bani pentru acest proiect. Apoi, doream s-ajungem la Cannes, in orice sectiune.”

    00
  73. si pentru ca m-am sinchisit sa citesc si ultimele comentarii, ar fi bine de subliniat urmatoarele:
    1. ca filmul a fost destul de mediatizat si inainte de a intra in comepetitie, revista republik pe luna mai ii acorda vreo 4 pagini daca nu ma insel + coperta, s-a scris despre el si pe cienmagia si pe mai multe bloguri de filme. daca unii dintre voi nu ati auzit de el decat acum, asta nu va indereptateste sa ziceti ca a fost tinut „secret”. informatia a fost cat se poate de publica, nu trebuie nimeni sa va tirmita instiintare prin posta sa va atraga atentia asupra existentei lui.
    2. am citit adineauri scenariul lui mihu si o sa binevoiesc sa fac un rezumat al actiunii.
    o tipa casatorita cu copil se duce in orasu natal la parinti sa faca un avort, pentru ca acolo a trimis-o sotu-so. sotu-so care intre timp si-o tragea cu alta la bucuresti (idee complet redundanta, care ori trebuia explorata mai mult ori eliminata, but that’s not the point).
    filmul incepe cu scena plecarii la bucuresi, ai ei o conduc la gara etc. pe tren da de niste securisti care erau suspiciosi ca nu cumva sa aiba mancare de la mama in valiza, pe cand ea avea un fetus. ajunge intr-un final acasa, dupa ce-l asteapta pe sotu-so la gara o ora si acesta nu apare. il trimite pe fi-su la culcare, se cearta cu sotul, scoate avortonul din valiza, il arunca in wc si trage apa. cam asta e tot pe scurt, il puteti citi si voi pe liternet.
    nu am vazut inca filmul lui mungiu, dar presupun ca toate lumea stie ca intriga e complet alta, signurul element comun fiind avortul ilegal.

    de ce se crede domnul mihu singurul din romania indreptatit sa scrie un scenariu pe tema asta?

    00
  74. Nu ganditi cu „mintea de acum”. Plasati-va in timp, in perioada aia. Omul spune clar:

    „N-o sa va vina sa credeti, dar nu aveam cum sa suspectez ca dl Mungiu facea un film axat pe un avort ilegal in epoca Ceausescu, asa incat nu i-am monitorizat activitatea.”

    00
  75. Ca scenarist aspirant, poate ca ar fi trebuit sa se fi interesat mai mult de ce filmeaza in Romania, foarte probabil ar fi aflat. Sau macar sa se fi informat acum, in legatura cu subiectul filmului, nu sa se naspusteasca cu niste acuze care s-au dovedit a fi cam subrede.

    00
  76. eu sunt scenarista si pot sa-ti spun ca nu stiam de el. nu pentru ca nu ma intereseaza painea pe care o mananc zilnic, ci pentru ca stiau foarte putini de proiectul lui. de Nemescu, Dumnezeu sa-l odihneasca in pace, sau de Caranfil am stiut cu totii!
    si cu asta hai sa incheiem aceasta discutie. oricum, cristian are o conferinta de presa maine la 11 si sunt sigura ca o sa ne spuna „cum i-a venit ideea”.

    00
  77. si totusi eu stiam de el de aproape o luna. nu este pur si simplu batator la ochi ca scrisoarea „bomba” a domnului Mihu a fost trimisa fix a doua zi dupa castigarea premiului?

    00
  78. domnul mungiu? :))

    00
  79. :)) ma simt onorata

    00
  80. glumeam, mai! chiar v-ati uitat simtul umorului acasa? ce sunteti asa de incrancenati? :)
    si mie mi-a placut „occident”, sa stii si sunt curioasa sa vad ce o sa declare maine.

    00
  81. Domnu asta e cam cu pluta si se face singur de ras, sau mai bine zis nu se face de ras, nu am auzit de el pana cu scandalul, acum am auzit, asa devin uni vedete peste noapte iar valoarea lor egala cu cea a „doameni” Bahmuteanu si altii care ii vedem toata ziua la tv. Intrebata Monica Columbeanu de ce apar la tv si fac emisiunea aia cu ei a raspuns cinstit „pentru bani”.

    Un prieten de al meu are un site de jocuri si face niste bani frumosi cu el pe luna, sa inteleg ca daca fac si eu un site de jocuri, total alfel, gata i-am furat ideea???

    Sau alfel zis Mungiu zice ca stie povestea de mult de la o studenta, sau ceva de genu, cum de nu sare si studenta aia ca sa inspirat din povestea ei reala sau nu?

    Premiul nu la luat pentru ideea filmului, premiu a fost dat pentru viziunea asupra filmului si modul lui de realizare? Chiar daca era scenariul tau, tot nu aveai toate drepturile si meritele pentru lauda. Sa inteleg ca daca fac un film cu Alba ca Zapada, viziune proprie si iese ceva deosebit ca realizare, modul de derulare al scenelor etc, o sa ma caute urmasii lui Ispirescu sa imi zica ca vezi domnule m-am inspirat din cartea lui?

    In plus te-ai facut singur de cacat cand ai zis „NU AM VAZUT FILMUL”, de unde sti tu ca nu a venit un prieten la el si la o bere Mungiu se vaita ca nu are tema pentru concurs iar ala ia zis, fa ceva cu avorturile ilegale din vremea lui nea Nicu, si a facut omul. Poate e doar o coincidentza, poate si uitase de scenariul tau cand la scris pe al lui, alfel s-ar vedea influentele scenariului tau.

    Deci… esti un roman lafel ca si ceilalti romani.

    00
  82. haotik… ai cel mai potrivit nick posibil :D
    daca te cauta ispirescu e nasol, pentru ca nu te mai poate cauta decat ca sa te bantuie… si nu vine singur, ci cu fratii grimm, pentru ca alba ca zapada e a lor; mai pune si tu mana pe o carte… de povesti pentru copii.
    lasa filmele si drepturile de autor, ca astea-s chestii pentru oameni mari
    iar cand ii scrii unui om foloseste o singura persoana, ca sa se inteleaga ceva, da? in rest, cauta ce-a declarat si mungiu despre istoria asta si dupa aia mai vorbim, daca mai ai chef
    somn usor, ai avut o zi grea…

    00
  83. @haotic
    esti analfabet si inutil. pt ideea acelei emisiuni cineva a incasat niste bani.
    ai incercat sa bagi ventilatoarele alea in acvariu ? e timp..

    @Dl Mihu
    eu l-as fi dat in judecata pe Dl Mungiu pentru ghinionul de a fi fost prezent in respectivul juriu HBO indiferent care este adevarul referitor la scenariile dvs.

    in 16 ani nu face nimeni un film artistic despre asa ceva apoi in spatiul de un an, un scenariu pe tema asta ia premiul HBO iar al doilea venit din directia unui membru (scenarist/scriitor ?) al juriului HBO ia Palme D’Or. tare :)

    00
  84. Salut,

    Tema „drama unei femei simple, care face un avort
    ilegal, in ultimii ani ai comunismului si este silita sa scape cumva
    de avortonul ei, expus in mod brutal si socant” e o tema generica pe care nu potzi sa o protejezi prin drepturi de autor. E ca si cum ai patenta apa calda. Pe de alta parte eu am mai vazut un film pe aceeasi tema, mai vechi, in regia lui Dan Pitza (nu mai stiu titlul, dar voi ar trebui sa-l cunoasteti). Prin extenso am putea spune ca si dl Dan Mihu a plagiat acel film…
    Parerea mea e ca daca dl Dan Mihu are cu adevarat o spetza intr-un caz de plagiatura atunci tb sa intenteze proces. Daca nu, sa-si vada de treaba. Daca vrei sa protestezi „anti-resemnare” asa e cel mai sportiv sa o faci, nu cu afrmatii tendentioase catre un public care nu poate in mod obiectiv si profesionist sa judece astfel de chestiuni.

    Printr-o astfel de manifestare publica si populista mi se pare ca a facut o mare greseala si a adus un prejuciciu d-lui Mungiu iar astfel de afirmatii e pasibil de un proces in acest sens. Nu e nimic nobil in a arunca cu noroi in mod public, inainte sa faci orice alte demersuri de a rezolva problema (daca exista) pe cale amiabila, legala sau comerciala.

    Acest gen ce „plangeri” publice nu sunt nici originale si nici nu mai impresioneaza pe nimeni -as zice ca in literatura asta intra la categoria…”puteam fi chiar mai iscusit insa vezi, nu m-am gandit”. :)

    00
  85. Singura chestie e ca Mihu nu a fost in juriul care l-a premiat pe Pitza (sau poate ca era Blaier?)… Oricum, discutia despre plagiat e „periferica”, Mungiu insusi o expediaza astfel intr-un comentariu facut public. Istoria e scrisa de invingatori. Ne agitam degeaba. Zambeste cine (mai) poate.

    00
  86. Nu am nimic de comentat…

    13 emigranti clandestini la Paris transportati prin toate vamile cu un Renault master …fara vize, bani si putina hrana in 1995 ar fi oare o idee de scenariu mai buna?

    si mai am si altele… toate fapte reale traite de mine…

    Nu ma pricep sa scriu,va pot povesti insa…

    00
  87. Acuzaţia lui Mihu a venit târziu pentru că Mungiu a ţinut la mare secret tot ceea ce era legat de film. Iar, daca nu ma insel, premiera a fost chiar la Cannes. Mie mi se pare putin suspect. In fine… scandalul acesta e ceva cu care noi romanii ne-am obisnuit deja in ultimii 18 ani. Daca se fura capace de canal, semnalizatoare rutiere, fabrici, uzine si chiar flote intregi, de ce nu s-ar fura si un amarat de scenariu ?

    Mie oricum nu-mi place ideea din film; am trait destui ani in epoca socialista si nu mai vreau sa-mi amintesc de ea. Dar Mungiu a vrut sa dea un tun la Cannes si el stia foarte bine ca numai cu un astfel de subiect avea sanse.

    Pe de alta parte, profilul psihologic al domnului Mungiu este unul destul de tipic pentru „omul de succes” din Romania curenta: un tip ascuns, ipocrit, care nu are niciun talent dar reuseste sa para ca are; oportunist care stie sa speculeze foarte bine momentul; ambitii uriase, izvorate din marile frustrari pe care le are (e scund, urat, gras, are probleme de potenta). Dupa Cannes au iesit la iveala si alte caracteristici: megalomania, aroganta, lipsa de maniere. Eu unul ii prevad o evolutie stralucitoare de paranoia.

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube